Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka nauczania śpiewu chorałowego (KS)

symboljezyk
4/3202polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta m.in.:

- z historią śpiewu gregoriańskiego;
- metodami odczytywania zapisu gregoriańskiego w tym zapisu cheironomicznego

- poznaniem semiologii gregoriańskiej;
- poznanie sposobów wykonywania różnych form chorału;
- problemami emisyjnymi związanymi ze śpiewem chorału
- interpretacja śpiewów chorałowych;
- nauka solistycznych i zespołowych technik wykonawczych;

- zapoznanie się ze sposobami nauczania chorału gregoriańskiego

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

umiejętność czytania zapisu chorałowego watykańskiego

umiejętność czytania zapisu neumatycznego

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

lektorat języka łacińskiego,

paleografia łacińska

bibliografia podstawowa
  • Liber Usualis;
  • Śpiewnik „Gaudeamus” (Red. A. Filaber);
  • Graduale triplex. Solesmes 1979 r.,
  • Graduale simplex. Watykan 1999r.
  • E. Cardin. Semiologia Gregoriańska. Kraków 2005.
  • I. Siekerka. Modalność chorału gregoriańskiego. Kraków 2006.
  • I. Siekierko. Notacja santgalleńska i metzeńska. Opole 2005.
  • Nagrania z własnej biblioteki audio.
bibliografia uzupełniająca
  • Graduale Novum. Regensburg 2011;
  • A. Turco. La scrittura musicale del canto gregoriano. Prima I seconda parte. Verona 2006.
efekty kształcenia - wiedza

wyjasnia wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji śpiewu chporałowego
wyciąga proste wnioski wykonawcze z poznanego repertuaru
rozpoznaje repertuar analizowany
wyjaśnia zagadnienia związane z nauczaniem form chorałowych
streszcza wiedzę dotyczącą procesu emisji głosu w odniesieniu do pracy zepsołowej
nazywa fachową terminologią zapis neumatyczny

efekty kształcenia - umiejętności

wybiera sposób do praktycznego zastosowania wiedzy w aspekcie pedagogicznym
szacuje możliwości opanowania pamięciowego repertuaru
poddaje krytyce sposób odczytania śpiewów
argumentuje sposób interpretacji form chorałowych
proponuje swoje odczytanie zapisu
dyskutuje na temat sposobów prowadzenia zespołów

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

wykazuje kreatywność w pracy z grupą
angażuje się w poszukiwanie optymalnych sposobów nauczania chorału
zachowuje otwartość na różne sugestie innych osób
wykazuje odpowiedzialność za przekazane wiadomości
dyskutuje z innymi w kwestii interpretacji
pracuje samodzielnie i wykazuje kreatywność

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Muzyka kościelna (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładzaliczeniedr hab. Sławomir Bronk, 4/3202/8882
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Paleografia chorału gregoriańskiego - niezbędnym środkiem do efektywnej pracy

3. Semiologia gregoriańska - podstawą współczesnej edukacji chorałowej

4. Interpretacje różnych form – śpiewy z Graduale Triplex i Graduale Novum

5. Porównywanie zapisu śpiewów w różnych okresach  

6. Emisja głosu w śpiewie form chorałowych

7. Interpretacje różnych form – śpiewy z Graduale Triplex i Graduale Novum;

8. Sposoby prowadzenie śpiewów gregoriańskich – próby kierowania śpiewem (dyrygowania)

metody dydaktyczne

wykład, projekcje przykładów

wspólne ćwiczenia śpiewów,

dyskusje

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

obecność na zajęciach oraz zaliczenie materiału omawianego

wykonanie: www.ansta.pl