Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Fortepian

symboljezyk
1/3438polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Wypracowanie u studentów rzetelnych podstaw właściwego i samodzielnego zrozumienia sposobów pracy nad utworem, prowadzących do opanowania problemów muzycznych i technicznych. Opanowanie gry na instrumencie w stopniu pozwalającym na swobodne wykorzystanie jego możliwości i przydatności w przyszłej pracy. Rozwijanie warsztatu pianistycznego, pamięci odtwórczej i wyobraźni muzycznej. Rozwijanie wrażliwości na środki wyrazu muzycznego. Kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy nad opracowaniem interpretacyjnym poszczególnych utworów z literatury fortepianowej, z ukazaniem ich stylu i formy. W miarę możliwości częsty kontakt z literaturą przedmiotu głównego, w przypadku studentów dyrygentury, z wyciągami fortepianowymi (oper, symfonii).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

W związku z różnym poziomem biegłości pianistycznej, wynikającej z wcześniejszego kształcenia, należy rozpatrywać każdy przypadek indywidualnie, kładąc nacisk na rozwój umiejętności niezależnie od stopnia ich zaawansowania.Od studenta wymagana jest również postawa aktywna, dzięki której pedagog może zwrócić się w stronę indywidualnych zainteresowań studenta. 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Duża ilość czytania a 'vista, improwizacja, umiejętność wnikliwego i prawidłowego odczytania zapisu nutowego w dziełach pochodzących z różnych epok, akompaniament wokalny i instrumentalny realizowany z udziałem solisty w lekcji, w miarę możliwości wykonawczych studenta.

granie z wyciągów fortepianowych, na cztery ręce i na dwa fortepiany.

bibliografia podstawowa

Literatura dotycząca problematyki fortapianowej:


W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie
S. Bruhn - Przewodnik interpretacji pianistycznej
G. Sandor - O grze na fortepianie
H. Neuhaus - Sztuka pianistyczna
A. Foldes - ABC pianisty
M. Niemira - Jak zdobyć i utrzymać technikę pianistyczną

 

 

bibliografia uzupełniająca

Literatura fortepianowa obejmująca możliwie szeroki zakres stylów i technik pianistycznych od Baroku do współczesności.

Do podstawowego kanonu stylistycznego można zaliczyć:

Formy barokowe:

J.S. Bach - inwencje dwu i trzygłosowe, preludia i fugi, suity i partity

Formy klasyczne:

J. Haydn, W.A. Mozart, L.van Beethoven - sonaty, wariacje, ronda, literaturę typowo fortepianową można zastępować/urozmaicać literaturą na skład orkiestry kameralnej, czyli "wyciągi fortepianowe" 

Utwory romantyczne takich kompozytorów jak F. Schubert, R. Schumann, P. Czajkowski,  F. Chopin, E. Grieg, F. Liszt,

Utwory współczesne takich kompozytorów jak: B. Bartok, S. Prokofiew, D. Szostakowicz, D. Kabalewski, A. Chaczaturian, B. Martinu, T. Szeligowski, R. Statkowski, A. Tansman

 

Zbiory etiud takich kompozytorów jak: C. Czerny, H. Berens, S. Heller, M. Clementi, J.B. Cramer, A. Loschhorn

 

Wymienione wyżej pozycje stanowią jedynie uogólniony zarys możliwej do zaproponowania literatury fortepianowej.

 

 

efekty kształcenia - wiedza

Student:posiada ogólną znajomość literatury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów przeznaczonych na orkiestry kameralne, symfoniczne i małe zespoły operowe
(K_W01),posiada znajomość elementów struktury dzieła muzycznego i modeli formalnych utworów (K_W03),
posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych, szczególnie w zakresie dyrygentury symfoniczno-operowej (K_W07)
dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych, pozwalającą na realizację zadań zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)(K_W14)

efekty kształcenia - umiejętności

Student :posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku (K_U06),
posiada umiejętność współpracy z solistą (solistami), dyrygując różnymi formacjami zespołowymi (K_U08)
dzięki częstym występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami, które z nich wynikają(K_U17)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student:rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01),
umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje(K_K02)
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikające z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji(K_K03),
posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów (K_K04),

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.5ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3438/9472
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • ćwiczenia i wprawki wg uznania pedagoga – 
    dotyczy to tych szczególnych przypadków, kiedy niezbędna jest  korekta aparatu.
  • utwory w różnych stylach
  • a'vista
metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3438/9493
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

  • ćwiczenia i wprawki wg uznania pedagoga – 
    dotyczy to tych szczególnych przypadków, kiedy niezbędna jest  korekta aparatu.
  • utwory w różnych stylach
  • a'vista

 

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.5ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3438/9514
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • utwory w różnych stylach
  • a'vista

 

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3438/9531
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • utwory w różnych stylach
  • a'vista
metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.5ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3438/9550
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • utwory w różnych stylach
  • a'vista

 

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.002.5ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3438/9569
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • utwory w różnych stylach
  • a'vista

 

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

wykonanie: www.ansta.pl