symbol | jezyk |
---|---|
1/3472 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Dyrygentura jest dyscypliną wykonawczą /odtwórczą/, gdyż jej adepci podczas praktyki zawodowej, przy wszystkich ograniczeniach wynikających z określonych uwarunkowań technicznych, fizycznych i psychicznych - posiadają decydujący wpływ na kształt wykonawczy dzieła orkiestrowego, dysponują środkami oddziałującymi na sam tok procesu interpretacyjnego. Zakres studiów obejmuje wiedzę i umiejętności dyrygenckie, niezbędne do prowadzenia zespołów orkiestrowych, przeznaczonych przede wszystkim do wykonawstwa tzw. muzyki poważnej. Głównym celem, osiągalnym w najbardziej sprawdzalnym wymiarze, jest nauczenie studenta techniki dyrygenckiej w stopniu zezwalającym na pełną swobodę wypowiedzi artystycznej w pracy z zespołami orkiestrowymi. W trakcie procesu kształcenia student powinien poszerzać wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne w dziedzinie klasycznej techniki dyrygenckiej, dzięki czemu absolwent nabywa zdolność do samodzielnego pokonywania problemów technicznych i artystycznych, a co za tym idzie – opracowywania, przygotowywania i wykonywania utworów orkiestrowych z różnych epok i stylów. Osiągnięcie profesjonalnej sprawności manualnej powinno wyrażać się w operowaniu właściwymi nawykami dyrygenckimi. Bardzo ważnym aspektem kształcenia jest także wspomaganie studenta w poszukiwaniach subiektywnych środków wyrazu, w przełożeniu na elementy techniki dyrygenckiej. Istotnym elementem wiedzy przekazywanej studentowi jest zaznajamianie go z problematyką wykonawstwa zespołowego i relacji „dyrygent o orkiestra”, a co za tym idzie - z rolą i zadaniami prowadzącego zespół dyrygenta. Właściwe przygotowanie do wykonywania zawodu dyrygenta obejmuje także zaznajomienie się - w możliwie szerokim zakresie - z literaturą muzyczną przedmiotu, a nade wszystko z dziełami reprezentatywnymi dla danego okresu historycznego, a na ich przykładzie – ze specyfiką problematyki odtwórczej. Proces kształcenia koncentruje się także na stymulowaniu rozwoju intelektualnego, osobowości, wrażliwości i smaku artystycznego studenta. ZASADY NABORU - wykształcenie co najmniej na poziomie studiów I st. /dyplom licencjacki/ - zdanie egzaminu wstępnego, na którym kandydat ma się zaprezentować dyrygując dowolnie wybranym utworem orkiestrowym /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/ - rozmowa z komisją egzaminacyjną na tematy związane z wyborem studiów | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Od studentów wymagana jest systematyczna praca podczas zajęć oraz indywidualne przygotowywanie realizacji utworów orkiestrowych pomiędzy zajęciami, w zakresie wyznaczonym przez pedagoga i wg. jego wskazówek. Obligatoryjnym wymogiem jest również bierne lub aktywne uczestniczenie w praktykach orkiestrowych oraz obserwowanie prób i koncertów zespołów orkiestrowych działających na Uczelni. Wspomagana jest aktywność studentów w zakresie inicjatyw zmierzających do realizacji koncertów z zespołami organizowanymi we własnym zakresie. Student powinien wykazywać się pasją do samokształcenia umożliwiającego wszechstronny rozwój intelektualny. Niezbędnym elementem kształtowania osobowości i poszerzania wiedzy jest aktywne śledzenie wydarzeń kulturalnych w mieście, regionie i - w miarę możliwości - na terenie kraju i poza granicami, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń z życia muzycznego. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- Analizy dzieł muzyki XX i XXI wieku - Style muzyczne - Praktyki orkiestrowe - Czytanie partytur - Chór - Komunikacja społeczna
| |
bibliografia podstawowa | |
- materiały nutowe /partytury/ podporządkowane logice wymogów egzaminów przejściowych w poszczególnych semestrach, rozpoznawane zgodnie z zasadą stopniowania trudności, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości studenta
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- dowolnie wybrane partytury zgodne z zainteresowaniami i poszukiwaniami własnymi studenta - podręczniki do instrumentoznawstwa, /np: Andrzej Chodkowski – Instrumenty orkiestry dzisiejszej, PWM Kraków 1956; Curt Sachs – Historia instrumentów muzycznych, PWM Kraków, 1989; Kazimierz Sikorski - Instrumentoznawstwo, PWM Kraków, 1975; Edward Chodkowski – Rola instrumentów dętych w orkiestrze XX wieku, Zeszyt Naukowy nr 21, AM Katowice 1978; Adam Carse - The Orchestra, Londyn, Parrish 1949; Simon Ginzburg – Czto nado znat’ o simfoniczeskom orkiestrie, Leningrad, Muzyka 1968;/ - biografie i auto-biografie wybitnych dyrygentów /np. F. Endler – Karajan, Felberg