Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Liturgika (II etap edukacyjny)

symboljezyk
4/3212polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Liturgika jako jedna z dziedzin nauk teologicznych zajmuje się kultycznym wymiarem życia chrześcijańskiego. Na przestrzeni wieków liturgia była ściśle związana ze sztuką, stanowiąc ważne źródło inspiracji kulturotwórczych. Już starożytni myśliciele podkreślali, że duszą kultury jest kultura ducha (animi cultus - cultura animi). Trudno byłoby wyobrazić sobie sztukę europejską bez odniesienia do liturgicznego wymiaru życia ludzkiego. Gdybyśmy z muzycznej spuścizny ludzkości usunęli dzieła o charakterze religijnym, co by pozostało? Niewątpliwie jednym z najbardziej znaczących elementów światowego dziedzictwa kulturowego jest muzyka kościelna. Stanowi ona integralną część uroczystej liturgii. Niezbędne jest zatem pogłębienie przez studentów specjalności  "Muzyka kościelna" zagadnienia wzajemnych relacji pomiędzy liturgią a kulturą. Kultura związana jest z kultem. Celem przedmiotu "Liturgika" (II etap edukacyjny) jest naukowa analiza związków pomiędzy liturgią a sztuką muzyczną, zarówno w aspekcie historycznym, jak i współczesnym. Zdobyta w tym zakresie wiedza, umiejętności i kompetencje pozwolą studentom twórczo łączyć teorię z praktyką artystyczną muzyka kościelnego. 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Podstawowy kurs z zakresu wprowadzenia do teologii, biblijnych podstaw muzyki i liturgiki ogólnej.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyki liturgiczne.

Muzyka przestrzeni sakralnej.

bibliografia podstawowa

Bramorski J., Muzyka jako objawienie piękna i nadziei w świetle przesłania Benedykta XVI do artystów, w: Musica sacra 6, J. Bramorski (red.), Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku, Gdańsk 2010, s. 49-70.

Clerck de P., Zrozumieć liturgię, Jedność, Kielce 1997.

Grabowski B., Podstawy akompaniamentu liturgicznego w kontekście koncepcji teorii przestrzeni muzyki sakralnej, w: Musica sacra 7, J. Bramorski (red.), Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Gdańsk 2011, s. 65-74.

Kunzler M., Liturgia Kościoła, Pallottinum, Poznań 1999.

Ratzinger J., Duch liturgii, Christianitas, Poznań 2002.

Ratzinger J., Sakrament i misterium. Teologia liturgii, Wydawnictwo AA, Kraków 2011.

Marini P., Liturgia i piękno. Nobilis pulchritudo, Bernardinum, Pelplin 2007.

Wiśniewski P., Inkulturacja muzyczna w liturgii po Soborze Watykańskim II. W kontekście rozważań Josepha Ratzingera, „Studia Płockie” 34(2006), s. 57-67.

Zając A., Inkulturacja w obszarze muzyki liturgicznej wobec wyzwań współczesnej muzycznej pop-kultury, w: Musicam Sacram Promovere, R. Tyrała (red.), Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2004, s. 65-78.

 

bibliografia uzupełniająca

Grabowski B., Etyka a estetyka - w poszukiwaniu źródeł współczesnego kryzysu, w: Musica sacra 6, J. Bramorski (red.), Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Gdańsk 2010, s. 37-47.

Kawecki W., Kościół i kultura w dialogu, Homo Dei, Kraków 2008.

Nowak J., Apostolski wymiar liturgii, Pallottinum, Poznań 1999.

Nowak J., Prawo w służbie wydarzeń zbawczych. Zarys prawodawstwa liturgicznego, Pallottinum, Poznań 2004.

Sorrentino A., Sztuka przewodniczenia celebracjom liturgicznym, "M", Kraków 2001.

 

 

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada orientację w zakresie kulturowych uwarunkowań muzyki kościelnej.
Student rozpoznaje normy etyczne związane z liturgicznym wymiarem etyki zawodowej muzyka kościelnego.
Student definiuje szczegółowe zasady liturgiczne dotyczące repertuaru muzyki kościelnej na podstawie związanego z nią piśmiennictwa.
Student charakteryzuje kontekst historyczny sztuki sakralnej i jej relacji z liturgicznym wymiarem życia.

efekty kształcenia - umiejętności

Student ustala repertuar muzyki kościelnej w oparciu o normy prawodawstwa liturgicznego.
Student rozpoznaje relację pomiędzy kulturą a liturgią.
Student porównuje sztukę sakralną różnych epok pod względem jej związku z liturgią.
Student analizuje źródła kultury europejskiej w odniesieniu do dziedzictwa muzyki sakralnej.
Student w oparciu o kryteria liturgiczne weryfikuje wpływ współczesnych zjawisk kulturowych na praktykę muzyki kościelnej.
Student poddaje krytyce niektóre nurty współczesnej kultury podważające tożsamość muzyki liturgicznej.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student zachowuje otwartość na kulturowy wymiar liturgii.
Student wykazuje kreatywność w rozpoznawaniu wpływu liturgii na muzykę różnych epok.
Student jest wrażliwy na edukacyjny wymiar muzyki kościelnej.
Student wykazuje odpowiedzialność za kulturowe dziedzictwo Europy w zakresie muzyki kościelnej.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładkolokwiumdr hab. Jacek Bramorski, 4/3212/8908
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1) Sztuka sakralna we współczesnym kontekście kulturowym.

2) Relacja pomiędzy religią a kulturą

3) Sztuka sakralna jako via pulchritudinis (droga piękna).

4) Teologiczno-antropologiczne podstawy kultury.

5) Inkulturacja w dziedzinie muzyki liturgicznej.

6) Kulturowe korzenie Europy.

7) Katabatyczny i anabatyczny wymiar liturgii.

8) Muzyka kościelna pomiędzy ortodoksją a ortopraksją liturgiczną.

9) Liturgiczne aspekty etosu muzyka kościelnego

10) Kontemplacyjny wymiar muzyki liturgicznej 

 

metody dydaktyczne

Wykład uzupełniony elementami konwersatorium.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Aktywne uczestnictwo w zajęciach zakończone kolokwium.

wykonanie: www.ansta.pl