symbol | jezyk |
4/3234 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- Zdobywanie
umiejętności praktycznego prowadzenia zajęć rytmiki w Szkole Muzycznej II st.
- Zdobywanie
doświadczeń z zakresu metodycznego i merytorycznego przygotowania
nauczyciela do zajęć praktycznych
- Kształtowanie
umiejętności projektowania ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo
dla danej klasy
- Wyrabianie
twórczej, świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
- Rozwijanie
zamiłowania do upowszechniania kultury muzycznej wśród młodzieży i dorosłych
- Wyrabianie
postawy gotowości do dalszej samodzielnej pracy nad doskonaleniem
umiejętności zawodowych
- Zgłębienie
zagadnień roli improwizacji fortepianowej na zajęciach rytmiki
- Kształtowanie umiejętności praktycznej realizacji zagadnień omawianych na metodyce prowadzenia rytmiki w zakresie Szkoły Muzycznej II st.
- Przygotowanie
scenariuszy prowadzonych zajęć
- Omawianie
prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- znajomość podstawowych zagadnień z psychologii rozwojowej wieku dorastania
- znajomość podstawowych zagadnień z dydaktyki ogólnej
- umiejętność zaplanowania lekcji pod względem metodycznym i merytorycznym
- znajomość treści programowych dla przedmiotu rytmika w Szkole Muzycznej II st.
- znajomość
metody Emila Jaques-Dalcroze’a i umiejętność projektowania zadań dydaktycznych
wg jego założeń
- umiejętność
stosowania zagadnień z improwizacji fortepianowej w odniesieniu do zadań
metrorytnicznych oraz ekspresyjnych na rytmice
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- przedmioty kierunkowe (głównie rytmika, improwizacja fortepianowa, technika ruchu)
- przedmioty
teoretyczne jak: estetyka, filozofia, pedagogika, psychologia, historia
sztuki
- warsztaty,
seminaria metodyczne w zakresie rytmiki, różnych form tańca, improwizacji fortepianowej,
psychologii, terapii
|
bibliografia podstawowa |
- Górecki L.: Teoria i metodyka ćwiczeń
ruchowych aktora, COMUK, Warszawa, 1985
- Ławrowska R.: Muzyka i ruch,WSiP,
Warszawa, 1991
- Materiały informacyjno-dyskusyjne
COPSA ( wybrane pozycje)
- Przewenda R.: Rozwój somatyczny i
motoryczny
- Rytmika w kształceniu muzyków,
aktorów, tancerzy i w rehabilitacji” – materiały z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia
Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje)
- Skazińska M.: „Rola rytmiki w
przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki”, w: „Sztuka i dorastanie
dziecka”, PWN, Warszawa, Poznań, 1981
- Skazińska M.: „Rytmika i problem jej
wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży”, w „Muzyka środkiem
uspołecznienia młodych”, Pro Sinfonika,1979
- Skazińska M.: „Znaczenie
interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu nauczycieli rytmiki” ,
w: Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna, Łódź
- Skowrońska-Lebecka E.: Dźwięk i gest,
Wyd. „Żak”, Warszawa,1995
- Red. Żebrowska M. „Psychologia
rozwojowa dzieci i młodzieży”, PWN, Warszawa,1966
|
bibliografia uzupełniająca |
- Storm G.:„Gry przy muzyce”
- Szczuka W.: „Gest sceniczny”, CPARA,
Warszawa
- Szuman S.: O sztuce i wychowaniu
estetycznym. WSiP, Warszawa 1975
|
efekty kształcenia - wiedza |
-student posiada wiedzę dotyczącą koncepcji Metody Emila Jaques-Dalcroze'a i potrafi ją zastosować na praktycznych z rytmiki w odniesieniu do SM II st. oraz OSB -student dysponuje wiedzą o innych koncepcjach edukacji muzycznej i potrafi wykorzystać wybrane elementy na zajęciach praktycznych z rytmiki w SM II st. i OSB -student potrafi wykorzystać pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej Metody Rytmiki i potrafi ją zastosować na zajęciach praktycznych - student posiada znajomość repertuaru muzycznego możliwego do wykorzystania na zajęciach praktycznych wynikających z toku studiów -student potrafi wykorzystać pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej Metody Rytmiki i potrafi ją zastosować na zajęciach praktycznych - posiada szczegółową wiedzę na temat rozwoju psychofizycznego wieku dorastania i w oparciu o nią przygotowuje zadania na