symbol | jezyk |
---|---|
1/3425 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
W trakcie seminarium studenci uzyskują przygotowanie do transkrypcji i edycji muzyki dawnej. Zadaniem docelowym jest opracowywanie i edycja wybranych utworów z XVII i XVIII wieku zachowanych w zbiorach Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej, w Archiwum Państwowego w Gdańsku lub w tzw. zasobie gdańskim znajdującym się Staatsbibliothek zu Berlin. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość historycznych notacji muzycznych wynikająca z ukończenia kursu historii muzyki. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Kwerendy biblioteczne w celu poznania z autopsji potencjalnych źródeł transkrypcji i edycji utworów. Poznanie nagranego repertuaru muzyki wykonywanej w dawnym Gdańsku. | |
bibliografia podstawowa | |
W. Apel, The Notation of Polyphonic Music, Cambridge 1961 MGG, hasło Edition NGroveD, hasło Edition | |
bibliografia uzupełniająca | |
H. Rauschning, Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig, Danzig 1931 Muzyka w Gdańsku wczoraj i dziś, t. 1-2, Gdańsk 1988, 1992 Musica Baltica, t. 1-3, Gdańsk 2000, 2004, 2010 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | seminarium | kolokwium | dr hab. Danuta Popinigis, | 1/3425/9440 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przegląd i pogłębienie wiedzy z zakresu historycznych notacji muzycznych. Przegląd i krytyczne omówienie historycznych edycji muzyki dawnej. Przegląd i krytyczne omówienie współczesnych edycji muzyki dawnej. Prezentacja rękopiśmiennych zasobów zachowanych w zbiorach Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej, w Archiwum Państwowym w Gdańsku oraz w tzw. zasobie gdańskim znajdującym się Staatsbibliothek zu Berlin. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Seminarium obejmuje wykłady prowadzącego zajęcia, prezentacje studentów zagadnień wskazanych przez prowadzącego, ćwiczenia w transkrybowaniu muzyki w różnych notacjach, ćwiczenia w sporządzaniu komentarzy rewizyjnych dodawanych do edycji utworów, ćwiczenia prowadzące do przygotowania uwag wstępnych dodawanych do edycji utworów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia seminarium jest wysoka frekwencja studenta na zajęciach, jego aktywność oraz przedstawienie ćwiczeń seminaryjnych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | seminarium | kolokwium | dr hab. Danuta Popinigis, | 1/3425/9459 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wybór utworów do transkrypcji i edycji. Poznanie kontekstów historycznych związanych z utworami wybranymi do transkrypcji i edycji (osoba autora, środowisko, notacja utworów). Transkrypcja wybranych utworów. Przygotowania i wykonanie edycji krytycznej wybranych utworów. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Seminarium obejmuje wykłady prowadzącego zajęcia, prezentacje studentów zagadnień wskazanych przez prowadzącego, prezentacje wykonanych przez studentów edycji utworów i dyskusja nad nimi. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia seminarium jest wysoka frekwencja studenta na zajęciach, jego aktywność oraz przedstawienie końcowej pracy seminaryjnej - edycji krytycznej jednego lub kilku utworów. |