symbol | jezyk |
---|---|
1/3423 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Plan pracy jest traktowany indywidualnie w stosunku do każdego studenta i zależy od uzdolnień predyspozycji oraz stopnia wstępnego przygotowania. Stopień przygotowania dotyczy zarówno opanowania techniki gry na instrumentach klawiszowych, jak również wiedzy z zakresu harmonii. Przedmiot zapoznaje studenta z podstawową wiedzą teoretyczną na temat historii instrumentu oraz historii rozwoju basso continuo. W czasie zajęć student ma okazję poznać podstawowe elementy techniki gry na klawesynie, następnie, na tej bazie, buduje i rozwija swoje umiejętności realizacji cyfrowanego i niecyfrowanego basu. Dzieje się to w oparciu o teoretyczne zasady. Kolejnym etapem jest wykształcenie umiejętności różnicowania b.c. w zależności od stylu i czasu powstania kompozycji. W czasie zajęć student ma możliwość wypracowania indywidualnego stylu realizacji b.c. zgodnego jednak z założeniami estetycznymi epoki i stylu wykonywanych kompozycji. Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do poprawnej realizacji b.c., o średnim stopniu trudności, zgodnej z założeniami harmonicznymi oraz stylistycznymi. Wypracowanie umiejętności odczytywania a'vista zapisu b.c.. Student powinien zdobyć umiejętności kształtowania gry akordowej spójnej z przebiegiem emocjonalnym, retorycznym oraz dynamicznym głosu solisty oraz być wrażliwym na jakość brzmienia oraz niuanse artykulacyjne wykonywanego akompaniamentu.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wymagania wstępne - zdanie egzaminu wstępnego na odpowiedni poziom studiów - opanowanie podstawowej umiejętności gry na instrumencie klawiszowym Wymagania dodatkowe - podstawowa wiedza z zakresu harmonii - podstawowa wiedza na temat założeń estetycznych muzyki okresu baroku
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Nauka gry na klawesynie Kontrapunkt Podstawy kompozycji Harmonia praktyczna Improwizacja
| |
bibliografia podstawowa | |
Wybrane traktaty siedemnasto- i osiemnastowieczne na temat basso continuo. Współczesne podręczniki - L.Bourmayan&J.Frisch Metoda praktycznej nauki basso continuo, J.B.Christensen Die Grundlage des Generalbassspiels im 18 Jahrhundert, E.Wolf Generalbass- Ubungen, F.Wesołowski Basso Continuo Teoria i praktyka
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Fachowa literatura współczesna na temat muzyki dawnej. Wybrane kompozycje klawesynowe solowe i kameralne z siedemnastego i osiemnastego wieku.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada wiedzę na temat klawesynu | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- dysponuje na poziomie podstawowym umiejętnością gry na klawesynie | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- jest zdolny do samodzielnych decyzji w opracowywaniu wykonywanych utworów |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 1/3423/9438 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - podstawowe elementy techniki klawesynowej - akordy kwintowe, sekstowe i septymowe Efekty kształcenia: - umiejętność wykonania prostego utworu solowego z prawidłową artykulacją - umiejętność odczytywania podstawowych akordów we wszystkich tonacjach - umiejętność połączeń podstawowych akordów we wszystkich tonacjach - umiejętność zagrania różnych odmian kadencji we wszystkich tonacjach
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog zapoznaje studenta z podstawowymi elementami techniki klawesynowej, następnie przedstawia podstawowe zasady odczytywania cyfr i wyznacza odpowiednie ćwiczenia. Student przygotowuje samodzielnie zadany materiał i pracuje pod kontrolą pedagoga. Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest przyswojenie sposobu realizacji podstawowych akordów oraz opanowanie ich połączeń. Umiejętność zagrania kadencji. Metodą sprawdzenia jest wykonanie prostego utworu z literatury klawesynowej solowej oraz kilku ćwiczeń i kadencji w różnych tonacjach. Na ocenę składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z kolokwium.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 1/3423/9457 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - akordy nonowe i nietypowe - poznanie zasad samodzielnego ocyfrowania utworów - wykonywanie repertuaru z różnymi solistami - poznanie prostych sposobów zdobnictwa - praca z wokalistą - umiejętność współpracy z solistą (ekspresja, retoryka) - poznanie stylu włoskiego i francuskiego
Efekty kształcenia: - umiejętność odczytywania wszystkich akordów we wszystkich tonacjach - umiejętność połączeń wszystkich akordów we wszystkich tonacjach - umiejętność zagrania różnych odmian kadencji we wszystkich tonacjach - umiejętność wykonania dwóch części utworu o różnym charakterze z dowolnym instrumentalistą - umiejętność odczytania prostego basso continuo a'vista
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog przedstawia zasady odczytywania cyfr i wyznacza odpowiednie ćwiczenia oraz utwory. Student przygotowuje samodzielnie zadany materiał i pracuje pod kontrolą pedagoga. Wprowadzane są elementy gry zespołowej z różnymi zapraszanymi do współpracy instrumentalistami i śpiewakami. Do realizacji b.c. wprowadzane są ozdobniki oraz elementy improwizacji. Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest przyswojenie sposobu realizacji akordów oraz opanowanie sposobu ich połączeń oraz umiejętność różnicowania charakteru różnych części w jednym cyklu (sonata). Metodą sprawdzenia jest wykonanie dwóch części utworu cyklicznego o różnym charakterze z dowolnym instrumentalistą oraz odczytanie prostego tekstu a'vista. Na ocenę składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z kolokwium.
|