symbol | jezyk |
---|---|
1/3418 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami metodologicznymi i poznawczymi prac badawczych z zakresu teorii muzyki, pedagogiki muzycznej i psychologii muzycznej. Omówione zostaną następujące zagadnienia: podstawy badań pedagogicznych, rodzaje badań pedagogicznych (ilościowe, jakościowe, hermeneutyczne, fenomenologiczne), triangulacja badań, tok postępowania w badaniach ilościowych, szczegółowe rodzaje badań pedagogicznych, struktura procesu badawczego, zewnętrzne i wewnętrzne determinanty procesu badawczego, zmienne i ich operacjonalizacja, problemy i hipotezy badawcze, próba, miary siły związku między zmiennymi, testy istotności różnic, modele sprawdzania hipotez; model eksperymentalny, model wielokrotnej regresji, model ex post facto.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- brak danych - | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Krystyna Ablewicz, Badania hermeneutyczne w pedagogice, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, red. T. Pilch, Wyd. Żak, Warszawa 2003. Jerzy Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Wyd. Dyfin, Warszawa 2005. Jerzy Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Podstawy metodologii badań w pedagogice. Redakcja naukowa Stanisław Palka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010. Heinz-Hermann Kru*ger, Nicolle Pfaff, Metody badań pedagogicznych, w: Pedagogika, tom 2. Redakcja naukowa Bogusław Śliwerski, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2006. Stefan Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Jerzy Brzeziński, Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Wyd. Scholar Warszawa 2000. Krzysztof Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2000, s. 144-192. Alicja Kozłowska-Lewna, Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2006. Mieczysław Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych.Wyd. Impuls Kraków 2006. Wiesława Limont, Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej.Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1994. Wiesława Limont, Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne, Toruń 1996. Bolesław Niemierko, Pomiar sprawdzający w dydaktyce. Teoria i zastosowania. Warszawa PWN 1990. Wiesława Aleksandra Sacher, Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2004. John A. Sloboda, Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina. Katedra Psychologii Muzyki, Warszawa 2002. David Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa 2009. David Silverman, Interpretacja badań jakościowych, PWN, Warszawa 2009. Małgorzata Suświłło, Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej.Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001. Magdalena Szczypiorska, Badania słuchu harmonicznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Maszynopis. Praca magisterska, Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna w Gdańsku 2004. Beata Tęcza, Postawa twórcza a percepcja ekspresji emocjonalnej w muzyce. UMCS 2007. Dominika Trzeciak, Kształtowanie intonacji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Maszynopis. Praca magisterska. Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna w Gdańsku 2006. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student rozróżnia rodzaje metod badawczych stosowanych w teorii muzyki i pedagogice muzycznej K_WO2 | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Posiada umiejętność integrowania warsztatu naukowego w zakresie nauk o muzyce i pokrewnych nauk humanistycznych K_UO3 | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Potrafi zachować niezależność własnych sądów w realizowanej pracy badawczej K_KO1 |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | seminarium | kolokwium | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/3418/9433 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Filozoficzne, przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych. 2. Ogólne rodzaje badań pedagogicznych: badania ilościowe, badania jakościowe, hermeneutyka i fenomenologia w pedagogice. 3. Triangulacja badań. 4. Tok postępowania w badaniach ilościowych. 5. Szczegółowe rodzaje badań pedagogicznych (opisowe i diagnostyczne, wyjaśniające i weryfikacyjne, biograficzne, prognostyczne i projektujące, historyczne, porównawcze, w działaniu, z pogranicza pedagogiki i innych nauk). 6. Teoria ugruntowana. 7. Przykłady naukowych projektów badawczych z zakresu pedagogiki muzycznej.
Efekty kształcenia: nabycie umiejętności projektowania i realizacji badań oraz stosowania właściwych metod i narzędzi badawczych, umiejętności opisu i interpretacji danych empirycznych
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawowe treści merytoryczne prezentowane są w formie wykładu. Niektóre zajęcia prowadzone są w formie seminaryjnej. Studenci zapoznają się z określoną literaturą przedmiotu.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach. Do obowiązków studenta należy zapoznawanie się z literaturą dotyczącą kolejnych zajęć. Program przewiduje ponadto przygotowanie pracy pisemnej konsultowanej z prowadzącym.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | seminarium | kolokwium | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/3418/9454 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Struktura procesu badawczego w psychologii. 2. Zewnętrzne i wewnętrzne determinanty procesu badawczego. 3. Zmienne i ich operacjonalizacja. 4. Wskaźniki i ich klasyfikacja wg Stefana Nowaka. 5. Problemy i hipotezy badawcze. 6. Dobór próby, miara siły związku między zmiennymi, testy istotności różnic. 7. Modele sprawdzania hipotez; model eksperymentalny, model wielokrotnej regresji, model ex post facto.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawowe treści merytoryczne prezentowane są w formie wykładu. Niektóre zajęcia mają charakter seminaryjny. Studenci zapoznają się z określoną literaturą przedmiotu.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach. Do obowiązków studenta należy zapoznawanie się z literaturą dotyczącą kolejnych zajęć. Program przewiduje przygotowanie konspektu pracy o charakterze badawczym.
|