Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dyrygentura

symboljezyk
1/3435polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Dyrygentura jest dyscypliną wykonawczą /odtwórczą/, gdyż jej adepci podczas praktyki zawodowej, przy wszystkich ograniczeniach wynikających z określonych uwarunkowań technicznych, fizycznych i psychicznych - posiadają decydujący wpływ na kształt wykonawczy dzieła orkiestrowego, dysponują środkami oddziałującymi na sam tok procesu interpretacyjnego. Zakres studiów obejmuje wiedzę i umiejętności dyrygenckie, niezbędne do prowadzenia zespołów orkiestrowych, przeznaczonych przede wszystkim do wykonawstwa tzw. muzyki poważnej.

Głównym celem, osiągalnym w najbardziej sprawdzalnym wymiarze, jest nauczenie studenta techniki dyrygenckiej w stopniu zezwalającym na pełną swobodę wypowiedzi artystycznej w pracy z zespołami orkiestrowymi.

W trakcie procesu kształcenia student powinien opanować wiedzę teoretyczną i  umiejętności praktyczne w dziedzinie klasycznej techniki dyrygenckiej, dzięki czemu absolwent nabywa zdolność do samodzielnego pokonywania problemów technicznych i artystycznych, a co za tym idzie – opracowywania, przygotowywania i wykonywania utworów orkiestrowych z różnych epok i stylów. Osiągnięcie profesjonalnej sprawności manualnej powinno wyrażać się w operowaniu właściwymi nawykami dyrygenckimi.

Istotnym elementem wiedzy przekazywanej studentowi jest zaznajamianie go z problematyką wykonawstwa zespołowego i relacji „dyrygent – orkiestra”, a co za tym idzie - z rolą i zadaniami prowadzącego zespół dyrygenta.

Właściwe przygotowanie do wykonywania zawodu dyrygenta obejmuje także zaznajomienie się - w możliwie szerokim zakresie -  z literaturą muzyczną przedmiotu, a nade wszystko z dziełami reprezentatywnymi dla danego okresu historycznego, a na ich przykładzie – ze specyfiką  problematyki odtwórczej.

Proces kształcenia koncentruje się także na stymulowaniu rozwoju intelektualnego, osobowości, wrażliwości i smaku artystycznego studenta.

ZASADY NABORU

- wykształcenie co najmniej na poziomie maturalnym /świadectwo maturalne/

- zdanie egzaminu wstępnego, na którym kandydat ma się zaprezentować dyrygując dowolnie wybranym utworem orkiestrowym /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/

- rozmowa z komisją egzaminacyjną na tematy związane z wyborem studiów

- zdanie egzaminu wstępnego z kształcenia słuchu

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od studentów wymagana jest systematyczna praca  podczas zajęć oraz indywidualne przygotowywanie  realizacji  utworów orkiestrowych pomiędzy zajęciami, w zakresie wyznaczonym przez pedagoga i wg. jego wskazówek.

Obligatoryjnym wymogiem jest również bierne lub aktywne uczestniczenie w praktykach orkiestrowych oraz obserwowanie prób i koncertów zespołów orkiestrowych działających na Uczelni.

Wspomagana jest aktywność studentów w zakresie inicjatyw zmierzających do realizacji koncertów z zespołami organizowanymi we własnym zakresie.

Student powinien wykazywać się pasją do samokształcenia umożliwiającego wszechstronny rozwój intelektualny.

Niezbędnym elementem  kształtowania osobowości i poszerzania wiedzy  jest aktywne  śledzenie wydarzeń kulturalnych w mieście, regionie i  - w miarę możliwości  - na terenie kraju i poza granicami, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń z życia muzycznego.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- Metodyka prowadzenia zespołów instrumentalnych

- Metodyka prowadzenia zespołów chóralnych

- Praktyki orkiestrowe

- Czytanie partytur

bibliografia podstawowa

- materiały nutowe  /partytury/podporządkowane  logice wymogów egzaminów przejściowych  w poszczególnych semestrach, rozpoznawane zgodnie z zasadą stopniowania trudności, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości studenta

