Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dyrygentura

symboljezyk
1/3472polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Dyrygentura jest dyscypliną wykonawczą /odtwórczą/, gdyż jej adepci podczas praktyki zawodowej, przy wszystkich ograniczeniach wynikających z określonych uwarunkowań technicznych, fizycznych i psychicznych - posiadają decydujący wpływ na kształt wykonawczy dzieła orkiestrowego, dysponują środkami oddziałującymi na sam tok procesu interpretacyjnego. Zakres studiów obejmuje wiedzę i umiejętności dyrygenckie, niezbędne do prowadzenia zespołów orkiestrowych, przeznaczonych przede wszystkim do wykonawstwa tzw. muzyki poważnej.

Głównym celem, osiągalnym w najbardziej sprawdzalnym wymiarze, jest nauczenie studenta techniki dyrygenckiej w stopniu zezwalającym na pełną swobodę wypowiedzi artystycznej w pracy z zespołami orkiestrowymi.

W trakcie procesu kształcenia student powinien poszerzać wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne w dziedzinie klasycznej techniki dyrygenckiej, dzięki czemu absolwent nabywa zdolność do samodzielnego pokonywania problemów technicznych i artystycznych, a co za tym idzie – opracowywania, przygotowywania i wykonywania utworów orkiestrowych z różnych epok i stylów. Osiągnięcie profesjonalnej sprawności manualnej powinno wyrażać się w operowaniu właściwymi nawykami dyrygenckimi.

Bardzo ważnym aspektem kształcenia jest także wspomaganie studenta w poszukiwaniach subiektywnych środków wyrazu, w przełożeniu na elementy techniki dyrygenckiej.

Istotnym elementem wiedzy przekazywanej studentowi jest zaznajamianie go z problematyką wykonawstwa zespołowego i relacji „dyrygent o orkiestra”,  a co za tym idzie - z rolą i zadaniami prowadzącego zespół dyrygenta.

Właściwe przygotowanie do wykonywania zawodu dyrygenta obejmuje także zaznajomienie się - w możliwie szerokim zakresie -  z literaturą muzyczną przedmiotu, a nade wszystko z dziełami reprezentatywnymi dla danego okresu historycznego, a na ich przykładzie – ze specyfiką  problematyki odtwórczej.

Proces kształcenia koncentruje się także na stymulowaniu rozwoju intelektualnego, osobowości, wrażliwości i smaku artystycznego studenta.

ZASADY NABORU

- wykształcenie co najmniej na poziomie studiów I st. /dyplom licencjacki/

- zdanie egzaminu wstępnego, na którym kandydat ma się zaprezentować dyrygując  dowolnie wybranym utworem orkiestrowym /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/

- rozmowa z komisją egzaminacyjną na tematy związane z wyborem studiów

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od studentów wymagana jest systematyczna praca  podczas zajęć oraz indywidualne przygotowywanie  realizacji  utworów orkiestrowych pomiędzy zajęciami, w zakresie wyznaczonym przez pedagoga i wg. jego wskazówek.

Obligatoryjnym wymogiem jest również bierne lub aktywne uczestniczenie w praktykach orkiestrowych oraz obserwowanie prób i koncertów zespołów orkiestrowych działających na Uczelni.

Wspomagana jest aktywność studentów w zakresie inicjatyw zmierzających do realizacji koncertów z zespołami organizowanymi we własnym zakresie.

Student powinien wykazywać się pasją do samokształcenia umożliwiającego wszechstronny rozwój intelektualny.

Niezbędnym elementem  kształtowania osobowości i poszerzania wiedzy  jest aktywne śledzenie wydarzeń kulturalnych w mieście, regionie i  - w miarę możliwości  - na terenie kraju i poza granicami, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń z życia muzycznego.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- Analizy dzieł muzyki XX i XXI wieku

- Style muzyczne

- Praktyki orkiestrowe

- Czytanie partytur

- Chór

- Komunikacja społeczna

 

bibliografia podstawowa

- materiały nutowe /partytury/ podporządkowane  logice wymogów egzaminów przejściowych  w poszczególnych semestrach, rozpoznawane zgodnie z zasadą stopniowania trudności, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości studenta

