Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Śpiew liturgiczny

symboljezyk
4/3209
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zajęcia z przedmiotu Śpiew Liturgiczny mają na celu:

- ukazanie studentowi historii muzyki wokalnej liturgicznej
- przedstawienie różnych form śpiewu monodycznego
- zapoznanie się z księgami muzyczno-liturgicznymi
- zapoznanie się z pieśniami ludowymi i śpiewnikami liturgicznymi
- przykłady śpiewów liturgicznych i ćwiczenia praktyczne.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- sporządzanie notatek

- indywidualne przygotowywanie referatów

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- zajęcia emisji głosu

- praktyka chorału gregoriańskiego

bibliografia podstawowa

•    I.Pawlak. Muzyka Liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła. Lublin 2000.
•    I.Siekierko. Muzyka a liturgia. Wrocław 2005.
•    A. Filaber. Prawodawstwo muzyki liturgicznej. Warszawa 2008.
•    Spiewnik „Psallite Domino Sapienter”. Opole 2009.
•    P. Marini. Liturgia i piękno. Pelplin 2007.
•    B.Bartkowski. Polskie śpiewy religijne społeczności katolickich. Lublin 1990.

J. Bramorski, Teologiczne kryteria doboru pieśni mszalnych, w: tenże (red.), Muzyka sakralna w europejskim przekazie kulturowym, Gdańsk 2012, s. 43-62.

 

 

bibliografia uzupełniająca

S.Dąbek. Twórczość mszalna kompozytorów Polskich XX wieku. PWN 1996.

V. Donella. La Musica in chiesa. Bergamo 1995.

A. Zoła. Melodyka ludowych śpiewów religijnych w Polsce. Lublin 2003.

efekty kształcenia - wiedza

wymienia elementy istotne w śpiewie liturgicznym
potrafi przedstawić program muzyczny zgodny z kryteriami liturgicznymi
wyciąga wnioski z poznanej wiedzy i konfrontuje je z rzeczywistością
rozpoznaje i nazywa błędy liturgiczne
definiuje zasady śpiewów w liturgii
uzupełnia i koryguje informacje o zespołach śpiewaczych

efekty kształcenia - umiejętności

interpretuje i wykonuje samodzielnie i zespołowo utwory
ustala na podstawie wiedzy elementy składowe dzieła i umie je zastosować
proponuje możliwości wykonawcze zespołów
weryfikuje i planuje możliwości repertuarowe
przewiduje problemy związane z odczytaniem repertuaru
poddaje krytyce propozycje śpiewów

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

angażuje się w działalność kulturalną swojego środowiska
dąży do przełożenia ideałów teoretycznych na sferę praktyczną
jest zorientowany w problemach wykonawczych
zachowuje otwartość na inicjatywy artystyczne
jest wrażliwy na teologiczne aspekty śpiewów liturgicznych
docenia zaangażowanie w zespole

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczeniedr hab. Jacek Bramorski, 4/3209/8889
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • ukazanie historii muzyki liturgicznej do soboru trydenckiego;
  • próba opisania terminów - muzyka liturgiczna, kościelna, religijna, chrześcijańska;
  • zapoznanie się i prezentacja różnych form śpiewów monodycznych;
metody dydaktyczne

- wykład

- ilustracje muzyczne na CD oraz DVD

- indywidualne prezentacje referatów przygotowanych przez studentów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- obecność na zajęciach

- przygotowanie referatu

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładzaliczeniedr hab. Jacek Bramorski, 4/3209/8895
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • ukazanie historii muzyki liturgicznej od soboru trydenckiego do Vaticanum II;
  • zapoznanie się i prezentacja różnych form śpiewów monodycznych;
  • Msze polskie (m.in. Pawlak, Piasecki, Chlondowski) - tradycje śpiewów lokalnych
  • melodie psalmów i Alleluja;
  • chorał gregoriański (msze łacińskie I-VIII)
metody dydaktyczne

- wykład

- ilustracje muzyczne na CD oraz DVD

- indywidualne prezentacje referatów przygotowanych przez studentów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- obecność na zajęciach

- kolokwium ustne z materiału historii muzyki liturgicznej

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładzaliczeniedr hab. Jacek Bramorski, 4/3209/8901
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • zapoznanie się z historią śpiewu w językach narodowych – pieśń kościelna w Polsce;
  • śpiewniki kościelne - w tradycji kościelnej w Polsce;
  • ukazanie historii muzyki polifonicznej w tradycji kościelnej;
metody dydaktyczne

- wykład

- ilustracje muzyczne na CD oraz DVD

- indywidualne prezentacje referatów przygotowanych przez studentów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- obecność na zajęciach

- przygotowanie referatu

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.000.5wykładkolokwiumdr hab. Jacek Bramorski, 4/3209/8906
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Miejsce wykonywania śpiewów liturgicznych w celebracjach liturgicznych;
  • Funkcje poszczególnych śpiewów liturgicznych;
  • ćwiczenia śpiewów liturgicznych –  chorał gregoriański (msze IX-XVI);
  • zapoznanie się z śpiewami celebransów (m.in. Triduum Sacrum, Prefacje, tony oracji).
metody dydaktyczne

- wykład, ćwiczenia

- ilustracje muzyczne na CD oraz DVD

- indywidualne prezentacje referatów przygotowanych przez studentów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- obecność na zajęciach

- opanowanie wyznaczonych śpiew liturgicznych

wykonanie: www.ansta.pl