symbol | jezyk |
---|---|
4/3225 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w szkołach ogólnokształcących typu gimnazjalnego, liceach muzycznych oraz zakładach kształcenia nauczycieli poprzez poznanie programów nauczania przedmiotu: „muzyka", opanowanie umiejętności celowego stosowania odpowiednich form edukacji muzycznej; opanowanie umiejętności planowania i organizacji pracy: tworzenie planów pracy oraz scenariuszy lekcji, organizowanie artystycznej działalności uczniów; zrozumienie funkcji edukacji muzycznej na tle ogólnych zadań szkoły; opanowanie różnych metod nauczania muzyki dostosowanych do pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych; pobudzenie do twórczego myślenia w dziedzinie metodyki przedmiotu muzyka; ścisłe powiązanie celów zajęć z programem praktyk pedagogicznych w szkole ogólnokształcącej, podczas których studenci hospitują i samodzielne prowadzą lekcje. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i muzycznej I i II etapu edukacyjnego Podstawy wiedzy z zakresu metodyki i teorii edukacji muzycznej | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Praktyki pedagogiczne w szkołach ogólnokształcących oraz w muzycznych | |
bibliografia podstawowa | |
Przychodzińska M., Drogi do muzyki, WSiP, Warszawa 1999; Lewandowska K., Rozwój zdolności muzycznych u dzieci w wieku szkolnym, WSiP, Warszawa 1978; Durda M., Maciejewska J.: Jak badać i podnosić jakość pracy szkoły? Poradnik dla dyrektorów, rad pedagogicznych i organów nadzorujących szkoły, Wydawnictwo „eMPi2” Poznań 2002; Komorowska H.: O programach prawie wszystko. Warszawa WSiP 1999; Górka I.: Ewaluacja w zreformowanej szkole. Nowe obszary i techniki oceniania. Wychowawca 2005, nr 2; Rechnio B.: Mierzenie jakości pracy szkoły. Scenariusz szkoleniowego posiedzenia rady pedagogicznej. Wszystko dla Szkoły 2005 nr 9; Wilk D.: Ewaluacja szkolnego programu wychowawczego. Dyrektor Szkoły 2004, nr 9.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Czasopismo dla nauczycieli "Wychowanie Muzyczne w Szkole" oraz "Wychowanie Muzyczne" Czasopismo dla oświatowej kadry kierowniczej "Dyrektor szkoły" | |
efekty kształcenia - wiedza | |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | dr Gabriela Konkol, | 4/3225/8928 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Metodyka prowadzenia zajęć muzycznych w gimnazjum: formy i metody pracy 2. Wybrane zagadnienia dydaktyki muzyki liceum muzycznego 3. Ścieżki edukacyjne a muzyka: integracja treści muzycznych, plastycznych i literackich 4. Reforma szkolnictwa w Polsce: awans zawodowy nauczyciela; ewaluacja w edukacji; mierzenie jakości pracy szkoły | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Opracowanie scenariuszy lekcji dla różnych grup wiekowych uczniów Zaliczenie ze stopniem na podstawie prac semestralnych oraz kolokwium ustne |