  • utwory z epoki Romantyzmu, postromantyzmu, Ekspresjonimu /np. Symfonie J. Brahmsa, P. Czajkowskiego, G. Mahlera, A. Brucknera, H. Berlioza, A. Skriabina, Poematy symfoniczne R. Straussa, instrumentalne fragmenty dzieł  R. Wagnera, Suity baletowe I. Strawińskiego, Symfonie W. Lutosławskiego, itp./
  • utwory muzyki współczesnej w szerokim rozumieniu tego terminu /od przełomu XIX i XX wieku po muzykę obecnej doby/
  • akompaniamenty o wysokim stopniu trudności /np. J. Sibelius – Koncert skrzypcowy d – moll, Koncerty fortepianowe  F. Liszta i J. Brahmsa, E. Chausson – Poème de l’amour et de la mer na skrzypce i orkiestrę, Koncerty skrzypcowe K. Szymanowskiego, Koncerty fortepianowe - S. Prokofiewa itp. /
  • utwory wokalno-instrumentalne o wysokim poziomie trudności, np. IX Symfonia L. van Beethovena, Requiem – G. Verdiego, Stabat Mater – K. Szymanowskiego  fragmenty oper G. Pucciniego, R. Wagnera.
bibliografia uzupełniająca

- dowolnie wybrane partytury zgodne z zainteresowaniami i poszukiwaniami własnymi studenta

- podręczniki do instrumentoznawstwa,  /np: Andrzej Chodkowski – Instrumenty orkiestry dzisiejszej, PWM Kraków 1956; Curt Sachs – Historia instrumentów muzycznych, PWM Kraków, 1989; Kazimierz Sikorski -  Instrumentoznawstwo, PWM Kraków, 1975; Edward Chodkowski – Rola instrumentów dętych w orkiestrze XX wieku, Zeszyt Naukowy nr 21, AM Katowice 1978;  Adam Carse -  The Orchestra, Londyn, Parrish 1949; Simon Ginzburg – Czto nado znat’ o simfoniczeskom orkiestrie, Leningrad, Muzyka 1968;/

- biografie i auto-biografie wybitnych dyrygentów  /np. F. Endler – Karajan, Felberg SJA, Warszawa 1999, Harvey Sachs – Toscanini, PIW W-wa 1988;

B. Pociej – Wodiczko, PWM Kraków 1964; K. Wiłkomirski - Wspomnienia i Wspomnień ciąg dalszy, PWM Kraków,  1971 i 1080; A. Grzejewska – Ten wariat Maksymiuk, Oficyna Wydawnicza ”Twoja Książka”, Białystok 1994; H. Czyż –Nie taki diabeł straszny , Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1979; H. Czyż – Jak z nut, Wydawnictwo „Tryton”, Warszawa 1993; E. Markowska – Jana Krenza pięćdziesiąt lat z batutą, PWM Kraków 1996;/

- monografie poświęcone sztuce dyrygentury /np. H.C. Schonberg – The great conduktors, New York 1967/,  J. Waldorff – Diabły i anioły, PWM Warszawa 1971/, Benjamin Grosbayne – Techniques of modern orchestral conducting, Har-vard, HUP 1956; Hermann Scherchen – Des Dirigierens, Leipzig, J.J. Weber 1929, Mainz, Schott 1929; Kirill Kondrašin –Mir diriżera, Leningrad 1976, Muzyka; Gennadij Rożdestvenskij – Diriżerskaja applikatura, Leningrad 1974, Muzyka/

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.008.0ćwiczeniaegzamindr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3472/9585
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- poszerzanie wiedzy na temat zaawansowanej we wszelkich aspektach techniki dyrygenckiej

- ugruntowywanie i rozwijanie umiejętności, wyrabianie nawyków w zakresie techniki dyrygenckiej

- praca nad interpretacją dzieł muzycznych

- realizacja /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/ utworów orkiestrowych o wysokim stopniu trudności /Romantyzm, neoromantyzm, Ekspresjonizm/, np. I, II i V Symfonia G. Mahlera, Symfonie J. Brahmsa, Symfonia fantastyczna H. Berlioza, instrumentalne fragmenty dramatów muzycznych R. Wagnera, poematy symfoniczne M. Karłowicza, Z. Noskowskiego, R. Straussa, itp./.

