Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Psychologia muzyki
symbol | jezyk |
4/3224 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Wykłady z psychologii muzyki mają za zadanie pogłębić wiedzę studentów na temat relacji zachodzących pomiędzy człowiekiem a muzyką. Przedstawione zostaną prawa rządzące słuchaniem muzyki, jej wykonywaniem oraz uczeniem się muzyki, a także oddziaływaniem muzyki na organizm człowieka. Ponadto przeanalizowane zostaną różnorodne aspekty pracy jako nauczyciela muzyki. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Ukończenie kursu z psychologii podczas realizacji studiów licencjackich. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Analiza własnych doświadczeń w zakresie relacji uczeń – nauczyciel muzyki; trening asertywności; trening interpersonalny. |
bibliografia podstawowa |
M. Manturzewska, H. Kotarska (1990) Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: WSiP W. Jankowski, B. Kamińska, A. Miśkiewicz (red) (2000) Człowiek – muzyka – psychologia. Warszawa: AMFC J. Sloboda (2008) Wykłady z psychologii muzyki. Warszawa: UMFC |
bibliografia uzupełniająca |
A. Białkowski, B. Smoleńska- Zielińska (red) (2002) Bliżej muzyki, bliżej człowieka. Lublin: UMCS J. Sloboda (2002) Umysł muzyczny. Warszawa: AMFC R. Shuter-Dyson, C. Gabriel (1986) Psychologia uzdolnienia muzycznego. Warszawa:WSiP M. Bogdanowicz, I. Poćwierz-Marciniak (2006) Zdolności muzyczne a zdolności językowe. W: L. Kataryńczuk-Mania, I. Kowalkowska (red) Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy. Zielona Góra: UZ M. Kierzkowski, I. Poćwierz-Marciniak (2011) Słuchanie muzyki a inteligencja, czyli wariacje na temat „Efektu Mozarta”. W: Sztuka – kultura – edukacja. Rocznik naukowy Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku
Mój warsztat artystyczny – mój warsztat pedagogiczny. (2004) Z.Konaszkiewicz (red.) Warszawa: AMFC
Szkoła muzyczna. Studia i szkice. (2009) Z.Konaszkiewicz (red.) Warszawa: UMFC
|
efekty kształcenia - wiedza |
Student wie, czym zajmuje się psychologia muzyki i jakie są jej cele Student posiada wiedzę na temat historycznego kontekstu psychologii muzyki w Polsce i na świecie Student wyjaśnia, jakie jest terapeutyczne i antyzdrowotne oddziaływanie muzyki Student zna teorie percepcji muzyki Student charakteryzuje fizjologię słyszenia, także w aspekcie neuropsychologicznym Student rozróżnia kolejne etapy rozwoju muzycznego dziecka Student opisuje związek pomiędzy zdolnościami muzycznymi a innymi aspektami rozwoju dziecka Student nabywa wiedzę na temat psychologicznych aspektów pracy w roli nauczyciela |
efekty kształcenia - umiejętności |
Student analizuje związek pomiędzy muzyką a człowiekiem Student porządkuje koncepcje struktury zdolności muzycznych Student porównuje teorie percepcji muzyki Student uświadamia sobie zarówno własne predyspozycje do pracy w roli nauczyciela, jak i swoje ograniczenia Student wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik radzenia sobie ze stresem Student wykorzystuje strategie motywowania siebie i innych do pracy |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
Student zachowuje ostrożność w wyrażaniu nieprzemyślanych opinii Student wykazuje otwartość na poznanie całej złożoności i wieloaspektowości tematu Student komunikuje swoje zdanie z szacunkiem dla odmiennych opinii innych Student dąży do własnego rozwoju, także w aspekcie relacji interpersonalnych Student pracuje w grupach Student przestrzega poczynionych ustaleń Student dostrzega i formułuje dylematy etyczne związane ze swoją przyszłą pracą Student poszukuje rozwiązań nieprawidłowych działań pedagogicznych |
Semestry
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | mgr Ilona Poćwierz-Marciniak, | 4/3224/8926 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
SEMESTR I 1. Psychologia muzyki i jej cele. 2. Historia psychologii muzyki w Polsce i na świecie. 3. Percepcja muzyki i jej uwarunkowania. 4. Fizjologia słyszenia, neuropsychologiczne ujęcie percepcji muzyki. 5. Muzyka wg teorii informacji. 6. Prozdrowotne i antyzdrowotne oddziaływanie muzyki. Wykorzystanie muzyki w celach terapeutycznych. 7. Zdolności muzyczne. Koncepcje struktury zdolności muzycznych. 8. Rozwój muzyczny dziecka. Zaburzenia rozwoju dziecka wpływające na trudności w nauce muzyki. 9. Analiza własnych umiejętności interpersonalnych warunkujących powodzenie w roli przyszłego nauczyciela muzyki.
Efektem kształcenia będzie poznanie podstawowych zagadnień psychologicznych związanych z percepcją muzyki, zdolnościami muzycznymi i ich rozwojem oraz wpływem muzyki na człowieka. Ponadto studenci będą mieli możliwość uświadomić sobie własne trudności i obawy związane z podjęciem pracy nauczyciela muzyki oraz nabyć niektóre umiejętności interpersonalne konieczne w zawodzie nauczyciela. |
metody dydaktyczne |
Wykład, dyskusja, metoda problemowa, studia przypadków. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Obecność na zajęciach i egzamin ustny. |