symbol | jezyk |
---|---|
1/3428 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest powtórzenie oraz uzupełnienie wiadomości dotyczących różnych stylów muzycznych oraz kształcenie aktywnego, analitycznego słuchania muzyki ukierunkowanego na charakterystykę stylistyczną dzieł w oparciu o wiedzę z zakresu historii muzyki i innych dziedzin kształcenia muzycznego.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zaliczony kurs historii muzyki i literatury muzycznej.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- | |
bibliografia podstawowa | |
Fubini E., Historia estetyki muzycznej, przekł. Z. Skowron, Kraków 1997. Helman Z., Pojęcie stylu a muzyka XX wieku, ”Rocznik Muzykologiczny”, Warszawa 2006. Lissa Z., Styl muzyczny, w: Wstęp do muzykologii, Warszawa 1974. Łobaczewska S., Style muzyczne, Kraków 1960, 1962. Meyer L.B., Emocje i znaczenie w muzyce, przekł. A. Buchner i K. Berger, Kraków 1974. Meyer L.B., Style and Music: Theory, History and Ideology, Philadelphia 1989. Pascal R.J., hasło Style, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London 2001.
Dmytrzak L., Aria barokowa. Matthesonowska koncepcja formy i zagadnienia retoryki, Warszawa 2001. Dürr A., Kantaty Jana Sebastiana Bacha, Lublin 2004. Teksty kantat Jana Sebastiana Bacha w polskim przekładzie Arminy Teske i Andrzeja Teske, Lublin 2004. Jarociński S., Ideologie romantyczne, Kraków 1979. Jarzębska A., Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX wieku, Wrocław 2004. Jasińska D., Styl brillant a muzyka Chopina, Poznań 1995. Kramer J., O genezie muzycznego postmodernizmu, przeł. Dorota Macierewicz, „Muzyka” 2000 nr 3. Lisecki W., Cierpienie i radość w kantatach J.S. Bacha (I); Radość i cierpienie w kantatach J.S. Bacha (II), „Canor” 1994 nr 1, 2. Lisecki W., Vademecum muzycznej ars oratoria, „Canor” 1993 nr 3. Mądry A., Styl galant i rokoko; Empfindsamer Stil; Idee preromantyczne w okresie Sturm und Drang, w: A. Mądry, C.P.E.Bach. Estetyka – stylistyka – dzieło, Poznań 2003. Piotrowska M., Neoklasycyzm w muzyce XX wieku, Warszawa 1982. Shearman J., Manieryzm, przekł. M. Skibniewska, Warszawa 1970. Szweykowski Z.M., Manieryzm w muzyce, w: Musica moderna w ujęciu Marka Scacchiego, Kraków 1977. Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 2005. Wesołowski F., Barokowa teoria afektów w praktyce muzycznej, Zeszyty Naukowe 63, Akademia Muzyczna Wrocław 1994. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Baran B., Postmodernizm i końce wieku, Kraków 2003. Białostocki J., Manieryzm: triumf i zmierzch pojęcia, w: Sztuka i myśl humanistyczna, Warszawa 1966. Bristiger M., Pojęcie manieryzmu w muzyce, „Pagine” 1974. Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | seminarium | kolokwium | dr hab. Danuta Szlagowska, prof. AM, | 1/3428/9443 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Pojęcie stylu muzycznego, różnorodność stylów ze względu na rozmaite kryteria ich wyodrębnienia; analiza stylistyczna na różnych poziomach: pojedynczego dzieła, twórczości kompozytora, kierunku, szkoły, epoki – normy, konwencje, strategie w zakresie poszczególnych elementów dzieła, gatunków, idei estetycznych oraz ekspresji; geneza i rozwój zjawisk stylistycznych, rola tradycji i awangardy, „międzystylowość”.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dyskusja ze studentami po wysłuchaniu przykładów muzycznych (kierowana przez prowadzącego zajęcia), prowadząca do określenia cech stylistycznych; wykład uzupełniający wiedzę studentów; omawianie wybranych zagadnień z literatury przedmiotu; prezentacja referatów przygotowanych przez studentów.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- przedstawienie w formie pisemnej wygłoszonego na zajęciach referatu (analiza retoryczna fragmentów kantat J.S.Bacha, reprezentujących kategorię gaudium i dolor) - sprawdzian teoretyczny (znajomość zagadnień omawianych na zajęciach) - sprawdzian słuchowy (próba analizy stylistycznej utworów)
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | seminarium | egzamin | dr hab. Danuta Szlagowska, prof. AM, | 1/3428/9462 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
kontynuacja zagadnień omawianych w I semestrze | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
analogicznie do I semestru | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
analogicznie do I semestru, jedynie inny temat referatu (zgodny z zagadnieniami omawianymi na zajęciach, dostosowany do potrzeb i zainteresowań studentów) |