Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyki w zakresie dydaktyki muz.(rytmiki) II etapu eduk.,szkół ponadpodst. oraz szkoły muz. II st.

symboljezyk
4/3234
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Zdobywanie umiejętności praktycznego prowadzenia zajęć rytmiki  w Szkole Muzycznej II st.
  • Zdobywanie doświadczeń z zakresu metodycznego i merytorycznego przygotowania nauczyciela do zajęć praktycznych
  • Kształtowanie umiejętności projektowania ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
  • Wyrabianie twórczej, świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
  • Rozwijanie zamiłowania do upowszechniania kultury muzycznej wśród młodzieży i dorosłych
  • Wyrabianie postawy gotowości do dalszej samodzielnej pracy nad doskonaleniem umiejętności zawodowych
  • Zgłębienie zagadnień roli improwizacji fortepianowej na zajęciach rytmiki
  • Kształtowanie umiejętności praktycznej realizacji zagadnień omawianych na metodyce prowadzenia rytmiki w zakresie Szkoły Muzycznej II st.
  • Przygotowanie scenariuszy prowadzonych zajęć
  • Omawianie prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • znajomość podstawowych zagadnień z psychologii rozwojowej wieku dorastania
  • znajomość podstawowych zagadnień z dydaktyki ogólnej
  • umiejętność zaplanowania lekcji pod względem metodycznym i merytorycznym
  • znajomość treści programowych dla przedmiotu rytmika w Szkole Muzycznej II st.
  • znajomość metody Emila Jaques-Dalcroze’a i umiejętność projektowania zadań dydaktycznych wg jego założeń
  • umiejętność stosowania zagadnień z improwizacji fortepianowej w odniesieniu do zadań metrorytnicznych oraz ekspresyjnych na rytmice

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • przedmioty kierunkowe (głównie rytmika, improwizacja fortepianowa, technika ruchu)
  • przedmioty teoretyczne jak: estetyka, filozofia, pedagogika, psychologia, historia sztuki
  • warsztaty, seminaria metodyczne w zakresie rytmiki, różnych form tańca, improwizacji fortepianowej,  psychologii, terapii
bibliografia podstawowa
  1. Górecki L.: Teoria i metodyka ćwiczeń ruchowych aktora, COMUK, Warszawa, 1985
  2. Ławrowska R.: Muzyka i ruch,WSiP, Warszawa, 1991
  3. Materiały informacyjno-dyskusyjne COPSA ( wybrane pozycje)
  4. Przewenda R.: Rozwój somatyczny i motoryczny
  5. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji” – materiały     z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje)
  6. Skazińska M.: „Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki”, w: „Sztuka i dorastanie dziecka”, PWN, Warszawa, Poznań, 1981
  7. Skazińska M.: „Rytmika i problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży”, w „Muzyka środkiem uspołecznienia młodych”, Pro Sinfonika,1979
  8. Skazińska M.: „Znaczenie interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu nauczycieli rytmiki” , w: Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna, Łódź
  9. Skowrońska-Lebecka E.: Dźwięk i gest, Wyd. „Żak”, Warszawa,1995
  10. Red. Żebrowska M. „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”, PWN, Warszawa,1966
          bibliografia uzupełniająca
          1. Storm G.:„Gry przy muzyce”
          2. Szczuka W.: „Gest sceniczny”, CPARA, Warszawa
          3. Szuman S.: O sztuce i wychowaniu estetycznym. WSiP, Warszawa 1975
          efekty kształcenia - wiedza

          -student posiada wiedzę dotyczącą koncepcji Metody Emila Jaques-Dalcroze'a i potrafi ją zastosować na praktycznych z rytmiki w odniesieniu do SM II st. oraz OSB
          -student dysponuje wiedzą o innych koncepcjach edukacji muzycznej i potrafi wykorzystać wybrane elementy na zajęciach praktycznych z rytmiki w SM II st. i OSB
          -student potrafi wykorzystać pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej Metody Rytmiki i potrafi ją zastosować na zajęciach praktycznych
          - student posiada znajomość repertuaru muzycznego możliwego do wykorzystania na zajęciach praktycznych wynikających z toku studiów
          -student potrafi wykorzystać pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej Metody Rytmiki i potrafi ją zastosować na zajęciach praktycznych
          - posiada szczegółową wiedzę na temat rozwoju psychofizycznego wieku dorastania i w oparciu o nią przygotowuje zadania na zajęcia praktyczne
          - posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, itp.) i umie ją wykorzystać w celu przygotowywania metodycznego i merytorycznego zajęć praktycznych, wynikających z toku studiów
          - student posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego i jej związku z innymi dziedzinami sztuki i życia współczesnego , a także wychowania przez sztukę oraz terapeutycznego oddziaływania muzyki i umie ją zastosować odniesieniu do zajęć praktycznych , wynikających z toku studiów
          - student poprzez indywidualną pracę poszerza wiedzę dotyczącą improwizacji, w szczególności umożliwiającą swobodna improwizację fortepianową w różnych kontekstach pracy pedagogicznej i artystycznej niezbędnej dla prac nauczyciela rytmiki

