Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyka w zakresie nauczania rytmiki (ogólnokształcąca szkoła baletowa)

symboljezyk
4/3233
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założenia i charakterystyka przedmiotu:

Praktyka w zakresie nauczania rytmiki (ogólnokształcąca szkoła baletowa) przygotowuje studentów do pracy w placówce artystycznej łącząc ich umiejętności pedagogiczne, wiedzę z długotrwałą praktyką w klasie. Edukacja ta ma na celu świadomie wpływać na zmiany w wiadomościach, umiejętnościach i systemie wartości innych ludzi poprzez bezpośrednie działania poznawcze składające się na przedmiot rytmiki. Student nabywa wiedzę jak zaplanować lekcję, co zrobić by osiągnąć swój cel i zrealizować go tak, żeby uczniowie przyswoili przekazane przez niego wiadomości.  

 

Cele:

  • Zdobywanie umiejętności praktycznego prowadzenia zajęć rytmiki  w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej
  • Zdobywanie doświadczeń z zakresu metodycznego i merytorycznego przygotowania nauczyciela do zajęć praktycznych
  • Kształtowanie umiejętności projektowania ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy.
  • Doskonalenie umiejętności przygotowywania scenariuszy prowadzonych zajęć praktycznych
  • Planowanie i nadzorowanie własnego uczenia się i oceniania postępów nabywanych osiągnięć pedagogicznych.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagania wstępne i dodatkowe:

-Kształcenie w zakresie praktyk nauczania rytmiki wymaga równoległego i integralnego rozwoju dyspozycji ruchowych, koordynacji słuchowo-ruchowej i muzycznej ekspresji ruchu. Studenci powinni wykazywać wiedzę z zakresu współczesnej metrorytmiki, kompozycji przestrzenno-ruchowej, cechować się zmysłem artystycznym i dyspozycjami twórczymi.

-Dbałość o poprawność i precyzję ruch w taktowaniu i wykonywaniu wartości rytmicznych od pierwszych przeprowadzonych na dzieciach lekcji  jest bezwzględnym warunkiem wpływającym na ocenę przedmiotu.

-Płynna improwizacja fortepianowa

-Przygotowanie scenariuszy przed prowadzeniem zajęć w Szkole baletowej i uwzględnienie ewentualnych poprawek stanowi wymóg generalny.

Uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez innych oraz przygotowanie i przeprowadzenie co najmniej 2 zajęć w semestrze.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Obecność na wszelkich seminariach, warsztatach metodyczny dotyczących przedmiotu rytmika i plastyka ruchu w Akademii Muzycznej w Gdańsku jak i na terenie całego kraju.

bibliografia podstawowa
  1. Kruszewski Krzysztof " Sztuka nauczania" PWN, Warszawa 2007
  2. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991
  3. Dalcroze E. J., Emil Jaques -Dalcroze o swej metodzie, w: Materiały dyskusyjno- informacyjne COPSA, Warszawa 1963, Zeszyt 7
  4. Rytmika w Kształceniu Muzyków Aktorów, Tancerzy i w Rehabilitacji, XXIX Zeszyt Naukowy AM Łodzi
  5. Lebecka E., Dźwięk i gest, WSPiP, Warszawa 1984
bibliografia uzupełniająca
  1. Skazińska M., "Rytmika i problemy jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży. Muzyka środkiem uspołecznienia młodych" , Pro Sinfonika 1979
  2. Przybylska K. " Zabawy i ćrwiczenia muzyczno- ruchowe. Wyd. Szk. i Ped. 1975
  3. Appia A. " Dzieło sztuki żywej i inne prace.", Wyd. Artystyczne i filmowe, Warszawa 1974
efekty kształcenia - wiedza

