Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kontrapunkt

symboljezyk
1/3475polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- poznanie techniki polifonicznej w zakresie fugi jedno- i wielotematowej, instrumentalnej i wokalnej,

- nabycie umiejętności tworzenia różnorodnych form fugi na różne składy wykonawcze w fakturze 3- i 4-głosowej,

- opanowanie umiejętności analizy różnych form fugi.

Podstawowym celem przedmiotu Fuga na Wydziale I jest wykształcenie u studentów dyrygentury umiejętności praktyki kontrapunktycznej w zakresie formy fugi. Uczący się powinni swobodnie poruszać się w jej problematyce w aspekcie analitycznym, teoretycznym, jak i praktycznym. Zespół tych umiejętności będzie szczególnie przydatny w ich przyszłej pracy zawodowej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od studentów wymaga się przede wszystkim systematyki działania, postępowania celowego i świadomego w odniesieniu do danego problemu kontrapunktycznego. Wymaga się więc wysokiej frekwencji w ramach każdego semestru. Wynika to głównie z konieczności kontroli przez prowadzącego przedmiot postępów studenta, co jest podstawą do sprawiedliwej i obiektywnej oceny jego pracy.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

Kucharski L.: Fugi organowe J. S. Bacha (W:) Zeszyty naukowe XXI-XXII, AM Gdańsk 1983; Kucharski L.: Rozwój formy fugi u Bacha na przykładzie jego dzieł organowych (W:) Arcana musicale, AM Łódź 1999; Podhajski M.: Formy muzyczne (wykład 11, 12), PWN 1991; Sikorski K.: Kontrapunkt t. III, PWM 1957.

Materiał analityczny:

J. S. Bach:

- Das wohltemperierte Klavier t. II,

- Die Kunst der Fuge,

- Fugi organowe.

bibliografia uzupełniająca

Chomiński J.: Historia harmonii i kontrapunktu t. I-III, PWM 1960-1990; Poszowski A.: Harmonia systemu tonalnego dur-moll, AM Gdańsk 2001; Szlagowska D.: Muzyka baroku, AM Gdańsk 1998; Zavarsky E.: J. S. Bach, PWM 1985

 

efekty kształcenia - wiedza

- posiada znajomość polifonicznej literatury muzycznej będącej przyszłym reper-
tuarem wykonawczym,/K_W02/
- poszerza swoją wiedzę o improwizacji w fakturze polifonicznej,/K_W11/
- posiada zrozumienie relacji między teoretyczną wiedzą o polifonii i praktyką
oraz zdolność do ich integracji,/K_W09/
- ma umiejętność tworzenia głównych form polifonicznych/K_W08/

efekty kształcenia - umiejętności

- w oparciu o wiedzę o polifonii intrepretuje utwory polifoniczne zgodnie z wymogami
stylistycznymi,/K_U02/
- posiada wiedzę do umiejętności improwizowania w fakturze polifonicznej,/K_
U14/
- potrafi zastosować wiedzę w zakresie form polifonicznych do realizacji własnych
koncepcji artystycznych,/K_U05/
- posiada umiejętność swobodnej wypowiedzi na temat interpretacji dzieł polifo-
nicznych,/K_U11/

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę pogłębiania swojej wiedzy w zakresie polifonii,/K_K01/
- realizuje własne, polifoniczne działania artystyczne, zróżnicowane stylistycznie,
wykorzystując wyobrażnię i intuicję,/K_K02/
- posiada zdolność krytycznej samoceny podejmowanych działań związanych z
polifonią,/K_K07/
- jest kompetentny i zdolny do wykorzystania zdobytej wiedzy w różnorodnych
działaniach kulturotwórczych/K_K01/

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Lech Kucharski, prof. AM, 1/3475/9588
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- fuga wokalna w aspekcie teoretycznym, analitycznym i praktycznym,

- pogłębienie wiadomości o fudze jednotematowej w aspekcie analitycznym,

- tworzenie fug jednotematowych w fakturze 3- i 4-głosowej (fortepianowych, organowych, kameralnych),

- fuga wielotematowa w aspekcie teoretycznym i analitycznym.

 

metody dydaktyczne

Kurs obejmuje zajęcia poświęcone analizie najważniejszych bachowskich dzieł w zakresie fugi jako wzorców dla tworzenia własnych zadań. Koncepcje i szczegółowe zagadnienia tych ćwiczeń dyskutowane są na zajęciach. Praktyka twórcza obejmuje wszystkie treści programowe danego semestru.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie semestru z oceną dokonane zostaje na podstawie wykonanych przez studenta ćwiczeń oraz przez sprawdzenie nabytej wiedzy teoretycznej i umiejętności analitycznych w ramach kolokwium.

 

wykonanie: www.ansta.pl