Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Partytura współczesna

symboljezyk
1/3465polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest poszerzenie umiejętności studenta dyrygentury w zakresie czytania i przygotowania partytury muzyki nowej.

Przedmiot zakłada przybliżenie studentom problemów współczesnej notacji muzycznej, zmieniającej się w zależności od stylu, kierunku, techniki kompozytorskiej, indywidualnego języka kompozytorskiego oraz uzyskanie umiejętności czytania partytur nowej muzyki.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

1. umiejętność czytania partytury

2. ogólna orientacja we współczesnej literaturze muzycznej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

1. analizy dzieł XX i XXI wieku

2 style muzyczne

3. współczesne techniki kompozytorskie

bibliografia podstawowa

Partytury i nagrania najwybitniejszych klasyków muzyki XX wieku oraz wybitnych kompozytorów współczesnych (m. in. W. Lutosławski, K. Penderecki, H. M. Górecki, W. Kilar, W. Szalonek, K. Serocki, Zb. Bargielski, A. Dobrowolski, Z. Krauze, A. Schoenberg, A. Webern O. Messiaen, J. Cage, G. Crumb, L. Berio, L. Nono, K. Stockhausen, P. Boulez, I. Xenakis, G. Ligeti, G. Scelsi, A. Sznitke, S. Gubajdulina, A. Pärt i in.; wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej: "Warszawska Jesień", "Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich", "Musica Polonica Nova", "Śląskie Dni Muzyki Współczesnej", Festiwal "Laboratorium", "Poznańska Wiosna Muzyczna" i in.

bibliografia uzupełniająca

Schaeffer B. – Wstęp do kompozycji, PWM, Kraków

Schaeffer B. – Mały informator muzyki XX wieku, PWM, Kraków 1987

Baculewski K. – Polska twórczość kompozytorska 1945-1984, PWM, Kraków 1987

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/3465/9561
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Na podstawie  wybranych partytur (począwszy od Schoenberga, Weberna, Varese’a i in. po muzykę najnowszą) student obserwuje ewolucję notacji muzycznej, poznając różne sposoby graficznego przedstawiania w partyturze poszczególnych parametrów dzieła muzycznego (przebiegu czasowego, rytmiki, wysokości dźwięku, artykulacji, dynamiki etc.). Przegląd partytur w toku dwu-semestralnej pracy przybliża studentowi problemy notacyjne i artystyczne  związane z takimi zjawiskami w nowej muzyce, jak:

- aleatoryzm, sonoryzm, minimalizm,

- muzyka elektroniczna, live electronics,

- grafika muzyczna, improwizacja

- teatr instrumentalny, happening, instalacje muz. i in.

metody dydaktyczne

- analizowanie partytur

- słuchanie nagrań

- oglądanie filmów z koncertów nowej muzyki

- referowanie przez studentów własnych spostrzeżeń i doświadczeń z lektury, koncertów, festiwali itp.

- dyrygowanie utworami muzyki współczesnej (koncerty organizowane przez Międzywydziałowy Zakład Muzyki Współczesnej, koncerty kompozytorskie etc.)

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach (nie mniej niż 80%), Przygotowanie krótkich referatów na zaliczenie każdego semestru.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/3465/9578
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Na podstawie  wybranych partytur (począwszy od Schoenberga, Weberna, Varese’a i in. po muzykę najnowszą) student obserwuje ewolucję notacji muzycznej, poznając różne sposoby graficznego przedstawiania w partyturze poszczególnych parametrów dzieła muzycznego (przebiegu czasowego, rytmiki, wysokości dźwięku, artykulacji, dynamiki etc.). Przegląd partytur w toku dwu-semestralnej pracy przybliża studentowi problemy notacyjne i artystyczne  związane z takimi zjawiskami w nowej muzyce, jak:

- aleatoryzm, sonoryzm, minimalizm,

- muzyka elektroniczna, live electronics,

- grafika muzyczna, improwizacja

- teatr instrumentalny, happening, instalacje muz. i in.

metody dydaktyczne

- analizowanie partytur

- słuchanie nagrań

- oglądanie filmów z koncertów nowej muzyki

- referowanie przez studentów własnych spostrzeżeń i doświadczeń z lektury, koncertów, festiwali itp.

- dyrygowanie utworami muzyki współczesnej (koncerty organizowane przez Międzywydziałowy Zakład Muzyki Współczesnej, koncerty kompozytorskie etc.)

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach (nie mniej niż 80%), Przygotowanie krótkich referatów na zaliczenie każdego semestru.

wykonanie: www.ansta.pl