Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Zespół wokalny dla praktyk studenckich Schola Cantorum II
symbol | jezyk |
4/3215 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Utworzenie zespołu
śpiewaczego mającego na celu stałe i regularne kultywowanie właściwego sposobu
wykonywania muzyki kościelnej w postaci regularnych ćwiczeń, publicznych
koncertów, udziału w liturgii mszy św. i nabożeństw, a także umożliwienie pola
do odbywania praktyk przewidzianych programem studiów i przygotowanie studentów
do podejmowania w pracy zawodowej zadań związanych z prowadzeniem zespołów
wokalnych. Ponadto ćwiczenia z przedmiotu schola cantorum pozwalają:
- Rozwijanie umiejętności
czytania nut głosem
- Kształcenie prawidłowej
dykcji
- Uwrażliwienie na
ujednolicenie barwy głosu w śpiewie zespołowym
- Zapoznanie się
z repertuarem religijnej muzyki wokalnej,
szczególnie z repertuarem pochodzącym z epoki średniowiecza i renesansu
- Rozwijanie słuchu
harmonicznego
- Rozwijanie wrażliwości
muzycznej
- Kształcenie umiejętności
współpracy w grupie
- Kształcenie wrażliwości
oraz poczucia odpowiedzialności za wykonywanie zadań grupowych
- Kształcenie koncentracji i pamięci
muzycznej.
- Poznanie od strony
praktycznej bogatej spuścizny śpiewów ze skarbca muzyki kościelnej w myśl
Konstytucji o Liturgii Soboru Watykańskiego II
- nauka i praktyka
solistycznych i zespołowych technik śpiewaczych.
Przedmiot realizowany jest
na specjalności Muzyka Kościelna na wszystkich latach studiów w wymiarze 2
godzin tygodniowo. Zajęcia są prowadzone w formie ćwiczeń.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- Podstawowe umiejętności
wokalne
- Umiejętność czytania nut głosem
- Prawidłowa dykcja
- Umiejętność poprowadzenia
próby z chórem
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Zespół wokalny muzyki dawnej
|
bibliografia podstawowa |
- Muzyka chóralna a cappella
oraz z towarzyszeniem instrumentów, mająca zastosowanie w liturgii
- Utwory kompozytorów
europejskich z okresu powstawania pierwszych kompozycji wielogłosowych
- Utwory europejskiej
polifonii wokalnej epoki Renesansu o charakterze sakralnym
- Polska muzyka wielogłosowa okresu
Renesansu - utwory wokalne oraz wokalno-instrumentalne o charakterze sakralnym
powstałe po 1600 roku.
Literatura:
- Tarasiewicz B., Mówię i
śpiewam świadomie, TAiWPN Universitas. Kraków 2006.
- Wozaczyńska M., Muzyka
renesansu, Akademia Muzyczna w Gdańsku 1996.
- Poźniak G., Schola
liturgiczna, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu
Opolskiego, Opole 2006
- Pawlak I., Muzyka
liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Polihymnia,
Lublin 2001.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Musica antiqua polonica - antologia PWM
- The Oxford Book of Tudor Anthems - Oxford University Press
|
efekty kształcenia - wiedza |
• posiada szczegółową wiedzę dotyczącą repertuaru z zakresu muzyki chóralnej i wokalno-instrumentalnej, którą można wykorzystywać podczas liturgii • posiada wiedzę dotyczącą procesu emisji głosu w jej wymiarze funkcjonalnym i artystycznym, szczególnie w odniesieniu do pracy w zespole wokalnym śpiewającym w kościele • posiada wiedzę dotyczącą piśmiennictwa i materiałów nutowych, odnoszących się do muzyki kościelnej • rozróżnia muzykę sakralną zakorzenioną w różnych tradycjach liturgicznych • posiada szczegółową wiedzę dotyczącą stylów wykonawczych muzyki sakralnej w poszczególnych epokach • zna przepisy liturgiczne dotyczące wykorzystywania poszczególnych tekstów do czynności liturgicznych i stosowania muzyki instrumentalnej w różnych okresach liturgicznych |
efekty kształcenia - umiejętności |
• posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą dobór odpowiedniego repertuaru do liturgii, • samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyki sakralnej w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymogami dotyczącymi muzyki liturgicznej • potrafi skonstruować spójny z treściami liturgicznymi i wymogami przestrzeni sakralnej program muzyki służącej liturgii • jest zdolny do pracy jako dyrygent i kierownik muzyczny różnych zespołów śpiewaczych, które funkcjonują w kościołach • posiada zdolność do podjęcia wiodącej roli w różnego rodzaju zespołach i przedsięwzięciach muzycznych służących liturgii oraz posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami • potrafi przeprowadzić efektywną próbę z zespołem śpiewaczym |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
• odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje, rozumie swoją współodpowiedzialność za kształt liturgii • odznacza się odpowiedzialnością wobec innych ludzi, z którymi współtworzy celebracje liturgiczne • rozumie swoją pracę również w aspekcie odpowiedzialności za animowanie kultury w swoim środowisku • czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać • rozumie swoją rolę lidera w zespole wokalnym we wszystkich aspektach, zarówno muzycznych, jak i animacji życia społecznego • czuje się odpowiedzialny za stałe uzupełnianie swojej fachowej wiedzy |
Semestry
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Sławomir Bronk, | 4/3215/8914 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Utwory z okresu powstawania
pierwszych kompozycji wielogłosowych powstałe w późnym średniowieczu i na
początku epoki renesansu
- Wielka polifonia wokalna
/wg Kard. J. Ratzingera/, m.in. Szkoła Burgundzka, Flamandzka, Rzymska, a także
muzyka angielska i pozostałych krajów kultury chrześcijańskiej
- Polska muzyka wielogłosowa
okresu renesansu
- Sakralne utwory wokalne
oraz wokalno-instrumentalne powstałe od epoki baroku po czasy współczesne
|
metody dydaktyczne |
- ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
- słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
- uczestniczenie w występach publicznych
- przygotowywanie utworów i prowadzenie prób
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Sławomir Bronk, | 4/3215/8915 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Utwory z okresu powstawania pierwszych kompozycji wielogłosowych powstałe w późnym średniowieczu i na początku epoki renesansu
- Wielka polifonia wokalna /wg Kard. J. Ratzingera/, m.in. Szkoła Burgundzka, Flamandzka, Rzymska, a także muzyka angielska i pozostałych krajów kultury chrześcijańskiej
- Polska muzyka wielogłosowa okresu renesansu
- Sakralne utwory wokalne oraz wokalno-instrumentalne powstałe od epoki baroku po czasy współczesne
|
metody dydaktyczne |
- ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
- słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
- uczestniczenie w występach publicznych
- przygotowywanie utworów i prowadzenie prób
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Sławomir Bronk, | 4/3215/8916 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Utwory z okresu powstawania pierwszych kompozycji wielogłosowych powstałe w późnym średniowieczu i na początku epoki renesansu
- Wielka polifonia wokalna /wg Kard. J. Ratzingera/, m.in. Szkoła Burgundzka, Flamandzka, Rzymska, a także muzyka angielska i pozostałych krajów kultury chrześcijańskiej
- Polska muzyka wielogłosowa okresu renesansu
- Sakralne utwory wokalne oraz wokalno-instrumentalne powstałe od epoki baroku po czasy współczesne
|
metody dydaktyczne |
- ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
- słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
- uczestniczenie w występach publicznych
- przygotowywanie utworów i prowadzenie prób
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 30.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Sławomir Bronk, | 4/3215/8917 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Utwory z okresu powstawania pierwszych kompozycji wielogłosowych powstałe w późnym średniowieczu i na początku epoki renesansu
- Wielka polifonia wokalna /wg Kard. J. Ratzingera/, m.in. Szkoła Burgundzka, Flamandzka, Rzymska, a także muzyka angielska i pozostałych krajów kultury chrześcijańskiej
- Polska muzyka wielogłosowa okresu renesansu
- Sakralne utwory wokalne oraz wokalno-instrumentalne powstałe od epoki baroku po czasy współczesne
|
metody dydaktyczne |
- ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
- słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
- uczestniczenie w występach publicznych
- przygotowywanie utworów i prowadzenie prób
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum. |