Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Pedagogika muzyki

symboljezyk
4/3222polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. CELE PRZEDMIOTU

 

Zajęcia z pedagogiki muzyki sprzyjają pogłębionej refleksji nad uczniem, nauczycielem i funkcjonującą w czasach współczesnych szkołą muzyczną. Celem jest poznanie wybranych nurtów refleksji pedagogicznej i czołowych postaci z dziedziny pedagogiki muzyki, ukazanie wpływu współczesnej kultury na pedagogikę i procesy oświatowe, podkreślenie roli rodziny i jej wpływu na rozwój muzyczny ucznia, a także poznanie literatury i dorobku naukowego głównych przedstawicieli pedagogiki muzyki. Przedmiot ten zachęca do refleksji krytyczno-hermeneutycznej.

 

2. ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU

 

- Student poznaje i doskonali wiedzę z zakresu pedagogiki muzyki.

- Student poznaje źródła specyfiki pedagogiki muzyki.

- Student klasyfikuje pedagogikę muzyki w systemie nauk.

- Student rozróżnia cezury ewolucji ustroju szkolnictwa muzycznego w Polsce.

- Student zna ideały i cele wychowanie w kształceniu muzycznym.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od studenta wymagana jest umiejętność krytycznego myślenia i podejścia do problemów przedstawianych podczas zajęć oraz umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami edukacji muzycznej.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Brak.

bibliografia podstawowa

- Adorno T. W., Filozofia nowej muzyki, Warszawa 1974.

- Baumann Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa 2000.

- Beylin P., P muzyce i wokół muzyki, Kraków 1975.

- Burowska Z., Głowacka E., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, Kraków 1988, Akademia Muzyczna w Krakowie.

- Camus A., Artysta i jego epoka, [w:] Eseje, Warszawa 1977.

- Debesse M., Etapy wychowania, Warszawa 1988.

- Dobrołowicz W., Psychodydaktyka kreatywności, Warszawa 1996.

- Gabryś J., Polskie szkolnictwo muzyczne w latach 1945-1970, Warszawa 1999.

- Jankowski W., Zemła A., Kształcenie nauczycieli muzyki w wybranych krajach Europy i USA, Warszawa 199.

- Kiereś H., Pedagogika i sztuka, "Człowiek w kulturze" 1994 nr 3.

- Konaszkiewicz Z., Szkice z pedagogiki muzycznej, Warszawa 2001.

- Konaszkiewicz Z., Wychowawcza funkcja odbioru muzyki, "Kultura i społeczeństwo" 1975, nr 1.

- Konaszkiewicz Z., Muzyka w codziennym życiu słuchaczy, Warszawa 1993.

- Kotarska H., Manturzewska M., Rozwój metod badania zdolności muzycznych, COPSA, Warszawa 1969.

- Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1972.

- Kwieciński Z., Śliwerski B., (red. nauk.), Pedagogika (podręcznik akademicki), Warszawa 2003, t. I.

- Lasocki J., Zarys historii wychowania muzycznego, Kraków 1976.

- Lissa Z., O specyfice muzyki, Warszawa 1953.

- Markiewicz L., Wybrane zagadnienia pedagogiki muzycznej, Katowice 2000.

- Michalski A., Wyższe szkolnictwo muzyczne w Polsce w latach 1945-1964. Założenia organizacyjno-programowe i wybrane elementy rzeczywistości, Bydgoszcz 2009.

- Mikolon M., Suświłło M., Pedagogiczne i teoretyczne aspekty kształcenia nauczycieli wychowania muzycznego, Olsztyn 1999.

- Odpowiedzialność pedagoga muzyka, re. Z. Konaszkiewicz, Warszawa 2000.

- Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne - idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa 1989.

- Przycjodzińska-Kaciczak M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego: tradycje, współczesność, Warszawa 1987.

- Supicic I., Wstęp do socjologii muzyki.

- Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa 1975.

- Szymanowski K., Wychowawcza rola kultury muzycznej, Kraków 1949.

- Wierszyłowski J., Specyfika pedagogiki muzycznej, Warszawa 1978.

- Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, Warszawa 1970.

- Wojnar I., Estetyka i wychowanie, Warszawa 1964.

- Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego, Warszawa 1976.

 

 

bibliografia uzupełniająca

1. E. E. Gordon, D. G. Woods, Zanurz się w program nauczania muzyki. Działania w kolejności uczenia się (podręcznik dla nauczycieli), Bydgoszcz 1999.

2. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996.

3. M. Suświłło, Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Olsztyn 2001.

4. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Podstawowe problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemianBydgoszcz 2006.

5. J. Izdebska, Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku, Białystok 2000.

 

 

efekty kształcenia - wiedza

- Student rozpoznaje pedagogikę muzyki jako naukę.
- Student charakteryzuje cezury rozwoju myśli pedagogiki muzyki.
- Student streszcza przebieg ewolucji rozwoju ustroju szkolnictwa muzycznego.
- Student wyjaśnia i tłumaczy ideały i cele wychowania w kształceniu muzyki.
- Student opisuje źródła specyfiki pedagogiki muzyki

efekty kształcenia - umiejętności

- Student dostrzega i rozwiązuje problemy związane z metodologią badań obszarów pedagogiki muzyki.
- Student poddaje krytyce obiegowe sądy o pedagogice muzyki.
- Student porządkuje okresy rozwojowe kształcenia muzycznegow Polsce.
- Student ocenia rolę postaci mistrza-artysty.
- Student rozpoznaje przyczyny sukcesów i niepowodzen szkolnych w kształceniu muzyki.
- Student porównuje teorię pedagogiki muzyki z praktyką pedagogiczną.
- Student wyprowadza wnioski z twierdzeń teoretycznych podstaw pedagogiki muzyki.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- Student wykazuje kreatywność w propagowaniu myśli z teoretycznych podstaw pedagogiki muzyki
- Student zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii dotyczących sposobów kształcenia muzycznego.
- Student docenia i akceptuje treści naukowe pedagogiki muzyki.
- Student zachowuje otwartość na nowe prądy w teorii myśli pedagogiki muzyki.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładzaliczeniedr Gabriela Konkol, 4/3222/8924
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Status teoretyczny pedagogiki muzyki.

2. Metodologia badań pedagogicznych (podejście ilościowe i jakościowe).

3. Wybrane nurty pedagogiki współczesnej (pedagogika J. Korczaka i C. Freineta, pedagogika kultury, pedagogika międzykulturowa).

4. Rozwój muzyczny dziecka w świetle wybranych teorii (H. Moog, K. Swanwick, E. E. Gordon).

5. Główne formy edukacji muzycznej.

6. Czołowe postacie powszechnej edukacji muzycznej i ich koncepcje: E. J. Dalcroze, K. Orff, Z. Kodaly, E. E. Gordon.

7. Wpływ edukacji muzycznej na ogólny rozwój dziecka.

8. Kultura jako kontekst dla współczesnej refleksji pedagogicznej.

9. Modele szkoły współczesnej.

10. Szkoła jako środowisko wspierające rozwój muzyczny dziecka.

11. Program nauczania muzyki.

12. Pomiar i ocena w nauczaniu muzyki.

13. Sylwetka nauczyciela-wychowawcy.

14. Kompetencje pedagogiczne nauczyciela muzyki.

15. Rodzina jako podstawowe środowisko oddziaływania muzycznego.

 

metody dydaktyczne

Wykład.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny.

wykonanie: www.ansta.pl