symbol | jezyk |
---|---|
1/3324 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot ma na celu jak najwszechstronniejsze przygotowanie studenta do samodzielnego wykonywania zawodu kompozytora muzyki teatralnej i filmowej, a także teoretyczne i praktyczne wprowadzenie go w inne, pokrewne formy twórczości, takie jak:widowisko plenerowe, słuchowisko radiowe, reklama telewizyjna i radiowa, muzyka do gier komputerowych. Zakres problematyki dotyczący przedmiotu zajęć oscyluje wokół następujących zagadnień: -swobodne operowanie w kompozycji , w zależności od potrzeb, różnorodnymi środkami stylistycznymi (m.in. style historyczne, muzyka współczesna, jazzowa, rozrywkowa, etniczna, taneczna) i aparatami wykonawczymi (muzyka solowa, kameralna, orkiestrowa, wokalno-instrumentalna, elektroakustyczna, instrumentarium wirtualne) -właściwy dobór relacji między obrazem (i/lub słowem) a muzyką - synchronizacja muzyki z obrazem - rygorystyczność ram czasowych kompozycji filmowej -praca kompozytora w rozumieniu producenta muzycznego-zapoznanie studenta z edytorami audio i MIDI, i najczęściej wykorzystywanym w muzyce filmowej instrumentarium wirtualnym -pogłębianie wiedzy dotyczącej filmu oraz teatru (specyfika pracy na planie filmowym i w teatrze; historia filmu; najwybitniejsi reżyserzy, kompozytorzy, operatorzy, aktorzy; wybitne dzieła filmowe i teatralne; interpretacja znaczeń poszczególnych scen i ogólnego przesłania wybranego dzieła teatralnego i filmowego). Dla uzyskania wysokiej jakości rezultatów pracy ze studentem przewidziane są różnorodne formy zajęć, mające na celu doskonalenie jego warsztatu kompozytorskiego i zapewniające rozwój jego twórczej indywidualności, kreatywności, wrażliwości , poczucia estetyki oraz poziomu erudycji; m. in.: - analiza i ocena samodzielnych prac studenckich prezentowanych w formie: partytury, dźwiękowej symulacji komputerowej i pliku video -analiza słuchowa połączona z oglądem partytury wybranych kompozycji związanych z tematyką zajęć - analiza wybranych scen filmowych i teatralnych pod kątem specyfiki użytej w nich muzyki , a także od strony współdziałania obrazu /słowa i muzyki -zapoznanie studenta z literaturą dotyczącą przedmiotu (artykuły i książki rzeczoznawców, wywiady z najwybitniejszymi kompozytorami ) połączone z dyskusją - prezentacje samodzielnych analiz dokonanych przez studenta, dotyczących różnych aspektów wybranego dzieła teatralnego i filmowego (muzyka, reżyseria, scenariusz, kostiumy, scenografia , gra aktorska itp.)
Zawarte poniżej treści programowe, przyporządkowane do kolejnych semestrów, posiadają charakter bardzo ogólny, aczkolwiek wskazują na pewien zakres ukierunkowania działań pedagogicznych. Program nauczania powinien być dostosowany do indywidualnych możliwości i zainteresowań studentów. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
1.gra na fortepianie co najmniej w stopniu podstawowym 2.ogólna orientacja w literaturze muzycznej oraz w sztuce filmowej i teatralnej | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
1.uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych (koncerty, festiwale) 2.obecność na pokazach filmowych i spektaklach teatralnych | |
bibliografia podstawowa | |
Partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć oraz:
-Sowińska I., Polska muzyka filmowa w latach 1945-1968, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006 -Yewdall D.L.,Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka,Wydawnictwo: Wojciech Marzec;2011 -Cieszę się darem życia.Rozmowy z Wojciechem Kilarem, PWM 2007 -Palatyńska M., Malatyńska- Stankiewicz A., Scherzo dla Wojciecha Kilara ,PWM 2002 -Haltof M., Kino polskie, wyd. słowo/obraz-terytoria, Gdańsk 2004
| |
bibliografia uzupełniająca | |
-Opracowanie zbiorowe, Słownik filmu, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, -Wojnicka J., Katafiasz O, Słownik wiedzy o filmie, Wydawnictwo Park Sp. z o.o., Bielsko-Biała 2005 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 4.0 | wykład/ćwiczenia | egzamin | dr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/3324/9162 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach: -zdefiniowanie przedmiotu zajęć -omówienie specyfiki pracy kompozytora muzyki teatralnej i filmowej -przedstawienie ogólnej linii rozwoju filmu i muzyki filmowej (m.in. główne etapy , kluczowe fakty, reżyserzy, kompozytorzy) -funkcje muzyki filmowej -rodzaje i gatunki filmowe -zadania: 1.skomponowanie cyklu utworów inspirowanych konkretnymi dziełami wybranymi z dziedziny sztuk plastycznych (malarstwo, rzeźba, grafika, grafika komputerowa, fotografia np. pokaz slajdów)
2.do jednej ze scen danego filmu podkładać utwory pochodzące z różnych epok, przeznaczone na różnorodne aparaty wykonawcze i odznaczające się odmiennym typem emocjonalności- dyskusja na temat relacji między obrazem a muzyką