  • utwory z epoki klasycyzmu, np. wybrane divertimenta, serenady na ork. kameralną, symfonie i  uwertury  J. Haydna, W. A. Mozarta, wczesne symfonie L. van Beethovena
  • utwory późnoklasyczne lub wczesnoromantyczne, np. późniejsze symfonie Beethovena, wybrane symfonie R. Schumanna, F. Mendelssohna-Bartholdy’ego, uwertury  G. Rossiniego i F. Elsnera
  • utwory romantyczne, np. wybrane symfonie, uwertury i poematy symfoniczne M. Karłowicza,  F. Schuberta, P. Czajkowskiego, F. Liszta, B. Smetany, A. Dvořaka
  • utwory z przełomu XIX i XX wieku /neoklasycyzm, fowizm, impresjonizm/, np. wybrane partytury symfonii, uwertur, suit orkiestrowych, poematów symfonicznych S. Prokofiewa, D. Szostakowicza, C. Debus-sy’ego, M. Ravela a także koncerty instrumentalne o niższym poziomie trudności /sztuka akompaniamentu/, np. koncerty L. van Beethovena, F. Chopina, C. Saint-Säensa
  • utwory wokalno-instrumentalne o średnim poziomie trudności, np. msze lub oratoria J. F. Haendla,  J. Haydna, W. A. Mozarta, L. van Beethovena, fragmenty oper S. Moniuszki, G. Rossiniego, G. Verdiego, V. Belliniego, G. Donizettiego
  • utwory symfoniczne o wyższym stopniu trudności, np. symfonie J. Brahmsa, H. Berlioza, C. Francka
bibliografia uzupełniająca

- dowolnie wybrane partytury zgodne z zainteresowaniami i poszukiwaniami własnymi studenta

- podręczniki do instrumentoznawstwa,  /np: Andrzej Chodkowski – Instrumenty orkiestry dzisiejszej, PWM Kraków 1956; Curt Sachs – Historia instrumentów muzycznych, PWM Kraków, 1989; Kazimierz Sikorski -  Instrumentoznawstwo, PWM Kraków, 1975; Edward Chodkowski – Rola instrumentów dętych w orkiestrze XX wieku, Zeszyt Naukowy nr 21, AM Katowice 1978;  Adam Carse -  The Orchestra, Londyn, Parrish 1949; Simon Ginzburg – Czto nado znat’ o simfoniczeskom orkiestrie, Leningrad, Muzyka 1968;/

- biografie i auto-biografie wybitnych dyrygentów  /np. F. Endler – Karajan, Felberg SJA, Warszawa 1999, Harvey Sachs – Toscanini, PIW W-wa 1988; B. Pociej – Wodiczko, PWM Kraków 1964; K. Wiłkomirski - Wspomnienia i Wspomnień ciąg dalszy, PWM Kraków,  1971 i 1080; A. Grzejewska – Ten wariat Maksymiuk, Oficyna Wydawnicza ”Twoja Książka”, Białystok 1994; H. Czyż –Nie taki diabeł straszny , Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1979; H. Czyż – Jak z nut, Wydawnictwo „Tryton”, Warszawa 1993; E. Markowska – Jana Krenza pięćdziesiąt lat z batutą, PWM Kraków 1996;/

- monografie poświęcone sztuce dyrygentury /np. H.C. Schonberg – The great conduktors, New York 1967/,  J. Waldorff – Diabły i anioły, PWM Warszawa 1971/, Benjamin Grosbayne – Techniques of modern orchestral conducting, Harvard, HUP 1956; Hermann Scherchen – Des Dirigierens, leipzig, J.J. Weber 1929, Mainz, Schott 1929; Kirill Kondrašin –Mir diriżera, Leningrad 1976, Muzyka; Gennadij Rożdestvenskij – Diriżerskaja applikatura, Leningrad 1974, Muzyka/

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.006.0ćwiczeniaegzamindr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3435/9469
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- zaznajomienie z historią dyrygentury w zarysie

- omówienie zagadnień związanych z rolą i zadaniami dyrygenta

- sformułowanie pożądanych cech psycho-fizycznych dyrygenta

- postawa przy dyrygowaniu, pozycje rąk w pionie i poziomie, specyfika funkcji każdej z rąk

