symbol | jezyk |
---|---|
1/3435 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Dyrygentura jest dyscypliną wykonawczą /odtwórczą/, gdyż jej adepci podczas praktyki zawodowej, przy wszystkich ograniczeniach wynikających z określonych uwarunkowań technicznych, fizycznych i psychicznych - posiadają decydujący wpływ na kształt wykonawczy dzieła orkiestrowego, dysponują środkami oddziałującymi na sam tok procesu interpretacyjnego. Zakres studiów obejmuje wiedzę i umiejętności dyrygenckie, niezbędne do prowadzenia zespołów orkiestrowych, przeznaczonych przede wszystkim do wykonawstwa tzw. muzyki poważnej. Głównym celem, osiągalnym w najbardziej sprawdzalnym wymiarze, jest nauczenie studenta techniki dyrygenckiej w stopniu zezwalającym na pełną swobodę wypowiedzi artystycznej w pracy z zespołami orkiestrowymi. W trakcie procesu kształcenia student powinien opanować wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne w dziedzinie klasycznej techniki dyrygenckiej, dzięki czemu absolwent nabywa zdolność do samodzielnego pokonywania problemów technicznych i artystycznych, a co za tym idzie – opracowywania, przygotowywania i wykonywania utworów orkiestrowych z różnych epok i stylów. Osiągnięcie profesjonalnej sprawności manualnej powinno wyrażać się w operowaniu właściwymi nawykami dyrygenckimi. Istotnym elementem wiedzy przekazywanej studentowi jest zaznajamianie go z problematyką wykonawstwa zespołowego i relacji „dyrygent – orkiestra”, a co za tym idzie - z rolą i zadaniami prowadzącego zespół dyrygenta. Właściwe przygotowanie do wykonywania zawodu dyrygenta obejmuje także zaznajomienie się - w możliwie szerokim zakresie - z literaturą muzyczną przedmiotu, a nade wszystko z dziełami reprezentatywnymi dla danego okresu historycznego, a na ich przykładzie – ze specyfiką problematyki odtwórczej. Proces kształcenia koncentruje się także na stymulowaniu rozwoju intelektualnego, osobowości, wrażliwości i smaku artystycznego studenta. ZASADY NABORU - wykształcenie co najmniej na poziomie maturalnym /świadectwo maturalne/ - zdanie egzaminu wstępnego, na którym kandydat ma się zaprezentować dyrygując dowolnie wybranym utworem orkiestrowym /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/ - rozmowa z komisją egzaminacyjną na tematy związane z wyborem studiów - zdanie egzaminu wstępnego z kształcenia słuchu | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Od studentów wymagana jest systematyczna praca podczas zajęć oraz indywidualne przygotowywanie realizacji utworów orkiestrowych pomiędzy zajęciami, w zakresie wyznaczonym przez pedagoga i wg. jego wskazówek. Obligatoryjnym wymogiem jest również bierne lub aktywne uczestniczenie w praktykach orkiestrowych oraz obserwowanie prób i koncertów zespołów orkiestrowych działających na Uczelni. Wspomagana jest aktywność studentów w zakresie inicjatyw zmierzających do realizacji koncertów z zespołami organizowanymi we własnym zakresie. Student powinien wykazywać się pasją do samokształcenia umożliwiającego wszechstronny rozwój intelektualny. Niezbędnym elementem kształtowania osobowości i poszerzania wiedzy jest aktywne śledzenie wydarzeń kulturalnych w mieście, regionie i - w miarę możliwości - na terenie kraju i poza granicami, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń z życia muzycznego. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- Metodyka prowadzenia zespołów instrumentalnych - Metodyka prowadzenia zespołów chóralnych - Praktyki orkiestrowe - Czytanie partytur | |
bibliografia podstawowa | |
- materiały nutowe /partytury/podporządkowane logice wymogów egzaminów przejściowych w poszczególnych semestrach, rozpoznawane zgodnie z zasadą stopniowania trudności, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości studenta
