symbol | jezyk |
---|---|
1/3468 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania jest zapoznanie studentów z technikami kompozytorskimi XX wieku. Głównym założeniem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności analizy i interpretacji warstwy językowej i technologicznej dzieła muzycznego oraz umiejętności pozyskiwania i wykorzystywania materiałów źródłowych. Stąd w ramach prowadzenia przedmiotu dokonuje się teoretycznej prezentacji wybranych technik kompozytorskich, adekwatnych metod badawczych, analizy reprezentatywnych dzieł muzycznych, poznanie wybranej bibliografii. Rezultatem tych działań ma być wyrobienie umiejętności opisu własności współczesnego warsztatu kompozytorskiego. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Udział w organizowanych konferencjach naukowych i seminariach tematycznych | |
bibliografia podstawowa | |
Baculewski Krzysztof, Historia muzyki polskiej: Współczesność, cz. I. 1939-1974, pod red. S. Sutkowskiego, Warszawa 1996. Baculewski Krzysztof, Polska twórczość kompozytorska 1945-1984, PWM Kraków 1987. Błaszkiewicz Teresa, Aleatoryzm w twórczości W. Lutosławskiego, [w:] Prace Specjalne 3, Gdańsk 1974. Gołąb Maciej, Dodekafonia, Wyd. Pomorze, Bydgoszcz 1987. Ingarden Roman, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości. PWM Kraków 1973. Jarzębska Alicja, Idee relacji serialnych w muzyce XX wieku, Musica Iagellonica, Kraków 1995. Lindstedt Iwona, Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Lublin 2001. Messiaen Olivier, O mojej technice kompozytorskiej, [w:] Res Facta nr 7, Kraków 1973. Miklaszewska Joanna, Minimalizm w muzyce polskiej XX wieku, Kraków 2004. Paja-Stach Jadwiga, Lutosławski i jego styl muzyczny, Kraków 1997. Pałubicki Konrad, Współczesne techniki kompozytorskie. Dodekafonia, Sopot 1962. Pałubicki Konrad, Współczesne techniki kompozytorskie. Hindemith i Messiaen, Sopot 1963. Podhajski Marek, Z zagadnień organizacji ruchu w muzyce XX wieku, [w:] Zeszyty Naukowe V, Gdańsk 1967. Rae Charles Bodman, Muzyka Lutosławskiego, Warszawa 1996. Schaefer Bogusław Klasycy dodekafonii. Tom I, II, PWM Kraków 1964. Schaeffer Bogusław, Nowa muzyka. Problematyka współczesnej techniki kompozytorskiej, PWM, Kraków 1969. Schaeffer Bogusław, Wstęp do kompozycji, PWM, Kraków 1969. Schaeffer Bogusław, Kompozytorzy XX wieku, PWM, Kraków 1969. Skowron Zbigniew, Nowa muzyka amerykańska, Kraków 1995. Skowron Zbigniew, Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku, Warszawa 1989. Synowiec Ewa, Teatr instrumentalny B. Schaeffera, [w:] Prace Specjalne 30, Gdańsk 1983. Zeszyty Naukowe i wydawnictwa akademickie Akademii Muzycznych w Polsce. | |
bibliografia uzupełniająca | |
R. Szczedrin - 24 preludia i fugi A. Schönberg - Variationen für Orchester op. 31 Drei Lieder op. 48 A. Webern - Symphonia op. 21 Konzert für neun lnstrumente op. 24 Variationen für Klavier op. 27 I Kantate op. 29 Variationen für Orchester op. 30 A. Berg - Lyrische Suite Violinkonzert T. Baird - Kwartety smyczkowe K. Serocki - Suita preludiów na fortepian K. Guzowski - Miniatury dodekafoniczne na fortepian W. Lutosławski - Muzyka żałobna Trzy poematy Henry Michaux Preludia i Fuga IV Symfonia E. Synowiec - Muzyka Greficzna P. Hindemith - Ludus tonalis Cztery temperamenty O. Messiaen - Etiudy rytmiczne Kwartet na koniec wieku Chronochromie Miniatury fortepianowe (wybór) B. Blacher - Ornamente P. Boulez - Structures, Sonaty fortepianowe K. Stockhausen - Kontra - Punkte J. Cage - wybrane utwory B. Schaeffer - Utwory fortepianowe i inne dzieła K. Meyer - Sonaty fortepianowe K. Penderecki - Tren Ofiarom pamięci Hiroszimy, dzieła wokalno-instrumentalne H. M. Górecki - III Symfonia Repertuar dobierany jest na bieżąco przy udziale grup studenckich. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada orientację w zakresie problematyki związanej z technologiami stosowanymi w muzyce oraz z technikami multimedialnymi K_W09 | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów K_U05 | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01 |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Teresa Błaszkiewicz, | 1/3468/9565 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Efektem kształcenia jest umiejętność analizy dzieła dodekafonicznego oraz umiejętność tworzenia prostej konstrukcji dodekafonicznej: serii określonego typu i cyklu wariacji z poznanymi środkami przekształceń serii. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, ćwiczenia, analiza, prezentacja. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie ćwiczeń – studiów technicznych realizowanych na autorskiej serii, zaliczenie cyklu miniatur dodekafonicznych, zaliczenie analizy dzieła dodekafonicznego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Teresa Błaszkiewicz, | 1/3468/9581 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Efektem kształcenia na być utrwalenie wiedzy o zapoznanych technikach, umiejętność rozpoznania odpowiedniej techniki kompozytorskiej w dziele muzycznym (reprezentatywnym), dostosowanie odpowiednich metod analitycznych i dokonanie analizy wybranego dzieła oraz prezentacja wyników badań w formie referatu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład z prezentacją, ćwiczenia analityczne. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie ćwiczeń, analiz, zaliczenie pracy semestralnej (referat), egzamin końcowy pisemny (opis teoretyczny wyznaczonych technik, test – rozpoznanie techniki kompozytorskiej na podstawie wycinka partytury). Każde zadanie podlega ocenie do 25 p., ocena końcowa jest średnią ocen cząstkowych. |