- rodzaje ruchów  wraz z analizą /swobodny, prosty, złożony <moment uderzenia i odbicia>, metryczny, przygotowawczy <auftakt>, odbitka/

- podstawowe elementy techniki manualnej:

  • taktowanie
  • realizacja  motywów metryczno-rytmicznych
  • realizacja agogiki
  • realizacja dynamiki
  • realizacja artykulacji
  • ekspresja rąk, wyrazowa funkcja mimiki i „mowy ciała” w szerszym zakresie
  • dyrygowanie bez batuty i z jej zastosowaniem

- omówienie zasad studiowania partytury pod względem treści muzycznej i problemów związanych z techniką dyrygencką

- realizacja /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/ utworów orkiestrowych z epoki wczesnoklasycznej /partytury na orkiestrę kameralną i małą symfoniczną/.

Rezultatem nauki w pierwszym semestrze powinno być opanowanie wymienionych wyżej elementów techniki manualnej oraz stworzenie podstaw do samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów technicznych i artystycznych, związanych z opracowywaniem partytur z zakresu przewidzianego programem ramowym.

metody dydaktyczne

Cele nauczania, a przede wszystkim cel główny – realizuje się przez wykłady, omówienia, wskazówki i prezentację elementów techniki manualnej przez pedagoga a także samodzielną pracę studenta prowadzoną wg. wskazań. Początkowo podstawowe elementy techniczne ćwiczone są w postaci wprawek z zastosowaniem naśladownictwa. Po opanowaniu niezbędnych podstaw, praca przebiega w oparciu o wybrane utwory orkiestrowe z epoki wczesnoklasycznej /przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami/. Przystąpienie do dyrygowania utworem,  poprzedzone jest analizą treści muzycznej, wyrazowej i problemów leżących w obszarze  techniki dyrygenckiej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych  zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna  jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym - student dyryguje z pamięci utworem na smyczkową orkiestrę kameralną, lub dwiema  zróżnicowanymi pod względem metrum, tempa i charakteru częściami symfonii, ew. dwiema uwerturami wczesnoklasycznymi. /ca’ 12 – 15’/. Drugi człon egzaminu ma charakter kolokwium, w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem.

Występ studenta ocenia każdy z egzaminatorów, biorąc pod uwagę stopień znajomości partytury, skuteczność techniki dyrygenckiej /jej wyrazistość, precyzję, estetykę, swobodę, ekspresję,  przystawalność do zamierzeń interpretacyjnych/, muzykalność, kształt muzycznej interpretacji, temperament wykonawczy. Swoje uwagi i ocenę zapisuje na własnym arkuszu. Po części praktycznej, student poddany jest krótkiemu kolokwium, podczas którego ma odpowiedzieć na dwa, trzy pytania związane z prezentowanym dziełem i jego twórcą.

Po przeglądzie wszystkich studentów danego rocznika, liczona jest średnia z ocen proponowanych przez członków komisji egzaminacyjnej. Po ustaleniu kolejności wynikającej z obliczonej średniej, następuje dyskusja, podczas której egzaminatorzy dzielą się swoimi uwagami odnośnie ocenianych studentów.

Niekiedy, w wyniku dyskusji, rezultat ustalony arytmetycznie może ulec zmianie. Na ostateczną ocenę ma wpływ także stopień wiedzy, jaką student wykazał się podczas kolokwium.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.006.0ćwiczeniaegzamindr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3435/9490
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- poszerzanie zasobu środków przekazu manualnego, szczególnie niezależności pracy każdej z rąk

- wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu

- praca nad wykształceniem  umiejętności różnicowania środków techniki manualnej i ekspresji „mowy ciała”,  w zależności  od  stylu i konwencji wykonywanej muzyki

- opracowywanie partytur  o średnim stopniu trudności

  • symfonie i uwertury  klasyczne i późnoklasyczne, np. wybrane symfonie Mozarta: C-dur  KV 551,  g – moll KV 550, Es – dur  KV 543, uwertura do opery „Czarodziejski flet”;  IV, VI, VIII Symfonia Beethovena, uwertury „Coriolan”, „Egmont”, „Leonora”III - Beethovena;
  • dzieła wczesnoromantyczne, np. I, V Symfonia -  Schuberta, uwertura „Hebrydy”  lub I Symfonia Mendelssohna, wybrane uwertury K.M. von Webera i G. Rossiniego/