SJA, Warszawa 1999, Harvey Sachs – Toscanini, PIW W-wa 1988; B. Pociej – Wodiczko, PWM Kraków 1964; K. Wiłkomirski - Wspomnienia i Wspomnień ciąg dalszy, PWM Kraków, 1971 i 1080; A. Grzejewska – Ten wariat Maksymiuk, Oficyna Wydawnicza ”Twoja Książka”, Białystok 1994; H. Czyż –Nie taki diabeł straszny , Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1979; H. Czyż – Jak z nut, Wydawnictwo „Tryton”, Warszawa 1993; E. Markowska – Jana Krenza pięćdziesiąt lat z batutą, PWM Kraków 1996;/ - monografie poświęcone sztuce dyrygentury /np. H.C. Schonberg – The great conduktors, New York 1967/, J. Waldorff – Diabły i anioły, PWM Warszawa 1971/, Benjamin Grosbayne – Techniques of modern orchestral conducting, Har-vard, HUP 1956; Hermann Scherchen – Des Dirigierens, Leipzig, J.J. Weber 1929, Mainz, Schott 1929; Kirill Kondrašin –Mir diriżera, Leningrad 1976, Muzyka; Gennadij Rożdestvenskij – Diriżerskaja applikatura, Leningrad 1974, Muzyka/ | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 8.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/3472/9585 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- poszerzanie wiedzy na temat zaawansowanej we wszelkich aspektach techniki dyrygenckiej - ugruntowywanie i rozwijanie umiejętności, wyrabianie nawyków w zakresie techniki dyrygenckiej - praca nad interpretacją dzieł muzycznych - realizacja /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/ utworów orkiestrowych o wysokim stopniu trudności /Romantyzm, neoromantyzm, Ekspresjonizm/, np. I, II i V Symfonia G. Mahlera, Symfonie J. Brahmsa, Symfonia fantastyczna H. Berlioza, instrumentalne fragmenty dramatów muzycznych R. Wagnera, poematy symfoniczne M. Karłowicza, Z. Noskowskiego, R. Straussa, itp./. Oczekiwane efekty kształcenia - opanowanie nowych elementów techniki dyrygenckiej, pogłębienie i doskonalenie techniki przekazu - stworzenie podstaw do samodzielnego rozwiązywania jak największej ilości problemów technicznych i artystycznych, związanych z opracowywaniem partytur z zakresu przewidzianego programem ramowym - pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania, przygotowywania i wykonywania utworów orkiestrowych - rozwinięcie zdolności kreatywnej studenta w dziedzinie interpretacji dzieła muzycznego - poszerzenie praktycznej znajomości literatury orkiestrowej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cele nauczania, a przede wszystkim cel główny – realizuje się przez wykłady, omówienia, wskazówki i prezentację elementów techniki manualnej przez pedagoga a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg. wskazań. Niektóre nowe elementy techniczne ćwiczone są w postaci wprawek z zastosowaniem naśladownictwa. Opanowanie nowych umiejętności i ugruntowywanie już nabytych przebiega w oparciu o wybrane utwory orkiestrowe /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/. Przystąpienie do dyrygowania utworem, poprzedzone jest analizą treści muzycznej, wyrazowej i problemów leżących w obszarze techniki dyrygenckiej. Nieodzownym elementem w procesie przygotowywania do zawodu dyrygenta jest aktywny udział w praktykach dyrygenckich z orkiestrą kameralną i symfoniczną oraz obserwacja pracy rozmaitych zespołów muzycznych działających na terenie Uczelni i poza nią. Doświadczenia zdobywane w ten sposób są analizowane wspólnie z pedagogiem prowadzącym. Zaleca się studentom także bierne uczestniczenie w lekcjach dyrygentury prowadzonych przez innych pedagogów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejęt- ności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym - student dyryguje z pamięci utworem o wysokim stopniu trudności, reprezentatywnym dla epoki Romantycznej, postromantycznej lub Ekspresjonistycznej /ca’ 50 min./. Drugi człon egzaminu ma charakter kolokwium, w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem. Występ studenta ocenia każdy z egzaminatorów, biorąc pod uwagę stopień znajomości partytury, skuteczność techniki dyrygenckiej /jej wyrazistość, precyzję, estetykę, swobodę, ekspresję, przystawalność do zamierzeń interpretacyjnych/, muzykalność, kształt muzycznej interpretacji, temperament wykonawczy. Swoje uwagi i ocenę zapisuje na własnym arkuszu. Po części praktycznej, student poddany jest krótkiemu kolokwium, podczas którego ma odpowiedzieć na dwa, trzy pytania związane z prezentowanym dziełem i jego twórcą. Po przeglądzie wszystkich studentów danego rocznika, liczona jest średnia z ocen proponowanych przez członków komisji egzaminacyjnej. Po ustaleniu kolejności wynikającej z obliczonej średniej, następuje dyskusja, podczas której egzaminatorzy dzielą się swoimi uwagami odnośnie ocenianych studentów. Niekiedy, w wyniku dyskusji, rezultat ustalony arytmetycznie może ulec zmianie. Na ostateczną ocenę ma wpływ także stopień wiedzy, jaką student wykazał się podczas kolokwium. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 8.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/3472/9605 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- stałe poszerzanie zasobu środków przekazu manualnego, wzbogacanie ekspresyjnej strony przekazu, poszukiwanie „własnego języka” w oparciu o pozyskaną wiedzę i umiejętności w ścisłym związku ze stylem i konwencją opracowywanej partytury - opracowywanie partytur o wysokim stopniu trudności reprezentujących muzykę współczesną w szerokim tego słowa znaczeniu, np. suity baletowe I. Strawińskiego, poematy symfoniczne C. Debussyego i M. Ravela, Symfonie K. Szymanowskiego, wybrane Symfonie D. Szostakowicza, wybrane utwory W. Lutosławskiego <Gry weneckie, Trzy poematy Henri Michaux, Livre pour orchestre, Symfonie>, Koncert na orkiestrę B. Bartoka - poszerzanie zdolności i umiejętności współdziałania z solistą w koncertach instrumentalnych o wysokim stopniu trudności, np. Koncert skrzypcowy J. Sibeliusa, Koncerty fortepianowe F. Chopina, J. Brahmsa, F. Liszta, S. Prokofiewa, Poème de l’amour et de la mer na skrzypce i orkiestrę E. Chaussona, Koncerty skrzypcowe K. Szymanowskiego, itp.
Oczekiwane efekty kształcenia: - opanowanie nowych elementów techniki dyrygenckiej, pogłębienie i udoskonalenie techniki przekazu - stworzenie podstaw do samodzielnego rozwiązywania jak największej ilości problemów technicznych i artystycznych, związanych z opracowywaniem partytur z zakresu przewidzianego programem ramowym - pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania, przygotowywania i wykonywania utworów orkiestrowych - rozwinięcie zdolności kreatywnej studenta w dziedzinie interpretacji dzieła muzycznego - pogłębienie zdolności i umiejętności współdziałania z solistą - poszerzenie praktycznej znajomości literatury orkiestrowej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cele nauczania, a przede wszystkim cel główny – realizuje się przez wykłady, omówienia, wskazówki i prezentację elementów techniki manualnej przez pedagoga a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg. wskazań. Niektóre nowe elementy techniczne ćwiczone są w postaci wprawek z zastosowaniem naśladownictwa. Opanowanie nowych umiejętności i ugruntowywanie już nabytych, przebiega w oparciu o wybrane utwory /przy współpracy z solistą oraz dwoma pianistami-akompaniatorami/. Przystąpienie do dyrygowania utworem, poprzedzone jest analizą treści muzycznej, wyrazowej i problemów leżących w obszarze techniki dyrygenckiej. Nieodzownym elementem w procesie przygotowywania do zawodu dyrygenta jest aktywny udział w praktykach dyrygenckich z orkiestrą kameralną i symfoniczną oraz obserwacja pracy rozmaitych zespołów muzycznych działających na terenie Uczelni i poza nią. Doświadczenia zdobywane w ten sposób są analizowane wspólnie z pedagogiem prowadzącym. Zaleca się studentom także bierne uczestniczenie w lekcjach dyrygentury prowadzonych przez innych pedagogów.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym - student dyryguje z pamięci utworem lub jego fragmentem z zakresu repertuarowego przewidzianego programem ramowym /ca’ 30 min./ oraz koncertem instrumentalnym o wysokim stopniu trudności /lub jego fragmentami/ /ca’ 30 -40 min’/. Udział solisty jest obligatoryjny. Akompaniament może być realizowany „przy pomocy partytury”. Drugi człon ma postać kolokwium w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem. Kryteria i metody oceniania jak w poprzednim semestrze. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 10.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/3472/9620 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- poszerzanie i doskonalenie środków techniki dyrygenckiej - wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu - opracowywanie partytur utworów wokalno-instrumentalnych o wysokim stopniu trudności /np. IX Symfonia L. van Beethovena, Requiem – G. Verdiego, oratorium Oedipus Rex - I. Strawińskiego, Stabat Mater – K. Szymanowskiego, fragmenty oper G. Pucciniego, R. Wagnera/ Oczekiwane efekty kształcenia: - opanowanie nowych elementów techniki dyrygenckiej, pogłębienie i udoskonalenie techniki przekazu - stworzenie podstaw do samodzielnego rozwiązywania jak największej ilości problemów technicznych i artystycznych, związanych z opracowywaniem partytur z zakresu przewidzianego programem