Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Literatura muzyczna

symboljezyk
1/3450polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Uzupełnienie problematyki przedstawionej na wykładach z historii muzyki o znajomość twórczości wybranych kompozytorów

Doskonalenie umiejętności określania indywidualnych stylów i technik kompozytorskich

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie kursu historii muzyki na poziomie zakresu nauczania w szkolnictwie muzycznym II stopnia

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Zapoznanie się studentów  z obowiązkowym repertuarem muzycznym  zaleconym przez pedagoga prowadzącego zajęcia w danym semestrze

bibliografia podstawowa

ŚREDNIOWIECZE, RENESANS

Nikolas Harnocourt „Muzyka mową dźwięków”, Warszawa 1995

Błażej Matusiak „Hildegarda z Bingen. Teologia muzyki”, Kraków 2003

Krystyna Wilkowska-Chomińska „Mikołaj z Krakowa”

Ewa Obniska „Motety maryjne Josquina Despres”, Canor 2004(37)

Mirosław Perz „Melodie na Psałterza polski Mikołaja Gomółki”, Kraków1988

Władysław Malinowski „Polifonia Mikołaja Zieleńskiego”

---

BAROK

Dobrzańska-Fabiańska Z., Schütz Heinrich, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, Część Biograficzna, S-Sł, Kraków 2007.

Hogwood Ch., Händel,  przekł. B. Świderska, Kraków 2010.

Obniska E., Claudio Monteverdi. Życie i twórczość, Gdańsk1993.

Rolland R., Notatki o Lullym, w: R. Rolland, Z pierwszych wieków opery, przekł. J. Kozłowski, Kraków 1971.

Westrup J.A., Purcell, przekł. M. Karczyńska-Bielas, Kraków 1986.

---

KLASYCYZM

A. Einstein, Mozart. Człowiek i dzieło, Kraków 1975

N. Elias, Mozart. Portret geniusza, Warszawa 2006

K. Geiringer, Haydn, Kraków 1985

S. Jarociński, Mozart, Kraków 1988

S. Łobaczewska, Beethoven, Kraków 1977

G. R. Marek, Beethoven. Biografia geniusza, Warszawa 1976

A. Orga, Beethoven, Kraków 2001

P. Woodford, Mozart, Kraków 2000

---

ROMANTYZM

A.Alszwang ,Czajkowski, Kraków 1979

J. Berkovec,  Dworzak, Kraków 1976

J. Chomiński, Chopin, Kraków 1978

K. Clarson-Leach, Berlioz, Kraków 2000

T. Dowley, Schumann, Kraków 1999

L. Erhard, Brahms, Kraków 1984

E. Grabowski, Wieniewski, Poznań 1986

P. Holmes, Brahms, Kraków 1998

Z. Jachimecki, Wagner, Kraków 1973

K. H. Kohler, Mendelssohn-Bartholdy, Kraków 1980

E. Krause, R. Straus, człowiek i dzieło, Kraków 1983

T. Marek, Schubert, Kraków 1969

B. Morrison, Liszt, Kraków 1999

A. Orga, Chopin, Kraków 1999

B. Pociej, Mahler, Kraków 1992

J. Powroźniak, Paganini,  Kraków 1968

J. Prosnak, Moniuszko, Kraków 1980

J. W. Reiss, Wieniawski, Kraków 1963

W. Rudziński, Moniuszko, Kraków 1978

W. Sandelewski, Puccini, Kraków 1963

W. Sandelewski, Rossini, Kraków 1968

W. Sandelewski, Donizetti, Kraków 1982

A. Sołowcow, Rimski-Korsakow, Kraków 1975

H. Swolkień, Verdi, Kraków 1963

H. Swolkień, Musorgski, Kraków 1970

H. Swolkień, Czajkowski, Kraków 1976

M. Tomaszewski, Muzyka Chopina na nowo odczytana, Kraków 1996

P. Woodford, Schubert, Kraków 1997

---

XX wiek:

The Cambridge Companion to Benjamin Britten, ed. M. Cooke, Cambridge 1999 University Press.

Cowell H i S., Ives, Kraków 1982 PWM.

Estetyka i styl twórczości Witolda Lutosławskiego, red. Z. Skowron, Kraków 2000 Musica Iagellonica.

Griffiths Paul, Gyorgy Ligeti, London 1997.

Jankelevitch V., Ravel, Kraków 1977 PWM.

Jarman D., Alban Berg - Wozzeck, Cambridge 1989 University Press.

Jarociński S., Debussy a impresjonizm i symbolizm, Kraków 1976 PWM.

Jarzębska A., Strawiński. Myśli i muzyka, Kraków 2002 Musica Iagellonica.

 

Kaczyński T., Messiaen, Kraków 1984.

Muzyka to świat najdoskonalszy. Rozmowy z Martą Ptaszyńską przeprowadzili E. Cichoń i L. Polony,

Kraków 2001 PWM SA.

 

 

 

Meyer K., Szostakowicz i jego czasy, Kraków 1999.

Rudziński W., Warsztat kompozytorski Beli Bartoka, Kraków 1964.

