Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Zespół - Kompozycje ruchowe utworów muzycznych

symboljezyk
4/3232
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Pogłębianie twórczych poszukiwań rozwiązań muzyczno-ruchowych w kompozycjach ruchowych utworów muzycznych
  • Doskonalenie plastyki ruchu
  • Doskonalenie poczucia estetyki ruchu
  • Pogłębianie koordynacji ruchowej, słuchowo-ruchowej oraz wzrokowo-ruchowej
  • Doskonalenie pamięci muzyczno-ruchowej i przestrzenno-ruchowej
  • Doskonalenie umiejętności tworzenia i komponowania form ruchu w przestrzeni
  • Pogłębianie rozwoju wyobraźni i kreatywności w tworzeniu interpretacji ruchowych muzyki w różnych stylach
  • Rozbudzanie zainteresowań innymi dziedzinami sztuki
  • Wyrabianie dyscypliny wykonawczej w realizowaniu kompozycji ruchowych utworów muzycznych
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Znajomość metody Emila Jaques-Dalcroze’a i umiejętność komponowania ruchu wg jego założeń
  • Dobra sprawność ruchowa, pamięć muzyczna i ruchowa oraz koordynacja ruchowa
  • Postawa twórcza w zakresie poszukiwania rozwiązań przestrzenno-ruchowych
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • wszelkie formy ruchu -warsztaty taneczne, teatralne
  • przedmioty kierunkowe związane z ruchem - rytmika, technika ruchu, taniec ludowy, taniec historyczny, zespoły rytmiki
  • przedmioty inne takie jak: analiza dzieła muzycznego, historia muzyki, historia sztuki, kształcenie słuchu, harmonia, współczesne techniki kompozytorskie
bibliografia podstawowa

1. Appia A., Dzieło sztuki żywej i inne prace, Wyd. Artystyczne i filmowe, Warszawa 1974.

2. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, WSiP, Warszawa 1991.

3. Jaques-Dalcroze E., Pisma wybrane, WSiP, Warszawa, 1992.

4. Górecki L., Teoria i metodyka ćwiczeń ruchowych aktora, COMUK, Warszawa 1985.

5. Kandynsky W., Punkt i linia a płaszczyzna, PJW, Warszawa 1986.

6. Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991.

7. Materiały informacyjno-dyskusyjne COPSA ( wybrane pozycje).

8. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji - materiały z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje).

9. Skazińska M., Znaczenie interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu nauczycieli rytmiki [w:] Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna, Łódź.

10. Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak", Warszawa 1995.

11. Stanisławski S., Praca aktora.

12. Szczuka W., Gest sceniczny, CPARA, Warszawa.

 

bibliografia uzupełniająca
  1. Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka, PWN, Warszawa, Poznań 1981.
  2. Skazińska M., Rytmika i problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży [w:] Muzyka środkiem uspołecznienia młodych, Pro Sinfonika, 1979.
  3. Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, WSiP, Warszawa 1975.
  4. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1976.
  5. Turska I., Krótki zarys tańca i baletu.
  6. Wojnar I., Wychowanie przez sztukę, PZWS, Warszawa 1965.
  7. Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Łodzi (wybrane pozycje).
efekty kształcenia - wiedza

-student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą roli interpretacji ruchowych utworów muzycznych w metodzie E.Jaques-Dalcroze'a
-student posiada wiedzę na temat piśmiennictwa dotyczącego E.Jaques-Dalcroze'a i jego metody
-student dysponuje ogólną wiedzą na temat różnych technik ruchu
-student posiada znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów, zwłaszcza form instrumentalnych okresu baroku, klasycyzmu i romantyzmu
-student rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowania, w oparciu o podstawy teorii muzyki rozpoznaje procesy dotyczące dzieła muzycznego
-student posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych
-student posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów ( książki, nagrania, nuty, internet, nagrania archiwalne itp. ) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania i rozwijania wiedzy dotyczącej kompozycji ruchowych utworów muzycznych

efekty kształcenia - umiejętności

-student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie kompozycji ruchowych utworów muzycznych
-student jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej
-student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych opracowywanych utworów
-student posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych, metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących artykulacji i sposobu ekspresji
-student dzięki występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi, także w odniesieniu do grupy z którą współpracuje
-student jest przygotowany do współpracy z innymi w ramach prac i projektów artystycznych posiada umiejętność akompaniowania uczniom podczas zajęć
-student przyswoił sobie dobre nawyki dotyczące techniki ruchu i postawy umożliwiające operowanie ciałem w sposób najbardziej wydajny i bezpieczny

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

-student posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej
-student w sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących współpracy z innymi
-student w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym
-student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności za powierzone mu zadania
-student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki
-student w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Małgorzata Malgeri, 4/3232/8937
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Zasady komponowania i planowania ruchu w interpretacjach utworów impresjonistycznych

- Przygotowanie kompozycji ruchowej utworu impresjonistycznego.

metody dydaktyczne
  • werbalna - wykład, dyskusja
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej studentów
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu polega na praktycznych umiejętnościach dotyczących przygotowania i realizacji kompozycji ruchowych utworów muzycznych omawianych w danym semestrze w oparciu o literaturę przedmiotu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Małgorzata Malgeri, 4/3232/8945
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Zasady komponowania i planowania ruchu w interpretacjach utworów współczesnych.

- Przygotowanie kompozycji ruchowej utworu współczesnego.

metody dydaktyczne
  • werbalna - wykład, dyskusja
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej studentów
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu polega na praktycznych umiejętnościach dotyczących przygotowania i realizacji kompozycji ruchowych utworów muzycznych omawianych w danym semestrze w oparciu o literaturę przedmiotu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.004.0ćwiczeniazaliczenie bez ocenyprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, dr hab. Marzena Kamińska, prof. dr hab. Małgorzata Kupsik, dr hab. Małgorzata Malgeri, 4/3232/8953
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przygotowanie programu dyplomowego - kompozycje ruchowe dwóch odmiennych stylistycznie utworów muzycznych i ich praktyczna realizacja.

metody dydaktyczne
  • werbalna - dyskusja
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej studentów
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu polega na praktycznych umiejętnościach dotyczących przygotowania i realizacji dyplomowych  kompozycji ruchowych utworów muzycznych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.006.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, dr hab. Marzena Kamińska, prof. dr hab. Małgorzata Kupsik, dr hab. Małgorzata Malgeri, 4/3232/8961
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przygotowanie programu dyplomowego - kompozycje ruchowe dwóch odmiennych stylistycznie utworów muzycznych i ich praktyczna realizacja.

metody dydaktyczne
  • werbalna - dyskusja
  • problemowa
  • waloryzująca
  • operatywna-praktyczna
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej studentów
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna
  • analityczno-percepcyjna
  • ekspozycji
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przygotowanie kompozycji ruchowych dwóch odmiennych stylistycznie utworów muzycznych i ich praktyczna realizacja oraz pokazanie na koncercie dyplomowym.

wykonanie: www.ansta.pl