Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Wprowadzenie do pracy naukowej

symboljezyk
1/3451polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Przygotowanie studentów do realizacji prac naukowych na poziomie akademickim (referaty naukowe, prace seminaryjne).

2. Zapoznanie studentów z warsztatem naukowym i przygotowanie  do samodzielnego napisania pracy licencjackiej.

3. Opanowanie przez studentów podstaw metodologii nauk o muzyce oraz wprowadzenie do metod analizy i interpretacji dzieła muzycznego.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

Lindsay David, Dobre rady dla piszących teksty naukowe, przełożył Karol Pesz, Wrocław, 1995, ISBN 83-7085-145-2.

Maćkiewicz Jolanta, Jak pisać teksty naukowe?, wyd. pierwsze, Gdańsk, 1995, ISBN 83-7017-590-2.

Oliver Paul, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, przekład i posłowie Jadwiga Piątkowska, Kraków, 1999, ISBN 83-08-02889-6.

Pieter Józef, Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław, Rozdziały: Problemy naukowe, s. 46-97, Metody naukowe, s. 97-158, Badania naukowe, s. 159-223.

Pieter Józef, Z zagadnień pracy naukowej, Wrocław, 1974.

Polska Norma, PN – ISO 690: Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma, struktura, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2002.

Pytkowski Wacław, Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa, 1981, Rozdział 2. Badania przygotowawcze, s. 65-110, Rozdział 3. Metody badawcze, s. 111-182, Rozdział 4. Badania problemowe, s. 183-212.

 

Zdzisław Szkutnik, Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.

Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.

Jan Boć, Jak pisać pracę magisterską, konsultacja językowa Jan Miodek, Wrocław 2009.

Anna Brożek, Wprowadzenie do metodologii dla studentów teorii muzyki i muzykologii, Warszawa, 2007.

Maciej Gołąb, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003.

Alicja Jarzębska, Z dziejów myśli o muzyce. Wybrane zagadnienia teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej, Kraków 2002.

Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, Kraków–Gdańsk 1990.

Mieczysław Tomaszewski, Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Rekonesans, Kraków 2000.

Hans-Heinrich Eggebrecht, Uwagi o metodzie analizy muzycznej, przeł. Maria Stanilewicz, w: „Res Facta” nr 7, Kraków 1973.

 

 

bibliografia uzupełniająca

-

efekty kształcenia - wiedza

Rozpoznaje i formułuje problemy badawcze w zakresie studiowanej specjalności (K_W04, K_W05)
Nazywa i definiuje podstawowe elementy aparatu pojęciowego nauk o muzyce (K_W04, K_W05)
Wymienia i charakteryzuje narzędzia i cechy warsztatu naukowego w zakresie nauk o muzyce (K_W04, K_W05)
Rozróżnia i charakteryzuje wybrane metody analizy i interpretacji dzieła muzycznego (K_W05)

efekty kształcenia - umiejętności

Konstruuje pracę seminaryjną, dyplomową (licencjacką) poprawnie pod względem formalnym (K_U15)
Formułuje problem badawczy w zakresie swojej specjalności (K_U15)
Przygotowuje i organizuje warsztat badawczy i planuje zakres tematyczny pracy seminaryjnej i licencjackiej (K_U15)
Wybiera metodę analizy adekwatną do przedmiotu badań w zakresie studiowanej specjalności (K_U15)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Pracuje samodzielnie nad powierzonymi zadaniami podlegającymi indywidualnej ocenie i wykazuje odpowiedzialność za organizację procesu uczenia się (K_K01, K_K04)
Umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować zdobyte informacje (K_K02, K_K04)
Potrafi zaprezentować własne działania w zakresie badawczym swojej specjalności (K_K12, K_K13, K_K14)
Przestrzega poczynionych ustaleń w zakresie wyznaczonych zadań i angażuje się w ich wykonanie (K_K02, K_K12)
Dyskutuje i zachowuje krytycyzm z wyrażaniu opinii (K_K01, K_K08, K_K09, K_K14)
Wykazuje kreatywność w świadomym integrowaniu zdobytej wiedzy (K_K01, K_K02, K_K08, K_K09, K_K14)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.5ćwiczeniazaliczenie bez ocenydr hab. Renata Skupin, 1/3451/9485
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Praca naukowa, jej cechy i rodzaje.

- Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe; zasady pisarstwa naukowego.

- Źródła informacji naukowej.

- Materiały źródłowe: klasyfikacja literatury naukowej; materiały empiryczne; opis bibliograficzny materiałów źródłowych; notacja przypisów i odwołań.

- Metoda naukowa i jej główne składniki.

 

metody dydaktyczne

Seminaria połączone z dyskusją; ćwiczenia: a) w zakresie streszczania (i odmian streszczeń)  wybranych tekstów naukowych; b) opisu bibliograficznego różnorodnych materiałów źródłowych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:


– obecność na zajęciach i aktywny w nich udział,

– zaliczenie wszystkich seminariów i ćwiczeń.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.5ćwiczeniazaliczenie bez ocenydr hab. Renata Skupin, 1/3451/9506
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Metodyka przygotowania pisemnej pracy dyplomowej; rodzaje prac dyplomowych; konstrukcja pracy licencjackiej.

2. Wstęp do metodologii teorii muzyki: pojęcie znaku, rodzaje i funkcje znaków w dziełach muzycznych; specyfika aparatu pojęciowego poszczególnych nauk o muzyce.

3. Wprowadzenie do metodologii analizy i interpretacji dzieła muzycznego. Klasyfikacje metod analizy i przegląd wybranych metod:

– normatywnych (W. Fucksa, M. Zalewskiego, A. Forte’a, baza software),

– deskryptywnych (logocentrycznych, procesualistycznych i pragmatycznych),

– strukturalistycznych, scjentystycznych, semiotycznych (E. Tarastiego) i synkretycznych,

– indywidualnych (m. in. C. Florosa, H.-H. Eggebrechta).

Ars interpretandi – hermeneutyka jako paradygmat humanistyki i holistyczne projekty analizy (M. Tomaszewski).

 

Efekty kształcenia:

- opanowanie przez studentów wiedzy określonej w treściach kształcenia,

- zdobycie elementarnych umiejętności w zakresie metodologii pracy badawczej i warsztatu naukowego,

- zapoznanie się z podstawami analizy muzycznej w odniesieniu do przedmiotów analizy specyficznych dla poszczególnych kierunków i specjalności studiów.

 

 

metody dydaktyczne

Seminaria w zakresie tematyki określonej w treściach programowych, na podstawie wskazanych przez prowadzącego pozycji literatury. Ćwiczenie umiejętności krytycznego omówienia książki naukowej (tekstu naukowego): rozpoznania wykorzystanych w niej opracowań, bazy źródłowej, metody badawczej i postawy metodologicznej autora oraz analizy zawartości merytorycznej tekstu.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

– obecność na zajęciach i aktywny w nich udział,

– zaliczenie wszystkich seminariów, ćwiczeń i kolokwiów.

 

wykonanie: www.ansta.pl