Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kształcenie słuchu

symboljezyk
1/3449polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego[ ostrość słyszenia] słuchu harmonicznego  i wrażliwości na barwę

- uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej

- wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze  1-4 głosowej

- wprowadzenie do  problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce

- podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej

- uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki

-wykształcenie korelacji słuchowo- wzrokowej w zakresie muzyki wielogłosowej 

-kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej  do improwizacji

- przygotowanie  do czytania nut   głosem   partytur  muzyki wokalnej a cappella , instrumentalnej i wokalno - instrumentalnej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2- głosowej

- umiejętność rozpoznania  i opisu zjawisk harmonicznych w  fakturze 3 i 4 głosowej

- umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności w fakturze 1- głosowej

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- realizacja ćwiczeń harmonicznych

- praktyka improwizacji

- realizacja basso continuo

- kompozycja

bibliografia podstawowa

Anczykowska- Wysocka ,Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem ,Prace Specjalne  62 Gdańsk 2004.

Bertalotti A.  Zweistimmige Chorsolfeggien ,Leipzig   1981.

Danyszowa H. , Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K,Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu , PWM Kraków 1978.

Dobrowolska- Marucha D., Dyktanda muzyczne , PWM Kraków 1988.

Dobrowolska- Marucha D.,Ćwiczenia do kształcenia słuchu, PWM Krakow 1992.

Dzielska J., Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1976 .

dzielska J., Kształcenie słuchu muzycznego , PWN  Warszawa 1988.

Kodaly Z.: 77 Zweistimmige Singubungen . Budapeszt . Musica 1989.

Kowalska- Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności , A M Gdańsk 2000.

Mozart W.A.,30 kanonów, Editio Musica  Budapeszt 1981.

Targońska I., Kształcenie pamięci muzycznej , CEA Warszawa 1998.

Targońska I., Podstawy korekty błędów, Akademia Muzyczne Warszawa 1998.

Wacholc M.,Czytanie nut głosem I – III, PWM Kraków 1992 – 1994 , wyd.II 1998.

bibliografia uzupełniająca

F. Schubert , Pieśni  , J. S . Bach ,Kantaty kościelne,; Kunst der Fuge , J. Brahms : Pieśni wybrane ,R. Schumann , Pieśni, K. Szymanowski , Stabat Mater ,I. Strawiński , Symfonia psalmów , D. Szostakowicz,Preludia i fugi , R. Wagner , Wesendonk Lieder ;  Tristan i Izolda, M. Musorgski , Kącik dziecięcy I  inne,,,

efekty kształcenia - wiedza

student posiada wiedzę w zakresie zasad muzyki, harmonii, instrumentacji, K_W12
zna brzmienia instrumentów orkiestrowych, K_W 15
zna zasady kształtowania form homofonicznych i polifonicznych, K_W15
posiada wiedzę o parametrach słuchu muzycznego i etapach jego rozwoju, K_W12
zna metody kształcenia słuchu stosowane w szkolnictwie. K_W 12

efekty kształcenia - umiejętności

student opanował umiejętność zapamiętania i odtworzenia ze słuchu fragmentów
melodii w fakturze jednogłosu, dwugłosu i układach harmonicznych, K_U13
posiada umiejętność analizy słuchowej przebiegów melodycznych, rytmicznych i
harmonicznych, K_U07
potrafi zanotować w postaci dyktanda słyszane zjawiska muzyczne, K_U13
potrafi wykonać testy korekty błędów w partyturze, K_U 13, K_U14
potrafi dokonać słuchowej transpozycji do innej tonacji, K_U 14
posiada umiejętność biegłego czytania nut głosem, K_U13
potrafi dokonać korekty intonacji w produkcjach własnych i innych, K_U09

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student przygotowany jest słuchowo do zawodu dyrygenta, K_K03
zachowuje dyscyplinę logicznego myślenia i słuchowej analizy, K_K13
w praktyce zespołowego muzykowania [czytanie nut głosem] dba o artystyczny
wyraz utworów, K_K 10
jest uwrażliwiony na konieczność stałego doskonalenia słuchu w przyszłej pracy
w charakterze dyrygenta. K_K01