Oczekiwane efekty kształcenia

- opanowanie nowych  elementów techniki dyrygenckiej, pogłębienie i doskonalenie techniki przekazu

- stworzenie podstaw do samodzielnego rozwiązywania jak największej ilości problemów technicznych i artystycznych, związanych z opracowywaniem partytur z zakresu przewidzianego programem ramowym

- pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania, przygotowywania i wykonywania  utworów orkiestrowych

- rozwinięcie zdolności kreatywnej studenta w dziedzinie interpretacji dzieła muzycznego

- poszerzenie praktycznej znajomości literatury orkiestrowej

metody dydaktyczne

Cele nauczania, a przede wszystkim cel główny – realizuje się przez wykłady, omówienia, wskazówki i prezentację elementów techniki manualnej przez pedagoga a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg. wskazań. Niektóre nowe elementy techniczne ćwiczone są w postaci wprawek z zastosowaniem naśladownictwa. Opanowanie  nowych umiejętności i ugruntowywanie już nabytych przebiega w oparciu o wybrane utwory orkiestrowe /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/. Przystąpienie do dyrygowania utworem, poprzedzone jest analizą treści muzycznej, wyrazowej i problemów leżących w obszarze  techniki dyrygenckiej. 

Nieodzownym elementem w procesie przygotowywania do zawodu dyrygenta jest aktywny udział w praktykach dyrygenckich z orkiestrą kameralną i symfoniczną oraz obserwacja pracy rozmaitych zespołów muzycznych działających na terenie Uczelni i poza nią. Doświadczenia zdobywane w ten sposób są analizowane wspólnie z pedagogiem prowadzącym.

Zaleca się  studentom także bierne uczestniczenie w lekcjach dyrygentury prowadzonych przez innych pedagogów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych  zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejęt-

ności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna  jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz  dziekan lub prodziekan Wydziału

Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym - student dyryguje z pamięci utworem  o wysokim stopniu trudności, reprezentatywnym dla epoki Romantycznej, postromantycznej lub Ekspresjonistycznej /ca’ 50 min./. Drugi człon egzaminu ma charakter kolokwium, w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem.

Występ studenta ocenia każdy z egzaminatorów,  biorąc pod uwagę stopień

znajomości  partytury, skuteczność techniki dyrygenckiej /jej wyrazistość, precyzję, estetykę, swobodę, ekspresję,  przystawalność do zamierzeń interpretacyjnych/, muzykalność, kształt muzycznej interpretacji, temperament wykonawczy. Swoje uwagi i ocenę zapisuje na własnym arkuszu. Po części praktycznej, student poddany jest krótkiemu kolokwium, podczas którego ma odpowiedzieć na dwa, trzy pytania związane z prezentowanym dziełem i jego twórcą.

Po przeglądzie wszystkich studentów danego rocznika, liczona jest średnia z ocen proponowanych przez członków komisji egzaminacyjnej. Po ustaleniu kolejności wynikającej z obliczonej średniej, następuje dyskusja, podczas której egzaminatorzy dzielą się swoimi uwagami odnośnie ocenianych studentów. Niekiedy, w wyniku dyskusji, rezultat  ustalony arytmetycznie może ulec zmianie. Na ostateczną ocenę ma wpływ także stopień wiedzy, jaką student wykazał się podczas kolokwium.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.008.0ćwiczeniaegzamindr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3472/9605
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- stałe poszerzanie zasobu środków przekazu manualnego, wzbogacanie ekspresyjnej strony przekazu, poszukiwanie „własnego języka” w oparciu o pozyskaną wiedzę i umiejętności w ścisłym związku ze stylem i konwencją opracowywanej partytury

- opracowywanie partytur  o wysokim stopniu  trudności reprezentujących muzykę współczesną w szerokim tego słowa znaczeniu, np. suity baletowe I. Strawińskiego, poematy symfoniczne C. Debussyego i M. Ravela, Symfonie K. Szymanowskiego, wybrane Symfonie D. Szostakowicza, wybrane utwory W. Lutosławskiego <Gry weneckie, Trzy poematy Henri Michaux, Livre pour orchestre, Symfonie>, Koncert na orkiestrę B. Bartoka

- poszerzanie zdolności i umiejętności współdziałania z solistą w koncertach instrumentalnych  o wysokim stopniu trudności, np. Koncert skrzypcowy J. Sibeliusa, Koncerty fortepianowe F. Chopina, J. Brahmsa, F. Liszta, S. Prokofiewa,  Poème de l’amour et de la mer na skrzypce i orkiestrę E. Chaussona, Koncerty  skrzypcowe K. Szymanowskiego, itp.

