symbol | jezyk |
---|---|
1/3266 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego[ ostrość słyszenia] słuchu harmonicznego i wrażliwości na barwę - uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej - wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze 1-4 głosowej - wprowadzenie do problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce - podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej - uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki -wykształcenie korelacji słuchowo- wzrokowej w zakresie muzyki wielogłosowej -kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej do improwizacji - przygotowanie do czytania nut głosem partytur muzyki wokalnej a cappella , instrumentalnej i wokalno - instrumentalnej | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2- głosowej - umiejętność rozpoznania i opisu zjawisk harmonicznych w fakturze 3 i 4 głosowej - umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności w fakturze 1- głosowej
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- realizacja ćwiczeń harmonicznych - praktyka improwizacji - realizacja basso continuo - kompozycja
| |
bibliografia podstawowa | |
Anczykowska- Wysocka W.:Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem Prace Specjalne 62 Gdańsk 2004 Bertalotti A.: Zweistimmige Chorsolfeggien .Leipzig . Peters 1981 Danyszowa H. , Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K.: Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu . PWM Kraków 1978. Dobrowolska- Marucha D.: Dyktanda muzyczne . PWM Kraków 1988. Dobrowolska- Marucha D.: Ćwiczenia do kształcenia słuchu. PWM Krakow 1992. Dzielska J.: Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu. PWM Kraków 1976 . zielska J.: Kształcenie słuchu muzycznego . PWN. Warszawa 1988. Kodaly Z.: 77 Zweistimmige Singubungen . Budapeszt . Musica 1989. Kowalska- Pińczak A.: Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności . A M Gdańsk 2000 Mozart W.A.:30 kanonów. Editio Musica . Budapeszt 1981. Targońska I.: Kształcenie pamięci muzycznej . CEA Warszawa 1998 Targońska I.: Podstawy korekty błędów Akademia Muzyczne Warszawa 1998 Wacholc M.: Czytanie nut głosem I – III PWM Kraków 1992 – 1994 , wyd.II 1998 | |
bibliografia uzupełniająca | |
F. Schubert : Pieśni , J. S . Bach : Kantaty kościelne,; Kunst der Fuge , J. Brahms : Pieśni wybrane R. Schumann : Pieśni, K. Szymanowski : Stabat Mater ,I. Strawiński : Symfonia psalmów , D. Szostakowicz; Preludia i fugi , R. Wagner : Wesendonk Lieder , Tristan i Izolda, M. Musorgski : Kącik dziecięcy I inne,,, | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, | 1/3266/9001 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
ćwiczenia utrwalające słyszenie tonalne w fakturze 1 i 2 -głosowej ćwiczenia słyszenia harmonicznego w zakresie trójdźwięków - umiejętność interpretacji rodzajów i przewrotów ; notacja literowa przygotowanie do czytania nut głosem a vista a cappella i z akompaniamentem nauka notacji dyktand 1 i 2 -głosowych tonalnych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
realizacja ćwiczeń wskazanych przez pedagoga , realizacja testów , notacja dyktand melodycznych i harmonicznych , czytania nut głosem , improwizacja | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
frekwencja na zajęciach- minimalna { 80 %} zaliczenie ćwiczeń realizowanych w semestrze zaliczenie z pozytywną oceną testów i kolokwiów uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium ustnego z czytania a vista{ w fakturze 1 i 2 -głosowej} |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, | 1/3266/9022 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
problematyka ćwiczeń w poszerzonej tonalności w fakturze 1 i 2- głosowej interpretacja zjawisk harmonicznych w zakresie czterodźięków { D7 i inne czterodźwięki} realizacja wokalna wielodźwięków {śpiew zespołowy} interpretacja zjawisk metro-rytmicznych w fakturze 2 - głosowej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
poznanie metody "dźwięków prowadzących - wprowadzenie do chromatyki metody transpozycji zanotowanych dyktand do innych tonacji notacja testów i uzupełnianie brakujących fragmentów partytury korekta błędów partytury w fakturze 2 - głosowej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