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/3449/9483
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

ćwiczenia utrwalające słyszenie tonalne w fakturze 1 i 2 -głosowej

ćwiczenia słyszenia harmonicznego w zakresie trójdźwięków - umiejętność interpretacji rodzajów i przewrotów ; notacja literowa

przygotowanie do czytania nut głosem  a vista  a cappella i z akompaniamentem

nauka notacji dyktand 1 i 2 -głosowych tonalnych

metody dydaktyczne

realizacja ćwiczeń wskazanych przez pedagoga , realizacja testów , notacja dyktand  melodycznych i harmonicznych , czytania nut głosem , improwizacja

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

frekwencja na zajęciach- minimalna { 80 %}

zaliczenie ćwiczeń realizowanych w semestrze

zaliczenie z pozytywną oceną  testów i kolokwiów

uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium ustnego z czytania a vista{ w fakturze 1 i 2 -głosowej}

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/3449/9504
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

problematyka ćwiczeń w poszerzonej tonalności w fakturze 1 i 2- głosowej

interpretacja zjawisk harmonicznych w zakresie czterodźięków { D7 i inne czterodźwięki}

realizacja wokalna wielodźwięków {śpiew zespołowy}

interpretacja zjawisk metro-rytmicznych w fakturze 2 - głosowej

metody dydaktyczne

poznanie metody "dźwięków prowadzących  - wprowadzenie do chromatyki

metody transpozycji zanotowanych dyktand do innych tonacji

notacja testów  i uzupełnianie brakujących fragmentów partytury

korekta błędów partytury w fakturze 2 - głosowej

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

frekwencja na zajęciach nie mniejsza niż 80 %

 zaliczenie wszystkich ćwiczeń realizowanych w semestrze

zaliczenie z oceną pozytywną wewnętrznych testów i kolokwiów

zaliczenie kolokwium ustnego z czytania a vista w fakturze dwugłosowej z zastosowaniem chromatyki

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/3449/9524
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- ćwiczenia atonalności w fakturze 1 – głosowej

[wprowadzenie do meliki atonalnej poprzez kolejne ćwiczenia  autorskiej metody dźwięków prowadzących , ] prof.dr A. Kowalskiej- Pińczak] ćwiczenia kształcące pamięć meliki struktur  atonalnych j ,ćwiczenia biegłości nazewnictwa wysokości dźwięków melodii atonalnych , notacja wybiórcza dyktanda atonalnego w wersji  mono-rytmicznych  ciągów atonalnych, notacja całościowa mono-rytmicznych ciągów atonalnych , notacja dyktand atonalnych melodyczno –rytmicznych ,czytanie a vista mono-rytmicznych ciągów melodii atonalnych , korekta błędów w fakturze trzygłosu atonalnego]

- ćwiczenia metrorytmiczne  [ realizacja zadań polirytmicznych i polimerycznych na instrumencie wraz z tataizacją , wykonanie zespołowe określonych zadań metro- rytmicznych w fakturze 3 – głosowej, notacja  2- głosu rytmicznego]

- problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne  [poznawanie nowych struktur dysonansowych , akordów alterowanych  - interpretacja wokalna wielodźwięków  , ćwiczenia  notacji wielodźwięków w wersji arpeggia, analiza treści harmonicznej  wybranej literatury romantycznej i neoromantycznej   - Brahms, Czajkowski, Debussy i inni,  literowy zapis treści harmonicznej  z nagrań CD

metody dydaktyczne

metody dydaktyczne

- realizacja ćwiczeń na zajęciach  ćwiczenia transpozycji zanotowanych dyktand  w fakturze 2 i 3 głosowej

- testy i kolokwia

- notacja dźwiękowa  zadań harmonicznych w zakresie czterodźwięków  w układzie skupionym pod kontrolą pedagoga- przy tablicy

- analiza harmoniczna utworów z literatury romantycznej pod kontrolą pedagoga i praca samodzielna

- realizacja symboliki basu cyfrowanego – praca domowa i a vista

- czytanie a vista-  zespołowe w fakturze 3  i 4 – głosowej

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- frekwencja na zajęciach- minimalna 80%

