symbol | jezyk |
---|---|
1/3470 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chorału gregoriańskiego. Chorał gregoriański, będący we wczesnym średniowieczu wiodącym nurtem muzyki artystycznej, jest najstarszym stosunkowo dobrze zachowanym repertuarem muzycznym i jako taki zasługuje na szczególną uwagę. Na jego przykładzie możemy wniknąć w najbardziej archaiczne pokłady muzyki, co pozwala na inne spojrzenie na muzykę. Nie sposób też przecenić roli chorału jako podstawy dla rozwoju polifonii. Studiowanie chorału – opierając się na najbradziej prostych, podstawowych, archaicznych i autentycznych przykładach – pozwala wniknąć w wiele istotnych zagadnień, które w późniejszej muzyce (choć nadal obecne) trudniejsze są do uchwycenia. W szczególności chodzi o kwestie:
Niemenzuralność chorału pozwala też na pewne wyzwolenie od schemtów rytmicznych i myślenia menzuralnego (stałego operowania wartościami rytmicznymi). Elementy te poszerzają wrażliwość wszystkich muzyków, wyostrzają spojrzenie analityczne teoretyków muzyki, mogą też stać się czynnikiem inspirującym dla kompozytorów. Obcowania z muzyką niemenzuralną, w której istotną rolę odgrywa tekst jest też doświadczeniem wzbogacającym warsztat dyrygencki.
Ze względu na to, że na zajęcia uczęszczają studenci trzech specjalności więc:
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Student powinien mieć podstawową wiedzę muzyczną. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Lektura książek i artykułów, słuchanie chorału. Udział w scholi chorałowej | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Publikowane w periodykach artykuły dotyczące zagadnień związanych z chorałem. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
K_W03 posiada znajomość podstawowego repertuaru gregoriańskiego | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
K_U03 podczas wykonania chorału wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej związku melodii z tekstem oraz liturgicznego kontekstu chorału | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Maciej Babnis, | 1/3470/9583 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Student powinien opanować wyłożony materiał i umiejętność analizy śpiewów chorałowych na podstawie zapisu i nagrań. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład połączony z ćwiczeniami. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie testów, wykonanie analizy śpiewów gregoriańskich, przeczytanie kilku wskazanych przez prowadzącego lektur oraz skomponowanie zgodnie z zasadami chorałowymi melodii do podanego tekstu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Maciej Babnis, | 1/3470/9603 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Student powinien opanować wyłożony materiał i umiejętność tworzenia akompaniamentu do melodii gregoriańskich. Powienien też pogłębić umiejętności zdobyte w pierwszym semestrze. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład połączony z ćwiczeniami. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie testów, przeczytanie kilku wskazanych przez prowadzącego lektur oraz (w zależności od specjalności)
|