Student zna metodę Emila Jaques'a- Dalcroze'a i wykorzystuje jej założenia w tworzeniu konspektu lekcji rytmiki jak i podczas prowadzenia zajęć.
Potrafi dostosować materiał nauczania do możliwości ucznia obserwując ich zachowanie i szybkość reakcji.
Wie na jakim etapie rozwoju można stosować poszczególne ćwiczenia rytmiczne i czemu mają służyć w odbywającym się procesie myślowym.
Łączy wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki podczas prowadzenia zajęć.
Posługuje się różnorodnymi materiałami dydaktycznymi ( plansze, płyta CD, instrumenty muz. , piosenka) w celu wyjaśnienia omawianej problematyki muzycznej.
Wyciąga wnioski z prowadzonych zajęć zwracając uwagę na porządek lekcji, precyzję wykonawczą, stawianie jasnych poleceń, dyscyplinę, stosowanie pochwał i uwag.
Potrafi zmotywować ucznia do pracy stosując odpowiednie metody, jak i rozumiejąc przyczyny danych zachowań.
Słucha, postrzega i reaguje na sytuacje będące wynikiem działań uczniów na lekcji.
Rozumie sens prowadzonych zadań i dba o świadome wykonanie ich przez uczniów.

efekty kształcenia - umiejętności

Ocenia własną lekcję jak i przeprowadzoną przez innych studentów według kryterium: jasnego przekazu wiadomości, czytelnej i ładnej improwizacji fortepianowej, atrakcyjności ćwiczeń, konsekwencji przy realizacji zadań, motywacji ucznia do działań na lekcji, pomocy w trudnościach przy nauczaniu.
Ustala własne kryteria oceny zajęć.
Proponuje realizację ćwiczeń wykorzystując własną kreatywną pomyslowość.
Poszukuje twórczych metod pracy z uczniami.
Tworząc konspekt lekcji rytmiki przewiduje sytuacje potrafiące wpłynąć niekorzystnie na przebieg i kształt lekcji.
Żywo reaguje na zaistniałą sytuację na lekcji i weryfikuje wiadomości ułatwiające mu wpłynąć na efektywny proces nauczania.
Ustala własne kryteria oceny uczniów w myśl zasad: precyzja, konsekwencja, pracowitosć, dokonany postęp.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Wykazuje kreatywność we własnym myśleniu i potrafi żywo reagować na nietypowe sytuacje.
Potrafi kierować zespołem uczniów.
Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo uczniów na lekcji.
Troszczy się o ucznia reagując na jego łzy, smutek będący wynikiem trudności w opanowaniu i wykonaniu polecenia, bądź złego samopoczucia.
Przestrzega poczynionych ustaleń pozostając sprawiedliwym w swojej ocenie.

Zachowuje ostrożność w wypowiedziach krytycznych jednocześnie nie pozostając obojętnym wobec źle wykonanych ćwiczeń.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Beata Oryl, 4/3233/8938
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • Praktyczna realizacja zagadnień omawianych na metodyce prowadzenia rytmiki  w zakresie  szkolnictwa artystycznego specjalności tancerz
  • Prowadzenie zajęć praktycznych zgodnie z rozkładem materiału wynikającym   z programu nauczania rytmiki w kl. I-III  Szkół Baletowych
  • Projektowanie ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
  • Przygotowanie scenariuszy prowadzonych zajęć
  • Omawianie prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk

Efekty kształcenia:

  • umiejętność pisania scenariuszy lekcji
  • znajomość programu nauczania rytmiki w klasie I w Szkole Baletowej
  • tworzenie ćwiczeń i zabaw ułatwiających uczniom zrozumienie treści programowych
  • organizowanie przebiegu lekcji z zasadami: powtórzenie, zapoznanie, utrwalenie
  • znajomość zasad formułowania pytań i poleceń
  • wychowawcze i motywujące podejście do ucznia
metody dydaktyczne
  1.  Praktyka pedagogiczna
  2.  Analiza merytoryczno- logiczna wiedzy
  3.  Kierowanie korzystaniem z materiałów pomocniczych
  4. Kierowanie nabywaniem umiejętności praktycznych ( odtwarzanie umiejętności praktycznych i modyfikacja )
  5.  Analiza przygotowanego materiału nauczania (uwzględnienie czasu trwania zajęć)
  6. Poznanie i ćwiczenie umiejętności nauczania ( sposób zwracania się do ucznia, budowanie pytań, używanie sformułowań motywacyjnych, wychowawczych)
  7. Pomysły metodyczne ( wyobrażenia pracy , porządku zestawu wiadomości, pobudzenie uczniów do samodzielnego doświadczenia nowej wiedzy).

