symbol | jezyk |
---|---|
4/3210 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Refleksja naukowa nad fenomenem muzyki ma charakter wieloaspektowy. We współczesnych badaniach nad zjawiskiem muzyki obok analiz ściśle muzykologicznych, historycznych i kulturowo-społecznych, wiele uwagi poświęca się również jej wymiarowi psychologicznemu, filozoficznemu, a także teologicznemu. Uwzględniając fakt, że znaczna część światowego dziedzictwa kultury muzycznej powstała z inspiracji religijnej, nie ulega wątpliwości, że nie tylko muzykolog, ale także artysta muzyk (zwłaszcza muzyk kościelny) powinien być zorientowany w podstawowych zagadnieniach z zakresu teologii. Nie może także zabraknąć erudycji teologicznej w badaniach nad różnymi koncepcjami poetyki muzycznej, które nie tylko w przeszłości, ale również współcześnie deklarują swe pokrewieństwo ze światopoglądem religijnym, a szczególnie chrześcijańskim. Teologia muzyki nie ogranicza się jednak do dostarczenia określonego minimum wiedzy teologicznej niezbędnej muzykom dla zrozumienia i właściwego wykonania dzieł inspirowanych religią. Próbuje ona bowiem odpowiedzieć na znacznie głębsze pytanie o teologiczne znaczenie muzyki jako takiej. Badania naukowe w tym zakresie koncentrują się nie tylko na samych podstawach najogólniej pojętego zjawiska muzycznego, ale także na stosunku doświadczenia muzycznego do życia wiary, modlitwy i do przeżywania liturgii. W polu zainteresowań badawczych teologii muzyki znajdują się przede wszystkim antropologiczno-teologiczne racje obecności muzyki w przestrzeni kultycznej oraz teologiczne kryteria sakralności sztuki muzycznej. W tym kontekście istotną rolę pełni także próba wytyczenia granic tzw. inkulturacji, w zetknięciu muzyki kościelnej ze sztuką tworzoną na innym gruncie kulturowym oraz w oparciu o inne założenia antropologiczne. Warto zauważyć, że teologiczna refleksja nad muzyką nie jest wyłącznie domeną teologów katolickich, ale stanowi także przedmiot zainteresowań naukowych przedstawicieli innych Kościołów chrześcijańskich (m.in. anglikanów, luteranów, prawosławnych). W tym kontekście teologia muzyki jawi się jako intelektualna i duchowa przestrzeń dialogu ekumenicznego, a także szeroko pojętego spotkania pomiędzy różnymi religiami a światem kultury. Celem przedmiotu jest prezentacja zagadnień dotyczących muzyki w aspekcie teologicznym, ze szczególnym uwzględnieniem punktów stycznych pomiędzy wiarą a sztuką. Jako efekt kształcenia przewiduje się zdobycie wiedzy oraz ukształtowanie postawy humanistycznej i artystycznej pozwalającej na zrozumienie religijnej inspiracji sztuki muzycznej na przestrzeni wieków i współcześnie. Dzięki temu student będzie mógł nabyć umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy do analizowania szeroko rozumianej twórczości muzycznej, a zwłaszcza do określenia podstawowych kryteriów teologicznych muzyki sakralnej.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Podstawowy kurs z zakresu wprowadzenia do teologii, biblijnych podstaw muzyki oraz liturgiki ogólnej. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Historia estetyki muzycznej. Historia muzyki kościelnej. | |
bibliografia podstawowa | |