          efekty kształcenia - umiejętności

          - student posiada umiejętności praktycznego zastosowania pogłębionej wiedzy dotyczącej szerokich aspektów pedagogiki i metodyki rytmiki, dającą kwalifikacje do nauczania rytmiki na wszystkich szczeblach edukacyjnych ( w tym w szczególności wynikających z toku studiów- na poziomie SM II st. oraz w OSB)
          - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu pedagogiki i metodyki rytmiki w działaniach praktycznych, wynikających z toku studiów (praktyki w SM II st. oraz OSB)
          - student posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną i pedagogiczną i potrafi ja wykorzystać w tworzeniu i realizowaniu zadań możliwych do realizacji i dostosowanych do treści programowych dla przedmiotów objętych praktykami pedagogicznymi ( w szczególności rytmiki w SM II st. oraz w OSB)
          - student umie zaplanować przedmiotową pracę dydaktyczną oraz projektować zadania dydaktyczne , wynikające z toku studiów w ramach praktyk pedagogicznych
          - student potrafi wykorzystać elementy różnych koncepcji edukacji muzycznej i jest elastyczny w ich stosowaniu na zajęciach praktycznych wynikających z toku studiów
          - student umie samodzielnie przygotować scenariusze lekcji rytmiki oraz przeprowadzić wg nich lekcje praktyczne, w szczególności wynikające z toku studiów ( praktyki pedagogiczne w SM II st. –na wydziale rytmiki i wokalnym, w OSB )
          - student posiada umiejętności improwizowania swobodnego oraz w oparciu o literaturę fortepianową a także zna metody i środki improwizacyjne wykorzystywane w rytmice ( w szczególności w zakresie zadań metro-rytmicznych oraz ekspresyjnych) i potrafi je zastosować na praktykach pedagogicznych, wynikających z toku studiów
          - student na bazie doświadczeń uzyskanych na studiach I i II st. wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik, pozwalających panować nad objawami stresu w trakcie prowadzenia lekcji w ramach praktyk pedagogicznych i innych tego typu zadaniach

          efekty kształcenia - kompetencje społeczne

          -student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy w ramach praktyk pedagogicznych, wynikających z toku studiów
          - student jest w pełni samodzielnym i kompetentnym pedagogiem i artystą, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach działań kulturalno-twórczo-oświatowych, w szczególności na praktykach pedagogicznych wynikających z toku studiów
          - student w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy działaniom dydaktycznym, wynikającym z praktyk pedagogicznych realizowanych w toku studiów
          - student posiada umiejętność krytycznej oceny własnych twórczych działań artystycznych i pedagogicznych wynikających z realizacji praktyk pedagogicznych oraz potrafi poddać takiej ocenie działania artystyczne i pedagogiczne w trakcie hospitacji lekcji prowadzonych przez innych
          - student wykorzystując mechanizmy psychologiczne, wykazuje się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie w zakresie wykonywania własnych działań artystyczno-dydaktycznych w ramach praktyk pedagogicznych i w podobnych projektach, szczególnie związanych z dostosowaniem się do współczesnego rynku pracy
          - student potrafi prezentować zadania artystyczne i dydaktyczne w przystępnej formie, w sposób dostosowany do możliwości rozwojowych i poziomu edukacji w danej grupie, w ramach praktyk pedagogicznych

          Semestry

          Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
          Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

          semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
          115.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Marzena Kamińska, 4/3234/8939
          treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
          • Praktyczna realizacja zagadnień omawianych na metodyce prowadzenia rytmiki w zakresie szkoły muzycznej II st.
          • Prowadzenie zajęć praktycznych zgodnie z rozkładem materiału wynikającym   z programu nauczania rytmiki w kl. I-VI  szkoły muzycznej II st.
          • Projektowanie ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
          • Przygotowanie scenariuszy prowadzonych zajęć
          • Omawianie prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk
          • Wyrabianie twórczej, świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
          • Rozwijanie zamiłowania do upowszechniania kultury muzycznej wśród młodzieży i dorosłych
          • Wyrabianie postawy gotowości do dalszej samodzielnej pracy nad doskonaleniem umiejętności zawodowych
          • Zgłębienie zagadnień roli improwizacji fortepianowej na zajęciach rytmiki
          metody dydaktyczne
          • problemowa
          • waloryzująca
          • operatywna-praktyczna
          • organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia
          • problemowo-twórcza
          • problemowo-analityczna
          • analityczno-percepcyjna
          • ekspozycji
          warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

          Zaliczenie przedmiotu odbywa się poprzez uczestnictwo (hospitację) w zajęciach prowadzonych przez  opiekuna praktyk,  innych studentów oraz przygotowanie i przeprowadzenie zajęć w ustalonym wymiarze jednostek lekcyjnych  w semestrze.