Stuckenschmidt H. H., Schoenberg, Kraków 1987 PWM.

Varèse E., Wspomnienia i myśli, „Res Facta” 1, Poznań 1967.

Vlad R., Strawiński, przekł. J. Popiel, Kraków 1974.

Zieliński T., Bartok, Kraków 1969.

bibliografia uzupełniająca

ŚREDNIOWIECZE, RENESANS

Elżbieta Dziębowska (red.) Encyklopedia Muzyczna PWM, Kraków 1979-2009 – hasła dotyczące kompozytorów, których dzieła słuchane są na zajęciach

---

BAROK

Dziębowska E., Encyklopedia Muzyczna PWM, Kraków 1979-2009 (hasła dotyczące kompozytorów, których dzieła słuchane na zajęciach i przygotowywane samodzielnie przez studentów do testu słuchowego)

---

KLASYCYZM

Hasła osobowe wybranych kompozytorów okresu klasycyzmu z następujących leksykonów:

Encyklopedia Muzyczna  PWM. Część biograficzna pod red. E. Dziębowskiej, Kraków 1979-2009

Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Personenteil, wyd. 2, red. L. Finscher, Kassel-Stuttgart 1994-2007

The New Grove Dictionery of Music and Musicians, wyd. 2, red. S. Sadie, London 2001

---

ROMANTYZM

Hasła osobowe wybranych kompozytorów okresu romantyzmu z następujących leksykonów:

Encyklopedia Muzyczna  PWM. Część biograficzna pod red. E. Dziębowskiej, Kraków 1979-2009

Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Personenteil, wyd. 2, red. L. Finscher, Kassel-Stuttgart 1994-2007

The New Grove Dictionery of Music and Musicians, wyd. 2, red. S. Sadie, London 2001

---

XX WIEK

 Hasła osobowe z Encyklopedii Muzycznej PWM, The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Die Musik in Geschichte und Gegenwart.

efekty kształcenia - wiedza

1. Identyfikuje literaturę muzyczną danej epoki historycznej [K_W01]=[A1A_W01]
2. Dysponuje podstawową wiedzą na temat kontekstów kulturowych będących inspiracją powstania dzieł muzycznych [K_W02]=[A1A_W01]
3. Posiada orientację w literaturze przedmiotu w zakresie monografii twórczości muzycznej wybranych kompozytorów [K_W07]=[A1A_W03]
4. Posiada wiedzę w obszarze interpretacji utworów muzycznych różnych epok historycznych w kontekście współczesnej praktyki wykonawczej [K_W09]=[A1A_W01] [A1A_W03] [A1A_W04]

efekty kształcenia - umiejętności

1. Posiada znajomość słuchowego rozpoznania konkretnych utworów muzycznych [K_U10]=[A1A_U08]
2. Opanował warsztat naukowy w zakresie analizy dzieła muzycznego [K_U11]=[A1A_U09]
3. Posiada zdolność ustnej wypowiedzi na temat interpretacji wykonawczych dzieł muzycznych [K_U12]=[A1A_U09]
4. Posiada umiejętność pisemnej wypowiedzi na temat indywidualnych stylów i technik kompozytorskich [K_U12]=[A1A_U09]

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

1. Wykazuje gotowość do samodzielnego poznawania literatury muzycznej w kolejnych etapach nauczania [K_K01]=[A1A_K01]
2. Jest zdolny do konstruktywnej krytyki w zakresie oceny dzieł muzycznych i ich interpretacji w aspekcie historyczno-stylistycznym [K_K08]=[A1A_K04]
3. Jest zdolny do definiowania własnych sądów w kwestiach problematyki wykonawczej utworów [K_K09]=[A1A_K04]
4. Komunikuje się na temat odbioru dzieł muzycznych posługując się odpowiednią, fachową terminologią [K_K10]=[A1A_K05]

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 1/3450/9484
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Prezentacja wybranych dzieł twórców Średniowiecza i Renesansu reprezentujących różne techniki, gatunki i formy muzyczme, style i ośrodki dominujące w kulturze muzycznej Średniowiecza i Renesansu

metody dydaktyczne

Prezentacja i omawianie poszczególnych utworów reprezentujących określone techniki, formy, style i ośrodki muzyczne Średniowiecza i Renesansu.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Czynna obecność na zajęciach, przedstawienie referatu, zaliczenie testów słuchowych oraz lektury z listy wskazanej przez prowadzącego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładzaliczeniedr hab. Danuta Szlagowska, prof. AM, 1/3450/9505
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-  wybrane dzieła wokalne i instrumentalne autorstwa wybitnych twórców reprezentujących różne ośrodki narodowe i różne fazy baroku (utwory C.Monteverdiego, H.Schütza, G.B.Lully’ego, J.Ph.Rameau, H.Purcella, G.F.Händla i innych kompozytorów)

metody dydaktyczne

-  prezentacja utworów muzycznych (partytury, CD, DVD) uzupełniona komentarzem historycznym oraz dyskusją ze studentami na temat właściwości stylistycznych słuchanych dzieł; referaty przygotowane przez studentów w oparciu o analizę i interpretację wybranych kompozycji

