Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Komunikacja społeczna i organizacja imprez

symboljezyk
4/3226
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym założeniem przedmiotu KOMUNIKACJA SPOŁECZNA I ORGANIZACJA IMPREZ jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę w zakresie komunikacji społecznej (typy, formy, cechy, rodzaje) oraz umiejętności na polu praktycznego organizowania imprez kulturalnych.

 

Przekazywana na zajęciach teoria jest podparta praktyką na polu komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Szczególny nacisk kładziony jest na komunikację medialną.

 

Studenci:

  • otrzymują kompendium wiedzy nt. mediów lokalnych, jak również instytucji kulturalnych
  • nabywają podstawowe umiejętności w zakresie Public Relations - skutecznej metody kształtowania dobrego wizerunku artysty, zespołu i instytucji artystycznej
  • zapoznają się - jako przyszli nauczyciele, organizatorzy przedsięwzięć kulturalnych - z zasadami organizacji wydarzeń muzycznych
  • poznaje zasady planowania kampanii reklamowej
  • poznaje  źródła finansowania - pozyskiwanie grantów, stypendiów, środków unijnych
  • zapoznają się ze sposobami osiągania sukcesu, zasadami kontaktów z partnerami i kontrahentami są przygotowywani do wystąpień publicznych, konferencji, seminariów;
  • uczą się zakładać własną działalność artystyczną/stowarzyszenie kulturalne;
  • nabywają podstawowe umiejętności w zakresie autoprezentacji/autoreklamy
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • orientacja w lokalnym (trójmiejskim) świecie kulturalnym i medialnym
  • umiejętność obsługi komputera: edytor tekstu, PowerPoint

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Promocja i marketing i dóbr kultury

bibliografia podstawowa
  1. Milena Dragicevic-Sesić, Branimir Stojković, Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, NCK, Warszawa 2010
  2. Dzierżymir Jankowski, Pedagogika kultury, Kraków 2006
  3. Małgorzata  Latoch-Zielińska, Animacja działań kulturalnych, Fundacja "Muzyka jest dla wszystkich" Warszawa 2010
bibliografia uzupełniająca

Z zakresu komunikacji społecznej:

  • Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków, 2009.
  • Nęci Z., Komunikowanie interpersonalne, Ossolineum, Wrocław, 1992.
  • Tkaczyk L., Komunikacja niewerbalna, Wydawnictwo Astrum, Wrocław, 1996.
  • Collins A., Język ciała, gestów i zachowań, KDC, Warszawa, 2003.

 

Z zakresu Public Relations:

  • Gregory A. (red.), Public Relations w praktyce, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 1997.

Z zakresu prawa autorskiego:

  • Porzecka B. (red. prowadzący), Prawo autorskie i prasowe (wyd. 8), C.H. Beck, 2007.

 

efekty kształcenia - wiedza

ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach, zwłaszcza w systemie szkolnictwa artystycznego
posiada ogólny zakres wiedzy dotyczący marketingowych, finansowych i prawnych aspektów zawodu muzyka, ze zwróceniem szczególnej uwagi na zagadnienia związane z prawem autorskim

efekty kształcenia - umiejętności

posiada umiejętność kreowania i realizowania projektów artystycznych (często w powiązaniu z innymi dyscyplinami) oraz posiada zdolność do podjęcia wiodącej roli w zespołach różnego typu

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

jest w pełni kompetentnym i samodzielnym artystą i pedagogiem, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach innych szeroko pojętych działań kulturalno-twórczo-oświatowych
inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętej kultury (podejmowanie projektów o charakterze interdyscyplinarnym lub też wymagająch współpracy z przedstawicielami innych dziedzin sztuki i nauki)
w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym
wykorzystując mechanizmy psychologiczne, wykazuje się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie w zakresie wykonywania własnych działań artystycznych i dostosowywania się do współczesnego rynku pracy
potrafi prezentować skomplikowane specjalistyczne zadania i projekty w przystępnej formie, w sposób zrozumiały dla osób niemających doświadczenia w pracy nad projektami artystycznymi
potrafi prowadzić negocjacje i koordynować właściwą organizację przedsięwzięcia

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0wykład/seminariumzaliczenieprof. dr hab. Anna Janosz, 4/3226/8929
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

TEORIA

1. Komunikacja społeczna - definicje, pojęcia, cechy.

2. Poziomy i style procesu komunikowania się.

3. Sposoby porozumiewania się ludzi (komunikowanie interpersonalne – bezpośrednie i medialne; komunikowanie pośrednie – masowe).

4. Komunikacja werbalna, niewerbalna, medialna.

5. Prezentacja i autoprezentacja

6. Organizacja imprezy kulturalnej

7. Sponsoring i mecenat

8. Reklama i promocja

9. Elementy umowy z artystą

10. Public Relations jako metoda kreowania wizerunku artysty, zespołu i instytucji artystycznej.

 

PRAKTYKA

1. Autoprezentacja

2. Prezentacja animatora kultury muzycznej w regionie

3. Stworzenie własnego scenariusza imprezy kulturalnej

4. Wystąpienie przed publicznością - zapowiedź imprezy 

metody dydaktyczne
  • burza mózgów
  • konwersacje
  • autoprezentacja
  • prezentacja

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Ocena semestralna jest wypadkową kilku czynników. Są nimi:

- obecność (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności)

- aktywność, kreatywność i zaangażowanie podczas zajęć i ćwiczeń,

- prace domowe (pisemno-koncepcyjne),

- gotowość do twórczych działań.

 

wykonanie: www.ansta.pl