symbol | jezyk |
---|---|
1/3471 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury. Doskonalona jest umiejętność wyćwiczenia wyobraźni muzycznej, co prowadzi do umiejętności słyszenia muzyki wprost z partytury. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
umiejętność czytania partytury na poziomie dobrym. Znajomość instrumentoznawstwa. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
fortepian, zasady muzyki, propedeutytka dyrygowania. | |
bibliografia podstawowa | |
Partytury utworów począwszy od Johana Sebastiana Bacha na partyturach XXI wieku skończywszy. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- podręczniki do instrumentoznawstwa, /np: Andrzej Chodkowski – Instrumenty orkiestry dzisiejszej, PWM Kraków 1956; Curt Sachs – Historia instrumentów muzycznych, PWM Kraków, 1989; Kazimierz Sikorski - Instrumentoznawstwo, PWM Kraków, 1975; Edward Chodkowski – Rola instrumentów dętych w orkiestrze XX wieku, Zeszyt Naukowy nr 21, AM Katowice 1978; Adam Carse - The Orchestra, Londyn, Parrish 1949; Simon Ginzburg – Czto nado znat’ o simfoniczeskom orkiestrie, Leningrad, Muzyka 1968;/ | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada ogólną znajomość literatury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów przeznaczonych na orkiestry kameralne, symfoniczne i małe zespoły operowe K_W01 | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej dyrygenta K_U02 | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01 |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/3471/9584 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznawanie studenta z partyturą XIX i XX wieku. Student doskonali umiejętnosć czytania partytur. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zagranie na fortepianie przerobionych partytur. Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/3471/9604 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznawanie studenta z partyturą XX i XXI wieku. Student doskonali umiejętnosć czytania partytur. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zagranie na fortepianie przerobionych partytur. Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności. |