Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Fortepian

symboljezyk
1/3313
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Wypracowanie u studentów rzetelnych podstaw właściwego i samodzielnego zrozumienia sposobów pracy nad utworem, prowadzących do opanowania problemów muzycznych i technicznych. Opanowanie gry na instrumencie w stopniu pozwalającym na swobodne wykorzystanie jego możliwości i przydatności w przyszłej pracy. Rozwijanie warsztatu pianistycznego, pamięci odtwórczej i wyobraźni muzycznej. Rozwijanie wrażliwości na środki wyrazu muzycznego. Kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy nad opracowaniem interpretacyjnym poszczególnych utworów z literatury fortepianowej, z ukazaniem ich stylu i formy. W miarę możliwości częsty kontakt z literaturą przedmiotu głównego, w przypadku studentów dyrygentury, z wyciągami fortepianowymi (oper, symfonii), w przypadku studentów kompozycji z literaturą fortepianową pochodzącą z ostatnich dekad, lub własnych kompozycji.

 

 

 

 

 

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

W związku z różnym poziomem biegłości pianistycznej, wynikającej z wcześniejszego kształcenia, należy rozpatrywać każdy przypadek indywidualnie, kładąc nacisk na rozwój umiejętności niezależnie od stopnia ich zaawansowania.Od studenta wymagana jest również postawa aktywna, dzięki której pedagog może zwrócić się w stronę indywidualnych zainteresowań studenta.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

czytanie a 'vista, improwizacja, umiejętność wnikliwego i prawidłowego odczytania zapisu nutowego w dziełach pochodzących z różnych epok, akompaniament wokalny i instrumentalny. 

granie z wyciągów fortepianowych, na cztery ręce i na dwa fortepiany.

 

bibliografia podstawowa

Literatura fortepianowa obejmująca możliwie szeroki zakres stylów i technik pianistycznych od Baroku do współczesności.

Do podstawowego kanonu stylistycznego można zaliczyć:

Formy barokowe:

J.S. Bach - inwencje dwu i trzygłosowe, preludia i fugi, suity i partity

Formy klasyczne:

J. Haydn, W.A. Mozart, L.van Beethoven - sonaty, wariacje, ronda

Utwory romantyczne takich kompozytorów jak F. Schubert, R. Schumann, P. Czajkowski,  F. Chopin, E. Grieg, F. Liszt,

Utwory współczesne takich kompozytorów jak: B. Bartok, S. Prokofiew, D. Szostakowicz, D. Kabalewski, A. Chaczaturian, B. Martinu, T. Szeligowski, R. Statkowski, A. Tansman

 

Zbiory etiud takich kompozytorów jak: C. Czerny, H. Berens, S. Heller, M. Clementi, J.B. Cramer, A. Loschhorn

 

Wymienione wyżej pozycje stanowią jedynie uogólniony zarys możliwej do zaproponowania literatury fortepianowej.

 

 

bibliografia uzupełniająca

Literatura dotycząca problematyki fortapianowej:


W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie
S. Bruhn - Przewodnik interpretacji pianistycznej
G. Sandor - O grze na fortepianie
H. Neuhaus - Sztuka pianistyczna
A. Foldes - ABC pianisty
M. Niemira - Jak zdobyć i utrzymać technikę pianistyczną

 

efekty kształcenia - wiedza

Student:posiada ogólną znajomość literatury muzycznej (K_W01),posiada znajomość elementów struktury dzieła muzycznego i modeli formalnych utworów (K_W03), posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi technik kompozytorskich(K_W08),

efekty kształcenia - umiejętności

Student :posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów (K_U04),posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku (K_U05), opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej (K_U07),poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia warsztatu technicznego (K_U08),posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy(K_U09), dzięki częstym występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami, które z nich wynikają(K_U15)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student:rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01), umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje(K_K02) realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikające z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji(K_K03), posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów (K_K04),

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 11/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3313/9151
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

  • ćwiczenia i wprawki wg uznania pedagoga – 
    dotyczy to tych szczególnych przypadków, kiedy niezbędna jest  korekta aparatu.
  • jedna etiuda
  • forma polifoniczna (inwencja lub 2 części suity lub jedna fughetta lub preludium i fuga)
  • forma klasyczna (pierwsza lub druga i trzecia część sonaty lub forma wariacyjna)
  • utwór dowolny
metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3313/9174
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • jedna etiuda
  • forma polifoniczna (inwencja lub 2 części suity lub jedna fughetta lub preludium i fuga)
  • forma klasyczna (pierwsza lub druga i trzecia część sonaty lub forma wariacyjna)
  • utwór dowolny
metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3313/9197
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • jedna etiuda
  • forma polifoniczna (inwencja lub 2 części suity lub jedna fughetta lub preludium i fuga)
  • forma klasyczna (pierwsza lub druga i trzecia część sonaty lub forma wariacyjna)
  • utwór dowolny
metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3313/9216
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • jedna etiuda
  • forma polifoniczna (inwencja lub 2 części suity lub jedna fughetta lub preludium i fuga)
  • forma klasyczna (pierwsza lub druga i trzecia część sonaty lub forma wariacyjna)
  • utwór dowolny
metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3313/9235
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • jedna etiuda
  • forma polifoniczna (inwencja lub 2 części suity lub jedna fughetta lub preludium i fuga)
  • forma klasyczna (pierwsza lub druga i trzecia część sonaty lub forma wariacyjna)
  • utwór dowolny

 

 

 

 

 

 

 

 

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.002.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3313/9250
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • jedna etiuda
  • forma polifoniczna (inwencja lub 2 części suity lub jedna fughetta lub preludium i fuga)
  • forma klasyczna (pierwsza lub druga i trzecia część sonaty lub forma wariacyjna)
  • utwór dowolny

 

metody dydaktyczne

 

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

 

 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

wykonanie: www.ansta.pl