          SPOSÓB ZALICZENIA:

          Zajęcia praktyczne oceniane są na bieżąco, ocena jest średnią ocen wynikającą z przeprowadzenia poszczególnych zajęć wraz z samooceną i komentarzem metodycznym.

          semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
          215.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Marzena Kamińska, 4/3234/8947
          treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
          • Praktyczna realizacja zagadnień omawianych na metodyce prowadzenia rytmiki w zakresie szkoły muzycznej II st.
          • Prowadzenie zajęć praktycznych zgodnie z rozkładem materiału wynikającym   z programu nauczania rytmiki w kl. I-VI  szkoły muzycznej II st.
          • Projektowanie ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
          • Przygotowanie scenariuszy prowadzonych zajęć
          • Omawianie prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk
          • Wyrabianie twórczej, świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
          • Rozwijanie zamiłowania do upowszechniania kultury muzycznej wśród młodzieży i dorosłych
          • Wyrabianie postawy gotowości do dalszej samodzielnej pracy nad doskonaleniem umiejętności zawodowych
          • Zgłębienie zagadnień roli improwizacji fortepianowej na zajęciach rytmiki
          metody dydaktyczne
          • problemowa
          • waloryzująca
          • operatywna-praktyczna
          • organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia
          • problemowo-twórcza
          • problemowo-analityczna
          • analityczno-percepcyjna
          • ekspozycji
          warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

          Zaliczenie przedmiotu odbywa się poprzez uczestnictwo (hospitację) w zajęciach prowadzonych przez  opiekuna praktyk,  innych studentów oraz przygotowanie i przeprowadzenie zajęć w ustalonym wymiarze jednostek lekcyjnych  w semestrze.

          SPOSÓB ZALICZENIA:

          Zajęcia praktyczne oceniane są na bieżąco, ocena jest średnią ocen wynikającą z przeprowadzenia poszczególnych zajęć wraz z samooceną i komentarzem metodycznym.

          semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
          315.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Marzena Kamińska, 4/3234/8955
          treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
          • Zdobywanie umiejętności praktycznego prowadzenia zajęć rytmiki  w Szkole Muzycznej II st.
          • Zdobywanie doświadczeń z zakresu metodycznego i merytorycznego przygotowania nauczyciela do zajęć praktycznych
          • Kształtowanie umiejętności projektowania ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
          • Wyrabianie twórczej, świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
          • Rozwijanie zamiłowania do upowszechniania kultury muzycznej wśród młodzieży i dorosłych
          • Wyrabianie postawy gotowości do dalszej samodzielnej pracy nad doskonaleniem umiejętności zawodowych
          • Zgłębienie zagadnień roli improwizacji fortepianowej na zajęciach rytmiki
          metody dydaktyczne
          • problemowa
          • waloryzująca
          • operatywna-praktyczna
          • organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia
          • problemowo-twórcza
          • problemowo-analityczna
          • analityczno-percepcyjna
          • ekspozycji
          warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

          Zaliczenie przedmiotu odbywa się poprzez uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez  opiekuna praktyk,  innych studentów oraz przygotowanie i przeprowadzenie co najmniej 2 zajęć w semestrze.

          SPOSÓB ZALICZENIA:

          Zajęcia praktyczne oceniane są na bieżąco, ocena jest średnią ocen wynikającą z przeprowadzenia poszczególnych zajęć.

          semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
          415.003.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Marzena Kamińska, 4/3234/8963
          treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
          • Zdobywanie umiejętności praktycznego prowadzenia zajęć rytmiki  w Szkole Muzycznej II st.
          • Zdobywanie doświadczeń z zakresu metodycznego i merytorycznego przygotowania nauczyciela do zajęć praktycznych
          • Kształtowanie umiejętności projektowania ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
          • Wyrabianie twórczej, świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
          • Rozwijanie zamiłowania do upowszechniania kultury muzycznej wśród młodzieży i dorosłych
          • Wyrabianie postawy gotowości do dalszej samodzielnej pracy nad doskonaleniem umiejętności zawodowych
          • Zgłębienie zagadnień roli improwizacji fortepianowej na zajęciach rytmiki
          metody dydaktyczne
          • problemowa
          • waloryzująca
          • operatywna-praktyczna
          • organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia
          • problemowo-twórcza
          • problemowo-analityczna
          • analityczno-percepcyjna
          • ekspozycji
          warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

          Zaliczenie przedmiotu odbywa się poprzez uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez  opiekuna praktyk,  innych studentów oraz przygotowanie i przeprowadzenie co najmniej 2 zajęć w semestrze.

          SPOSÓB ZALICZENIA:

          Zajęcia praktyczne oceniane są na bieżąco, ocena jest średnią ocen wynikającą z przeprowadzenia poszczególnych zajęć.

          wykonanie: www.ansta.pl