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- dowolnie wybrane partytury zgodne z zainteresowaniami i poszukiwaniami własnymi studenta - podręczniki do instrumentoznawstwa, /np: Andrzej Chodkowski – Instrumenty orkiestry dzisiejszej, PWM Kraków 1956; Curt Sachs – Historia instrumentów muzycznych, PWM Kraków, 1989; Kazimierz Sikorski - Instrumentoznawstwo, PWM Kraków, 1975; Edward Chodkowski – Rola instrumentów dętych w orkiestrze XX wieku, Zeszyt Naukowy nr 21, AM Katowice 1978; Adam Carse - The Orchestra, Londyn, Parrish 1949; Simon Ginzburg – Czto nado znat’ o simfoniczeskom orkiestrie, Leningrad, Muzyka 1968;/ - biografie i auto-biografie wybitnych dyrygentów /np. F. Endler – Karajan, Felberg SJA, Warszawa 1999, Harvey Sachs – Toscanini, PIW W-wa 1988; B. Pociej – Wodiczko, PWM Kraków 1964; K. Wiłkomirski - Wspomnienia i Wspomnień ciąg dalszy, PWM Kraków, 1971 i 1080; A. Grzejewska – Ten wariat Maksymiuk, Oficyna Wydawnicza ”Twoja Książka”, Białystok 1994; H. Czyż –Nie taki diabeł straszny , Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1979; H. Czyż – Jak z nut, Wydawnictwo „Tryton”, Warszawa 1993; E. Markowska – Jana Krenza pięćdziesiąt lat z batutą, PWM Kraków 1996;/ - monografie poświęcone sztuce dyrygentury /np. H.C. Schonberg – The great conduktors, New York 1967/, J. Waldorff – Diabły i anioły, PWM Warszawa 1971/, Benjamin Grosbayne – Techniques of modern orchestral conducting, Harvard, HUP 1956; Hermann Scherchen – Des Dirigierens, leipzig, J.J. Weber 1929, Mainz, Schott 1929; Kirill Kondrašin –Mir diriżera, Leningrad 1976, Muzyka; Gennadij Rożdestvenskij – Diriżerskaja applikatura, Leningrad 1974, Muzyka/ | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/3435/9469 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- zaznajomienie z historią dyrygentury w zarysie - omówienie zagadnień związanych z rolą i zadaniami dyrygenta - sformułowanie pożądanych cech psycho-fizycznych dyrygenta - postawa przy dyrygowaniu, pozycje rąk w pionie i poziomie, specyfika funkcji każdej z rąk - rodzaje ruchów wraz z analizą /swobodny, prosty, złożony <moment uderzenia i odbicia>, metryczny, przygotowawczy <auftakt>, odbitka/ - podstawowe elementy techniki manualnej:
- omówienie zasad studiowania partytury pod względem treści muzycznej i problemów związanych z techniką dyrygencką - realizacja /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/ utworów orkiestrowych z epoki wczesnoklasycznej /partytury na orkiestrę kameralną i małą symfoniczną/. Rezultatem nauki w pierwszym semestrze powinno być opanowanie wymienionych wyżej elementów techniki manualnej oraz stworzenie podstaw do samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów technicznych i artystycznych, związanych z opracowywaniem partytur z zakresu przewidzianego programem ramowym. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cele nauczania, a przede wszystkim cel główny – realizuje się przez wykłady, omówienia, wskazówki i prezentację elementów techniki manualnej przez pedagoga a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg. wskazań. Początkowo podstawowe elementy techniczne ćwiczone są w postaci wprawek z zastosowaniem naśladownictwa. Po opanowaniu niezbędnych podstaw, praca przebiega w oparciu o wybrane utwory orkiestrowe z epoki wczesnoklasycznej /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/. Przystąpienie do dyrygowania utworem, poprzedzone jest analizą treści muzycznej, wyrazowej i problemów leżących w obszarze techniki dyrygenckiej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym - student dyryguje z pamięci utworem na smyczkową orkiestrę kameralną, lub dwiema zróżnicowanymi pod względem metrum, tempa i charakteru częściami symfonii, ew. dwiema uwerturami wczesnoklasycznymi. /ca’ 12 – 15’/. Drugi człon egzaminu ma charakter kolokwium, w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem. Występ studenta ocenia każdy z egzaminatorów, biorąc pod uwagę stopień znajomości partytury, skuteczność techniki dyrygenckiej /jej wyrazistość, precyzję, estetykę, swobodę, ekspresję, przystawalność do zamierzeń interpretacyjnych/, muzykalność, kształt muzycznej interpretacji, temperament wykonawczy. Swoje uwagi i ocenę zapisuje na własnym arkuszu. Po części praktycznej, student poddany jest krótkiemu kolokwium, podczas którego ma odpowiedzieć na dwa, trzy pytania związane z prezentowanym dziełem i jego twórcą. Po przeglądzie wszystkich studentów danego rocznika, liczona jest średnia z ocen proponowanych przez członków komisji egzaminacyjnej. Po ustaleniu kolejności wynikającej z obliczonej średniej, następuje dyskusja, podczas której egzaminatorzy dzielą się swoimi uwagami odnośnie ocenianych studentów. Niekiedy, w wyniku dyskusji, rezultat ustalony arytmetycznie może ulec zmianie. Na ostateczną ocenę ma wpływ także stopień wiedzy, jaką student wykazał się podczas kolokwium. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/3435/9490 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- poszerzanie zasobu środków przekazu manualnego, szczególnie niezależności pracy każdej z rąk - wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu - praca nad wykształceniem umiejętności różnicowania środków techniki manualnej i ekspresji „mowy ciała”, w zależności od stylu i konwencji wykonywanej muzyki - opracowywanie partytur o średnim stopniu trudności
Oczekiwane efekty kształcenia: - utrwalenie i pogłębienie nowo nabytych umiejętności w zakresie techniki dyrygenckiej - rozwinięcie zasobu środków warsztatowych, także w zakresie ekspresji przekazu - pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania i wykonywania utworów orkiestrowych - poszerzenie praktycznej znajomości literatury orkiestrowej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cele nauczania realizuje się przez wykłady, omówienia, wskazówki i prezentację elementów techniki manualnej przez pedagoga, dla których bazą są utwory dyrygowane przez studenta przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami. Pomiędzy zajęciami student zobowiązany jest do samodzielnej pracy nad opracowywanym dziełem, prowadzonej wg. wskazań. Niektóre cele osiągane są przez bierny udział i obserwowanie przebiegu prób orkiestrowych w ramach praktyk dyrygenckich, obserwowanie przebiegu prób innych zespołów orkiestrowych działających na terenie Uczelni, a także - w miarę możności - w Filharmonii, Operze i Teatrze Muzycznym. Analiza i omawianie prób, pozwala na wprowadzanie w zagadnienia pracy z zespołem orkiestrowym zarówno od strony warsztatu dyrygenckiego jak i pod kątem metodologii i psychologii pracy z orkiestrą. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym - student dyryguje z pamięci dwiema zróżnicowanymi pod względem metrum, tempa i charakteru częściami symfonii bądź też dwiema uwerturami wczesnoromantycznymi lub z epoki klasycyzmu - o wyższym, niż w poprzednim semestrze - stopniu trudności /ca’ 13 – 20’/. Drugi człon ma postać kolokwium w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem. Kryteria i metody oceniania jak w poprzednim semestrze. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/3435/9513 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- poszerzanie zasobu środków przekazu manualnego - wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu - praca nad wykształceniem umiejętności różnicowania środków techniki manualnej i ekspresji „mowy ciała”, w zależności od stylu i konwencji wykonywanej muzyki - opracowywanie partytur klasycznych o wysokim stopniu trudności /np. III, V, VII Symfonia L. van Beethovena/ oraz reprezentujących symfonikę romantyczną /np. Symfonie F. Schuberta, R. Schumanna, F. Mendelssohna <oprócz II Symfonii>, P. Czajkowskiego, A. Dvořaka/, - przygotowywanie do aktywnego udziału w próbach orkiestrowych w ramach praktyk dyrygenckich. Oczekiwane efekty kształcenia: - utrwalenie i pogłębienie nowo nabytych umiejętności w zakresie techniki dyrygenckiej - rozwinięcie zasobu środków warsztatowych, także w zakresie ekspresji przekazu - pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania i wykonywania utworów orkiestrowych - poszerzenie praktycznej znajomości literatury orkiestrowej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady, omówienia, wskazówki i prezentacje elementów techniki manualnej przez pedagoga, dla których bazą są utwory dyrygowane przez studenta przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami. Pomiędzy zajęciami student zobowiązany jest do samodzielnej pracy nad opracowywanym dziełem, prowadzonej wg. wskazań. Ze względu na aktywny udział studentów II roku w próbach z orkiestrą kameralną i symfoniczną w ramach praktyk dyrygenckich, celowe jest omawianie wielostronnych zagadnień związanych z przebiegiem prób. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym – student prezentuje /z pamięci/ trzy części symfonii z zakresu przewidzianego programem ramowym, kontrastujące pod względem metrum, tempa i charakteru. Drugi człon egzaminu ma postać kolokwium w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem. Kryteria i metody oceniania jak w poprzednich semestrach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/3435/9530 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- poszerzanie zasobu środków przekazu manualnego - wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu - praca nad wykształceniem umiejętności różnicowania środków techniki manualnej i ekspresji „mowy ciała”, w zależności od stylu i konwencji wykonywanej muzyki - poznawanie zasad akompaniowania w koncertach instrumentalnych - opracowywanie partytur a także akompaniamentów do koncertów instrumentalnych, o średnim stopniu trudności /np. Koncert fortepianowy a-moll - E. Griega, g-moll – C. Saint-Säensa, III Koncert S. Rachmaninowa, Koncert b-moll P. Czajkowskiego, Koncert skrzypcowy A-dur - M. Karłowicza, Koncerty skrzypcowe H. Wieniawskiego/ - przygotowywanie do aktywnego udziału w próbach orkiestrowych w ramach praktyk dyrygenckich Oczekiwane efekty kształcenia: - utrwalenie i pogłębienie nowo nabytych umiejętności w zakresie techniki dyrygenckiej - rozwinięcie zasobu środków warsztatowych, także w zakresie ekspresji przekazu - poznanie zasad współdziałania z solistą - pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania i wykonywania utworów orkiestrowych - poszerzenie praktycznej znajomości literatury muzycznej o przykłady z gatunku koncertu instrumentalnego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady, omówienia, wskazówki i prezentacje elementów techniki manualnej przez pedagoga, dla których bazą są utwory dyrygowane przez studenta przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami a także z udziałem solistów. Pomiędzy zajęciami student zobowiązany jest do samodzielnej pracy nad opracowywanym dziełem, prowadzonej wg. wskazań. Ze względu na aktywny udział studentów III roku w próbach z orkiestrą kameralną i symfoniczną w ramach praktyk dyrygenckich, celowe jest omawianie wielostronnych zagadnień związanych z przebiegiem prób. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym - student dyryguje z pamięci utworem symfonicznym, bądź jego fragmentami z zakresu przewidzianego programem ramowym /ok. 20 min./ oraz dwiema zróżnicowanymi pod względem metrum, tempa i charakteru częściami koncertu instrumentalnego. /ca’ 25’/. Soliście towarzyszy akompaniator realizujący wyciąg fortepianowy. Student-dyrygent może prowadzić akompaniament przy pomocy partytury. Drugi człon egzaminu ma postać kolokwium w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełami. Kryteria i metody oceniania jak w poprzednich semestrach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/3435/9549 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- poszerzanie zasobu środków przekazu manualnego - wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu - praca nad wykształceniem umiejętności różnicowania środków techniki manualnej i ekspresji „mowy ciała”, w zależności od stylu i konwencji wykonywanej muzyki - opracowywanie partytur dzieł wokalno-instrumentalnych o średnim stopniu trudności /np. msze J. Haydna, W.A. Mozarta, L. v. Beethovena, fragmenty wybranych oper S. Moniuszki, W.A. Mozarta, G. Rossiniego, G. Donizettiego, G. Verdiego/. Oczekiwane efekty kształcenia: - utrwalenie, pogłębienie i doskonalenie nowo nabytych umiejętności w zakresie techniki dyrygenckiej, rozwinięcie zasobu środków warsztatowych, szczególnie w zakresie odnoszącym się do dzieł wokalno-instrumentalnych - rozwinięcie ekspresji przekazu - poznanie zasad współdziałania