Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodologia pracy badawczej

symboljezyk
1/3418
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami metodologicznymi i poznawczymi prac badawczych z zakresu teorii muzyki, pedagogiki muzycznej i psychologii muzycznej.  Omówione zostaną następujące zagadnienia: podstawy badań pedagogicznych, rodzaje badań pedagogicznych (ilościowe, jakościowe, hermeneutyczne, fenomenologiczne), triangulacja badań, tok postępowania w badaniach ilościowych, szczegółowe rodzaje badań pedagogicznych,  struktura procesu badawczego, zewnętrzne  i wewnętrzne determinanty procesu badawczego, zmienne i ich operacjonalizacja, problemy i hipotezy badawcze, próba, miary siły związku między zmiennymi, testy istotności różnic, modele sprawdzania hipotez; model eksperymentalny, model wielokrotnej regresji, model ex post facto.

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
- brak danych -
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

Krystyna Ablewicz, Badania hermeneutyczne w pedagogice, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, red. T. Pilch, Wyd. Żak, Warszawa 2003.

Jerzy Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Wyd. Dyfin, Warszawa 2005.

Jerzy Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Podstawy metodologii badań w pedagogice. Redakcja naukowa Stanisław Palka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.

Heinz-Hermann Kru*ger, Nicolle Pfaff, Metody badań pedagogicznych, w: Pedagogika, tom 2. Redakcja naukowa Bogusław Śliwerski, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2006.

Stefan Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008.

bibliografia uzupełniająca

Jerzy Brzeziński, Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Wyd. Scholar Warszawa 2000.

Krzysztof  Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2000, s. 144-192.

Alicja Kozłowska-Lewna, Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2006.

Mieczysław  Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych.Wyd. Impuls Kraków  2006.

Wiesława Limont, Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej.Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1994.

Wiesława Limont, Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne, Toruń 1996.

Bolesław  Niemierko, Pomiar sprawdzający w dydaktyce. Teoria i zastosowania. Warszawa PWN 1990.

Wiesława Aleksandra Sacher, Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2004.

John A. Sloboda, Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina. Katedra Psychologii Muzyki, Warszawa 2002.

David Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa 2009.

David Silverman, Interpretacja badań jakościowych, PWN, Warszawa 2009.

Małgorzata Suświłło, Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej.Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001.

Magdalena Szczypiorska, Badania słuchu harmonicznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Maszynopis. Praca magisterska, Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna w Gdańsku 2004.

Beata Tęcza, Postawa twórcza a percepcja ekspresji emocjonalnej w muzyce. UMCS 2007.

Dominika Trzeciak, Kształtowanie intonacji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Maszynopis. Praca magisterska. Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna w Gdańsku 2006.

efekty kształcenia - wiedza

Student rozróżnia rodzaje metod badawczych stosowanych w teorii muzyki i pedagogice muzycznej K_WO2
Potrafi docierać do niezbędnych informacji potrzebnych do zrealizowania pracy magisterskiej K_WO5
Zna podstawowe piśmiennictwo dotyczące metodologii prac badawczych K_WO6
Potrafi integrować zdobytą wiedzę z praktyczną realizacją prac badawczych K_WO9

efekty kształcenia - umiejętności

Posiada umiejętność integrowania warsztatu naukowego w zakresie nauk o muzyce i pokrewnych nauk humanistycznych K_UO3
Potrafi tworzyć prace pisemne o charakterze badawczym K_UO4
Wybiera właściwe dla danego zakresu badań metody badawcze K_UO3
Potrafi wyprowadzić właściwe wnioski z prac badawczych w działalności pedagogicznej K_UO9

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Potrafi zachować niezależność własnych sądów w realizowanej pracy badawczej K_KO1
Jest zdolny do integrowania wiedzy pochodzącej z różnych dyscyplin K_KO2
Zachowuje ostrożność i umiejętność krytycznej oceny w stosunku do własnych działań badawczych K_KO6
Prezentuje efekty działań badawczych w czytelny sposób K_KO8

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 11/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0seminariumkolokwiumdr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/3418/9433
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Filozoficzne, przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych.

2. Ogólne rodzaje badań pedagogicznych: badania ilościowe, badania jakościowe, hermeneutyka i fenomenologia w pedagogice.

3. Triangulacja badań.

4. Tok postępowania w badaniach ilościowych.

5. Szczegółowe rodzaje badań pedagogicznych (opisowe i diagnostyczne, wyjaśniające i weryfikacyjne, biograficzne, prognostyczne i projektujące, historyczne, porównawcze, w działaniu, z pogranicza pedagogiki i innych nauk).

6. Teoria ugruntowana.

7. Przykłady naukowych projektów badawczych z zakresu pedagogiki muzycznej.

 

Efekty kształcenia: nabycie umiejętności projektowania i realizacji badań oraz stosowania właściwych metod i narzędzi badawczych, umiejętności opisu i interpretacji danych empirycznych

 

metody dydaktyczne

Podstawowe treści merytoryczne prezentowane są w formie wykładu. Niektóre zajęcia prowadzone są w formie seminaryjnej. Studenci zapoznają się z określoną literaturą przedmiotu.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach.

Do obowiązków studenta należy zapoznawanie się z literaturą dotyczącą kolejnych zajęć. Program przewiduje ponadto przygotowanie pracy pisemnej konsultowanej z prowadzącym.

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0seminariumkolokwiumdr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/3418/9454
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Struktura procesu badawczego w psychologii.

2. Zewnętrzne i wewnętrzne determinanty procesu badawczego.

3. Zmienne i ich operacjonalizacja.

4. Wskaźniki i ich klasyfikacja wg Stefana Nowaka.

5. Problemy i hipotezy badawcze.

6. Dobór próby, miara siły związku między zmiennymi, testy istotności różnic.

7. Modele sprawdzania hipotez; model eksperymentalny, model wielokrotnej regresji, model ex post facto.

 

 

metody dydaktyczne

Podstawowe treści merytoryczne prezentowane są w formie wykładu. Niektóre zajęcia mają charakter seminaryjny. Studenci zapoznają się z określoną literaturą przedmiotu.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach. Do obowiązków studenta należy zapoznawanie się z literaturą dotyczącą kolejnych zajęć. Program przewiduje przygotowanie konspektu pracy o charakterze badawczym.

 

wykonanie: www.ansta.pl