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

-  test słuchowy (utwory słuchane na zajęciach oraz samodzielnie przygotowane przez studentów)

- wygłoszenie na zajęciach referatu i przygotowanie go w formie pisemnej

- znajomość zagadnień omawianych na zajęciach i wybranych fragmentów literatury przedmiotu

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładzaliczeniedr Jolanta Woźniak, 1/3450/9525
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Prezentacja  reprezentatywnych  dzieł muzycznych okresu klasycyzmu. Charakterystyka twórczości wybranych kompozytorów.

metody dydaktyczne

Pokaz dzieł muzycznych (nagrania CD, DVD, partytury) oraz ich analiza w kontekście stylistyki wczesnego i dojrzałego klasycyzmu

Aktywny udział studentów na zajęciach poprzez opracowanie wyznaczonych tematów i ich prezentacje

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wysoka frekwencja  na zajęciach

Znajomość problematyki wybranej monografii dotyczącej twórczości kompozytora okresu klasycyzmu

Pisemna praca studenta tematycznie związana z problematyką wygłoszonego na zajęciach  referatu

Pozytywne zaliczenie testu słuchowego ze  znajomości  obowiązkowego repertuaru muzycznego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładzaliczeniedr Jolanta Woźniak, 1/3450/9542
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Prezentacja  reprezentatywnych  dzieł muzycznych okresu romantyzmu. Charakterystyka twórczości wybranych kompozytorów.

metody dydaktyczne

Pokaz dzieł muzycznych (nagrania CD, DVD, partytury) oraz ich analiza w kontekście rozwoju gatunków i form muzycznych XIX wieku

Aktywny udział studentów na zajęciach poprzez opracowanie wyznaczonych tematów i ich prezentacje

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wysoka frekwencja  na zajęciach

Znajomość problematyki wybranej monografii dotyczącej twórczości kompozytora okresu romantyzmu

Pisemna praca studenta tematycznie związana z problematyką wygłoszonego na zajęciach referatu

Pozytywne zaliczenie testu słuchowego ze  znajomości obowiązkowego repertuaru muzycznego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładzaliczeniedr hab. Danuta Szlagowska, prof. AM, 1/3450/9556
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-  wybrane dzieła wokalne i instrumentalne autorstwa wybitnych kompozytorów tworzących w pierwszej połowie XX wieku (Ives, Varèse, Partch, Cowell, Satie, Debussy, Ravel, Milhaud, Poulenc, Messiaen, Schönberg, Berg, Webern, Hindemith, Strawiński, Prokofiew, Szostakowicz, Bartok, Tippett, Britten, Busoni, Dallapiccola

metody dydaktyczne

-  prezentacja utworów muzycznych (partytury, CD, DVD) uzupełniona komentarzem historycznym oraz dyskusją ze studentami na temat właściwości stylistycznych słuchanych dzieł; referaty przygotowane przez studentów w oparciu o analizę i interpretację wybranych kompozycji

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

-  test słuchowy (utwory słuchane na zajęciach oraz samodzielnie przygotowane przez studentów)

- wygłoszenie na zajęciach referatu i przygotowanie go w formie pisemnej

- znajomość zagadnień omawianych na zajęciach i wybranych fragmentów literatury przedmiotu

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0wykładzaliczeniedr hab. Violetta Kostka, 1/3450/9575
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Impresjonistyczna twórczość C. Debussy'ego i i M. Ravela

2. Stylistyczne zróżnicowanie muzyki K. Szymanowskiego

3. I. Strawiński - utwory ekspresjonistyczne i neoklasyczne

4. Muzyka Schoenberga po 1910 roku

5. Folkloryzm B. Bartoka. Transcendentalizm Ch. Ivesa

6. Wozzeck A. Berga. Wybrane utwory P. Hindemitha

7. Dialogues des Carmelites F. Poulenca. Wybrane utwory D. Milhauda

8. Neoklasyczna muzyka D. Szostakowicza i B. Brittena

9. Awangardowa muzyka J. Cage'a i L. Berio

10. Muzyka G. Ligeti'ego i W. Lutosławskiego

11. Świat muzyki Marty Ptaszyńskiej

12. Style muzyczne P. Szymańskiego i P. Mykietyna

Przeprowadzenie tego kursu ma na celu zaznajomienie studentów z liczącymi się w XX wieku stylami kompozytorskimi i najwybitniejszymi utworami. Słuchaniu wybranych utworów towarzyszy omówienie ich strony technicznej oraz przedstawienie interpretacji i próba wartościowania.

metody dydaktyczne

Przedmiot ma formę wykładu wspartego słuchaniem wybranych utworów muzycznych z partyturą. Po wysłuchaniu utworu grupa dyskutuje nad zagadnieniami warsztatu kompozytorskiego, interpretacją dzieła i kwestią jego różnorakich wartości.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Znajomość materiału wykładów

2. Pozytywne zaliczenie testu odsłuchowego

3. Kolokwium - sprawdzanie umiejętności opisu stylu intraopusowego i interpretacji dzieła

wykonanie: www.ansta.pl