symbol | jezyk |
---|---|
4/3233 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założenia i charakterystyka przedmiotu: Praktyka w zakresie nauczania rytmiki (ogólnokształcąca szkoła baletowa) przygotowuje studentów do pracy w placówce artystycznej łącząc ich umiejętności pedagogiczne, wiedzę z długotrwałą praktyką w klasie. Edukacja ta ma na celu świadomie wpływać na zmiany w wiadomościach, umiejętnościach i systemie wartości innych ludzi poprzez bezpośrednie działania poznawcze składające się na przedmiot rytmiki. Student nabywa wiedzę jak zaplanować lekcję, co zrobić by osiągnąć swój cel i zrealizować go tak, żeby uczniowie przyswoili przekazane przez niego wiadomości.
Cele:
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wymagania wstępne i dodatkowe: -Kształcenie w zakresie praktyk nauczania rytmiki wymaga równoległego i integralnego rozwoju dyspozycji ruchowych, koordynacji słuchowo-ruchowej i muzycznej ekspresji ruchu. Studenci powinni wykazywać wiedzę z zakresu współczesnej metrorytmiki, kompozycji przestrzenno-ruchowej, cechować się zmysłem artystycznym i dyspozycjami twórczymi. -Dbałość o poprawność i precyzję ruch w taktowaniu i wykonywaniu wartości rytmicznych od pierwszych przeprowadzonych na dzieciach lekcji jest bezwzględnym warunkiem wpływającym na ocenę przedmiotu. -Płynna improwizacja fortepianowa -Przygotowanie scenariuszy przed prowadzeniem zajęć w Szkole baletowej i uwzględnienie ewentualnych poprawek stanowi wymóg generalny. Uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez innych oraz przygotowanie i przeprowadzenie co najmniej 2 zajęć w semestrze.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Obecność na wszelkich seminariach, warsztatach metodyczny dotyczących przedmiotu rytmika i plastyka ruchu w Akademii Muzycznej w Gdańsku jak i na terenie całego kraju. | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student zna metodę Emila Jaques'a- Dalcroze'a i wykorzystuje jej założenia w tworzeniu konspektu lekcji rytmiki jak i podczas prowadzenia zajęć. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Ocenia własną lekcję jak i przeprowadzoną przez innych studentów według kryterium: jasnego przekazu wiadomości, czytelnej i ładnej improwizacji fortepianowej, atrakcyjności ćwiczeń, konsekwencji przy realizacji zadań, motywacji ucznia do działań na lekcji, pomocy w trudnościach przy nauczaniu. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Wykazuje kreatywność we własnym myśleniu i potrafi żywo reagować na nietypowe sytuacje. Zachowuje ostrożność w wypowiedziach krytycznych jednocześnie nie pozostając obojętnym wobec źle wykonanych ćwiczeń. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Beata Oryl, | 4/3233/8938 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe:
Efekty kształcenia:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kryteria oceniania przedmiotu:
25-24pkt. otrzymuje student, który w stopniu perfekcyjnym opanował sztukę pedagogiczną cechuje go pomysłowość, skuteczność nauczania, wychowawcze podejście do ucznia, solidność i sumienne przygotowanie scenariuszy i zajęć lekcyjnych, jest świadomym twórcą planu nauczania i nauczycielem konsekwentnie wymagającym od uczniów wiedzy przez niego wprowadzonej. 23-22 pkt. Student bezbłędnie przygotowuje scenariusz zajęć, jest obecny na wszystkich praktykach pedagogicznych, włącza się do dyskusji na temat przeprowadzanych lekcji, umie zauważyć i poprawić błędy w swoim nauczaniu, jest twórczym pedagogiem, doskonale obserwuje zmiany nastrojów uczniów jest w stanie zmienić bieg zajęć wprowadzając ciekawsze ćwiczenia pobudzając aktywne przyswajanie treści programowych, zajęcia zawsze zawierają elementy powtórzenia, utrwalenia i podsumowania lekcji 21- 20 pkt. Student realizuje w stopniu bardzo dobrym zagadnienia poruszane na praktykach pedagogicznych, czasami popełnia błędy przy przygotowaniach scenariusza lekcji, potrafi płynnie improwizować na fortepianie i odpowiednio zwracać się do uczniów, jest przygotowany do zajęć , potrafi znaleźć błędy w swoim nauczaniu. Zdąża przeprowadzić wszystkie zaplanowane przez siebie zagadnienia. 