symbol | jezyk |
---|---|
4/3231 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Improwizacja fortepianowa na sekcji Rytmiki stanowi jedną z integralnych części przedmiotu rytmika, obok i rytmiki i kształcenia słuchu Improwizacja fortepianowa powinna być inspiracją do wyrażania ruchem ciała emocji wypływających z treści, które niesie muzyka. Podstawą prowadzenia rytmiki w Polsce jest metoda Emila Jaques-Dalcroze’a – muzyka, pedagoga żyjącego na początku XX wieku, który zakładał, że ciało ludzkie jest zdolne wyrażać zarówno bogactwo dźwięków jak i emocje towarzyszące słuchaniu muzyki. Z idei metody Emila Jaques-Dalcroze’a wynikają dwie grupy zagadnień, które powinny wystąpić w nauczaniu improwizacji do przedmiotu rytmika:
Rozszerzenie treści nauczania improwizacji na kursie magisterskim kierunku rytmika o wskazane wyżej problemy związane jest z uprawnieniami absolwentów, które przygotowują do nauczania w szkołach muzycznych II-go stopnia oraz w szkołach wyższych.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Egzamin wstępny z improwizacji fortepianowej na studia magisterskie obejmuje następujące ćwiczenia:
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Improwizacja jazzowa, harmonia jazzowa, warsztaty jazzowe | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Brak | |
efekty kształcenia - wiedza | |
rozpoznaje struktury akordowe stosowane w literaturze muzycznej różnych epok | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
świadomie doskonali biegłość w kształtowaniu pola dźwiękowego | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
pracuje samodzielnie, a w razie potrzeby potrafi w zakresie improwizacji kierować pracą innej osoby |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, dr hab. Marzena Kamińska, dr Taida Wiśniewska, | 4/3231/8936 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Materiał dźwiękowy: tonalność, tonalność rozszerzona, atonalność Zagadnienia metrorytmiczne: 1. 3 taktowe tematy rytmiczne 2. Łańcuch realizacji w takcie 5/4 i 6/4 3. Kanon rytmiczny 4. Muzyka do wielohasłowych ćwiczeń inhibicyjno - incytacyjnych Piosenki - harmonizacja, opracowanie fakturalne
Wprowadzona w I semestrze kursu magisterskiego polifonia może mieć obok stylu homofonicznego szerokie zastosowanie tak do ćwiczeń rytmicznych jak i pozostałych form wypowiedzi rytmicznych. Stanowi uzupełnienie programu obowiązującego na studiach licencjackich
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praktyczne opanowanie polifonii nawet w tak wąskim zakresie jak polifonizacja – kanon, proponowana w I semestrze nauki wymaga odpowiednich ćwiczeń w zakresie figuracji i rytmu w obu głosach. Elementem nowym jest także inna rola melodyczno-rytmiczna lewej ręki, która w ćwiczeniach rytmicznych kursu licencjackiego pełniła zawsze podrzędną rolę wyznaczania w taki czy inny sposób pulsu metrycznego. Proponowane ćwiczenia rozpoczynają się od nauki stylu nota contra notam. Następnym etapem jest figuracja tego rodzaju zależności ruchowych, a dalej imitacji między głosem. Procesowi melodyczno-ruchowemu musi towarzyszyć zmienno harmoniczna dążąca do kulminacji i rozwiązania kadencji.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium kończącego semestr. Ocena uwzględnia obecności i pracę na lekcjach. Kolokwium obejmuje: przedstawienie kanonu, tematu (styl polifoniczny) z uzupełnieniami jednorodnymi i różnorodnymi, przedstawienie dwóch piosenek w metrum 3/4 i 4/4 i 3-taktowego tematu rytmicznego