Oczekiwane efekty kształcenia:

- utrwalenie i pogłębienie nowo nabytych umiejętności w zakresie techniki dyrygenckiej

- rozwinięcie zasobu środków warsztatowych, także w zakresie ekspresji przekazu

- pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania i wykonywania utworów orkiestrowych

- poszerzenie praktycznej znajomości literatury orkiestrowej.

metody dydaktyczne

Cele nauczania realizuje się przez wykłady, omówienia, wskazówki i prezentację elementów techniki manualnej przez pedagoga, dla których bazą są utwory dyrygowane przez studenta przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami. Pomiędzy zajęciami student zobowiązany jest do  samodzielnej  pracy nad opracowywanym dziełem, prowadzonej wg. wskazań.

Niektóre cele osiągane są przez bierny udział i obserwowanie przebiegu prób orkiestrowych w ramach praktyk dyrygenckich, obserwowanie przebiegu prób  innych zespołów orkiestrowych działających na terenie Uczelni, a także  - w miarę możności - w Filharmonii, Operze i Teatrze Muzycznym. Analiza i  omawianie prób, pozwala na wprowadzanie w zagadnienia pracy z zespołem orkiestrowym zarówno od strony warsztatu dyrygenckiego jak i  pod kątem metodologii i psychologii pracy z orkiestrą.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych  zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna  jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym - student dyryguje z pamięci dwiema   zróżnicowanymi pod względem metrum, tempa i charakteru częściami symfonii bądź też dwiema  uwerturami wczesnoromantycznymi lub z epoki klasycyzmu - o wyższym, niż w poprzednim semestrze - stopniu trudności /ca’ 13 – 20’/.

Drugi człon ma postać kolokwium w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem.

Kryteria i metody oceniania jak w poprzednim semestrze.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.006.0ćwiczeniaegzamindr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3435/9513
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- poszerzanie zasobu środków przekazu manualnego

- wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu

- praca nad wykształceniem  umiejętności różnicowania środków techniki manualnej i ekspresji „mowy ciała”,  w zależności  od  stylu i konwencji wykonywanej muzyki

- opracowywanie partytur klasycznych o wysokim stopniu trudności /np. III, V, VII Symfonia L. van Beethovena/ oraz reprezentujących symfonikę romantyczną /np.  Symfonie F. Schuberta, R. Schumanna, F.  Mendelssohna <oprócz II Symfonii>, P. Czajkowskiego, A. Dvořaka/,

- przygotowywanie do aktywnego udziału w próbach orkiestrowych w ramach praktyk dyrygenckich.

Oczekiwane efekty kształcenia:

- utrwalenie i pogłębienie nowo nabytych umiejętności w zakresie techniki dyrygenckiej

- rozwinięcie zasobu środków warsztatowych, także w zakresie ekspresji przekazu

- pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania i wykonywania

  utworów orkiestrowych

- poszerzenie praktycznej znajomości literatury orkiestrowej.

metody dydaktyczne

- wykłady, omówienia, wskazówki i prezentacje elementów techniki manualnej przez pedagoga, dla których bazą są utwory dyrygowane przez studenta przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami. Pomiędzy zajęciami student zobowiązany jest do  samodzielnej  pracy nad opracowywanym dziełem, prowadzonej wg. wskazań.

Ze względu na aktywny udział studentów II roku w próbach z orkiestrą kameralną i  symfoniczną w ramach praktyk dyrygenckich, celowe jest omawianie wielostronnych zagadnień związanych z przebiegiem prób.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych  zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna  jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.

Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym – student prezentuje /z pamięci/ trzy części symfonii z zakresu przewidzianego programem ramowym, kontrastujące pod względem metrum, tempa i charakteru.

Drugi człon egzaminu ma postać kolokwium w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem.

