symbol | jezyk |
---|---|
1/3465 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest poszerzenie umiejętności studenta dyrygentury w zakresie czytania i przygotowania partytury muzyki nowej. Przedmiot zakłada przybliżenie studentom problemów współczesnej notacji muzycznej, zmieniającej się w zależności od stylu, kierunku, techniki kompozytorskiej, indywidualnego języka kompozytorskiego oraz uzyskanie umiejętności czytania partytur nowej muzyki. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
1. umiejętność czytania partytury 2. ogólna orientacja we współczesnej literaturze muzycznej | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
1. analizy dzieł XX i XXI wieku 2 style muzyczne 3. współczesne techniki kompozytorskie | |
bibliografia podstawowa | |
Partytury i nagrania najwybitniejszych klasyków muzyki XX wieku oraz wybitnych kompozytorów współczesnych (m. in. W. Lutosławski, K. Penderecki, H. M. Górecki, W. Kilar, W. Szalonek, K. Serocki, Zb. Bargielski, A. Dobrowolski, Z. Krauze, A. Schoenberg, A. Webern O. Messiaen, J. Cage, G. Crumb, L. Berio, L. Nono, K. Stockhausen, P. Boulez, I. Xenakis, G. Ligeti, G. Scelsi, A. Sznitke, S. Gubajdulina, A. Pärt i in.; wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej: "Warszawska Jesień", "Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich", "Musica Polonica Nova", "Śląskie Dni Muzyki Współczesnej", Festiwal "Laboratorium", "Poznańska Wiosna Muzyczna" i in. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Schaeffer B. – Wstęp do kompozycji, PWM, Kraków Schaeffer B. – Mały informator muzyki XX wieku, PWM, Kraków 1987 Baculewski K. – Polska twórczość kompozytorska 1945-1984, PWM, Kraków 1987 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/3465/9561 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Na podstawie wybranych partytur (począwszy od Schoenberga, Weberna, Varese’a i in. po muzykę najnowszą) student obserwuje ewolucję notacji muzycznej, poznając różne sposoby graficznego przedstawiania w partyturze poszczególnych parametrów dzieła muzycznego (przebiegu czasowego, rytmiki, wysokości dźwięku, artykulacji, dynamiki etc.). Przegląd partytur w toku dwu-semestralnej pracy przybliża studentowi problemy notacyjne i artystyczne związane z takimi zjawiskami w nowej muzyce, jak: - aleatoryzm, sonoryzm, minimalizm, - muzyka elektroniczna, live electronics, - grafika muzyczna, improwizacja - teatr instrumentalny, happening, instalacje muz. i in. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- analizowanie partytur - słuchanie nagrań - oglądanie filmów z koncertów nowej muzyki - referowanie przez studentów własnych spostrzeżeń i doświadczeń z lektury, koncertów, festiwali itp. - dyrygowanie utworami muzyki współczesnej (koncerty organizowane przez Międzywydziałowy Zakład Muzyki Współczesnej, koncerty kompozytorskie etc.) | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach (nie mniej niż 80%), Przygotowanie krótkich referatów na zaliczenie każdego semestru. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/3465/9578 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Na podstawie wybranych partytur (począwszy od Schoenberga, Weberna, Varese’a i in. po muzykę najnowszą) student obserwuje ewolucję notacji muzycznej, poznając różne sposoby graficznego przedstawiania w partyturze poszczególnych parametrów dzieła muzycznego (przebiegu czasowego, rytmiki, wysokości dźwięku, artykulacji, dynamiki etc.). Przegląd partytur w toku dwu-semestralnej pracy przybliża studentowi problemy notacyjne i artystyczne związane z takimi zjawiskami w nowej muzyce, jak: - aleatoryzm, sonoryzm, minimalizm, - muzyka elektroniczna, live electronics, - grafika muzyczna, improwizacja - teatr instrumentalny, happening, instalacje muz. i in. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- analizowanie partytur - słuchanie nagrań - oglądanie filmów z koncertów nowej muzyki - referowanie przez studentów własnych spostrzeżeń i doświadczeń z lektury, koncertów, festiwali itp. - dyrygowanie utworami muzyki współczesnej (koncerty organizowane przez Międzywydziałowy Zakład Muzyki Współczesnej, koncerty kompozytorskie etc.) | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach (nie mniej niż 80%), Przygotowanie krótkich referatów na zaliczenie każdego semestru. |