symbol | jezyk |
---|---|
1/3438 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Wypracowanie u studentów rzetelnych podstaw właściwego i samodzielnego zrozumienia sposobów pracy nad utworem, prowadzących do opanowania problemów muzycznych i technicznych. Opanowanie gry na instrumencie w stopniu pozwalającym na swobodne wykorzystanie jego możliwości i przydatności w przyszłej pracy. Rozwijanie warsztatu pianistycznego, pamięci odtwórczej i wyobraźni muzycznej. Rozwijanie wrażliwości na środki wyrazu muzycznego. Kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy nad opracowaniem interpretacyjnym poszczególnych utworów z literatury fortepianowej, z ukazaniem ich stylu i formy. W miarę możliwości częsty kontakt z literaturą przedmiotu głównego, w przypadku studentów dyrygentury, z wyciągami fortepianowymi (oper, symfonii). | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
W związku z różnym poziomem biegłości pianistycznej, wynikającej z wcześniejszego kształcenia, należy rozpatrywać każdy przypadek indywidualnie, kładąc nacisk na rozwój umiejętności niezależnie od stopnia ich zaawansowania.Od studenta wymagana jest również postawa aktywna, dzięki której pedagog może zwrócić się w stronę indywidualnych zainteresowań studenta. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Duża ilość czytania a 'vista, improwizacja, umiejętność wnikliwego i prawidłowego odczytania zapisu nutowego w dziełach pochodzących z różnych epok, akompaniament wokalny i instrumentalny realizowany z udziałem solisty w lekcji, w miarę możliwości wykonawczych studenta. granie z wyciągów fortepianowych, na cztery ręce i na dwa fortepiany. | |
bibliografia podstawowa | |
Literatura dotycząca problematyki fortapianowej:
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Literatura fortepianowa obejmująca możliwie szeroki zakres stylów i technik pianistycznych od Baroku do współczesności. Do podstawowego kanonu stylistycznego można zaliczyć: Formy barokowe: J.S. Bach - inwencje dwu i trzygłosowe, preludia i fugi, suity i partity Formy klasyczne: J. Haydn, W.A. Mozart, L.van Beethoven - sonaty, wariacje, ronda, literaturę typowo fortepianową można zastępować/urozmaicać literaturą na skład orkiestry kameralnej, czyli "wyciągi fortepianowe" Utwory romantyczne takich kompozytorów jak F. Schubert, R. Schumann, P. Czajkowski, F. Chopin, E. Grieg, F. Liszt, Utwory współczesne takich kompozytorów jak: B. Bartok, S. Prokofiew, D. Szostakowicz, D. Kabalewski, A. Chaczaturian, B. Martinu, T. Szeligowski, R. Statkowski, A. Tansman
Zbiory etiud takich kompozytorów jak: C. Czerny, H. Berens, S. Heller, M. Clementi, J.B. Cramer, A. Loschhorn
Wymienione wyżej pozycje stanowią jedynie uogólniony zarys możliwej do zaproponowania literatury fortepianowej.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student:posiada ogólną znajomość literatury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów przeznaczonych na orkiestry kameralne, symfoniczne i małe zespoły operowe | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student :posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku (K_U06), | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student:rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01), |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.5 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 1/3438/9472 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 1/3438/9493 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.5 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 1/3438/9514 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 1/3438/9531 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.5 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 1/3438/9550 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 2.5 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 1/3438/9569 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.
|