ramowym. - pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania, przygotowywania i wykonywania utworów orkiestrowych - rozwinięcie zdolności kreatywnej studenta w dziedzinie interpretacji dzieła muzycznego - rozwinięcie zdolności i umiejętności współpracy z solistami-wokalistami i zespołami chóralnymi - poszerzenie praktycznej znajomości literatury z zakresu dzieł wokalno-instrumentalnych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cele nauczania, a przede wszystkim cel główny – realizuje się przez wykłady, omówienia, wskazówki i prezentację elementów techniki manualnej przez pedagoga a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg. wskazań. Niektóre nowe elementy techniczne ćwiczone są w postaci wprawek z zastosowaniem naśladownictwa. Opanowanie nowych umiejętności i ugruntowywanie już nabytych, przebiega w oparciu o wybrane utwory /przy współpracy z solistami i dwoma pianistami-akompaniatorami/. Przystąpienie do dyrygowania utworem, poprzedzone jest analizą treści muzycznej, wyrazowej i problemów leżących w obszarze techniki dyrygenckiej. Nieodzownym elementem w procesie przygotowywania do zawodu dyrygenta jest aktywny udział w praktykach dyrygenckich z orkiestrą kameralną i symfoniczną oraz obserwacja pracy rozmaitych zespołów muzycznych działających na terenie Uczelni i poza nią. Doświadczenia zdobywane w ten sposób są analizowane wspólnie z pedagogiem prowadzącym. Zaleca się studentom także bierne uczestniczenie w lekcjach dyrygentury prowadzonych przez innych pedagogów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym – student prezentuje /przy pomocy partytury/ fragment dzieła wokalno-instrumentalnego z zakresu przewidzianego programem ramowym /ca’ 60 min./. Drugi człon egzaminu ma postać kolokwium w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem. Kryteria i metody oceniania jak w poprzednich semestrach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 15.0 | ćwiczenia | egzamin dyplomowy | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/3472/9625 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- poszerzanie i doskonalenie środków techniki dyrygenckiej - wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu - opracowywanie dzieł orkiestrowych o wyższym stopniu trudności w zależności od indywidualnych możliwości studenta - przygotowanie do egzaminu dyplomowego z orkiestrą, w formie samodzielnego /pod opieką pedagoga/przygotowania orkiestry i występu koncertowego /dzieło orkiestrowe lub jego większe fragmenty oraz akompaniament/.
Oczekiwane efekty kształcenia: - pełne przygotowanie do samodzielnej pracy artystycznej w zawodzie dyrygenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cele nauczania, a przede wszystkim cel główny – realizuje się przez wykłady, omówienia, wskazówki i prezentację elementów techniki manualnej przez pedagoga a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg. wskazań. Niektóre nowe elementy techniczne ćwiczone są w postaci wprawek z zastosowaniem naśladownictwa. Opanowanie nowych umiejętności i ugruntowywanie już nabytych, przebiega w oparciu o wybrane utwory /przy współpracy z solistami i dwoma pianistami-akompaniatorami/. Przystąpienie do dyrygowania utworem, poprzedzone jest analizą treści muzycznej, wyrazowej i problemów leżących w obszarze techniki dyrygenckiej. Nieodzownym elementem w procesie przygotowywania do zawodu dyrygenta jest aktywny udział w praktykach dyrygenckich z orkiestrą kameralną i symfoniczną oraz obserwacja pracy rozmaitych zespołów muzycznych działających na terenie Uczelni i poza nią. Doświadczenia zdobywane w ten sposób są analizowane wspólnie z pedagogiem prowadzącym. Zaleca się studentom także bierne uczestniczenie w lekcjach dyrygentury prowadzonych przez innych pedagogów.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna jest wynikiem egzaminu semestralnego w formie samodzielnie przygotowanego występu koncertowego z orkiestrą, który ocenia komisja egzaminacyjna, w składzie: pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin semestralny na zakończenie IV semestru jest jednocześnie egzaminem dyplomowym dla studiów II stopnia. W czasie samodzielnie /pod opieką pedagoga/ przygotowanego występu, student dyryguje z pamięci utworem orkiestrowym lub jego większym fragmentem, oraz prowadzi akompaniament do koncertu z udziałem solisty /solistów/. Prowadzenie akompaniamentu zakłada możność korzystania z partytury. Kryteria i metody oceniania jak w poprzednich semestrach. Przy ustalaniu oceny ostatecznej, brane są pod uwagę oceny z dyrygentury uzyskiwane w czasie studiów. |