19-16 pkt. Student jest obecny na praktykach z usprawiedliwioną 20% absencją, tworzy scenariusze zajęć popełniając małe błędy, prowadzone zajęcia są dobrze przemyślane jednak zdarza się, że brakuje w nich elementów ułatwiających zrozumienie przedstawianej treści przez uczniów. Pomysłowość ćwiczeń jest oceniana w stopniu dobrym. 15-11 pkt Student jest obecny na zajęciach z usprawiedliwioną 40% absencją Przygotowuje scenariusze zajęć popełniając małe błędy, potrafi je poprawić. Podczas prowadzonych zajęć ma dostateczny kontakt z uczniami, potrafi utrzymać porządek w grupie, wykazuje znajomość prowadzonego tematu, może mieć problem z realizacją wszystkich przygotowanych ćwiczeń 10 -0 pkt. Student jest obecny na 50% prowadzonych zajęć, nie dopilnowuje terminów składanych scenariuszy, prowadzi zajęcia chaotycznie, ma słaby kontakt z uczniami, nieprecyzyjnie odnosi się do uczniów, wykazuje się słabym przygotowaniem do zajęć i brakiem pomysłowości, nie potrafi egzekwować wiedzy brakuje materiału powtórzeniowego, utrwalającego i podsumowującego lekcję
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Beata Oryl, | 4/3233/8946 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe:
Efekty kształcenia:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu:
Kryteria oceniania przedmiotu:
25-24pkt. otrzymuje student, który w stopniu perfekcyjnym opanował sztukę pedagogiczną cechuje go pomysłowość, skuteczność nauczania, wychowawcze podejście do ucznia, solidność i sumienne przygotowanie scenariuszy i zajęć lekcyjnych, jest świadomym twórcą planu nauczania i nauczycielem konsekwentnie wymagającym od uczniów wiedzy przez niego wprowadzonej. 23-22 pkt. Student bezbłędnie przygotowuje scenariusz zajęć, jest obecny na wszystkich praktykach pedagogicznych, włącza się do dyskusji na temat przeprowadzanych lekcji, umie zauważyć i poprawić błędy w swoim nauczaniu, jest twórczym pedagogiem, doskonale obserwuje zmiany nastrojów uczniów jest w stanie zmienić bieg zajęć wprowadzając ciekawsze ćwiczenia pobudzając aktywne przyswajanie treści programowych, zajęcia zawsze zawierają elementy powtórzenia, utrwalenia i podsumowania lekcji 21- 20 pkt. Student realizuje w stopniu bardzo dobrym zagadnienia poruszane na praktykach pedagogicznych, czasami popełnia błędy przy przygotowaniach scenariusza lekcji, potrafi płynnie improwizować na fortepianie i odpowiednio zwracać się do uczniów, jest przygotowany do zajęć , potrafi znaleźć błędy w swoim nauczaniu. Zdąża przeprowadzić wszystkie zaplanowane przez siebie zagadnienia. 19-16 pkt. Student jest obecny na praktykach z usprawiedliwioną 20% absencją, tworzy scenariusze zajęć popełniając małe błędy, prowadzone zajęcia są dobrze przemyślane jednak zdarza się, że brakuje w nich elementów ułatwiających zrozumienie przedstawianej treści przez uczniów. Pomysłowość ćwiczeń jest oceniana w stopniu dobrym. 15-11 pkt. Student jest obecny na zajęciach z usprawiedliwioną 40% absencją Przygotowuje scenariusze zajęć popełniając małe błędy, potrafi je poprawić. Podczas prowadzonych zajęć ma dostateczny kontakt z uczniami, potrafi utrzymać porządek w grupie, wykazuje znajomość prowadzonego tematu, może mieć problem z realizacją wszystkich przygotowanych ćwiczeń 10 -0 pkt. Student jest obecny na 50% prowadzonych zajęć, nie dopilnowuje terminów składanych scenariuszy, prowadzi zajęcia chaotycznie, ma słaby kontakt z uczniami, nieprecyzyjnie odnosi się do uczniów, wykazuje się słabym przygotowaniem do zajęć i brakiem pomysłowości, nie potrafi egzekwować wiedzy brakuje materiału powtórzeniowego, utrwalającego i podsumowującego lekcję |