symbol | jezyk |
1/3480 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Podstawowym założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w ogólną wiedzę i umiejętności związane z marketingiem i promocją dóbr kultury (ze szczególnym uwzględnieniem kultury muzycznej).
Studenci:
- systematyzują swoją wiedzę z zakresu promocji i marketingu dóbr kultury;
- otrzymują kompendium wiedzy nt. zasad i możliwości promowania dóbr kultury (zwłaszcza muzycznych);
- nabywają podstawową wiedzę w zakresie PR (Public Relations), poznają skuteczne metody kształtowania dobrego wizerunku artysty, zespołu i instytucji artystycznej, przygotowują się do tworzenia planów kampanii PR, do samodzielnej pracy nad własnym wizerunkiem, jako przyszłych artystów;
- zapoznają się - jako potencjalni pracownicy instytucji kulturalnych - z zasadami promocji wydarzeń muzycznych (zwłaszcza tych niszowych, offowych, niekomercyjnych), zespołów muzycznych (zwłaszcza niekonwencjonalnych), muzyków solowych;
- poznają zasady planowania kampanii reklamowej, techniki przeprowadzania i udzielania wywiadu;
- zyskują podstawową wiedzę dot. źródeł finansowania [pozyskiwanie grantów, stypendiów, środków unijnych],
- poznają zasady funkcjonowania instytucji kultury [organizacja techniczna, kierownictwo artystyczne],
- uczą się efektywnego wywierania wpływu na ludzi [zwłaszcza w potencjalnej roli menedżera muzycznego];
- nabywają podstawowe umiejętności w zakresie autoprezentacji/autoreklamy (tworzenie własnej wizytówki; materiały promocyjne: prospekt, witryna WWW i inne formy cyfrowe, ulotki).
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Ogólna znajomość zasad marketingu, reklamy, promocji i autopromocji |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Komunikacja społeczna i organizacja imprez |
bibliografia podstawowa |
- Sobocińska M., Zachowania nabywców na rynku dóbr i usług kultury, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
- Towse R., Ekonomia kultury. Kompendium, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Belsky S., Realizacja genialnych pomysłów. Jak sprawić, by nie skończyło się na gadaniu,Wydawnictwo HELION, Gliwice 2011.
- Ilczuk D. Ekonomika kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
- Jung B. (red. naukowa), Ekonomika kultury. Od teorii do praktyki, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011.
- "Pozyskiwanie informacji o wydarzeniach kulturalnych w Gdańsku przez mieszkańców Gdańska". Raport z badania, PBSDGA, Sopot 2011.
- Wlazeł A., Etmanowicz A., Skalska A., Jurkowska E. (praca zbiorowa), Sztuka dla widza! Koncepcja rozwoju widowni. Wprowadzenie, Fundacja Impact, 2011.
- Żakowski J., Bendyk E., Gdula M., Stasińska B., Nowak M., Ekonomia kultury. Przewodnik krytyki politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.
|
efekty kształcenia - wiedza |
student zna definicję dóbr kultury student posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, zwłaszcza w jej aspektach animacji kultury student wie czym jest Public Relations (PR) i zna metody kształtowania dobrego wizerunku student stosuje i interpretuje posiadane wiadomości teoretyczne z zakresu procesów i metod wykorzystania marketingu i promocji w pozyskiwaniu środków na organizację imprez artystycznych student poznaje i doskonali wiedzę w zakresie budowania artystycznego wizerunku (znaczenia marki na rynku muzycznym), wykorzystania sponsoringu w komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz poznania nowych modeli biznesowych na rynku muzycznym K_W09 posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność do integrowania nabytej wiedzy |
efekty kształcenia - umiejętności |
student potrafi we właściwy sposób operować pojęciami związanymi z przedmiotem student umie wypromować dobra kultury (zwłaszcza muzycznej) student potrafi wypromować siebie jako artystę student potrafi przeprowadzić analizę działań promocyjnych różnych instytucji kulturalne student potrafi stworzyć strategię działań promocyjnych różnych instytucji kulturalne student umie dostrzec i rozwiązać problemy rynku muzycznego |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób student posiada zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność do integrowania nabytej wiedzy student w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym student po odbyciu kursu może współpracować z instytucjami kultury K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób K_K03 inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętej kultury (podejmowanie projektów o charakterze interdyscyplinarnym lub też wymagających współpracy z przedstawicielami innych dziedzin sztuki i nauki) K_K08 wykorzystuje mechanizmy psychologiczne, wykazując się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie w zakresie wykonywania własnych działań artystycznych i dostosowywania się do współczesnego rynku pracy K_K04 w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym K_K05 świadomie umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej na podstawie zdobytych na studiach umiejętności i wiedzy, wykorzystując również wiedzę zdobytą w procesie ustawicznego samokształcenia |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie bez oceny | mgr Sylwia Holeksa, | 1/3480/9593 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Wyjaśnienie pojęć: promocja, marketing, dobro/dobra kultury, kultura, zarządzanie kulturą, menedżer kultury.
- Kultura jako produkt.
- Promocja i marketing dóbr kultury - główne idee, cele i założenia.
- Promocja wizerunku (w tym: analiza stron www wybranych artystów lokalnych).
- Analiza rynku czasopism (zwłaszcza muzycznych) pod kątem promocji dóbr kultury.
- Zaprezentowanie i wspólna analiza różnych materiałów promujących dobra kultury.
- Analiza działań promocyjnych na wybranych przykładach (zwłaszcza z terenu Trójmiasta).
|
metody dydaktyczne |
- podające (wykład, objaśnienie),
- eksponujące (pokaz, ekspozycja),
- problemowe (metody aktywizujące, dyskusje i debaty, metody rozwijające twórcze myślenie).
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
obecność i aktywność podczas zajęć + praca semestralna (temat do wyboru):
- opracowanie strategii promocyjnej wybranego dobra kultury,
- analiza działań promocyjnych na wybranym przykładzie placówki kulturalnej.
|