 

Oczekiwane efekty kształcenia:

- opanowanie nowych  elementów techniki dyrygenckiej, pogłębienie i udoskonalenie techniki przekazu

- stworzenie podstaw do samodzielnego rozwiązywania jak największej ilości problemów technicznych i artystycznych, związanych z opracowywaniem partytur z zakresu przewidzianego programem ramowym

- pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania, przygotowywania i wykonywania  utworów orkiestrowych

- rozwinięcie zdolności kreatywnej studenta w dziedzinie interpretacji dzieła muzycznego

- pogłębienie zdolności i umiejętności współdziałania z solistą

- poszerzenie praktycznej znajomości literatury orkiestrowej.

metody dydaktyczne

Cele nauczania, a przede wszystkim cel główny – realizuje się przez wykłady, omówienia, wskazówki i prezentację elementów techniki manualnej przez pedagoga a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg. wskazań. Niektóre nowe elementy techniczne ćwiczone są w postaci wprawek z zastosowaniem naśladownictwa. Opanowanie  nowych umiejętności i ugruntowywanie już nabytych, przebiega w oparciu o wybrane utwory /przy współpracy z solistą oraz dwoma pianistami-akompaniatorami/. Przystąpienie do dyrygowania utworem,  poprzedzone jest analizą treści muzycznej, wyrazowej i problemów leżących w obszarze  techniki dyrygenckiej. 

Nieodzownym elementem w procesie przygotowywania do zawodu dyrygenta jest aktywny udział w praktykach dyrygenckich z orkiestrą kameralną i symfoniczną oraz obserwacja pracy rozmaitych zespołów muzycznych działających na terenie Uczelni i poza nią. Doświadczenia zdobywane w ten sposób są analizowane wspólnie z pedagogiem prowadzącym.

Zaleca się  studentom także bierne uczestniczenie w lekcjach dyrygentury prowadzonych przez innych pedagogów.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych  zagadnień programowych w stopniu zadowalającym.  Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna  jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz  dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym - student dyryguje z pamięci utworem lub jego fragmentem z zakresu repertuarowego przewidzianego programem ramowym /ca’ 30 min./ oraz koncertem instrumentalnym o wysokim stopniu trudności /lub jego fragmentami/ /ca’ 30 -40 min’/. Udział solisty jest obligatoryjny. Akompaniament może być realizowany „przy pomocy partytury”.

Drugi człon ma postać kolokwium w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem.

Kryteria i metody oceniania jak w poprzednim semestrze.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0010.0ćwiczeniaegzamindr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3472/9620
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- poszerzanie i doskonalenie środków techniki dyrygenckiej

- wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu

- opracowywanie partytur utworów wokalno-instrumentalnych o wysokim stopniu trudności /np. IX Symfonia L. van Beethovena, Requiem – G. Verdiego, oratorium Oedipus Rex - I. Strawińskiego,  Stabat Mater – K. Szymanowskiego, fragmenty oper G. Pucciniego, R. Wagnera/

Oczekiwane efekty kształcenia:

- opanowanie nowych  elementów techniki dyrygenckiej, pogłębienie i udoskonalenie techniki przekazu

- stworzenie podstaw do samodzielnego rozwiązywania jak największej ilości problemów technicznych i artystycznych, związanych z opracowywaniem partytur z zakresu przewidzianego programem ramowym.

- pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania, przygotowywania i wykonywania  utworów orkiestrowych

- rozwinięcie zdolności kreatywnej studenta w dziedzinie interpretacji dzieła muzycznego

- rozwinięcie zdolności i umiejętności współpracy z solistami-wokalistami i zespołami chóralnymi

- poszerzenie praktycznej znajomości literatury z zakresu dzieł wokalno-instrumentalnych

metody dydaktyczne

Cele nauczania, a przede wszystkim cel główny – realizuje się przez wykłady, omówienia, wskazówki i prezentację elementów techniki manualnej przez pedagoga a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg. wskazań. Niektóre nowe elementy techniczne ćwiczone są w postaci wprawek z zastosowaniem naśladownictwa. Opanowanie  nowych umiejętności i ugruntowywanie już nabytych, przebiega w oparciu o wybrane utwory /przy współpracy z solistami i dwoma pianistami-akompaniatorami/. Przystąpienie do dyrygowania utworem, poprzedzone jest analizą treści muzycznej, wyrazowej i problemów leżących w obszarze  techniki dyrygenckiej. 