frekwencja na zajęciach nie mniejsza niż 80 % zaliczenie wszystkich ćwiczeń realizowanych w semestrze zaliczenie z oceną pozytywną wewnętrznych testów i kolokwiów zaliczenie kolokwium ustnego z czytania a vista w fakturze dwugłosowej z zastosowaniem chromatyki |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/3266/9042 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- ćwiczenia atonalności w fakturze 1 – głosowej [wprowadzenie do meliki atonalnej poprzez kolejne ćwiczenia autorskiej metody dźwięków prowadzących , ] prof.dr A. Kowalskiej- Pińczak] ćwiczenia kształcące pamięć meliki struktur atonalnych j ,ćwiczenia biegłości nazewnictwa wysokości dźwięków melodii atonalnych , notacja wybiórcza dyktanda atonalnego w wersji mono-rytmicznych ciągów atonalnych, notacja całościowa mono-rytmicznych ciągów atonalnych , notacja dyktand atonalnych melodyczno –rytmicznych ,czytanie a vista mono-rytmicznych ciągów melodii atonalnych , korekta błędów w fakturze trzygłosu atonalnego] - ćwiczenia metrorytmiczne [ realizacja zadań polirytmicznych i polimerycznych na instrumencie wraz z tataizacją , wykonanie zespołowe określonych zadań metro- rytmicznych w fakturze 3 – głosowej, notacja 2- głosu rytmicznego] - problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne [poznawanie nowych struktur dysonansowych , akordów alterowanych - interpretacja wokalna wielodźwięków , ćwiczenia notacji wielodźwięków w wersji arpeggia, analiza treści harmonicznej wybranej literatury romantycznej i neoromantycznej - Brahms, Czajkowski, Debussy i inni, literowy zapis treści harmonicznej z nagrań CD | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
metody dydaktyczne - realizacja ćwiczeń na zajęciach ćwiczenia transpozycji zanotowanych dyktand w fakturze 2 i 3 głosowej - testy i kolokwia - notacja dźwiękowa zadań harmonicznych w zakresie czterodźwięków w układzie skupionym pod kontrolą pedagoga- przy tablicy - analiza harmoniczna utworów z literatury romantycznej pod kontrolą pedagoga i praca samodzielna - realizacja symboliki basu cyfrowanego – praca domowa i a vista - czytanie a vista- zespołowe w fakturze 3 i 4 – głosowej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- frekwencja na zajęciach- minimalna 80% - zaliczenie wewnętrznych ćwiczeń [liczba poprawek = 3] - zaliczenie testów i kolokwiów [ możliwość poprawy dwukrotna] - zaliczenie kolokwium ustnego z czytania a vista : 1. w zakresie 1- glosu atonalnego – rytmizowanego. w fakturze 2 – głosu z zastosowaniem chromatyzacji [wersja w duecie z pedagogiem] Ocenie podlega: biegłość , precyzja intonacyjna, szybkość dostrajania do pedagoga.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 3.0 | wykład | egzamin | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/3266/9059 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
-ćwiczenia atonalności w fakturze 2 – głosowej [odtwarzanie zapamiętanych, atonalnych zwrotów melodyczno- rytmicznych w fakturze dwugłosowej, dokomponowanie do podanego tematu atonalnego głosu drugiego, harmonizacja melodii atonalnych z zastosowaniem współczesnych , kolorystycznych środków brzmieniowych przy zachowaniu prawidłowości zasad łączenia akordów – praca w domu , notacja głosu dolnego z faktury 2 – głosowej , notacja wybiórcza – fragmentów z dwugłosu atonalnego , notacja całościowa dyktanda 2 – głosowego , atonalnego , korekta błędów w fakturze dwugłosu atonalnego Korekta ilościowa – zaznaczenie miejsca zmian i korekta jakościowa – opis dźwiękowy, czytanie a vista w wersji wokalnej przykładów faktury 2 – głosu atonalnego, - notacja dyktanda tonalnego ,- polifonizującego w fakturze trzygłosowej w wersji fortepianowej i instrumentalnej [ wybór trzech głosów z przestrzeni faktury orkiestrowej ] - ćwiczenia metro-rytmiczne [ realizacja w praktyce trudniejszych fragmentów , wybranych z literatury muzycznej XX i XXI wieku - wybór ciekawszych przykładów dokonany przez studenta, notacja 2- i 3 głosowych dyktand rytmicznych z jednym głosem w formie stałego ostinato - ćwiczenia kształcące słyszenie harmoniczne [ realizacja wokalna wielodźwięków w zespołowym – 4 głosowym śpiewie , realizowanie zespołowe „ na żywo „ konstrukcji harmonicznej , wielodźwięków dysonansowych , narzuconych przez pedagoga , komponowanie własnych struktur harmonicznych , swobodna improwizacja melodyczno- harmoniczna form atonalnych , korekta błędów w fakturze czterogłosu z zastosowaniem chromatyzacji] | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
metody dydaktyczne: - ćwiczenia pod opieką pedagoga - praca w domu - testy i kolokwia - zadania improwizacyjne i twórcze - uzupełnianie brakujących dźwięków partytury - korekta błędów partyturygh | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego kursu KS jest 80% obecność na zajęciach,uzyskanie zaliczeń z ćwiczeń wykonywanych w semestrze 4, pozytywny wynik egzaminu pisemnego i ustnego. Tematy egzaminu pisemnego: - 2 – głosowe dyktando atonalne w wersji fortepianowej lub instrumentalnej - test z korekty błędów w fakturze 3 lub 4 – głosowej [ J. Dzielska : Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu] - Literowy zapis treści harmonicznej wybranego fragmentu z literatury symfonicznej, solowej – instrumentalnej , bądź wokalno- instrumentalnej muzyki romantycznej lub neoromantycznej. Tematyka egzaminu ustnego: Poprawa nie zaliczonych pozycji egzaminu pisemnego, czytanie a vista 2- głosu atonalnego w parze z pedagogiem, czytanie utworów wielogłosowych w wersji wokalnej, bądź w realizacji łączonej z grą na instrumencie. UWAGA: Brak pozytywnej punktacji w trzech tematach egzaminu pisemnego kwalifikuje się jako ocenę niedostateczną i do powtórnego przystąpienia w sesji poprawkowej. |