symbol | jezyk |
---|---|
1/3412 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Etnomuzykologia, rozumiana jako dyscyplina zajmująca się niezapisywaną twórczością muzyczną całego świata, obejmuje następujące dziedziny wiedzy: 1) orientalistykę muzyczną, 2) antropologię muzyczną, 3) folklorystykę muzyczną i 4) etnomuzykologię zmiany kulturowej. Studenci poznają najpierw kultury muzyczne im najbliższe, a więc własnego kraju i pozostałych krajów Europy, a następnie - kultury mniej znane, tzn. pozostałych kontynentów. Na wykładach omawiane są, w zależności od kultur, problemy czysto muzyczne, jak teoria i estetyka lub problemy muzyczne w kontekście społeczno-kulturowym. Niezależnie od grupy etnicznej poruszana jest zawsze kwestia życia dawnych sposobów muzykowania w obecnych czasach. Celem poznania tradycyjnych kultur muzycznych świata jest pogłębienie zrozumienia istoty i roli muzyki w życiu człowieka oraz wykształcenie w studentach potrzeby pielęgnacji zanikających kultur muzycznych. Przedmiot może też ułatwić zrozumienie fascynacji kompozytorów ludowym lub tradycyjnym materiałem muzycznym, przez co staje się niezwykle ważnym dopełnieniem historii muzyki. Studenci kompozycji mogą tu ponadto znaleźć inspirację dla ich własnej twórczości.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Przedmiot nie wymaga specjalnego przygotowania studentów, ale dobrze jest jeśli znają podstawowe zasady muzyki i mają rozwiniętą pamięć muzyczną, posiadają ogólną wiedzę o życiu społeczeństw na różnych stopniach rozwoju cywilizacyjnego, umieją czytać mapy i swobodnie posługują się językami obcymi, głównie angielskim, niemieckim i francuskim. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Słuchanie nagrań różnych kultur muzycznych świata i samodzielna lektura książek. | |
bibliografia podstawowa | |
1. Bielawski L., Kaszuby, t. 1-3, Warszawa 1997 2. Collaer P., Ozeanien (Musikgeschichte in Bildern, I/1), Leipzig 1965 3. Collaer P., Amerika. Eskimo und indianische Bevölkerung (Musikgeschichte in Bildern, I/2), Leipzig 1976 4. Collaer P., Südostasien (Musikgeschichte in Bildern, I/3), Leipzig 1979 5. Collaer P., Elsner J., Nordafrika (Musikgeschichte in Bildern, I/8), Leipzig 1983 6. Czekanowska A., Kultury muzyczne Azji, Kraków 1981 7. Dahlig P., Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie, Warszawa 1987 8. Gansemans J., Schmidt-Wrenger B., Zentralafrika (Musikgeschichte in Bildern, I/9), Leipzig 19?? 9. Kubik G., Westafrika (Musikgeschichte in Bildern, I/11), Leipzig 1989 10. Kubik G., Ostafrika (Musikgeschichte in Bildern, I/10), Leipzig 19?? 11. Muzyka Podhala, oprac. St. Mierczyński, przedm. K. Szymanowski, Kraków 1973, 2. wyd. 12. Olędzki St., Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978 13. Sobiescy J. i M., Polska muzyka ludowa i jej problemy, Kraków 1973 14. Stęszewski J., Uwagi o etnomuzycznej regionalizacji Polski, (w:) Dyskurs o tradycji, Wroclaw 1974 15. Stęszewski J., Muzyka ludowa [Polski], (w:) Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 2, Warszawa 1981 16. Wozaczyńska A., Pieśni kurpiowskie: ich struktura i charakterystyka w świetle zbiorów W. Skierkowskiego, Wrocław 1956 17. Woźniak J., Polski folklor muzyczny, Gdańsk 1981 18. Żerańska-Kominek S., Symbole czasu i przestrzeni w muzyce Azji Centralnej, Kraków 1987 19. Żerańska-Kominek S., Muzyka w kulturze. Wprowadzenie do etnomuzykologii, Warszawa 1995 20. hasła przedmiotowe z encyklopedii muzycznych: New Grove of Music and Musicians, Musik in Geschichte und Gegenwart | |