zajęcia praktyczne - posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, itp.) i umie ją wykorzystać w celu przygotowywania metodycznego i merytorycznego zajęć praktycznych, wynikających z toku studiów - student posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego i jej związku z innymi dziedzinami sztuki i życia współczesnego , a także wychowania przez sztukę oraz terapeutycznego oddziaływania muzyki i umie ją zastosować odniesieniu do zajęć praktycznych , wynikających z toku studiów - student poprzez indywidualną pracę poszerza wiedzę dotyczącą improwizacji, w szczególności umożliwiającą swobodna improwizację fortepianową w różnych kontekstach pracy pedagogicznej i artystycznej niezbędnej dla prac nauczyciela rytmiki |
efekty kształcenia - umiejętności |
- student posiada umiejętności praktycznego zastosowania pogłębionej wiedzy dotyczącej szerokich aspektów pedagogiki i metodyki rytmiki, dającą kwalifikacje do nauczania rytmiki na wszystkich szczeblach edukacyjnych ( w tym w szczególności wynikających z toku studiów- na poziomie SM II st. oraz w OSB) - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu pedagogiki i metodyki rytmiki w działaniach praktycznych, wynikających z toku studiów (praktyki w SM II st. oraz OSB) - student posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną i pedagogiczną i potrafi ja wykorzystać w tworzeniu i realizowaniu zadań możliwych do realizacji i dostosowanych do treści programowych dla przedmiotów objętych praktykami pedagogicznymi ( w szczególności rytmiki w SM II st. oraz w OSB) - student umie zaplanować przedmiotową pracę dydaktyczną oraz projektować zadania dydaktyczne , wynikające z toku studiów w ramach praktyk pedagogicznych - student potrafi wykorzystać elementy różnych koncepcji edukacji muzycznej i jest elastyczny w ich stosowaniu na zajęciach praktycznych wynikających z toku studiów - student umie samodzielnie przygotować scenariusze lekcji rytmiki oraz przeprowadzić wg nich lekcje praktyczne, w szczególności wynikające z toku studiów ( praktyki pedagogiczne w SM II st. –na wydziale rytmiki i wokalnym, w OSB ) - student posiada umiejętności improwizowania swobodnego oraz w oparciu o literaturę fortepianową a także zna metody i środki improwizacyjne wykorzystywane w rytmice ( w szczególności w zakresie zadań metro-rytmicznych oraz ekspresyjnych) i potrafi je zastosować na praktykach pedagogicznych, wynikających z toku studiów - student na bazie doświadczeń uzyskanych na studiach I i II st. wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik, pozwalających panować nad objawami stresu w trakcie prowadzenia lekcji w ramach praktyk pedagogicznych i innych tego typu zadaniach |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
-student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy w ramach praktyk pedagogicznych, wynikających z toku studiów - student jest w pełni samodzielnym i kompetentnym pedagogiem i artystą, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach działań kulturalno-twórczo-oświatowych, w szczególności na praktykach pedagogicznych wynikających z toku studiów - student w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy działaniom dydaktycznym, wynikającym z praktyk pedagogicznych realizowanych w toku studiów - student posiada umiejętność krytycznej oceny własnych twórczych działań artystycznych i pedagogicznych wynikających z realizacji praktyk pedagogicznych oraz potrafi poddać takiej ocenie działania artystyczne i pedagogiczne w trakcie hospitacji lekcji prowadzonych przez innych - student wykorzystując mechanizmy psychologiczne, wykazuje się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie w zakresie wykonywania własnych działań artystyczno-dydaktycznych w ramach praktyk pedagogicznych i w podobnych projektach, szczególnie związanych z dostosowaniem się do współczesnego rynku pracy - student potrafi prezentować zadania artystyczne i dydaktyczne w przystępnej formie, w sposób dostosowany do możliwości rozwojowych i poziomu edukacji w danej grupie, w ramach praktyk pedagogicznych |