symbol | jezyk |
---|---|
4/3242 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przygotowanie studentów do prowadzenia lekcji muzyki w przedszkolu, szkole ogólnokształcącej typu podstawowego (I-III; IV-VI); naukowe podstawy edukacji muzycznej, koncepcje i metody edukacji muzycznej Europie i ich adaptacje w Polsce, cele, treści, formy i metody nauczania muzyki w szkołach ogólnokształcących, - przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w szkołach ogólnokształcących, muzycznych oraz zakładach kształcenia nauczycieli poprzez poznanie programów nauczania przedmiotu: "muzyka", opanowanie umiejętności celowego stosowania odpowiednich form edukacji muzycznej, - opanowanie umiejętności planowania i organizacji pracy: tworzenie planów pracy oraz scenariuszy lekcji, organizowanie artystycznej działalności uczniów, - zrozumienie funkcji edukacji muzycznej na tle ogólnych zadań szkoły, - opanowanie różnych metod nauczania muzyki dostosowanych do pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych, - pobudzenie do twórczego myślenia w dziedzinie metodyki przedmiotu "muzyka", - ścisłe powiązanie celów zajęć z programem praktyk pedagogicznych w szkole ogólnokształcącej podstawowej, podczas których studenci hospitują i samodzielne prowadzą lekcje. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wiedza o kulturze | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Praktyki w zakresie metodyki i teorii edukacji muzycznej w szkołach ogólnokształcących oraz praktyki w szkołach muzycznych | |
bibliografia podstawowa | |
Podręczniki szkolne dla ucznia i przewodniki metodyczne dla nauczycieli. - Uchyła-Zroski J.: Wybrane zagadnienia z dydaktyki wychowania muzycznego, Wyd. UŚ, Katowice 1999. - Manturzewska M, Kotarska H. (red.).: Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, WSiP, Warszawa 1990. - Kisiel M.: Media w edukacji muzycznej uczniów szkoły ogólnokształcącej, Wyd. GWSP, Mysłowice 2003. - Lipska E., Przychodzińska M.: Muzyka w nauczaniu początkowym - metodyka, WSiP, Warszawa 1991. - Burowska Z.: Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1976. - Smoczyńska-Nachtman U.: Muzyka dla dzieci, WSiP, Warszawa 1992. - Jankowska M., Jankowski W: Z. Kodaly i jego pedagogika muzyczna, WSiP, Warszawa 1990. - Przychodzińska M.: Drogi do muzyki, WSiP, Warszawa 1999. - Lipska E., Przychodzińska M.: Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1987. - Przychodzińska M.: Wychowanie muzyczne. - idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa 1989. - Stasińska K.: 120 lekcji muzyki dla klas I-III, WSiP, Warszawa 1995. - Dadak-Kozicka K.: Śpiewajże mi jako umiesz, WSiP, Warszawa 1992. - Czarnecka M., Waluga A. Rozśpiewana szkoła - elementarz dla ucznia, przewodnik dla nauczyciela, Stentor, Warszawa 1995. - Rogalski E.,: Muzyka u pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Czasopismo dla nauczycieli "Wychowanie Muzyczne w Szkole" oraz "Wychowanie Muzyczne" | |
efekty kształcenia - wiedza | |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi na poziomie podstawowym edukacji muzycznej, a także kształcenia przedszkolnego i wieku młodszego szkolnego (przedszkole i szkoła podstawowa, także muzyczna) i rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela / pkt 3 "szczegółowe efekty kształcenia" (rozporządzenie z dnia 17 stycznia 2012) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | dr Gabriela Konkol, | 4/3242/8973 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Cele edukacji muzycznej w szkole ogólnokształcącej 2. Muzyka w nauczaniu zintegrowanym (klasy I-III); formy i metody pracy: - taniec formą integracji klasy - terapeutyczne znaczenie ruchu z muzyką. 3. Charakter i struktura przedmiotu "Muzyka" w klasach IV-VI 4. Praktyczna umiejętność pisania scenariuszy lekcji | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Opracowanie scenariuszy lekcji dla różnych grup wiekowych uczniów Kolokwium ustne |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr Gabriela Konkol, | 4/3242/8974 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Problematyka związana z praktyką szkolną: - podstawa programowa - analiza programów nauczania przedmiotu muzyka - wybór i adaptacja programów nauczania - tematyka jednostek lekcyjnych - plan pracy; scenariusze lekcji 2. Wybrane zagadnienia dydaktyki podstawowej szkoły muzycznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Opracowanie scenariuszy lekcji dla różnych grup wiekowych uczniów Kolokwium ustne |