Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Czytanie partytur

symboljezyk
1/3434polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem kursu jest wypracowanie metod symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partyrury. Umiejętność ta jest konieczna do profesjonalnego podejścia do partytury zarówno w przypadku dyrygentów, jak i kompozytorów i teoretyków. Symultaniczne tworzenie wyciągu fortepianowego daje możliwość subiektywnego odczytania partytury utworu bez uciekania się do pomocy w postaci nagrań, które zawsze narzucają interpretację.

Umiejętność czytania partytury jest również pierwszym krokiem do wyćwiczenia wyobraźni muzycznej, co prowadzi do umiejętności słyszenia muzyki wprost z partytury.

Czas trwania przedmiotu: studenci dyrygentury studia licencjackie – 6 semestrów; studia magisterskie – 4 semestry. Studenci kompozycji i teorii muzyki studia licencjackie – 4 semestry.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość instrumentoznawstwa, zasad muzyki w obszarze kluczy.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Fortepian, zasady muzyki, propedeutyka dyrygowania.

bibliografia podstawowa

Partytury utworów począwszy od Johana Sebastiana Bacha na partyturach XXI wieku skończywszy.

bibliografia uzupełniająca

- podręczniki do instrumentoznawstwa, /np: Andrzej Chodkowski – Instrumenty orkiestry dzisiejszej, PWM Kraków 1956; Curt Sachs – Historia instrumentów muzycznych, PWM Kraków, 1989; Kazimierz Sikorski - Instrumentoznawstwo, PWM Kraków, 1975; Edward Chodkowski – Rola instrumentów dętych w orkiestrze XX wieku, Zeszyt Naukowy nr 21, AM Katowice 1978; Adam Carse - The Orchestra, Londyn, Parrish 1949; Simon Ginzburg – Czto nado znat’ o simfoniczeskom orkiestrie, Leningrad, Muzyka 1968;/

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3434/9468
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie studenta z partyturą orkiestrową. Rozczytanie ćwiczeń w starych kluczach. Pokazanie zasad transpozycji instrumentów dętych. Po zakończeniu pierwszego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie podstawowym. Umie realizować transpozycje B i D. Zdobywa umiejętność czytania czterogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Umiejętność zagrania czterogłosowych chorałów J. S. Bacha nr 1-13,

Umiejętność zagrania kwartetów i symfonii J. Haydna,

Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o sekundę wielką w górę i w dół.

 

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3434/9489
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury.

Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja transpozycji Es i A.

Po zakończeniu drugiego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie podstawowym. Umie realizować transpozycje Es i A. Zdobywa umiejętność czytania czterogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Umiejętność zagrania czterogłosowych chorałów J. S. Bacha nr 14-22.

Umiejętność zagrania symfonii W.A. Mozarta.

Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o tercję w górę i w dół.

 

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3434/9512
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury.

Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja transpozycji F i G.

Po zakończeniu trzeciego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie średnim. Umie realizować transpozycje F i G. Zdobywa umiejętność czytania pięciogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Umiejętność zagrania pięciogłosowych motetów J. S. Bacha.

Umiejętność zagrania symfonii L. van Beethovena 2, 4, 6, 8.

Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o kwartę i kwintę.

 

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3434/9529
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury.

Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja pozostałych transpozycji.

Po zakończeniu czwartego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie średnim. Umie realizować wszelkie transpozycje. Zdobywa umiejętność czytania ośmiogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Umiejętność zagrania dwuchórowych motetów J. S. Bacha.

Umiejętność zagrania symfonii L. van Beethovena 3, 5, 7, 9.

Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o dowolny interwał.

 

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3434/9548
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Poznawanie partytur do końca XIX wieku.

Po zakończeniu piątego semestru student zdobywa umiejętność czytania partytury na poziomie conajmniej dobrym.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zagranie na fortepianie przerobionych partytur.

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.003.0ćwiczeniaegzaminprof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, 1/3434/9567
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznawanie studenta z partyturami wieku XX.

Po zakończeniu kursu student zdobywa umiejętność czytania partytury na poziomie dobrym.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zagranie na fortepianie przerobionych partytur.

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.

wykonanie: www.ansta.pl