Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka muzyki II etapu edukacyjnego, szkół ponadpodstawowych oraz szkoły muzycznej II st.

symboljezyk
4/3225
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w szkołach ogólnokształcących typu gimnazjalnego, liceach muzycznych oraz zakładach kształcenia nauczycieli poprzez poznanie programów nauczania przedmiotu: „muzyka", opanowanie umiejętności celowego stosowania odpowiednich form edukacji muzycznej; opanowanie umiejętności planowania i organizacji pracy: tworzenie planów pracy oraz scenariuszy lekcji, organizowanie artystycznej działalności uczniów; zrozumienie funkcji edukacji muzycznej na tle ogólnych zadań szkoły; opanowanie różnych metod nauczania muzyki dostosowanych do pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych; pobudzenie do twórczego myślenia w dziedzinie metodyki przedmiotu muzyka; ścisłe powiązanie celów zajęć z programem praktyk pedagogicznych w szkole ogólnokształcącej, podczas których studenci hospitują i samodzielne prowadzą lekcje.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i muzycznej I i II etapu edukacyjnego

Podstawy wiedzy z zakresu metodyki i teorii edukacji muzycznej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyki pedagogiczne w szkołach ogólnokształcących oraz w muzycznych

bibliografia podstawowa

Przychodzińska M., Drogi do muzyki, WSiP, Warszawa 1999; Lewandowska K., Rozwój zdolności muzycznych u dzieci w wieku szkolnym, WSiP, Warszawa 1978; Durda M., Maciejewska J.: Jak badać i podnosić jakość pracy szkoły? Poradnik dla dyrektorów, rad pedagogicznych i organów nadzorujących szkoły, Wydawnictwo „eMPi2” Poznań 2002; Komorowska H.: O programach prawie wszystko. Warszawa WSiP 1999; Górka I.: Ewaluacja w zreformowanej szkole. Nowe obszary i techniki oceniania. Wychowawca 2005, nr 2; Rechnio B.: Mierzenie jakości pracy szkoły. Scenariusz szkoleniowego posiedzenia rady pedagogicznej. Wszystko dla Szkoły 2005 nr 9; Wilk D.: Ewaluacja szkolnego programu wychowawczego. Dyrektor Szkoły 2004, nr 9.

 

bibliografia uzupełniająca

Czasopismo dla nauczycieli "Wychowanie Muzyczne w Szkole" oraz "Wychowanie Muzyczne"

Czasopismo dla oświatowej kadry kierowniczej "Dyrektor szkoły"

efekty kształcenia - wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i ich praktycznego zastosowania
posiada wiedzę dotyczącą prowadzenia przedmiotu "muzyka " wszystkich etapów edukacyjnych, a także do nauczania przedmiotów wynikających ze specjalności

efekty kształcenia - umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych
posiada umiejętność diagnozowania i projektowania działań praktycznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
wykazuje kreatywność w działaniach edukacyjnych
wykazuje odpowiedzialność za organizację i przebieg procesu dydaktycznego uczniów
angażuje się w działania edukacyjno-artystyczne
dąży do jak wykształcenia postaw właściwych w zawodzie nauczyciela

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0wykładkolokwiumdr Gabriela Konkol, 4/3225/8928
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Metodyka prowadzenia zajęć muzycznych w gimnazjum: formy i metody pracy

2. Wybrane zagadnienia dydaktyki muzyki liceum muzycznego

3. Ścieżki edukacyjne a muzyka: integracja treści muzycznych, plastycznych i literackich

4. Reforma szkolnictwa w Polsce: awans zawodowy nauczyciela; ewaluacja w edukacji; mierzenie jakości pracy szkoły

metody dydaktyczne
  • Metody problemowe: wykład problemowy
  • Metody praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Opracowanie scenariuszy lekcji dla różnych grup wiekowych uczniów

Zaliczenie ze stopniem na podstawie prac semestralnych oraz kolokwium ustne

wykonanie: www.ansta.pl