symbol | jezyk |
---|---|
4/3205 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest ukazanie filozoficzno
- teologicznej istoty liturgii | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość historii powszechnej, historii sztuki, historii muzyki, form muzycznych, a także wiedza z zakresu podstaw teologii oraz liturgiki. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Filozofia, estetyka, historia kultury, teologia muzyki, liturgika, improwizacja organowa | |
bibliografia podstawowa | |
Sobór Watykański II. Konstytucja o Liturgii św. Sacrosanctum concilium, 04.12.1963. Instrukcja Episkopatu Polski o Muzyce liturgicznej po Soborze Watykańskim II, 08.02.1979. Jan Paweł II, List do Artystów, Watykan, 04.04.1999. Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum 1994. Liber usualis. Missae et officii pro dominicis et festis cum cantu gregoriano. Ex editione Vaticana adamussim excerpto et rhythmicis signis in subsidium cantorum a Solesmensibus Monachis diligenter ornato, Parisiis-Tornaci-Romae-Neo Eboraci 1962. Augustyn św. Wyznania, Warszawa 1955. Koneczny F. O ład w Historii, Michalineum 1992. Kongregacja Obrzędów. Instrukcja Musicam sacram, 05.03.1967. Lewkowicz W. Muzyka sakralna, wyd. SS. Loretanek – Benedyktynek, Warszawa 1961. Ratzinger J. Nowa Pieśń dla Pana, Znak, Kraków 1999. Ratzinger J. Duch Liturgii, Christianitas, Poznań 2002. Tomasz Św. z Akwinu. Summa Theologiae. Poradowski Zdzisław. Dziedzcitwo Rewolucji Francuskiej | |
bibliografia uzupełniająca | |
Budowa i konserwacja kościołów, Praca zbiorowa, Rada Prymasowska Budowy Kościołów, Warszawa 1981. Drobner Mieczysław, Akustyka muzyczna, PWM Kraków 1972 Drobner Mieczysław, Instrumentoznawstwo i Akustyka PWM Kraków 1985 Dostojewski F. Idiota, cz. III, rozdz. V, Mediolan 1998. Feicht H. Studia nad muzyką polskiego średniowiecza, Kraków 1975. Frączkiewicz, F. Skołyszewski. Formy muzyczne, PWM, Kraków 1966. Gołos Jerzy, Polskie organy i muzyka organowa, Inst. Wyd. PAX, Warszawa 1972. Guardini R. Die Kirche des Herrn. Meditationen, Wirzburg 1965. Harnoncourt N. Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995. Hinz E. ks. Chorał gregoriański, Pelplin 1985. Łaś J. Tonalność melodii gregoriańskich, Kraków 1965. Natanson Tadeusz. Wstęp do nauki o muzykoterapii, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1979. Niziurski Mirosław. Harmonia, PWM, Warszawa 1984. Pawlak I. Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Polihymnia, Lublin 2000. Podhajski M. Formy muzyczne, PWN, Warszawa 1991. Polskie pieśni pasyjne. Średniowiecze i wiek XVI. Red. J. Nowak-Dłużewski, t. I-II, Inst. Wyd. PAX, Warszawa 1977. Poszowski A. Harmonia tonalna, Gdańsk 1980. Pociej B. Bach. Muzyka i wielkość, Kraków 1972. Rimski-Korsakow M., Harmonia, Kraków 1970. Schering A. Das Symbol in der Musik, Leipzig 1941. Schering A. J.S. Bach. Leipziger Kirchenmuzik, Leipzig 1935. Siedlecki J. Śpiewnik kościelny, Kraków 1990. Sikorki K. Harmonia tonalna, t. I-III, Kraków 1984. Sikorki K. Kontrapunkt, t. I-III, Kraków 1953. Targosz Jacek. Podstawy harmonii funkcyjnej, PWM, Kraków 1993. Wesołowski Franciszek. Zasady muzyki, PWM, Kraków 1995. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
ma świadomość dziedzictwa kulturowego cywilizacji chrześcijańskiej | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków z porównywania wątków z różnych dziedzin nauk | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/3205/8885 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. „Musica da chiesa", a „Musica da camera", 2. Integracja sztuk w przestreni sakralnej, 3. Całościowe wyrażanie własnej egzystencji w muzyce liturgicznej, 4, Historyczne korzenie muzyki sakralnej, 5. Filozoficzne podstawy sztuki chrześcijańskiej, 6. Teologiczne podstawy muzyki w liturgii chrześcijańskiej, 7. Przestrzenność zasadniczą cechą przebiegu myśli i kształtowania formy w muzyce sakralnej, 8. Wzajemne przenikanie się wpływów sztuki świeckiej i religijnej i wynikające stąd relacje. 11. Wpływ kultury medialnej na liturgię oraz zagrożenia stąd wynikające | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia grupowe, seminarium
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
frekwencja, referat oraz kolokwium ustne |