Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Muzyka przestrzeni sakralnej

symboljezyk
4/3205polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest ukazanie filozoficzno - teologicznej istoty liturgii
realizowanej w przestrzeni świątyni. Obraz świata i człowieka w liturgii.
Antropologiczny model kościelnej liturgii. Miejsce i zadania muzyki w liturgii
świątynnej. Omówienie pod wieloma aspektami istoty i charakteru przestrzeni
sakralnej. Ukazanie szczególnego fenomenu, jakim jest współistnienie sztuk w
kościele w porównaniu z formami świeckimi. Wpływ praw przestrzeni
sakralnej na dobór odpowiedniego języka muzycznego, budowę i kształtowanie
formy oraz zastosowanie właściwej interpretacji.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość historii powszechnej, historii sztuki, historii muzyki, form muzycznych,

a także wiedza z zakresu podstaw teologii oraz liturgiki.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Filozofia, estetyka, historia kultury, teologia muzyki, liturgika, improwizacja organowa

bibliografia podstawowa

Sobór Watykański II. Konstytucja o Liturgii św. Sacrosanctum concilium, 04.12.1963.

Instrukcja Episkopatu Polski o Muzyce liturgicznej po Soborze Watykańskim II, 08.02.1979.

Jan Paweł II, List do Artystów, Watykan, 04.04.1999.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum 1994.

Liber usualis. Missae et officii pro dominicis et festis cum cantu gregoriano. Ex editione Vaticana adamussim excerpto et rhythmicis signis in subsidium cantorum a Solesmensibus Monachis diligenter ornato, Parisiis-Tornaci-Romae-Neo Eboraci 1962.

Augustyn św. Wyznania, Warszawa 1955.

Koneczny F. O ład w Historii, Michalineum 1992.

Kongregacja Obrzędów. Instrukcja Musicam sacram,

05.03.1967.

Lewkowicz W. Muzyka sakralna, wyd. SS. Loretanek – Benedyktynek, Warszawa 1961.

Ratzinger J. Nowa Pieśń dla Pana, Znak, Kraków 1999.

Ratzinger J. Duch Liturgii, Christianitas, Poznań 2002.

Tomasz Św. z Akwinu. Summa Theologiae.

Poradowski Zdzisław. Dziedzcitwo Rewolucji Francuskiej

bibliografia uzupełniająca

Budowa i konserwacja kościołów, Praca zbiorowa, Rada Prymasowska Budowy Kościołów, Warszawa 1981.

Drobner Mieczysław, Akustyka muzyczna, PWM Kraków 1972

Drobner Mieczysław, Instrumentoznawstwo i Akustyka PWM Kraków 1985

Dostojewski F. Idiota, cz. III, rozdz. V, Mediolan 1998. 

Feicht H. Studia nad muzyką polskiego średniowiecza, Kraków 1975.

Frączkiewicz, F. Skołyszewski. Formy muzyczne, PWM, Kraków 1966.

Gołos Jerzy, Polskie organy i muzyka organowa, Inst.

Wyd. PAX, Warszawa 1972.

Guardini R. Die Kirche des Herrn. Meditationen, Wirzburg 1965.

Harnoncourt N. Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995.

Hinz E. ks. Chorał gregoriański, Pelplin 1985.

Łaś J. Tonalność melodii gregoriańskich, Kraków 1965.

Natanson Tadeusz. Wstęp do nauki o muzykoterapii,

Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1979.

Niziurski Mirosław. Harmonia, PWM, Warszawa 1984.

Pawlak I. Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II

w świetle dokumentów Kościoła, Polihymnia, Lublin 2000.

Podhajski M. Formy muzyczne, PWN, Warszawa 1991.

Polskie pieśni pasyjne. Średniowiecze i wiek XVI.

Red. J. Nowak-Dłużewski, t. I-II, Inst. Wyd. PAX, Warszawa 1977.

Poszowski A. Harmonia tonalna, Gdańsk 1980.

Pociej B. Bach. Muzyka i wielkość, Kraków 1972.

Rimski-Korsakow M., Harmonia, Kraków 1970.

Schering A. Das Symbol in der Musik, Leipzig 1941.

Schering A. J.S. Bach. Leipziger Kirchenmuzik, Leipzig 1935.

Siedlecki J. Śpiewnik kościelny, Kraków 1990.

Sikorki K. Harmonia tonalna, t. I-III, Kraków 1984.

Sikorki K. Kontrapunkt, t. I-III, Kraków 1953.

Targosz Jacek. Podstawy harmonii funkcyjnej, PWM, Kraków 1993.

Wesołowski Franciszek. Zasady muzyki, PWM, Kraków 1995.

efekty kształcenia - wiedza

ma świadomość dziedzictwa kulturowego cywilizacji chrześcijańskiej
ma podstawową wiedzę na temat funkcji muzyki w wyrażaniu ekspresji począwszy od czasów starożytnych
ma uporządkowaną znajomość i ogólną wiedzę głównych kierunków w obrębie dyscyplin filozoficznych i teologicznych oraz ich wzajemnych związków
posiada wiedzę na temat tradycyjnych relacji etyki a estetyki
posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków z innymi dziedzinami życia
posiada zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów

efekty kształcenia - umiejętności

posiada umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków z porównywania wątków z różnych dziedzin nauk
posiada umiejętność analizy stanu kulturowego poszczególnych epok
posiada umiejętność odniesienia się do stanu współczesnej kultury
posiada umiejętność podejmowania kreacji muzycznych w oparciu o szeroki kontekst kulturowy
posiada umiejętność dobierania odpowiednich środków wyrazu muzycznego w zależności od przeznaczenia
posiada zdolność do pogłębiania nabytej wiedzy
posiada umiejętność dokonywania uogólnień oraz syntezy myśli

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych
potrafi poddać krytycznej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej
potrafi precyzyjnie formułować opinie i wnioski dotyczące zagadnień dotyczących edukacyjnej roli muzyki w społeczeństwie
jest świadomy wielostronnych powiązań muzyki z innymi dziedzinami sztuki i nauki
jest świadomy roli muzyki w kształtowaniu i wyrażaniu postawy człowieka
ma uporządkowaną wiedzę na temat norm etycznych oraz etyki zawodowej

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0wykładkolokwiumprof. dr hab. Bogusław Grabowski, 4/3205/8885
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.  „Musica da chiesa", a „Musica da camera",

2.   Integracja sztuk w przestreni sakralnej,

3.   Całościowe wyrażanie własnej egzystencji w muzyce liturgicznej,

4,   Historyczne korzenie muzyki sakralnej,

5.   Filozoficzne podstawy sztuki chrześcijańskiej,

6.   Teologiczne podstawy muzyki w liturgii chrześcijańskiej,

7.   Przestrzenność zasadniczą cechą przebiegu myśli i kształtowania formy

      w muzyce sakralnej,

8.   Wzajemne przenikanie się wpływów sztuki świeckiej i religijnej i wynikające   

      stąd relacje.
9.   Sytuacja przed XVIII w.
10. Sytuacja po XVIII w.

11. Wpływ kultury medialnej na liturgię oraz zagrożenia stąd wynikające

metody dydaktyczne

zajęcia grupowe, seminarium

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

frekwencja, referat oraz kolokwium ustne

wykonanie: www.ansta.pl