symbol | jezyk |
---|---|
4/3212 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Liturgika jako jedna z dziedzin nauk teologicznych zajmuje się kultycznym wymiarem życia chrześcijańskiego. Na przestrzeni wieków liturgia była ściśle związana ze sztuką, stanowiąc ważne źródło inspiracji kulturotwórczych. Już starożytni myśliciele podkreślali, że duszą kultury jest kultura ducha (animi cultus - cultura animi). Trudno byłoby wyobrazić sobie sztukę europejską bez odniesienia do liturgicznego wymiaru życia ludzkiego. Gdybyśmy z muzycznej spuścizny ludzkości usunęli dzieła o charakterze religijnym, co by pozostało? Niewątpliwie jednym z najbardziej znaczących elementów światowego dziedzictwa kulturowego jest muzyka kościelna. Stanowi ona integralną część uroczystej liturgii. Niezbędne jest zatem pogłębienie przez studentów specjalności "Muzyka kościelna" zagadnienia wzajemnych relacji pomiędzy liturgią a kulturą. Kultura związana jest z kultem. Celem przedmiotu "Liturgika" (II etap edukacyjny) jest naukowa analiza związków pomiędzy liturgią a sztuką muzyczną, zarówno w aspekcie historycznym, jak i współczesnym. Zdobyta w tym zakresie wiedza, umiejętności i kompetencje pozwolą studentom twórczo łączyć teorię z praktyką artystyczną muzyka kościelnego. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Podstawowy kurs z zakresu wprowadzenia do teologii, biblijnych podstaw muzyki i liturgiki ogólnej. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Praktyki liturgiczne. Muzyka przestrzeni sakralnej. | |
bibliografia podstawowa | |
Bramorski J., Muzyka jako objawienie piękna i nadziei w świetle przesłania Benedykta XVI do artystów, w: Musica sacra 6, J. Bramorski (red.), Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku, Gdańsk 2010, s. 49-70. Clerck de P., Zrozumieć liturgię, Jedność, Kielce 1997. Grabowski B., Podstawy akompaniamentu liturgicznego w kontekście koncepcji teorii przestrzeni muzyki sakralnej, w: Musica sacra 7, J. Bramorski (red.), Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Gdańsk 2011, s. 65-74. Kunzler M., Liturgia Kościoła, Pallottinum, Poznań 1999. Ratzinger J., Duch liturgii, Christianitas, Poznań 2002. Ratzinger J., Sakrament i misterium. Teologia liturgii, Wydawnictwo AA, Kraków 2011. Marini P., Liturgia i piękno. Nobilis pulchritudo, Bernardinum, Pelplin 2007. Wiśniewski P., Inkulturacja muzyczna w liturgii po Soborze Watykańskim II. W kontekście rozważań Josepha Ratzingera, „Studia Płockie” 34(2006), s. 57-67. Zając A., Inkulturacja w obszarze muzyki liturgicznej wobec wyzwań współczesnej muzycznej pop-kultury, w: Musicam Sacram Promovere, R. Tyrała (red.), Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2004, s. 65-78.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Grabowski B., Etyka a estetyka - w poszukiwaniu źródeł współczesnego kryzysu, w: Musica sacra 6, J. Bramorski (red.), Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Gdańsk 2010, s. 37-47. Kawecki W., Kościół i kultura w dialogu, Homo Dei, Kraków 2008. Nowak J., Apostolski wymiar liturgii, Pallottinum, Poznań 1999. Nowak J., Prawo w służbie wydarzeń zbawczych. Zarys prawodawstwa liturgicznego, Pallottinum, Poznań 2004. Sorrentino A., Sztuka przewodniczenia celebracjom liturgicznym, "M", Kraków 2001.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada orientację w zakresie kulturowych uwarunkowań muzyki kościelnej. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student ustala repertuar muzyki kościelnej w oparciu o normy prawodawstwa liturgicznego. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student zachowuje otwartość na kulturowy wymiar liturgii. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Jacek Bramorski, | 4/3212/8908 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1) Sztuka sakralna we współczesnym kontekście kulturowym. 2) Relacja pomiędzy religią a kulturą 3) Sztuka sakralna jako via pulchritudinis (droga piękna). 4) Teologiczno-antropologiczne podstawy kultury. 5) Inkulturacja w dziedzinie muzyki liturgicznej. 6) Kulturowe korzenie Europy. 7) Katabatyczny i anabatyczny wymiar liturgii. 8) Muzyka kościelna pomiędzy ortodoksją a ortopraksją liturgiczną. 9) Liturgiczne aspekty etosu muzyka kościelnego 10) Kontemplacyjny wymiar muzyki liturgicznej
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład uzupełniony elementami konwersatorium. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Aktywne uczestnictwo w zajęciach zakończone kolokwium. |