bibliografia uzupełniająca | |
1. Muszkalska B., Muzyka ludowa Sardynii, Poznań 1996 2. Worlds of Music, red. J.T. Titon, New York 1992 3. History of Jazz. Rodowód, red. A. Schmidt | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Violetta Kostka, | 1/3412/9427 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wprowadzenie do etnomuzykologii 2. Muzyka ludowa i tradycyjna we współczesnym społeczeństwie 3. Polska. Kompleks środkowopolski 4. Polska. Obszar północno-zachodni 5. Polska. Obszar północno-wschodni 6. Polska. Obszar wschodni 7. Polska. Obszar południowy 8. Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce 9. Muzyka hiszpańska, portugalska i francuska 10. Muzyka skandynawska i wysp brytyjskich 11. Bałkański folklor muzyczny 12. Muzyka rosyjska, ukraińska i rumuńska 13. Muzyka Żydów Europy Centralnej
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawą kursów są wykłady oparte na literaturze polskiej i obcojęzycznej uzupełniane przede wszystkim licznymi przykładami słuchowymi oraz mapami, zdjęciami, transkrypcjami i tłumaczeniami obcojęzycznych tekstów w utworach wokalnych. W celu uatrakcyjnienia spotkań wprowadzane są różnego rodzaju ciekawostki i zagadnienia wywołujące dyskusje. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. wygłoszenie referatu na wybrany temat 2. zaliczenie kolokwium 3. zaliczenie testu słuchowego Każde zadanie jest punktowane, a suma zdobytych punktów zostaje przełożona na ocenę. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Violetta Kostka, | 1/3412/9449 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Oceania. Aborygeni i ich muzyka 2-3. Afryka. Kultury muzyczne Afryki Środkowej i Etiopii 4-5. Ameryka Północna i A. Południowa. Kultury muzyczne Indian i Eskimosów 6-7. Kultura muzyczna Murzynów amerykańskich 8. Indie północne i południowe. Pakistan 9. Muzyka Chin 10-11. Kultura muzyczna Japonii 12. Kultury muzyczne Tybetu, Tuwy i Tajlandii 13. Techniki wokalne i instrumentarium. Podsumowanie Realizowane w semestrze letnim wykłady dotyczą pozaeuropejskich kultur muzycznych. Studenci poznają tu z jednej strony muzykę w pewien sposób skomplikowaną, np. wielogłosowe pieśni Pigmejów i ragi hinduskie, z drugiej - muzykę strukturalnie prostą, np. pieśni Eskimosów i Aborygenów. Każda kultura muzyczna przedstawiona jest w szerokim kontekście społeczno-kulturowym, który pozwala wyjaśnić jej istotę. Zainteresowanie studentów tymi kulturami jest bardzo silne, co najlepiej widać poprzez pracę własną (np. poznawanie obcych kultur za pośrednictwem internetu) i dyskusje na temat przekształceń muzyki tradycyjnej pod wpływem zmian cywilizacyjnych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawą kursu są wykłady oparte na literaturze polskiej i obcojęzycznej uzupełniane przede wszystkim licznymi przykładami słuchowymi oraz mapami, zdjęciami, transkrypcjami i tłumaczeniami obcojęzycznych tekstów w utworach wokalnych. W celu uatrakcyjnienia spotkań wprowadzane są różnego rodzaju ciekawostki i zagadnienia wywołujące dyskusje.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. wygłoszenie referatu na wybrany temat 2. zaliczenie kolokwium 3. zaliczenie testu słuchowego Każde zadanie jest punktowane, a suma zdobytych punktów zostaje przełożona na ocenę. |