symbol | jezyk |
---|---|
4/3249 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Dydaktyka jest nauką o kształceniu i samokształceniu, ich celach i treści oraz metodach, środkach i organizacji. Założeniem i celem jest między innymi: - poznanie przez studentów współczesnych modeli szkół, - przygotowanie studentów do prowadzenia lekcji muzyki w przedszkolu, szkole ogólnokształcącej typu podstawowego (I-III; IV-VI); - zdobycie naukowych podstaw edukacji ogólnej i muzycznej, - poznanie nowych koncepcji i metod edukacji ogólnej i muzycznej w Polsce, celów, treści, form nauczania muzyki w szkołach ogólnokształcących, - przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w szkołach ogólnokształcących, muzycznych oraz zakładach kształcenia nauczycieli poprzez poznanie programów nauczania przedmiotu: "muzyka", opanowanie umiejętności celowego stosowania odpowiednich form edukacji muzycznej, - opanowanie umiejętności planowania i organizacji pracy: tworzenie planów pracy oraz scenariuszy lekcji, organizowanie artystycznej działalności uczniów, - zrozumienie funkcji edukacji muzycznej na tle ogólnych zadań szkoły, - opanowanie różnych metod nauczania muzyki dostosowanych do pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych, - pobudzenie do twórczego myślenia w dziedzinie metodyki przedmiotu "muzyka", - ścisłe powiązanie celów zajęć z programem praktyk pedagogicznych w szkole ogólnokształcącej podstawowej, podczas których studenci hospitują i samodzielne prowadzą lekcje.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wiedza o kulturze | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Praktyki w zakresie metodyki i teorii edukacji muzycznej w szkołach ogólnokształcących oraz praktyki w szkołach muzycznych | |
bibliografia podstawowa | |
- Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. - Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2004; Podręczniki szkolne dla ucznia i przewodniki metodyczne dla nauczycieli. - Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, red. Ulrich Schrade, Warszawa 2010. - Uchyła-Zroski J.: Wybrane zagadnienia z dydaktyki wychowania muzycznego, Wyd. UŚ, Katowice 1999. - Manturzewska M, Kotarska H. (red.).: Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, WSiP, Warszawa 1990. - Kisiel M.: Media w edukacji muzycznej uczniów szkoły ogólnokształcącej, Wyd. GWSP, Mysłowice 2003. - Lipska E., Przychodzińska M.: Muzyka w nauczaniu początkowym - metodyka, WSiP, Warszawa 1991. - Burowska Z.: Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1976. - Smoczyńska-Nachtman U.: Muzyka dla dzieci, WSiP, Warszawa 1992. - Jankowska M., Jankowski W: Z. Kodaly i jego pedagogika muzyczna, WSiP, Warszawa 1990. - Przychodzińska M.: Drogi do muzyki, WSiP, Warszawa 1999. - Lipska E., Przychodzińska M.: Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1987. - Przychodzińska M.: Wychowanie muzyczne. - idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa 1989. - Stasińska K.: 120 lekcji muzyki dla klas I-III, WSiP, Warszawa 1995. - Dadak-Kozicka K.: Śpiewajże mi jako umiesz, WSiP, Warszawa 1992. - Czarnecka M., Waluga A. Rozśpiewana szkoła - elementarz dla ucznia, przewodnik dla nauczyciela, Stentor, Warszawa 1995. - Rogalski E.,: Muzyka u pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Czasopismo dla nauczycieli "Wychowanie Muzyczne w Szkole" oraz "Wychowanie Muzyczne" | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student: posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki w zakresie problematyki pracy z dziećmi na poziomie podstawowym edukacji ogólnej i muzycznej, a także kształcenia przedszkolnego i wieku młodszego szkolnego (przedszkole i szkoła podstawowa, także muzyczna) i rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student: posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student: spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela / pkt 3 "szczegółowe efekty kształcenia" (rozporządzenie z dnia 17 stycznia 2012) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Gabriela Konkol, | 4/3249/8984 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wybrane zagadnienia z dydaktyki ogólnej i muzycznej: - główne pojęcia dydaktyki - przemiany dydaktyki jako nauki - cele kształcenia - zagadnienia rozwoju osobowości: kierunki - behawioralny, pedagogika kultury, pedagogika psychoanalityczna, psychologia poznawcza, Wincenty Okoń o rozwoju osobowości - modele szkoły współczesnej - program i treści kształcenia - metody nauczania muzyki - formy organizacyjne kształcenia (lekcja i jej typy) - planowanie i organizacja pracy - budowa jednostki lekcyjnej - wymagania edukacyjne - budowa scenariusza - osiągnięcia uczniów 2. System oceniania-kryteria oceny z przedmiotu "Muzyka" w poszczególnych klasach 3. Koncepcje i metody edukacji muzycznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium pisemne |