Prezentowane treści programowe mają na celu wprowadzenie studenta w dziedzinę kinematografii i teatru, stałe pogłębienie jego kompozytorskich umiejętności oraz rozwijanie artystycznej wrażliwości na obraz i słowo. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 4.0 | wykład/ćwiczenia | egzamin | dr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/3324/9185 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach: -specyfika muzyki w wybranym gatunku filmów fabularnych (np. w horror, kryminał, komedia, film wojenny ) -ogląd partytur i analiza słuchowa utworów oraz innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (film, wybrane sceny, artykuły, wywiady z twórcami ) - pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy) - zadanie kompozytorskie : skomponowanie muzyki pod napisy początkowe danego filmu oraz do jego jednej wybranej sceny
Prezentowane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem. Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu pracy studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 4.0 | wykład/ćwiczenia | egzamin | dr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/3324/9207 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach: -piosenka/pieśń w filmie i spektaklu teatralnym -utwory komponowane w określonym stylu historycznym (np. w stylistyce barokowej) na potrzeby kinematografii i teatru -ogląd partytur i analiza słuchowa utworów oraz innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (film, wybrane sceny, artykuły, wywiady z twórcami ) - pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy) -zadania kompozytorskie: 1.skomponowanie pieśni/piosenki do wybranego z literatury (dramat, powieść, opowiadanie) odpowiedniego fragmentu tekstu 2.skomponowanie utworu w wybranym stylu historycznym (np. barokowym, klasycznym) mieszczącym się dokładnie w ustalonych wcześniej ramach czasowych (np.2’ 20”) Prezentowane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 4.0 | wykład/ćwiczenia | egzamin | dr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/3324/9226 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach: -muzyka taneczna i motyw tańca w filmie i spektaklu teatralnym Poruszając to zagadnienie można skupić się na wybranym tańcu (np. walcu) i prześledzić jego obecność w wybranych dziełach filmowych -ogląd partytur i analiza słuchowa utworów oraz innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (film, wybrane sceny, artykuły, wywiady z twórcami ) - pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy) -zadanie kompozytorskie: skomponować walca (lub inny utwór o charakterze tanecznym) przeznaczonego na fortepian, a następnie zinstrumentować go na większy aparat wykonawczy (w zależności od umiejętności studenta może być to orkiestra smyczkowa, dęta lub symfoniczna) Prezentowane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 4.0 | wykład/ćwiczenia | egzamin | dr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/3324/9239 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach: -relacje między słowem mówionym (recytowanym) a muzyką -słuchowiska radiowe -wiersze opatrzone muzyką -radiowe spoty reklamowe -ogląd partytur i analiza słuchowa utworów oraz innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć -poszerzanie wiadomości z obszaru instrumentarium wirtualnego i edytorów audio-midi - pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii, teatru, poezji, świata mediów -zadanie kompozytorskie: 1.skomponować muzykę do trzech radiowych spotów reklamowych 2. stworzyć utwór słowno-muzyczny będący połączeniem zarejestrowanego w formie audio, recytowanego wiersza z własną, skomponowaną specjalnie do niego muzyką
Prezentowane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 4.0 | wykład/ćwiczenia | egzamin | dr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/3324/9254 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach: -sposoby wykorzystywania techniki wariacyjnej w muzyce filmowej i teatralnej -ogląd partytur oraz analiza słuchowa utworów, a także innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (film, wybrane sceny, artykuły, wywiady z twórcami ) - pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy)
-Zadanie: skomponować cykl krótkich wariacji, których podstawą będzie główny muzyczny temat filmu ,które utrzymane będą w ściśle ustalonym czasie i w odmiennych konwencjach stylistycznych według ustalonych wcześniej założeń np. barokowa fuga organowa-fortepianowy nokturn romantyczny-fanfara na instrumenty dęte-muzyka góralska-utwór rockowy-ballada jazzowa
Wprowadzane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody dydaktyczne: Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.
|