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Zaliczenie przedmiotu odbywa się poprzez uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez innych oraz przygotowanie i przeprowadzenie co najmniej 2 zajęć w semestrze.
  • Zajęcia praktyczne oceniane są na bieżąco, ocena jest średnią ocen wynikającą z przeprowadzenia poszczególnych zajęć

Kryteria oceniania przedmiotu:

  • obecność i aktywny udział w lekcjach ( analiza materiału poznawczego pod kątem merytorycznym, pomysłowości, osiągniętego celu)
  •  staranne i dokładne przygotowanie zajęć i scenariusza lekcji
  • technika, estetyka i wyraz studenta jako pedagoga podczas przeprowadzonych zajęć

25-24pkt. otrzymuje student, który w stopniu perfekcyjnym opanował sztukę pedagogiczną cechuje go pomysłowość, skuteczność nauczania, wychowawcze podejście do ucznia, solidność i sumienne przygotowanie scenariuszy i zajęć lekcyjnych, jest świadomym twórcą planu nauczania i nauczycielem konsekwentnie wymagającym od uczniów wiedzy przez niego wprowadzonej.

23-22 pkt. Student bezbłędnie przygotowuje scenariusz zajęć, jest obecny na wszystkich praktykach pedagogicznych, włącza się do dyskusji na temat przeprowadzanych lekcji, umie zauważyć i poprawić błędy w swoim nauczaniu, jest twórczym pedagogiem, doskonale obserwuje zmiany nastrojów uczniów jest w stanie zmienić bieg zajęć wprowadzając ciekawsze ćwiczenia pobudzając aktywne przyswajanie treści programowych, zajęcia zawsze zawierają elementy powtórzenia, utrwalenia i podsumowania lekcji

21- 20 pkt. Student realizuje w stopniu bardzo dobrym zagadnienia poruszane na praktykach pedagogicznych, czasami popełnia błędy przy przygotowaniach scenariusza lekcji, potrafi płynnie improwizować na fortepianie i odpowiednio zwracać się do uczniów, jest przygotowany do zajęć , potrafi znaleźć błędy w swoim nauczaniu. Zdąża przeprowadzić wszystkie zaplanowane przez siebie zagadnienia.

19-16 pkt. Student jest obecny na praktykach z usprawiedliwioną 20% absencją, tworzy scenariusze zajęć popełniając małe błędy, prowadzone zajęcia są dobrze przemyślane jednak zdarza się, że brakuje w nich elementów ułatwiających zrozumienie przedstawianej treści przez uczniów. Pomysłowość ćwiczeń jest oceniana w stopniu dobrym. 

15-11 pkt Student jest obecny na zajęciach z usprawiedliwioną 40% absencją

Przygotowuje scenariusze zajęć popełniając małe błędy, potrafi je poprawić. Podczas prowadzonych zajęć ma dostateczny kontakt z uczniami, potrafi utrzymać porządek w grupie, wykazuje znajomość prowadzonego tematu, może mieć problem z realizacją wszystkich przygotowanych ćwiczeń

10 -0 pkt. Student jest obecny na 50% prowadzonych zajęć, nie dopilnowuje terminów składanych scenariuszy, prowadzi zajęcia chaotycznie, ma słaby kontakt z uczniami, nieprecyzyjnie odnosi się do uczniów, wykazuje się słabym przygotowaniem do zajęć i brakiem pomysłowości, nie potrafi egzekwować wiedzy brakuje materiału powtórzeniowego, utrwalającego i podsumowującego lekcję

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Beata Oryl, 4/3233/8946
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • Praktyczna realizacja zagadnień omawianych na metodyce prowadzenia rytmiki w zakresie szkolnictwa artystycznego specjalności tancerz
  • Prowadzenie zajęć praktycznych zgodnie z rozkładem materiału wynikającym              z programu nauczania rytmiki w kl.I Szkoły baletowej
  • Projektowanie ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
  • Przygotowanie scenariuszy prowadzonych zajęć
  • Omawianie prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk

Efekty kształcenia:

  • umiejętność pisania scenariuszy lekcji
  • znajomość programu nauczania rytmiki w klasie I w Szkole Baletowej
  • tworzenie ćwiczeń i zabaw ułatwiających uczniom zrozumienie treści programowych
  • organizowanie przebiegu lekcji z zasadami: powtórzenie, zapoznanie, utrwalenie
  • znajomość zasad formułowania pytań i poleceń
  • wychowawcze i motywujące podejście do ucznia

