Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Podstawy tańca jazzowego

symboljezyk
4/3240polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie się z techniką tańca jazzowego,  doskonalenie warsztatu tanecznego oraz ekspresji ruchowej studenta rytmiki. Nieodłączne dla tańca jazzowego jest izolowanie ruchów (niezależne poruszanie różnymi częściami ciała), pulsacja ruchu, praca biodrami i ramionami w połączeniu z rozmaitymi skomplikowanymi krokami ( pas de bourree, slides, jazz walks ) falami korpusu, obrotami, wymachami nóg, skokami i elementami akrobatycznymi. Jednostka lekcyjna składa się z części rozgrzewającej i doskonalącej technikę tancerza, wykonywanej na  środku sali, ćwiczeń przestrzennych po diagonalu, a także z choreografii tanecznej w konkretnym stylu ( np. classic jazz, broadway jazz, modern jazz).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Student rozpoczynający naukę przedmiotu:

-charakteryzuje się prawidłową budową ciała,

-posiada brak przeciwwskazań lekarskich do prowadzenia zajęć w charakterze instruktora tańca i nauczyciela rytmiki

-posiada słuch muzyczny,

-posiada predyspozycje koordynacyjno-ruchowe.

-posiada wiedzę podstawową z tańca klasycznego, operuje terminami tanecznymi, ma "poczucie własnego ciała" wynikające z wcześniejszego przygotowania tanecznego.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Student może uzyskać dodatkową wiedzę w zakresie tańca podczas udziału w różnego rodzaju zajęciach doskonalących warsztat taneczny,np. technika ruchu, czy warsztaty taneczne, ale także będąc członkiem organizacji lub grupy tanecznej.

bibliografia podstawowa

1. A. Bernard,D. Wessel-Therhorn "Taniec jazzowy", wyd. ISKRY 2000

2. I. Turska " Spotkanie ze sztuką tańca", PWM S. A. 2000

3. J. E. Berendt "Wszystko o jazzie", PWM 1991

 

bibliografia uzupełniająca

1. J. Marczyński "Wieczny idealista. Baletowe opowieści Alaina Bernarda". wyd. ISKRY 1999.

2. B. Sier-Janik " Post Modern Dance", Centrum Edukacji Artystycznej, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1995.

3. A. Wolański " Słownik terminów muzyki rozrywkowej", PWM, Warszawa 2000,

4. J. Greene Haas "Anatomia w tańcu", Muza SA, Warszawa 2011.

5. J. Dunning "Alvin Ailey - a life in dance", wyd. DA CAPO PRESS 1998

6. G. Chojnowski "Alain Bernard - polski rozdział"

 

efekty kształcenia - wiedza

Student:
- posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zasad techniki tańca jazzowego,
- zna genezę powstania stylu tańca jazzowego,
- rozumie i potrafi wykonać charakterystyczne i typowe dla tańca jazzowego kroki i figury taneczne,
- zna podstawowe pojęcia dotyczące tańca jazzowego: collaps, policentryzm, izolacja, table top-position, contraction, relese,
- potrafi rozróżnić styl tańca jazzowego na podstawie różnic wykonania i zastosowania odpowiednich kroków i figur tanecznych, wynikających z doboru repertuaru muzycznego,
- ma wiedzę dotyczącą powstawania stylu muzyki jazzowej.

efekty kształcenia - umiejętności

Student:
- posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych,
- potrafi utworzyć proste ćwiczenia rozgrzewające, wybrane z przebiegu ćwiczeń lekcjii tańca jazzowego,
- jest w stanie samodzielnie dobrać poziom trudności ćwiczeń do możliwości osób tańczących,
- potrafi stworzyć choreografię taneczną charakteryzującą się logiką konstrukcji,
- umiejętnie posługuje się terminologią specyficzną dla dziedziny tańca,
- potrafi korzystać z różnych źródeł (książka, internet), w celu pogłębiania wiedzy z zakresu historii tańca i wydarzeń aktualnych, dotyczących tej dziedziny ( spektakle, choreografie, warsztaty taneczne).

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student:
-nie jest obojętny na czystość stylu danego tańca, tzn. potrafi wskazać różnice w stylach tanecznych
- angażuje się w różnego rodzaju akcje społeczne dotyczące dziedziny tańca,
- potrafi rozbudzić w innych zamiłowanie do sztuki tanecznej,
- jest zorientowany na repertuar taneczny aktualnie wystawiany w instytucjach kulturalnych swojego regionu
- chętnie bierze udział w różnego rodzaju warsztatach tanecznych, doskonalących styl tańca jazzowego, jak również innych stylów tanecznych,
- jest gotowy do współpracy z innymi tancerzami lub choreografami w celu tworzenia choreografii,sztuk i spektakli tanecznych.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Anna Krause, 4/3240/8965
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program z przedmiotu "podstawy tańca jazzowego":

- podstawowe wiadomości teoretyczne dotyczące genezy i stylu tańca jazzowego,

- podstawowe ćwiczenia z zakresu stylu tańca jazzowego, tj. ćwiczenia na środku sali, ćwiczenia po diagonalu, kroki taneczne, tzw. jazz walks,

- etiudy taneczne w stylu classic jazz i modern jazz

-elementy taneczne bazujące na stylu broadway jazz.

metody dydaktyczne

Metody kształcenia wykorzystane podczas prowadzenia kursu:

-praktyczna: samodzielne ćwiczenie poznawanych ćwiczeń, kroków  i choreografii tanecznych,

-werbalne: wykład dotyczący genezy i stylów tańca i muzyki jazzowej,

-oglądowe: pokaz kroków tanecznych,

-aktywizujące: samodzielna praca studentów mająca na celu sprawdzenie poziomu nabytej wiedzy i umiejętności jej wykorzystania.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu podstawy tańca jazzowego jest prezentacja przez studenta ćwiczenia z lekcji tańca jazzowego oraz choreografii tanecznych w danym stylu tańca, realizowanych i doskonalonych podczas zajęć w ciągu semestru.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0seminariumzaliczeniemgr Anna Krause, 4/3240/8966
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Ćwiczenia doskonalące styl i technikę tańca jazzowego:

- ćwiczenia na środku sali,

- ćwiczenia po diagonalu,

- ćwiczenia w przestrzeni.

 

2. Etiuda taneczne w stylu broadway jazz.

3. Etiuda taneczna w stylu lyrical jazz

4.Etiuda taneczna w stylu afro jazz

metody dydaktyczne

Metody kształcenia wykorzystane podczas prowadzenia kursu:

-praktyczna: samodzielne ćwiczenie poznawanych ćwiczeń, kroków  i choreografii tanecznych,

-werbalne: wykład dotyczący genezy i stylów tańca i muzyki jazzowej,

-oglądowe: pokaz kroków tanecznych,

-aktywizujące: samodzielna praca studentów mająca na celu sprawdzenie poziomu nabytej wiedzy i umiejętności jej wykorzystania.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu podstawy tańca jazzowego jest prezentacja przez studenta ćwiczenia z lekcji tańca jazzowego oraz choreografii tanecznych w danym stylu tańca, realizowanych i doskonalonych podczas zajęć w ciągu semestru.

wykonanie: www.ansta.pl