Nieodzownym elementem w procesie przygotowywania do zawodu dyrygenta jest aktywny udział w praktykach dyrygenckich z orkiestrą kameralną i symfoniczną oraz obserwacja pracy rozmaitych zespołów muzycznych działających na terenie Uczelni i poza nią. Doświadczenia zdobywane w ten sposób są analizowane wspólnie z pedagogiem prowadzącym.

Zaleca się  studentom także  bierne uczestniczenie w lekcjach dyrygentury prowadzonych przez innych pedagogów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych  zagadnień programowych w stopniu zadowalającym.  Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna  jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz  dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.

Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym – student prezentuje /przy pomocy partytury/ fragment dzieła wokalno-instrumentalnego z zakresu przewidzianego programem ramowym /ca’ 60 min./.

Drugi człon egzaminu ma postać kolokwium w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem.

Kryteria i metody oceniania jak w poprzednich semestrach.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0015.0ćwiczeniaegzamin dyplomowydr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3472/9625
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- poszerzanie i doskonalenie środków techniki dyrygenckiej

- wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu

- opracowywanie dzieł orkiestrowych o wyższym  stopniu  trudności  w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- przygotowanie do egzaminu dyplomowego z orkiestrą, w formie samodzielnego /pod opieką pedagoga/przygotowania orkiestry i występu koncertowego /dzieło orkiestrowe lub  jego większe fragmenty oraz akompaniament/.

 

Oczekiwane efekty kształcenia:

- pełne przygotowanie do samodzielnej pracy artystycznej w zawodzie dyrygenta

metody dydaktyczne

Cele nauczania, a przede wszystkim cel główny – realizuje się przez wykłady, omówienia, wskazówki i prezentację elementów techniki manualnej przez pedagoga a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg. wskazań. Niektóre nowe elementy techniczne ćwiczone są w postaci wprawek z zastosowaniem naśladownictwa. Opanowanie nowych umiejętności i ugruntowywanie już nabytych, przebiega w oparciu o wybrane utwory  /przy współpracy z solistami i dwoma pianistami-akompaniatorami/. Przystąpienie do dyrygowania utworem, poprzedzone jest analizą treści muzycznej, wyrazowej i problemów leżących w obszarze  techniki dyrygenckiej.

Nieodzownym elementem w procesie przygotowywania do zawodu dyrygenta jest aktywny udział w praktykach dyrygenckich z orkiestrą kameralną i symfoniczną oraz obserwacja pracy rozmaitych zespołów muzycznych działających na terenie Uczelni i poza nią. Doświadczenia zdobywane w ten sposób są analizowane wspólnie z pedagogiem prowadzącym.

Zaleca się  studentom także  bierne uczestniczenie w lekcjach dyrygentury prowadzonych przez innych pedagogów.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych zagadnień programowych w stopniu zadowalającym.  Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna jest wynikiem egzaminu semestralnego w formie samodzielnie przygotowanego występu koncertowego z orkiestrą, który ocenia komisja egzaminacyjna, w składzie: pedagodzy uczący przedmiotu oraz  dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin semestralny na zakończenie IV semestru  jest jednocześnie egzaminem dyplomowym dla studiów II stopnia.

W czasie samodzielnie /pod opieką pedagoga/ przygotowanego występu, student dyryguje z pamięci utworem orkiestrowym lub jego większym fragmentem, oraz prowadzi akompaniament do koncertu z udziałem solisty /solistów/. Prowadzenie  akompaniamentu zakłada możność korzystania z partytury.

Kryteria i metody oceniania jak w poprzednich semestrach. Przy ustalaniu oceny ostatecznej, brane są pod uwagę oceny z dyrygentury uzyskiwane w czasie studiów.

wykonanie: www.ansta.pl