Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Zespół - Schola Cantorum I

symboljezyk
4/3208polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Schola Cantorum przez dwa kolejne semestry (studia magisterskie) ma na celu m.in.;

-poznanie zapisu cheironomicznego i promowanie śpiewu gregoriańskiego według zasad semiologii gregoriańskiej

- stworzenie zespołu śpiewaczego który będzie wzorcem dla innych zespołów śpiewaczych uczestniczących w celebracjach kościelnych;
- poznanie i propagowanie skarbca śpiewów chorałowych oraz prezentacje tych śpiewów w liturgii Mszy św. i nabożeństw;
- poznanie i wykonywanie dzieł późniejszych kompozytorów (np. renesansowych) przeznaczonych do liturgii;
- wykształcenie praktycznych umiejętności pracy zespołowej;
- nauka i praktyka solistycznych (kantor) i  zespołowych technik wykonawczych;
- promocja wartościowych śpiewów liturgicznych poprzez udziały w różnych celebracjach liturgicznych oraz organizowanych koncertach w okresie adwentu oraz Wielkiego Postu.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Podstawowe umiejętności wokalne
  • Poznanie zasad semiologii gregoriańskiej
  • Umiejętność czytania nut głosem
  • Prawidłowa dykcja
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

zespół muzyki dawnej

konwersatorium języka łacińskiego

bibliografia podstawowa
  • śpiewy chorałowe w zapisie watykańskim oraz w zapisie adiastematycznym

Literatura:

  • Graduale Triplex. Solesmis 1979.
  • Graduale Novum. Editio Magis Critica. Regensburg 2011.
  • Gaudeamus. Opr.W. Kądziela
  • Poźniak G., Schola liturgiczna, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006
  • Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Polihymnia, Lublin 2001.
bibliografia uzupełniająca
  • Semiologia gregoriańska. Dom Eugene Cardine
  • Modalność chorału gregoirańskiego. H.Siekierko
  • Notacja santgalleńska i metzeńsk. H.Siekierko
efekty kształcenia - wiedza

posiada znajomość repertuaru chorałowego
definiuje i rozróżnia budowę utworów z okresu m.in. średniowiecza i renesansu i baroku
wymienia i opisuje podstawową wiedzę dotyczącą prawidłowej emisji głosu
rozpoznaje formy chorałowe
wyjaśnia zapis neumatyczny
wyciąga wnioski dla interpretacji danych form chorałowych

efekty kształcenia - umiejętności

umie wykonać repertuar chorałowy zarówno śpiewy sylabiczne jak i melizmatyczne
analizuje materiał pod względem kryteriów stylistycznych
organizuje i jest przygotowany do pracy z innymi muzykami
opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji utworów
ocenia i potrafi samodzielnie doskonalić własny warsztat
posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych repertuaru chorałowego
wyprowadza wnioski na podstawie różnych stresowych sytuacji podczas występów publicznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

angażuje się i realizuje własne działania artystyczne wpływające na poziom edukacji muzycznej
wykazuje kreatywność we współpracy w ramach przygotowania projektów i różnych zadań
zachowuje krytycyzm w stosunku do interpretacji śpiewów chorałowych
chętnie podejmuje dyskusję na temat chorału gregoriańskiego
jest zorientowany o bazie eduakcyjnej zajmującej sie chorałem
kieruje pracą zespołową i jest odpowiedzialny za zespół

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.005.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3208/8888
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Chorał gregoriański we wszystkich swoich formach (szczególnie formy w zapisie cheironomicznym - formy Introitu, Offertorium)

 

metody dydaktyczne

•    ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
•    słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
•    uczestniczenie w występach publicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.005.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3208/8894
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Chorał gregoriański we wszystkich swoich formach (szczególnie formy w zapisie cheironomicznym - formy Communio)

 

metody dydaktyczne

•    ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
•    słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
•    uczestniczenie w występach publicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.005.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3208/8900
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Chorał gregoriański we wszystkich swoich formach (szczególnie formy w zapisie cheironomicznym - formy Graduały)

 

metody dydaktyczne

•    ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
•    słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
•    uczestniczenie w występach publicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.007.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3208/8905
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Chorał gregoriański we wszystkich swoich formach (szczególnie formy w zapisie cheironomicznym - formy Tractusy, Alleluja)

 

metody dydaktyczne

•    ćwiczenia śpiewów zespołowe i indywidualne
•    słuchanie nagrań w celu konfrontacji i analizy wykonawczej
•    uczestniczenie w występach publicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryterium zaliczenia będzie zarówno ocena efektów pracy całego zespołu, jak również indywidualnych predyspozycji oraz postawy poszczególnych studentów. Warunkiem zaliczenia będzie obecność na zajęciach oraz udział w publicznych produkcjach Scholi Cantorum.

wykonanie: www.ansta.pl