Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Improwizacja organowa

symboljezyk
4/3204polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Rozwijanie sztuki i umiejętności kreowania wypowiedzi muzycznej “na żywo", aby w praktyce potrafić aktywnie i w różnych sposobach odnosić się do formy i treści sprawowanej liturgii poprzez m in. wykonywanie instrumentalnych fragmentów oprawy muzycznej, tworzenie odpowiednich przygrywek do pieśni i innych śpiewów, rozbudowywanie akompaniamentu w postaci wariacji chorałowych szczególnie przy większej liczbie zwrotek pieśni, uwzględnianie w doborze środków wyrazu charakteru uroczystości oraz specyfiki danego okresu roku kościelnego, a także w miarę możliwości zaimprowizowania większych form. Dalsze rozwijanie sztuki akompaniamentu liturgicznego w oparciu o melodie chorału gregoriańskiego.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

umiejętność gry na organach z użyciem klawiatury pedałowej, znajomość specyfiki instrumentu i umiejętność posługiwania się nim, znajomość harmonii oraz kontrapunktu.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

organy, analiza dzieła muzycznego, literatura muzyczna, liturgika, praktyka liturgiczna

bibliografia podstawowa

Jest to autorski program nauczania w oparciu o analizę form kompozytorów różnych epok.

Nagrania prezentujące zarówno wykonania utworów organowych, jak i mistrzowskich improwizacji.

bibliografia uzupełniająca

Nagrania przykładów poza organowej literatury muzycznej.

Podręczniki do harmonii, kontrapunktu, analizy form muzycznych

efekty kształcenia - wiedza

posiada wiedzę dotyczącą głównych stylów muzycznych
posiada wiedzę dotyczącą praktycznego zastosowania harmonii i kontrapunktu
posiada wiedzę dotyczącą podstawowych form muzyki organowej
posiada wiedzę dotyczącą specyfiki instrumentu
posiada wiedzę dotyczącą roli improwizacji organowej w historii muzyki
posiada podstawową na temat relacji organów do innych instrumentów oraz do głosu ludzkiego

efekty kształcenia - umiejętności

posiada umiejętność improwizacji w różnych formach i stylach
podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych
posiada zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych
posiada umiejętność swobodnego kształtowania muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego
posiada umiejętność improwizowania na bazie wykonywanego utworu
posiada umiejętność transponowania przebiegów melodyczno-harmonicznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

wykazuje kreatywność podczas kształtowania własnego obrazu muzycznego
posiada umiejętność akompaniowania uczestnikom liturgii, chórom, soliście (solistom) w różnych formach
zachowuje powściągliwość i oszczędność w dobieraniu środków muzycznych
zachowuje otwartość na różne koncepcje artystyczne
wykazuje odpowiedzialność za jakość ostatecznego efektu pracy
wykazuje świadomość edukacyjnej roli muzyka kościelnego w społeczeństwie
jest wrażliwy na piękno i dąży do dzielenia się nim

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Bogusław Grabowski, 4/3204/8884
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Harmonizowanie melodii pieśni z cf na wydzielonej sekcji występującym w kolejnych głosach, jako przygotowanie do tworzenia wariacji chorałowych,

2. Tworzenie krótkich swobodnych improwizacji /przygrywek/ w różnych skalach,

3. Kontynuacja pracy nad sztuką akompaniamentu liturgicznego do polskich śpiewów pochodzenia z chorału gregoriańskiego

metody dydaktyczne

zajęcia indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kolokwium sprawdzające stan aktualnych umiejętności

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Bogusław Grabowski, 4/3204/8891
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Dodawanie do cf różnej ilości oraz w różnych gatunkach kontrapunktycznych głosów, jako kontynuacja przygotowania do tworzenia wariacji chorałowych,

2. Tworzenie krótkich swobodnych improwizacji /przygrywek/ w różnych skalach w oparciu o motywy z danych śpiewów,

3. Kontynuacja pracy nad sztuką akompaniamentu liturgicznego do polskich śpiewów pochodzenia z chorału gregoriańskiego

metody dydaktyczne

zajęcia indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kolokwium sprawdzające stan aktualnych umiejętności

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Bogusław Grabowski, 4/3204/8898
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.Tworzenie preludiów chorałowych z cf w różnych głosach i przetwarzanym na rozmaite sposoby, jako dalsza kontynuacja przygotowania do tworzenia wariacji chorałowych,

2. Tworzenie różnego typu oraz w różnej liczbie głosów polifonicznych imitacji,

3. Kontynuacja pracy nad sztuką akompaniamentu liturgicznego - harmonizacja prostszych śpiewów chorału gregoriańskiego

metody dydaktyczne

zajęcia indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kolokwium sprawdzające stan aktualnych umiejętności

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0ćwiczeniakolokwiumprof. dr hab. Bogusław Grabowski, 4/3204/8903
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Tworzenie cykli wariacji chorałowych z wykorzystaniem różnych technik kontrapunktycznych,

2. Tworzenie większych swobodnych rozmiarów fantazji w różnych stylach, a także form ostinatowych,

3. Kontynuacja pracy nad sztuką akompaniamentu liturgicznego - harmonizacja bardziej złożonych śpiewów chorału gregoriańskiego

metody dydaktyczne

zajęcia indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
kolokwium komisyjne: 1. Student prezentuje przed komisją 3 tematy melodii, spośród których komisja wybiera jeden, jako temat do wariacji chorałowych /min. 7/, 2. Wykonanie swobodnej fantazji lub formy ostinatowej /ciaccony, passacaglii/, 3. Wykonanie akompaniamentów do 3-ch spośród 10-ciu przedstawionych komisji melodii chorału gregoriańskiego
wykonanie: www.ansta.pl