Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Rytmika

symboljezyk
4/3236
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • rozwijanie ekspresji muzyczno-ruchowej studentów;
  • doskonalenie praktycznych umiejętności oraz pogłębianie i poszerzanie wiadomości z zakresu Rytmiki E. Jaques-Dalcroze'a;
  • kształcenie umiejętności koncentracji, samokontroli i szybkiej reakcji w zakresie działań muzyczno-ruchowych;
  • rozwijanie świadomej i twórczej postawy w rozwiązywaniu zadań muzyczno-ruchowych;
  • rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej studentów.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Opanowanie materiału przerobionego na zajęciach Rytmiki na studiach licencjackich.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • wszelkie formy ruchu - warsztaty taneczne, teatralne;
  • konferencje, sesje naukowe, metodyczne i warsztatowe oraz seminaria poświęcone zagadnieniom z dziedziny rytmiki;
  • zajęcia związane z ruchem - technika ruchu, taniec ludowy, taniec współczesny, zespoły rytmiki;
  • przedmioty ogólno-muzyczne takie jak: analiza dzieła muzycznego, historia muzyki, historia sztuki, kształcenie słuchu, harmonia, literatura muzyczna.
bibliografia podstawowa
  1. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, WSiP, Warszawa 1991.
  2. Jaques-Dalcroze E., Pisma wybrane, WSiP, Warszawa, 1992.

  3. Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991.

  4. Skazińska M., Rytmika i problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży [w:] Muzyka  środkiem uspołecznienia młodych, Pro Sinfonika, 1979.

  5. Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka, PWN, Warszawa, Poznań 1981.

  6. Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak", Warszawa 1995. 

bibliografia uzupełniająca
  1. Górecki L., Teoria i metodyka ćwiczeń ruchowych aktora, COMUK, Warszawa 1985.
  2. Materiały informacyjno-dyskusyjne, COPSA, Warszawa ( wybrane pozycje).

  3. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji - materiały z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje).

  4. Stadnicki A., Logorytmika i choreorytmika, Poradnik metodyczny, WSiP, Warszawa 1987.

  5. Stanisławski S., Praca aktora nad rolą, PIW, Warszawa 1953.

  6. Stanisławski S., Praca aktora nad sobą, część I, PIW, Warszawa 1953.

  7. Stanisławski S., Praca aktora nad sobą, część II, PIW, Warszawa 1954.

  8. Szczuka W., Gest sceniczny, CPARA, Warszawa 1970. 

  9. Turska I., Krótki zarys tańca i baletu, PWM, Kraków 1983.

  10. Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Łodzi (wybrane pozycje).
  11. Sztuka - Kultura - Edukacja - Rocznik naukowy Akademii Muzycznej w Gdańsku (wybrane pozycje), Gdańsk 2010.
efekty kształcenia - wiedza

• student zna literaturę muzyczną odnoszącą się do specjalności „rytmika”;
• student pogłębia znajomość piśmiennictwa związanego ze specjalnością „rytmika”;
• student samodzielnie poszerza i rozwija wiedzę dotyczącą swojej specjalności • charakteryzuje style muzyczne;
• student zna koncepcje ruchowe charakterystyczne dla poszczególnych epok historii muzyki;
• student poszerza wiedzę dotyczącą współczesnej metrorytmiki;
• student samodzielnie i świadomie poszerza wiedzę związaną z problematyką metro - rytmiczną w utworach współczesnych .

efekty kształcenia - umiejętności

• student samodzielnie projektuje zadania twórcze w ramach problematyki przedmiotowej;
• student doskonali umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej elementów dzieła i jego budowy formalnej w realizacji zagadnień metro- rytmicznych;
• student doskonali umiejętność wyrażania ruchem ciała ekspresji muzyki – utworów zróżnicowanych stylistycznie;
• student proponuje alternatywne rozwiązania realizowanych zagadnień metro- rytmicznych ;
• student doskonali umiejętność szybkiej reakcji ruchowej na wszelkie zmiany metro -rytmiczne;
• student doskonali umiejętność świadomego panowania nad własnym ciałem;
• student posiada umiejętność pracy zespołowej w realizacji zadań przedmiotowych;
• student analizuje i weryfikuje swoje kreacje artystyczne w realizacji indywidualnych i grupowych zadań przedmiotowych.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

• student pracuje samodzielnie z grupą;
• student kieruje pracą zespołową ;
• student współpracuje w grupie;
• student wykazuje kreatywność w realizacji indywidualnych zadań przedmiotowych;
• student wykazuje kreatywność w realizacji grupowych zagadnień i problemów metro -rytmicznych;
• student jest wrażliwy na relacje panujące w grupie;
• student dąży do świadomej kontroli nad własnym ciałem w realizacji zadań przedmiotowych.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjiprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, 4/3236/8941
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • realizacja ruchowa (różnymi sposobami) wartości rytmicznych i pauz oraz ich zapis w zmiennych układach metrycznych i swobodnych układach ametrycznych
  • metrum zmienne - reakcja ruchowa na akcent pojawiający się w nierównych odcinkach czasowych
  • polimetria sukcesywna i symultatywna
  • polirytmia (różne sposoby opracowania kanonu, równoczesna realizacja grup rytmicznych podziału regularnego i nieregularnego)
  • ćwiczenia z zakresu podstaw ruchu ekspresyjnego (relacje między przebiegiem napięć w muzyce, a napięciem i rozluźnieniem mięśni; relacje między zakresem ruchu i przestrzeni, a tempem i dynamiką)
  • improwizowanie i komponowanie ruchu do fragmentów wybranych utworów muzycznych
metody dydaktyczne
  • analityczno - percepcyjna
  • problemowo - analityczna
  • problemowo - odtwórcza
  • problemowo – twórcza
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praktyczna umiejętność realizacji zadań z zakresu omawianych w semestrze problemów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0ćwiczeniakolokwium w czasie sesjiprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, 4/3236/8949
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • doskonalenie wcześniej zdobytych umiejętności oraz stopniowe zwiększanie tempa i trudności wykonywanych zadań rytmicznych i ćwiczeń
  • deformacje klasycznych schematów metro - rytmicznych
  • grupowanie i realizacja ruchowa różnymi sposobami wartości rytmicznych według różnych wzorów liczbowych w układach jedno i dwugłosowych (zasada stałej liczby, zasada dowolnego szeregowania, ciągi metryczne rosnące i malejące)
  • opracowywanie problemów muzyczno - rytmicznych w oparciu o przykłady z literatury muzycznej
  • improwizowanie muzyki do ruchu improwizowanego
metody dydaktyczne
  • analityczno - percepcyjna
  • problemowo - analityczna
  • problemowo - odtwórcza
  • problemowo – twórcza
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praktyczna umiejętność realizacji zadań z zakresu omawianych w semestrze problemów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.006.0ćwiczeniaegzamindr hab. Marzena Kamińska, 4/3236/8956
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • synteza wiadomości i podsumowanie umiejętności praktycznych z poprzednich semestrów  (realizacja wybranych zagadnień metrorytmicznych).
  • doskonalenie wcześniej zdobytych umiejętności oraz stopniowe zwiększanie tempa i trudności wykonywanych zadań rytmicznych i ćwiczeń
metody dydaktyczne
  • analityczno - percepcyjna
  • problemowo - analityczna
  • problemowo - odtwórcza
  • problemowo – twórcza
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Praktyczna umiejętność realizacji zadań z zakresu omawianych w semestrze problemów.

wykonanie: www.ansta.pl