Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Czytanie partytur

symboljezyk
1/3471polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury. Doskonalona jest umiejętność wyćwiczenia wyobraźni muzycznej, co prowadzi do umiejętności słyszenia muzyki wprost z partytury.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

umiejętność czytania partytury na poziomie dobrym. Znajomość instrumentoznawstwa.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

fortepian, zasady muzyki, propedeutytka dyrygowania.

bibliografia podstawowa

Partytury utworów począwszy od Johana Sebastiana Bacha na partyturach XXI wieku skończywszy.

bibliografia uzupełniająca

- podręczniki do instrumentoznawstwa, /np: Andrzej Chodkowski – Instrumenty orkiestry dzisiejszej, PWM Kraków 1956; Curt Sachs – Historia instrumentów muzycznych, PWM Kraków, 1989; Kazimierz Sikorski - Instrumentoznawstwo, PWM Kraków, 1975; Edward Chodkowski – Rola instrumentów dętych w orkiestrze XX wieku, Zeszyt Naukowy nr 21, AM Katowice 1978; Adam Carse - The Orchestra, Londyn, Parrish 1949; Simon Ginzburg – Czto nado znat’ o simfoniczeskom orkiestrie, Leningrad, Muzyka 1968;/

efekty kształcenia - wiedza

posiada ogólną znajomość literatury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów przeznaczonych na orkiestry kameralne, symfoniczne i małe zespoły operowe K_W01
posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego ze specjalnością dyrygentury symfoniczno-operowej K_W02
posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych, szczególnie w zakresie dyrygentury symfoniczno-operowej K_W07
posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy instrumentów i ich strojenia oraz zasad prawidłowej emisji głosu K_W09

efekty kształcenia - umiejętności

jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej dyrygenta K_U02
posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie dyrygentury symfoniczno-operowej K_U04
posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku K_U06
posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy K_U13

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikające z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji K_K03
w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania K_K07

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. Rafał Jacek Delekta, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3471/9584
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznawanie studenta z partyturą XIX i XX wieku.

Student doskonali umiejętnosć czytania partytur.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zagranie na fortepianie przerobionych partytur.

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.003.0ćwiczeniaegzaminprof. Rafał Jacek Delekta, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3471/9604
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznawanie studenta z partyturą XX i XXI wieku.

Student doskonali umiejętnosć czytania partytur.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zagranie na fortepianie przerobionych partytur.

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.

wykonanie: www.ansta.pl