Kryteria i metody oceniania jak w poprzednich semestrach.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.006.0ćwiczeniaegzamindr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3435/9530
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- poszerzanie zasobu środków przekazu manualnego

- wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu

- praca nad wykształceniem  umiejętności różnicowania środków techniki manualnej i ekspresji „mowy ciała”,  w zależności  od  stylu i konwencji wykonywanej muzyki

- poznawanie zasad akompaniowania w  koncertach instrumentalnych

- opracowywanie partytur  a także akompaniamentów do koncertów instrumentalnych,  o średnim stopniu trudności /np. Koncert fortepianowy a-moll -  E. Griega, g-moll – C. Saint-Säensa, III Koncert S. Rachmaninowa, Koncert b-moll P. Czajkowskiego, Koncert skrzypcowy A-dur - M. Karłowicza, Koncerty skrzypcowe H. Wieniawskiego/

- przygotowywanie do aktywnego udziału w próbach orkiestrowych w ramach praktyk dyrygenckich

Oczekiwane efekty kształcenia:

- utrwalenie i pogłębienie nowo nabytych umiejętności w zakresie techniki dyrygenckiej

- rozwinięcie zasobu środków warsztatowych, także w zakresie ekspresji przekazu

- poznanie zasad współdziałania z solistą

- pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania i wykonywania utworów orkiestrowych

- poszerzenie praktycznej znajomości literatury muzycznej o przykłady z gatunku koncertu instrumentalnego.

metody dydaktyczne

- wykłady, omówienia, wskazówki i prezentacje elementów techniki manualnej przez pedagoga, dla których bazą są utwory dyrygowane przez studenta przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami a także z udziałem solistów. Pomiędzy zajęciami student zobowiązany jest do  samodzielnej  pracy nad opracowywanym dziełem, prowadzonej wg. wskazań.

Ze względu na aktywny udział studentów III roku w próbach z orkiestrą kameralną i  symfoniczną w ramach praktyk dyrygenckich, celowe jest omawianie wielostronnych zagadnień związanych z przebiegiem prób.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych  zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna  jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.

Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym - student dyryguje z pamięci utworem symfonicznym, bądź jego fragmentami z zakresu przewidzianego programem ramowym /ok. 20 min./ oraz dwiema zróżnicowanymi pod względem metrum, tempa i charakteru częściami koncertu instrumentalnego. /ca’ 25’/. Soliście towarzyszy akompaniator realizujący wyciąg fortepianowy. Student-dyrygent może prowadzić akompaniament przy pomocy partytury.

Drugi człon egzaminu ma postać kolokwium w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełami.

Kryteria i metody oceniania jak w poprzednich semestrach.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.006.0ćwiczeniaegzamindr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3435/9549
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- poszerzanie zasobu środków przekazu manualnego

- wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu

- praca nad wykształceniem  umiejętności różnicowania środków techniki manualnej i ekspresji „mowy ciała”,  w zależności  od  stylu i konwencji wykonywanej muzyki

- opracowywanie partytur dzieł wokalno-instrumentalnych  o średnim stopniu trudności /np. msze J. Haydna, W.A. Mozarta, L. v. Beethovena, fragmenty wybranych oper  S. Moniuszki, W.A. Mozarta, G. Rossiniego, G. Donizettiego, G. Verdiego/.

Oczekiwane efekty kształcenia:

- utrwalenie, pogłębienie i doskonalenie nowo nabytych umiejętności w zakresie techniki dyrygenckiej, rozwinięcie zasobu środków warsztatowych, szczególnie w zakresie odnoszącym się do dzieł wokalno-instrumentalnych

- rozwinięcie ekspresji przekazu

- poznanie zasad współdziałania z solistami- wokalistami i z zespołem chóralnym

- pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania i wykonywania

  utworów orkiestrowych

- poszerzenie praktycznej znajomości literatury muzycznej w odniesieniu

do gatunku dzieł wokalno-instrumentalnych.

metody dydaktyczne

- wykłady, omówienia, wskazówki i prezentacje elementów techniki manualnej przez pedagoga, dla których bazą są utwory dyrygowane przez studenta przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami. Pomiędzy zajęciami student zobowiązany jest do  samodzielnej  pracy nad opracowywanym dziełem, prowadzonej wg. wskazań.