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, dr hab. Marzena Kamińska, dr Taida Wiśniewska, | 4/3231/8944 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Materiał dźwiękowy: skala całotonowa, skala żydowska - łańcuch realizacji w metrum 5/4 - tematy polimetryczne w metrum ćwierćnutowym - ciąg polimetryczny od 2/4 do 7/4 i powrót do 2/4 w metrum ćwierćnutowym z grupą rytmiczną - ciąg różnych wartości rytmicznych (polimetria sukcesywna) - piosenka - tworzenie konstrukcji dźwiękowych do ruchowych ćwiczeń ekspresyjnych (etiuda lub miniatura) - realizowanie na lekcji wskazanych przez nauczyciela zagadnień z metody E. Jaques-Dalcroze’a (powtórzenie z kursu licencjackiego) Semestr II ma na celu rozwinięcie zagadnień polimerycznych, stanowiących istotny dział na przedmiocie rytmika. Wprowadzenie skali całotonowej i żydowskiej jest wzbogaceniem tworzywa dźwiękowego proponowanego na studiach licencjackich.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia w progresyjnym powtarzaniu pionowych struktur akordowych i ich linearnym ujęciem. Tworzenie kompozycji muzycznych na powyższym materiale służącym do ćwiczeń stricte rytmicznych i dowolnych ćwiczeń rytmicznych.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium kończącego semestr. Ocena uwzględnia obecności i pracę na lekcjach. Kolokwium obejmuje: przedstawienie etiudy i miniatury opartej na skali żydowskiej lub całotonowej, ciągów polimetrycznych w różnych wariantach
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, dr hab. Marzena Kamińska, dr Taida Wiśniewska, | 4/3231/8952 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Materiał dźwiękowy: tonalność rozszerzona, skala bluesowa - tematy rytmiczne w metrum 5/8 i 7/8 - dyminucja tematów w metrum 3/4 - forma wariacji oparta na znanym temacie muzycznym - ilustracja muzyczna do wybranego tekstu słownego - tworzenie konstrukcji dźwiękowych do ruchowych ćwiczeń ekspresyjnych (etiuda lub miniatura) - realizowanie na lekcji wskazanych przez nauczyciela zagadnień z metody E. Jaques-Dalcroze’a (powtórzenie z kursu licencjackiego) Wprowadzenie formy wariacji jest dopełnieniem praktycznego konstruowania podstawowych form muzycznych (obok okresowej formy AB, ABA1, rondo). Forma wariacji może być skomponowana w stylu tonalnym, ale nie musi się ograniczać tylko do niego.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Tak jak w przypadku wprowadzenia różnego rodzaju skal i struktur akordowych wskazane jest praktyczne opanowanie struktur akordowych ujętych jako piony akordowe lub linearne motywy i ich progresyjne powtarzanie. Problemy metrorytmiczne zostają wzbogacone w stosunku do kursu licencjackiego o niesymetryczne metrum 5/8 i 7/8 i dyminucję tematów 3/4.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium kończącego semestr. Ocena uwzględnia obecności i pracę na lekcjach. Kolokwium obejmuje: przedstawienie etiudy lub miniatury opartej na skali bluesowej, przedstawienie formy wariacji, tematu w metrum 5/8 lub 7/8 i dyminucję z tematem w metrum 3/4.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, dr hab. Marzena Kamińska, dr Taida Wiśniewska, | 4/3231/8960 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Materiał dźwiękowy: wykorzystanie dotychczas poznanego materiału - dyminucja z tematem w metrum 3/4 – ciąg dalszy - dodawanie i odejmowanie do tematu wartości rytmicznych - tematy rytmiczne (od 2/4 do 4/4) w inwersji - grupy niemiarowe: trójki na czwórki
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Z zakresu problemów rytmicznych wprowadzono kontynuację dyminucji tematu w metrum 3/4. Dyminucja w metrum 3/4 jest wyższą formą dyminucyjnego przetwarzania w stosunku do tematu w metrum parzystym. Dodawanie wartości rytmicznych: jedna lub trzy ósemki, jedna lub trzy szesnastki powoduje zachwianie metrum i wymaga dużej precyzji.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia semestru jest egzamin praktyczny w postaci lekcji rytmiki poprowadzonej przez osobę egzaminowaną z udziałem studentów. Egzamin obejmuje:
Proponowane zestawy: Zestaw I:
Zestaw II:
|