 

metody dydaktyczne
  1.  Praktyka pedagogiczna
  2.  Analiza merytoryczno- logiczna wiedzy
  3.  Kierowanie korzystaniem z materiałów pomocniczych
  4. Kierowanie nabywaniem umiejętności praktycznych ( odtwarzanie umiejętności praktycznych i modyfikacja )
  5.  Analiza przygotowanego materiału nauczania (uwzględnienie czasu trwania zajęć)
  6. Poznanie i ćwiczenie umiejętności nauczania ( sposób zwracania się do ucznia, budowanie pytań, używanie sformułowań motywacyjnych, wychowawczych)
  7. Pomysły metodyczne ( wyobrażenia pracy , porządku zestawu wiadomości, pobudzenie uczniów do samodzielnego doświadczenia nowej wiedzy).

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu:

  • odbywa się poprzez uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez innych oraz przygotowanie i przeprowadzenie co najmniej 2 zajęć w semestrze.
  • zajęcia praktyczne oceniane są na bieżąco, ocena jest średnią ocen wynikającą     z przeprowadzenia poszczególnych zajęć

Kryteria oceniania przedmiotu:

  • obecność i aktywny udział w lekcjach ( analiza materiału poznawczego pod kątem merytorycznym, pomysłowości, osiągniętego celu)
  • staranne i dokładne przygotowanie zajęć i scenariusza lekcji
  • technika, estetyka i wyraz studenta jako pedagoga podczas przeprowadzonych zajęć

25-24pkt. otrzymuje student, który w stopniu perfekcyjnym opanował sztukę pedagogiczną cechuje go pomysłowość, skuteczność nauczania, wychowawcze podejście do ucznia, solidność i sumienne przygotowanie scenariuszy i zajęć lekcyjnych, jest świadomym twórcą planu nauczania i nauczycielem konsekwentnie wymagającym od uczniów wiedzy przez niego wprowadzonej.

23-22 pkt. Student bezbłędnie przygotowuje scenariusz zajęć, jest obecny na wszystkich praktykach pedagogicznych, włącza się do dyskusji na temat przeprowadzanych lekcji, umie zauważyć i poprawić błędy w swoim nauczaniu, jest twórczym pedagogiem, doskonale obserwuje zmiany nastrojów uczniów jest w stanie zmienić bieg zajęć wprowadzając ciekawsze ćwiczenia pobudzając aktywne przyswajanie treści programowych, zajęcia zawsze zawierają elementy powtórzenia, utrwalenia i podsumowania lekcji

21- 20 pkt. Student realizuje w stopniu bardzo dobrym zagadnienia poruszane na praktykach pedagogicznych, czasami popełnia błędy przy przygotowaniach scenariusza lekcji, potrafi płynnie improwizować na fortepianie i odpowiednio zwracać się do uczniów, jest przygotowany do zajęć , potrafi znaleźć błędy w swoim nauczaniu. Zdąża przeprowadzić wszystkie zaplanowane przez siebie zagadnienia.

19-16 pkt. Student jest obecny na praktykach z usprawiedliwioną 20% absencją, tworzy scenariusze zajęć popełniając małe błędy, prowadzone zajęcia są dobrze przemyślane jednak zdarza się, że brakuje w nich elementów ułatwiających zrozumienie przedstawianej treści przez uczniów. Pomysłowość ćwiczeń jest oceniana w stopniu dobrym. 

15-11 pkt. Student jest obecny na zajęciach z usprawiedliwioną 40% absencją

Przygotowuje scenariusze zajęć popełniając małe błędy, potrafi je poprawić. Podczas prowadzonych zajęć ma dostateczny kontakt z uczniami, potrafi utrzymać porządek w grupie, wykazuje znajomość prowadzonego tematu, może mieć problem z realizacją wszystkich przygotowanych ćwiczeń

10 -0 pkt. Student jest obecny na 50% prowadzonych zajęć, nie dopilnowuje terminów składanych scenariuszy, prowadzi zajęcia chaotycznie, ma słaby kontakt z uczniami, nieprecyzyjnie odnosi się do uczniów, wykazuje się słabym przygotowaniem do zajęć i brakiem pomysłowości, nie potrafi egzekwować wiedzy brakuje materiału powtórzeniowego, utrwalającego i podsumowującego lekcję

wykonanie: www.ansta.pl