Ze względu na aktywny udział studentów III roku w próbach z orkiestrą kameralną i  symfoniczną w ramach praktyk dyrygenckich, celowe jest omawianie wielostronnych zagadnień związanych z przebiegiem prób.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych  zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna  jest wynikiem egzaminu semestralnego przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą wszyscy pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.

Egzamin ma przebieg dwuczłonowy; w pierwszym – o charakterze praktycznym - student dyryguje fragmentem opery /ca’. 40 – 45’/, w którym zawierał się będzie recytatyw, aria, ensembl i scena z udziałem chóru. W miarę możności prezentacja egzaminacyjna powinna przebiegać z  udziałem solistów-wokalistów, którym towarzyszy pianista-akompaniator. Student – dyrygent może realizować program egzaminu „przy pomocy partytury”.

Drugi człon egzaminu ma postać kolokwium w zakresie odnoszącym się do zagadnień związanych z prezentowanym dziełem.

Kryteria i metody oceniania jak w poprzednich semestrach.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0010.0ćwiczeniaegzamin dyplomowydr hab. Kai Bumann, prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3435/9568
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- poszerzanie zasobu środków przekazu manualnego

- wzbogacanie strony ekspresyjnej przekazu

- praca nad wykształceniem  umiejętności różnicowania środków techniki manualnej i ekspresji „mowy ciała”,  w zależności  od  stylu i konwencji wykonywanej muzyki

- opracowywanie dzieł orkiestrowych o wyższym  stopniu  trudności  w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- przygotowanie do licencjackiego egzaminu dyplomowego z orkiestrą, w formie przygotowania orkiestry  i występu koncertowego /dzieło orkiestrowe lub jego większe fragmenty oraz akompaniament w koncercie instrumentalnym/.

Oczekiwane efekty kształcenia:

- utrwalenie, pogłębienie i doskonalenie nowo nabytych umiejętności w zakresie techniki dyrygenckiej

- rozwinięcie zasobu środków warsztatowych i ekspresji przekazu

- pogłębianie zdolności do samodzielnego opracowywania i wykonywania utworów orkiestrowych

- poszerzenie praktycznej znajomości literatury orkiestrowej

- zyskanie pozytywnej oceny w wyniku przystąpienia do licencjackiego egzaminu dyplomowego w formie występu z orkiestrą.

metody dydaktyczne

- wykłady, omówienia, wskazówki i prezentacje elementów techniki manualnej przez pedagoga, dla których bazą są utwory dyrygowane przez studenta przy współpracy z dwoma pianistami-akompaniatorami. Pomiędzy zajęciami student zobowiązany jest do  samodzielnej  pracy nad opracowywanym dziełem, prowadzonej wg. wskazań.

Ze względu na aktywny udział studentów III roku w próbach z orkiestrą kameralną i  symfoniczną w ramach praktyk dyrygenckich, celowe jest omawianie wielostronnych zagadnień związanych z przebiegiem prób.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie założonych  zagadnień programowych w stopniu zadowalającym. Sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy dokonuje się podczas zajęć, a ocena semestralna  jest wynikiem egzaminu semestralnego w formie samodzielnie przygotowanego występu koncertowego z orkiestrą, który ocenia komisja egzaminacyjna, w składzie: pedagodzy uczący przedmiotu oraz dziekan lub prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Egzamin semestralny na zakończenie VI semestru jest jednocześnie egzaminem dyplomowym dla studiów I stopnia.

W czasie samodzielnie /pod opieką pedagoga/ przygotowanego występu, student dyryguje z pamięci utworem orkiestrowym lub jego większym fragmentem, oraz prowadzi akompaniament do koncertu z udziałem solisty /solistów/. Prowadzenie  akompaniamentu zakłada możność korzystania z partytury.

Kryteria i metody oceniania jak w poprzednich semestrach. Przy ustalaniu oceny ostatecznej, brane są pod uwagę oceny z dyrygentury uzyskiwane w czasie studiów.

wykonanie: www.ansta.pl