Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrumentacja

symboljezyk
1/3442polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Zdobycie gruntownej wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa i zasad instrumentacji.

2. Kształcenie umiejętności instrumentowania poprzez twórcze opracowania utworów fortepianowych na różnorodne składy instrumentalne - od zespołów kameralnych do orkiestry symfonicznej.

3. Kształcenie świadomości ewolucji czynnika instrumentacyjnego i fakturalnego w kontekście historycznym.

4. Ugruntowanie umiejętności poprawnego zapisu dla różnych instrumentów (z uwzględnieniem odpowiednich kluczy, transpozycji oraz specyficznych oznaczeń technicznych i artykulacyjnych).

Nauczanie przedmiotu trwa sześć semestrów. Student - poza przyswojeniem wykładanych treści programowych - powinien wykazać się umiejętnością ich praktycznego i twórczego wykorzystania. Służą temu systematycznie realizowane ćwiczenia instrumentacyjne konsultowane z pedagogiem podczas zajęć.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość zasad muzyki ze szczególnym uwzględnieniem kluczy i innych elementów notacji muzycznej.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Czytanie partytur, Partytura współczesna, Podstawy kompozycji.

bibliografia podstawowa

Kazimierz Guzowski, Podstawowe zagadnienia instrumentacji. Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku 2005.

bibliografia uzupełniająca

Mieczysław Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM Kraków 1963.

Włodzimierz Kotoński, Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze, PWM Kraków 1981.

Kazimierz Sikorski, Instrumentoznastwo, PWM Kraków 1950.

efekty kształcenia - wiedza

1. Student zna i umie opisać specyfikę poszczególnych instrumentów – ich budowę, skale, właściwości brzmienia, możliwości techniczne itp. (K_W10)
2. Wyciąga wnioski dotyczące wzajemnej relacji posiadanej wiedzy do jej praktycznego zastosowania (K_W12)
3. Charakteryzuje ewolucję czynnika instrumentacyjnego w kontekście historycznym (K_W06)
4. Zna prawidłowości twórczej i poprawnej pod względem warsztatowym instrumentacji oraz aranżacji (K_W15)

efekty kształcenia - umiejętności

1. Student potrafi stosować w praktyce zasady poprawnej instrumentacji i aranżacji oraz umie w tym celu w prawidłowy sposób posługiwać się notacją muzyczną (K_U01)
2. Identyfikuje specyfikę różnych sposobów instrumentacji (K_U03)
3. Potrafi odczytać elementy współczesnego zapisu partyturowego (K_U06)
4. Posiada umiejętność twórczego przekształcania faktury utworu muzycznego (K_U19)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

1. Student wykazuje otwartość na różnorodne rozwiązania danego problemu (K_K01)
2. Przejawia chęć ciągłego poszerzania zakresu swojej wiedzy i umiejętności (K_K01)
3. Potrafi w kreatywny sposób realizować własne pomysły twórcze i artystyczne oraz dostosowywać je do zastanych możliwości (K_K03, K_K05)
4. Wykazuje umiejętność właściwej organizacji pracy (K_K04)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
17.501.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 1/3442/9476
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznastwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów. Instrumenty smyczkowe - właściwości techniczne i brzmieniowe.

2. Nauka właściwego instrumentowania utworów oraz przekształcania faktury utworów fortepianowych w fakturę kameralną.

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu instrumentoznastwa i zasad instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę kameralną. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Pozytywne zaliczenie testu obejmującego wybrane zagadnienia instrumentoznastwa.

2. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem instrumentacji utworów fortepianowych. Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
27.501.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 1/3442/9497
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznastwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów. Instrumenty dęte drewniane - właściwości techniczne i brzmieniowe.

2. Nauka właściwego instrumentowania utworów oraz przekształcania faktury utworów fortepianowych w fakturę kameralną.

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu instrumentoznastwa i zasad instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę kameralną. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Pozytywne zaliczenie kolokwium.

2. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem instrumentacji utworów fortepianowych. Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
37.501.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 1/3442/9516
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznastwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów. Instrumenty dęte blaszane - właściwości techniczne i brzmieniowe.

2. Nauka właściwego instrumentowania utworów oraz przekształcania faktury utworów fortepianowych w fakturę kameralną.

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu instrumentoznastwa i zasad instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę kameralną. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Pozytywne zaliczenie testu obejmującego wybrane zagadnienia instrumentoznastwa.

2. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem instrumentacji utworów fortepianowych. Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
47.501.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 1/3442/9533
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznastwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów. Instrumenty perkusyjne - właściwości techniczne i brzmieniowe. Instrumenty szarpane.

2. Nauka właściwego instrumentowania utworów oraz przekształcania faktury utworów fortepianowych w fakturę orkiestrową.

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu instrumentoznastwa i zasad instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę orkiestrową. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Pozytywne zaliczenie kolokwium.

2. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem instrumentacji utworów fortepianowych. Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
57.501.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 1/3442/9553
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zapoznanie studentów z historią instrumentacji, a także właściwymi dla danej epoki sposobami użycia i łączenia instrumentów oraz innymi zasadami orkiestracji.

2. Nauka instrumentowania poprzez ćwiczenia polegające na opracowaniu utworów fortepianowych z różnych epok (od klasycyzmu do współczesności) na skład orkiestrowy z uwzględnieniem założeń danego okresu historycznego.

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu zasad i historii instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę orkiestrową. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Pozytywne zaliczenie kolokwium.

2. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem instrumentacji utworów fortepianowych. Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
67.501.0ćwiczeniazaliczeniedr Tadeusz Dixa, 1/3442/9572
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zapoznanie studentów z historią instrumentacji, a także właściwymi dla danej epoki sposobami użycia i łączenia instrumentów oraz innymi zasadami orkiestracji. Instrumentacja muzyki współczesnej.

2. Nauka instrumentowania poprzez ćwiczenia polegające na opracowaniu utworów fortepianowych z różnych epok (od klasycyzmu do współczesności) na skład orkiestrowy z uwzględnieniem założeń danego okresu historycznego.

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu zasad i historii instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę orkiestrową. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Pozytywne zaliczenie kolokwium.

2. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem instrumentacji utworów fortepianowych. Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

wykonanie: www.ansta.pl