symbol | jezyk |
4/3236 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- rozwijanie ekspresji
muzyczno-ruchowej studentów;
- doskonalenie praktycznych
umiejętności oraz pogłębianie i poszerzanie wiadomości z
zakresu Rytmiki E. Jaques-Dalcroze'a;
- kształcenie umiejętności
koncentracji, samokontroli i szybkiej reakcji w zakresie działań
muzyczno-ruchowych;
- rozwijanie świadomej i twórczej
postawy w rozwiązywaniu zadań muzyczno-ruchowych;
- rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej studentów.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Opanowanie materiału przerobionego na zajęciach Rytmiki na studiach licencjackich. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- wszelkie formy ruchu - warsztaty taneczne, teatralne;
- konferencje, sesje naukowe,
metodyczne i warsztatowe oraz seminaria poświęcone zagadnieniom z
dziedziny rytmiki;
- zajęcia związane z ruchem - technika ruchu, taniec ludowy,
taniec współczesny, zespoły rytmiki;
- przedmioty ogólno-muzyczne takie jak: analiza dzieła
muzycznego, historia muzyki, historia sztuki, kształcenie słuchu,
harmonia, literatura muzyczna.
|
bibliografia podstawowa |
- Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego
rytmika, WSiP, Warszawa 1991.
-
Jaques-Dalcroze E., Pisma
wybrane, WSiP, Warszawa, 1992.
-
Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991.
-
Skazińska M., Rytmika i
problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży
[w:] Muzyka środkiem uspołecznienia młodych, Pro
Sinfonika, 1979.
-
Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i
młodzieży w percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka,
PWN, Warszawa, Poznań 1981.
-
Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak",
Warszawa 1995.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Górecki L., Teoria i metodyka ćwiczeń ruchowych aktora,
COMUK, Warszawa 1985.
-
Materiały
informacyjno-dyskusyjne, COPSA, Warszawa ( wybrane pozycje).
-
Rytmika w kształceniu
muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji - materiały z
ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane
pozycje).
-
Stadnicki A., Logorytmika i
choreorytmika, Poradnik metodyczny, WSiP, Warszawa 1987.
-
Stanisławski S., Praca aktora
nad rolą, PIW, Warszawa 1953.
-
Stanisławski S., Praca aktora
nad sobą, część I, PIW, Warszawa 1953.
-
Stanisławski S., Praca aktora
nad sobą, część II, PIW, Warszawa 1954.
-
Szczuka W., Gest sceniczny,
CPARA, Warszawa 1970.
-
Turska I., Krótki zarys tańca
i baletu, PWM, Kraków 1983.
- Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Łodzi (wybrane
pozycje).
- Sztuka - Kultura - Edukacja - Rocznik naukowy Akademii Muzycznej w Gdańsku (wybrane pozycje), Gdańsk 2010.
|
efekty kształcenia - wiedza |
• student zna literaturę muzyczną odnoszącą się do specjalności „rytmika”; • student pogłębia znajomość piśmiennictwa związanego ze specjalnością „rytmika”; • student samodzielnie poszerza i rozwija wiedzę dotyczącą swojej specjalności • charakteryzuje style muzyczne; • student zna koncepcje ruchowe charakterystyczne dla poszczególnych epok historii muzyki; • student poszerza wiedzę dotyczącą współczesnej metrorytmiki; • student samodzielnie i świadomie poszerza wiedzę związaną z problematyką metro - rytmiczną w utworach współczesnych . |
efekty kształcenia - umiejętności |
• student samodzielnie projektuje zadania twórcze w ramach problematyki przedmiotowej; • student doskonali umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej elementów dzieła i jego budowy formalnej w realizacji zagadnień metro- rytmicznych; • student doskonali umiejętność wyrażania ruchem ciała ekspresji muzyki – utworów zróżnicowanych stylistycznie; • student proponuje alternatywne rozwiązania realizowanych zagadnień metro- rytmicznych ; • student doskonali umiejętność szybkiej reakcji ruchowej na wszelkie zmiany metro -rytmiczne; • student doskonali umiejętność świadomego panowania nad własnym ciałem; • student posiada umiejętność pracy zespołowej w realizacji zadań przedmiotowych; • student analizuje i weryfikuje swoje kreacje artystyczne w realizacji indywidualnych i grupowych zadań przedmiotowych. |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
• student pracuje samodzielnie z grupą; • student kieruje pracą zespołową ; • student współpracuje w grupie; • student wykazuje kreatywność w realizacji indywidualnych zadań przedmiotowych; • student wykazuje kreatywność w realizacji grupowych zagadnień i problemów metro -rytmicznych; • student jest wrażliwy na relacje panujące w grupie; • student dąży do świadomej kontroli nad własnym ciałem w realizacji zadań przedmiotowych. |