Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Język rosyjski

symboljezyk
1/3446polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Opanowanie podstawowych zasad pisowni rosyjskiej.

2. Opanowanie umiejętności czytania w języku rosyjskim.

3. Transpozycja tekstu drukowanego na tekst pisany.

4. Opanowanie umiejętności pisania cyrylicą.

5. Opanowanie podstaw języka rosyjskiego w stopniu umożliwiającym posługiwanie się nim w sytuacjach codziennych oraz korzystanie z tekstów fachowych przy pomocy słowników.

6. Nabycie umiejętności pozwalających na zrozumienie tekstu pisanego z dziedziny muzyki, sztuki oraz kultury. 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Kurs przeznaczony jest dla studentów początkujących, nie ma wymagań wstępnych.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

1. Wybrane strony internetowe w języku rosyjskim (Uczelnie muzyczne w Rosji, afisze, sale koncertowe).

2. Teksty utworów muzycznych w języku rosyjskim.

3. Fragmenty koncertów oraz lekcji otwartych w języku rosyjskim (nagrania, Internet).

 

bibliografia podstawowa

1. Alfabet rosyjski drukowany i pisany.

2. Duży słownik polsko- rosyjski, rosyjsko -polski, Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2004.

3. Pado A., Start ru, 1-2, WSiP, Warszawa 2010.

4. Wiatr-Kmieciak M.,  Wujec S., Wot i my, cz. 1,2,3, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2008/2009.

bibliografia uzupełniająca

1. Teksty adaptowane i opracowane przez lektora do ćwiczeń w mówieniu i pisaniu.

2. Krótka gramatyka. Język rosyjski, Wydawnictwo Langenscheidt Polska, Warszawa 2001.

3. Chuchmacz D., Ossowska H., Wot grammatika!, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2010.

4. Iwan K., Kaźmierczak D., Zbiór dyktand w języku rosyjskim, Wyd. IV, WSiP, Warszawa 1983.

5.  Esmantowa T., Russkij jazyk: 5 elementow, Sankt-Petersburg 2009.

efekty kształcenia - wiedza

Student:
1. posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do informacji dotyczących specjalności dyrygentura (książki, nagrania, partytury, internet ), ich analizowanie / K _W04
2. rozpoznaje wzajemne relacje zachodzące między teoretycznymi i praktycznymi aspektami nauki języka obcego / K_W12
3. zna terminologię zwiazaną z własną specjalizacją zawodową K_W12
4. posiada ogólną wiedzę z zakresu kulturoznawstwa i obyczajowości danego kręgu językowego K_W12

efekty kształcenia - umiejętności

Student :
1. jest przygotowany do współpracy jako dyrygent z innymi muzykami w różnego typu zespołach i porozumiewania się przy tym językiem obcym / K_U07
2. posiada umiejętność współpracy z solistą i porozumiewania się z nim w języku obcym / K_U08
3. ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, wlaściwych dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego / K_U16
4. wykazuje umiejętnośc samodzielnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych K_U16

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student:
1. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie / K_K01
2. umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje / K_K02
3. posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w języku obcym / K_K04
4. w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania / K_K07
5. jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na tematy społeczne, naukowe i etyczne oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy artystycznej / K_K09
6. umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki / K_K14

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.5ćwiczeniazaliczeniedr Tatiana Kopac, 1/3446/9480
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Semestr I poświęcony jest na poznanie alfabetu rosyjskiego pisanego i drukowanego, naukę pisania i czytania cyrylicą, wypracowanie techniki uczenia się języka obcego , rozwoju pamięci i sztuki mówienia, z wykorzystaniem nagrań. Poznawane są zasady wymowy i intonacji , wprowadzone jest podstawowe slownictwo oraz odmiana czasownika w czasie teraźniejszym , przeszłym i przyszłym, podstawowe zasady ortografii rosyjskiej.

 

metody dydaktyczne

zajęcia są ćwiczeniami prowadzonymi metodą komunikatywną, nastawioną na mówienie.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Oceniane są

1. aktywnośc na zajęciach,

2. obecność,

3. wykonanie prac domowych,

4. zaliczenie sprawdzianów w trakcie semestru.

 

Wypadkowa ocen z tych elementów daje ocenę na zaliczenie.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.5ćwiczeniazaliczeniedr Tatiana Kopac, 1/3446/9501
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

semestr II pod względem leksyki przewiduje tematy związane z przebiegiem dnia, zajęciami i obowiązkami, mieszkaniem, urlopem. Wprowadzona jest odmiana rzeczowników , zaimków i przymiotników przez przypadki.

 

metody dydaktyczne

ćwiczenia prowadzone metodą komunikatywną.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Oceniane są następujące elementy:

1. Obecność na zajęciach,

2. aktywność na zajęciach,

3. zaliczenie na ocenę podstawową 2 sprawdzianów,

 

Wypadkowa ocen z tych elementów daje ocenę na zaliczenie

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.001.5ćwiczeniazaliczeniedr Tatiana Kopac, 1/3446/9520
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Semestr III w zakresie leksyki koncentruje się na zdrowiu i chorobie, obowiązkach, relacjonowaniu wydarzeń, zasięganiu informacji oraz zapoznaje z dniem dzisiejszym i historią Moskwy, Sankt-Petersburga, krainami geograficznymi i kuchnia rosyjską.

 

metody dydaktyczne

Ćwiczenia prowadzone są metoda komunikatywną.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Oceniane są następujące elementy : 

1. obecność na zajęciach,

2. aktywność na zajęciach,

3. wykonywanie prac domowych

4. pozytywne oceny z 2 testów leksykalno-gramatycznych.

 

Wypadkowa ocen jest oceną na zaliczenie.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.001.5ćwiczeniaegzamindr Tatiana Kopac, 1/3446/9537
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Semestr IV rozszerza poznane wiadomości z gramatyki, sygnalizuje pozostałe istotne zagadnienia gramatyczne . Tematyka skupiona jest na kulturze Rosji: wielcy twórcy kultury, pisarze, kompozytorzy, malarze. Przewidziane są ćwiczenia z techniki rozumienia tekstu rosyjskiego i tłumaczenia użytkowego tekstów muzycznych.

 

metody dydaktyczne

ćwiczenia prowadzone są metodą komunikatywną.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W dalszym ciągu oceniane są :

1. Obecność  i aktywność na zajęciach,

2. wykonywanie prac domowych,

3. zaliczenie cząstkowych sprawdzianów.

Pozytywne wywiązanie się z tych obowiązków skutkuje zaliczeniem przedmiotu.

Lektorat kończy się egzaminem, który obejmuje :

1. sprawdzenie wiadomości i umiejętności z zakresu zagadnień przerobionych w czasie całego kursu;

2. przedstawienie samodzielnie przygotowanego tekstu fachowego, z dziedziny muzyki o objętości 2 stron maszynopisu i przetłumaczenie go ustnie egzaminatorowi; student powinien wykazać się praktyczna umiejętnością posługiwanie się wlasnymi notatkami, słownikiem oraz umiejetnością poprawnego formułowania myśli;  

 

wykonanie: www.ansta.pl