Bramorski J., Muzyka – życie sztuką i sztuka życia. Biblijne podstawy etosu artysty muzyka, w: J. Bramorski (red.), Musica sacra 5, Gdańsk 2010, s. 36-57. Bramorski J., Muzyka jako „via pulchritudinis”, w: J. Krassowski (red.), Musica sacra 4, Gdańsk 2008, s. 27-44. Bramorski J., Muzyka w kontekście myśli teologicznej św. Tomasza z Akwinu, "Studia Gdańskie" 27(2010), s. 91-110. Bramorski J., Etyczno-pedagogiczny wymiar muzyki w koncepcji pitagorejskiej, "Sztuka-Kultura-Edukacja" 2(2011), s. 7-16. Bramorski J., Etyczny wymiar muzyki w koncepcji Arystotelesa, w: J. Bramorski (red.), Musica sacra 7, Gdańsk 2011, s. 21-40. Grabowski B., Muzyka w przestrzeni sakralnej, w: J. Krassowski (red.), Musica sacra, Gdańsk 2005, s. 83-97. Grabowski B., Przestrzeń muzyki sakralnej, w: J. Krassowski (red.), Musica sacra, Gdańsk 2005, s. 68-82. Hinz E., Nurt religijny w muzyce różnych epok, Pelplin 2005. Hinz E., Zarys historii muzyki kościelnej, Pelplin 2008. Matusiak B., Hildegarda z Bingen. Teologia muzyki, Kraków 2003. Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2001. Ratzinger J., Nowa pieśń dla Pana, Kraków 2005. Ratzinger J., Śpiewajcie Panu pieśń nową, w: F. Koenig (red.), Muzyka w służbie Bogu i człowiekowi, Gliwice 2006, s. 9-12. Ratzinger J., Sakrament i misterium. Teologia liturgii, Kraków 2011, s. 157-180. Stankiewicz D., Człowiek jako byt osobowy otwarty na prawdę, dobro i piękno, w: J. Bramorski (red.), Musica sacra 7, Gdańsk 2011, s. 9-19. Waloszek J., Teologia muzyki. Współczesna myśl teologiczna o muzyce, Opole 1997. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Bramorski J., Chrześcijanin jako świadek piękna, „Ateneum Kapłańskie” 150(2008) z. 2, s. 244-264. Fubini E., Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997. Grygiel W.P., Muzyka jako echo natury, w: J. Krassowski (red.), Musica sacra 2, Gdańsk 2006, s. 11-20. Kawecki W., Czy piękno może zbawić? Wokół teologii piękna, „Studia Theologica Varsaviensia” 47(2009) nr 2, s. 201-221. Montagu J., Instrumenty muzyczne w Biblii, Kraków 2006. Poltner G., Estetyka filozoficzna, Kraków 2011. Ratzinger J., Duch liturgii, Poznań 2005. Ratzinger J., Święto wiary. O teologii Mszy świętej, Kraków 2006. Zięba S., Bóg w życiu wielkich kompozytorów, Pelplin-Gdańsk 2001. Zięba S., Wpływ muzyki na psychikę człowieka, Pelplin 2003. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad etycznych związanych z teologicznym wymiarem etosu muzyka kościelnego. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student analizuje dzieła muzyczne w aspekcie zawartej w nich inspiracji teologicznej. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych w oparciu o teologiczne kryteria muzyki kościelnej. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Jacek Bramorski, | 4/3210/8896 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1) Filozoficzne źródła teologii muzyki - Muzyka w filozofii Pitagorasa, Arystotelesa i Platona 2) Teologia muzyki w perspektywie biblijnej - Teologia muzyki w Starym Testamencie - Teologia muzyki w Nowym Testamencie 3) Teologia muzyki w myśli patrystycznej i średniowiecznej - Teologiczna koncepcja muzyki według św. Augustyna - Rodzaje muzyki w ujęciu Boecjusza - Teologia muzyki św. Hildegardy z Bingen - Muzyka w myśli teologicznej św. Tomasza z Akwinu 4) Rys historyczny teologicznej refleksji nad muzyką 5) Teologia muzyki wobec współczesnych wyzwań 6) Muzyka kościelna jako integralna część liturgii 7) Muzyka kościelna pomiędzy ortodoksją a ortopraksją 8) Ekumeniczny wymiar muzyki sakralnej 9) Muzyka jako forma spotkania i dialogu międzyreligijnego 10) Etos artysty muzyka
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład ubogacony elementami konwersatorium.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Aktywne uczestnictwo w zajęciach zakończone kolokwium. |