- zaliczenie wewnętrznych ćwiczeń [liczba poprawek = 3]

- zaliczenie testów i kolokwiów [ możliwość poprawy  dwukrotna]

- zaliczenie kolokwium ustnego z czytania a vista : 1. w zakresie  1- glosu atonalnego – rytmizowanego. w fakturze 2 – głosu z zastosowaniem chromatyzacji  [wersja w duecie z pedagogiem] 

Ocenie podlega: biegłość , precyzja intonacyjna, szybkość  dostrajania do pedagoga.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.003.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/3449/9541
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-ćwiczenia atonalności w fakturze 2 – głosowej [odtwarzanie zapamiętanych, atonalnych  zwrotów  melodyczno- rytmicznych  w fakturze  dwugłosowej, dokomponowanie do podanego tematu atonalnego głosu drugiego, harmonizacja melodii atonalnych  z zastosowaniem współczesnych  , kolorystycznych środków brzmieniowych  przy zachowaniu prawidłowości zasad łączenia akordów – praca w domu , notacja głosu dolnego z faktury 2 – głosowej , notacja  wybiórcza – fragmentów z dwugłosu atonalnego , notacja całościowa dyktanda 2 – głosowego , atonalnego , korekta błędów w fakturze dwugłosu atonalnego  Korekta ilościowa – zaznaczenie miejsca zmian i korekta jakościowa – opis dźwiękowy, czytanie a vista w wersji wokalnej  przykładów  faktury 2 – głosu atonalnego,

- notacja dyktanda tonalnego ,-  polifonizującego w fakturze trzygłosowej w wersji fortepianowej i instrumentalnej [ wybór trzech głosów  z  przestrzeni faktury  orkiestrowej  ]

- ćwiczenia metro-rytmiczne [ realizacja w praktyce trudniejszych fragmentów , wybranych z literatury muzycznej XX  i XXI wieku  - wybór ciekawszych przykładów  dokonany przez studenta, notacja  2- i 3 głosowych dyktand rytmicznych  z jednym głosem w formie stałego ostinato

- ćwiczenia kształcące słyszenie harmoniczne [ realizacja wokalna wielodźwięków w zespołowym – 4 głosowym śpiewie , realizowanie zespołowe „ na żywo „ konstrukcji harmonicznej  , wielodźwięków dysonansowych , narzuconych  przez pedagoga , komponowanie własnych struktur harmonicznych , swobodna improwizacja  melodyczno- harmoniczna form atonalnych , korekta błędów w fakturze czterogłosu  z zastosowaniem chromatyzacji]     

metody dydaktyczne

 metody dydaktyczne:

- ćwiczenia pod opieką pedagoga

- praca w domu

- testy i kolokwia

- zadania improwizacyjne i twórcze

-  uzupełnianie brakujących dźwięków partytury

- korekta błędów partyturygh

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego kursu KS jest 80% obecność na zajęciach,uzyskanie zaliczeń z ćwiczeń wykonywanych w semestrze 4, pozytywny wynik  egzaminu pisemnego i ustnego.

Tematy egzaminu pisemnego:

- 2 – głosowe dyktando atonalne w wersji fortepianowej lub instrumentalnej

- test z korekty błędów  w fakturze 3 lub 4 – głosowej  [ J. Dzielska : Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu]

- Literowy zapis treści harmonicznej  wybranego fragmentu z literatury symfonicznej, solowej – instrumentalnej , bądź wokalno- instrumentalnej  muzyki romantycznej lub neoromantycznej.

Tematyka egzaminu ustnego: Poprawa nie zaliczonych pozycji egzaminu pisemnego, czytanie a vista 2- głosu atonalnego w parze z pedagogiem,  czytanie  utworów  wielogłosowych w  wersji wokalnej, bądź w realizacji łączonej z grą na instrumencie. 

 UWAGA: Brak pozytywnej punktacji   w trzech  tematach  egzaminu pisemnego kwalifikuje się  jako ocenę niedostateczną  i  do powtórnego przystąpienia w sesji poprawkowej.

wykonanie: www.ansta.pl