symbol | jezyk |
---|---|
1/3475 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- poznanie techniki polifonicznej w zakresie fugi jedno- i wielotematowej, instrumentalnej i wokalnej, - nabycie umiejętności tworzenia różnorodnych form fugi na różne składy wykonawcze w fakturze 3- i 4-głosowej, - opanowanie umiejętności analizy różnych form fugi. Podstawowym celem przedmiotu Fuga na Wydziale I jest wykształcenie u studentów dyrygentury umiejętności praktyki kontrapunktycznej w zakresie formy fugi. Uczący się powinni swobodnie poruszać się w jej problematyce w aspekcie analitycznym, teoretycznym, jak i praktycznym. Zespół tych umiejętności będzie szczególnie przydatny w ich przyszłej pracy zawodowej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Od studentów wymaga się przede wszystkim systematyki działania, postępowania celowego i świadomego w odniesieniu do danego problemu kontrapunktycznego. Wymaga się więc wysokiej frekwencji w ramach każdego semestru. Wynika to głównie z konieczności kontroli przez prowadzącego przedmiot postępów studenta, co jest podstawą do sprawiedliwej i obiektywnej oceny jego pracy.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- | |
bibliografia podstawowa | |
Kucharski L.: Fugi organowe J. S. Bacha (W:) Zeszyty naukowe XXI-XXII, AM Gdańsk 1983; Kucharski L.: Rozwój formy fugi u Bacha na przykładzie jego dzieł organowych (W:) Arcana musicale, AM Łódź 1999; Podhajski M.: Formy muzyczne (wykład 11, 12), PWN 1991; Sikorski K.: Kontrapunkt t. III, PWM 1957. Materiał analityczny: J. S. Bach: - Das wohltemperierte Klavier t. II, - Die Kunst der Fuge, - Fugi organowe. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Chomiński J.: Historia harmonii i kontrapunktu t. I-III, PWM 1960-1990; Poszowski A.: Harmonia systemu tonalnego dur-moll, AM Gdańsk 2001; Szlagowska D.: Muzyka baroku, AM Gdańsk 1998; Zavarsky E.: J. S. Bach, PWM 1985
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada znajomość polifonicznej literatury muzycznej będącej przyszłym reper- | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- w oparciu o wiedzę o polifonii intrepretuje utwory polifoniczne zgodnie z wymogami | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- rozumie potrzebę pogłębiania swojej wiedzy w zakresie polifonii,/K_K01/ |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Lech Kucharski, prof. AM, | 1/3475/9588 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- fuga wokalna w aspekcie teoretycznym, analitycznym i praktycznym, - pogłębienie wiadomości o fudze jednotematowej w aspekcie analitycznym, - tworzenie fug jednotematowych w fakturze 3- i 4-głosowej (fortepianowych, organowych, kameralnych), - fuga wielotematowa w aspekcie teoretycznym i analitycznym.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Kurs obejmuje zajęcia poświęcone analizie najważniejszych bachowskich dzieł w zakresie fugi jako wzorców dla tworzenia własnych zadań. Koncepcje i szczegółowe zagadnienia tych ćwiczeń dyskutowane są na zajęciach. Praktyka twórcza obejmuje wszystkie treści programowe danego semestru.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru z oceną dokonane zostaje na podstawie wykonanych przez studenta ćwiczeń oraz przez sprawdzenie nabytej wiedzy teoretycznej i umiejętności analitycznych w ramach kolokwium.
|