symbol | jezyk |
---|---|
4/3204 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Rozwijanie sztuki i umiejętności kreowania wypowiedzi muzycznej “na żywo", aby w praktyce potrafić aktywnie i w różnych sposobach odnosić się do formy i treści sprawowanej liturgii poprzez m in. wykonywanie instrumentalnych fragmentów oprawy muzycznej, tworzenie odpowiednich przygrywek do pieśni i innych śpiewów, rozbudowywanie akompaniamentu w postaci wariacji chorałowych szczególnie przy większej liczbie zwrotek pieśni, uwzględnianie w doborze środków wyrazu charakteru uroczystości oraz specyfiki danego okresu roku kościelnego, a także w miarę możliwości zaimprowizowania większych form. Dalsze rozwijanie sztuki akompaniamentu liturgicznego w oparciu o melodie chorału gregoriańskiego. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
umiejętność gry na organach z użyciem klawiatury pedałowej, znajomość specyfiki instrumentu i umiejętność posługiwania się nim, znajomość harmonii oraz kontrapunktu. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
organy, analiza dzieła muzycznego, literatura muzyczna, liturgika, praktyka liturgiczna | |
bibliografia podstawowa | |
Jest to autorski program nauczania w oparciu o analizę form kompozytorów różnych epok. Nagrania prezentujące zarówno wykonania utworów organowych, jak i mistrzowskich improwizacji. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Nagrania przykładów poza organowej literatury muzycznej. Podręczniki do harmonii, kontrapunktu, analizy form muzycznych | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada wiedzę dotyczącą głównych stylów muzycznych | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada umiejętność improwizacji w różnych formach i stylach | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
wykazuje kreatywność podczas kształtowania własnego obrazu muzycznego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/3204/8884 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Harmonizowanie melodii pieśni z cf na wydzielonej sekcji występującym w kolejnych głosach, jako przygotowanie do tworzenia wariacji chorałowych, 2. Tworzenie krótkich swobodnych improwizacji /przygrywek/ w różnych skalach, 3. Kontynuacja pracy nad sztuką akompaniamentu liturgicznego do polskich śpiewów pochodzenia z chorału gregoriańskiego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia indywidualne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
kolokwium sprawdzające stan aktualnych umiejętności |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/3204/8891 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Dodawanie do cf różnej ilości oraz w różnych gatunkach kontrapunktycznych głosów, jako kontynuacja przygotowania do tworzenia wariacji chorałowych, 2. Tworzenie krótkich swobodnych improwizacji /przygrywek/ w różnych skalach w oparciu o motywy z danych śpiewów, 3. Kontynuacja pracy nad sztuką akompaniamentu liturgicznego do polskich śpiewów pochodzenia z chorału gregoriańskiego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia indywidualne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
kolokwium sprawdzające stan aktualnych umiejętności |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/3204/8898 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1.Tworzenie preludiów chorałowych z cf w różnych głosach i przetwarzanym na rozmaite sposoby, jako dalsza kontynuacja przygotowania do tworzenia wariacji chorałowych, 2. Tworzenie różnego typu oraz w różnej liczbie głosów polifonicznych imitacji, 3. Kontynuacja pracy nad sztuką akompaniamentu liturgicznego - harmonizacja prostszych śpiewów chorału gregoriańskiego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia indywidualne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
kolokwium sprawdzające stan aktualnych umiejętności |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | prof. dr hab. Bogusław Grabowski, | 4/3204/8903 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Tworzenie cykli wariacji chorałowych z wykorzystaniem różnych technik kontrapunktycznych, 2. Tworzenie większych swobodnych rozmiarów fantazji w różnych stylach, a także form ostinatowych, 3. Kontynuacja pracy nad sztuką akompaniamentu liturgicznego - harmonizacja bardziej złożonych śpiewów chorału gregoriańskiego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia indywidualne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
kolokwium komisyjne: 1. Student prezentuje przed komisją 3 tematy melodii, spośród których komisja wybiera jeden, jako temat do wariacji chorałowych /min. 7/, 2. Wykonanie swobodnej fantazji lub formy ostinatowej /ciaccony, passacaglii/, 3. Wykonanie akompaniamentów do 3-ch spośród 10-ciu przedstawionych komisji melodii chorału gregoriańskiego |