z solistami- wokalistami i z zespołem chóralnym - pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania i wykonywania utworów orkiestrowych - poszerzenie praktycznej znajomości literatury muzycznej w odniesieniu do gatunku dzieł wokalno-instrumentalnych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady, omówienia, wskazówki i prezentacje elementów techniki manualnej przez pedagoga, dla których bazą są utwory dyrygowane przez studenta przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami. Pomiędzy zajęciami student zobowiązany jest do samodzielnej pracy nad opracowywanym dziełem, prowadzonej wg. wskazań. Ze względu na aktywny udział studentów III roku w próbach z orkiestrą kameralną i symfoniczną w ramach praktyk dyrygenckich, celowe jest omawianie wielostronnych zagadnień związanych z przebiegiem prób. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym - student dyryguje fragmentem opery /ca’. 40 – 45’/, w którym zawierał się będzie recytatyw, aria, ensembl i scena z udziałem chóru. W miarę możności prezentacja egzaminacyjna powinna przebiegać z udziałem solistów-wokalistów, którym towarzyszy pianista-akompaniator. Student – dyrygent może realizować program egzaminu „przy pomocy partytury”. Drugi człon egzaminu ma postać kolokwium w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem. Kryteria i metody oceniania jak w poprzednich semestrach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 10.0 | ćwiczenia | egzamin dyplomowy | dr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/3435/9568 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- poszerzanie zasobu środków przekazu manualnego - wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu - praca nad wykształceniem umiejętności różnicowania środków techniki manualnej i ekspresji „mowy ciała”, w zależności od stylu i konwencji wykonywanej muzyki - opracowywanie dzieł orkiestrowych o wyższym stopniu trudności w zależności od indywidualnych możliwości studenta - przygotowanie do licencjackiego egzaminu dyplomowego z orkiestrą, w formie przygotowania orkiestry i występu koncertowego /dzieło orkiestrowe lub jego większe fragmenty oraz akompaniament w koncercie instrumentalnym/. Oczekiwane efekty kształcenia: - utrwalenie, pogłębienie i doskonalenie nowo nabytych umiejętności w zakresie techniki dyrygenckiej - rozwinięcie zasobu środków warsztatowych i ekspresji przekazu - pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania i wykonywania utworów orkiestrowych - poszerzenie praktycznej znajomości literatury orkiestrowej - zyskanie pozytywnej oceny w wyniku przystąpienia do licencjackiego egzaminu dyplomowego w formie występu z orkiestrą. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady, omówienia, wskazówki i prezentacje elementów techniki manualnej przez pedagoga, dla których bazą są utwory dyrygowane przez studenta przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami. Pomiędzy zajęciami student zobowiązany jest do samodzielnej pracy nad opracowywanym dziełem, prowadzonej wg. wskazań. Ze względu na aktywny udział studentów III roku w próbach z orkiestrą kameralną i symfoniczną w ramach praktyk dyrygenckich, celowe jest omawianie wielostronnych zagadnień związanych z przebiegiem prób. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna jest wynikiem egzaminu semestralnego w formie samodzielnie przygotowanego występu koncertowego z orkiestrą, który ocenia komisja egzaminacyjna, w składzie: pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin semestralny na zakończenie VI semestru jest jednocześnie egzaminem dyplomowym dla studiów I stopnia. W czasie samodzielnie /pod opieką pedagoga/ przygotowanego występu, student dyryguje z pamięci utworem orkiestrowym lub jego większym fragmentem, oraz prowadzi akompaniament do koncertu z udziałem solisty /solistów/. Prowadzenie akompaniamentu zakłada możność korzystania z partytury. Kryteria i metody oceniania jak w poprzednich semestrach. Przy ustalaniu oceny ostatecznej, brane są pod uwagę oceny z dyrygentury uzyskiwane w czasie studiów. |