Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodologia pracy naukowej

symboljezyk
4/3221
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest metodologiczne przygotowanie do pisania pracy magisterskiej, zakreślenie obszaru tematycznego, sformułowanie tematu oraz stworzenie wstępnej struktury pracy

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Warunkiem uczęszczania na zajęcia jest zaliczenie przedmiotu "Seminarium pracy licencjackiej"

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Metodologia badań pedagogicznych

bibliografia podstawowa

- Góralski A., Metody badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa 1989. 

- Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999.

- Nalaskowski S., Z metodologii badań pedagogicznych, Olecko 1994.

- Niemierko B., Pomiar sprawdzający w dydaktyce, Warszawa 1990.

- Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.

- Zaczyński W., Statystyka w pracy badawczej nauczyciela, Warszawa 1997.

bibliografia uzupełniająca

Literatura dobrana zgodnie z tematyką prac magisterskich

efekty kształcenia - wiedza

- Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej, oraz o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatowości uprawiania badań w pedagogice
- posiada wiedzę dotyczącą warsztatu badań teoretyczno-naukowych (dostęp do źródeł informacji, sposoby analizowania i syntezy danych, prawidłowego ich interpretowania)
- posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, internet, nagrania archiwalne itp.) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania i rozwijania wiedzy dotyczącej swej specjalności
- posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność do integrowania nabytej wiedzy

efekty kształcenia - umiejętności

- Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie własnej subdyscypliny pedagogiki muzyki
- posiada umiejętność tworzenia rozbudowanych prezentacji w formie słownej i pisemnej (także o charakterze multimedialnym) na tematy dotyczące zarówno własnej specjalności, jak i szerokiej problematyki z obszaru sztuki, wykazując zdolność formułowania własnych sądów i wyciągania trafnych wniosków

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- Studentposiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz potrafi poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładzaliczeniedr Gabriela Konkol, 4/3221/8923
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Wybrane zagadnienia z metodologii badań pedagogicznych: temat i cel pracy; problemy i hipotezy; zmienne i wskaźniki; metody, techniki i narzędzia badawcze; pomiar w badaniach pedagogicznych
  • Podstawy pisania prac magisterskich
  • Uściślenie zainteresowań naukowych studentów wraz z analizą literatury
  • Wypracowanie koncepcji pracy (temat, struktura)

 

 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia mają charakter wykładów. W ramach zajęć stosowane są metody:

-        Podające (wykład, objaśnienie,)

-        Eksponujące (pokaz, ekspozycja).

-        Problemowe (metody aktywizujące, dyskusje i debaty, metody rozwijające twórcze myślenie).

-        W kształceniu poszczególnych umiejętności z zakresu metodologii badań naukowych preferowane są szczególnie metody stymulujące aktywność intelektualną studenta.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Publiczna prezentacja wybranego rozdziału pracy

Pisemna praca seminaryjna

 

wykonanie: www.ansta.pl