Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyka zespołu instrumentów szkolnych

symboljezyk
4/3184polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • umiejętność organizacji, przygotowania i prowadzenia audycji szkolnej
  • umiejętność aranżowania i opracowania utworów na potrzeby audycji ze szczególnym uwzględnieniem instrumentarium Orffa
  • umiejętność wykorzystania instrumentów szkolnych w trakcie audycji
  • rozwijanie twórczej inicjatywy studentów oraz umiejętności pracy zespołowej
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • podstawowa umiejętność gry na fortepianie
  • podstawowa umiejętność gry na instrumentach szkolnych
  • przygotowanie emisyjne
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • praktyka metodyki i teorii edukacji
  • keyboard, instrumenty szkolne, nauka akompaniamentu, emisja głosu
bibliografia podstawowa

Lipska E., Przychodzińska M. (1999) Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, Warszawa, WSiP

Stasińska K., Instrumentarium Orffa w szkole, WSiP, Warszawa 1986

bibliografia uzupełniająca

Komorowska M., Dziecięca orkiestra perkusyjna, WSiP, Warszawa 1978

efekty kształcenia - wiedza

- posiada znajomość prowadzenia wystąpień przed publicznością oraz zna zasady zachowania podczas prowadzenia różnego rodzaju koncertów
- posiada umiejętność wyrażania zaplanowanych treści w sposób adekwatny do potrzeb
- definiuje kształt i stałe elementy składowe wydarzenia artystycznego przed publicznością
- wyciąga proste wnioski z przeprowadzonych spotkań z dziećmi i młodzieżą w różnym wieku i o różnych potrzebach emocjonalnych i intelektualnych
- zna zasady wyrażania zaplanowanych treści oraz instrukcji w sposób adekwatny do potrzeb odbiorcy ze względu na jego możliwości adaptacyjne oraz poziom i jakość przyswajania wiedzy
- definiuje potrzeby i zainteresowania ucznia - odbiorcy podczas planowania audycji szkolnych biorąc pod uwagę dojrzałość emocjonalną, wiek dziecka itp.

efekty kształcenia - umiejętności

- posiada umiejętność praktycznego zastosowania pogłębionej wiedzy dotyczącej szerokich aspektów pedagogiki, dającą kwalifikacje do nauczania w zakresie swojej specjalności na wszystkich poziomach edukacji muzycznej
- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
- na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów artystycznych oraz audycji edukacyjnych
- posiada umiejętność dostosowywania zaplanowanych faz audycji szkolnych do zaistniałych sytuacji uwarunkowanych przez poziom zaangażowania widowni
- posiada umiejętność wyrażania zaplanowanych treści oraz instrukcji w sposób adekwatny do potrzeb odbiorcy ze względu na jego możliwości adaptacyjne oraz poziom i jakość przyswajania wiedzy
- sprawnie porusza się w multimedialno - technicznych aspektach i systemach rejestrowania zdarzeń artystycznych, w które wyposażone jest miejsce tego zdarzenia

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi
- realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne
- umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych kanałów i technik, z osobami z którymi współpracuje
- w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną z prowadzonymi zespołami oraz indywidualnie
- w ramach przygotowań do występu zgodnie pracuje w zespole i jest w stanie pokierować pracą grupy
- czynny udział w audycjach szkolnnych

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
14.001.5ćwiczeniazaliczeniemgr Katarzyna Tamulis, 4/3184/8859
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • odpowiedni dobór repertuaru uwzględniający temat i charakter audycji szkolnej
  • opracowanie utworów z uwzględnieniem możliwości wykonawczych zespołu
  • czynny udział w audycji oraz jej przygotowaniach
  • opracowanie prezentacji multimedialnej i projektu plakatu
  • pisemne sprawozdanie z audycji
metody dydaktyczne

metody praktyczne: realizacji zadań oraz ćwiczeń

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przygotowanie oraz czynne uczestnictwo w audycjach szkolnych. Twórczy wkład w opracowanie i zaaranżowanie materiału muzycznego na potrzeby audycji. Umiejętność organizacji audycji oraz pracy zespołowej. Każdy student zobowiązany jest do przeprowadzenia przynajmniej jednej z odbywających się co miesiąc audycji szkolnych z udziałem uczniów szkoły podstawowej.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
24.000.5ćwiczeniazaliczeniemgr Katarzyna Tamulis, 4/3184/8860
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • odpowiedni dobór repertuaru uwzględniający temat i charakter audycji szkolnej
  • opracowanie utworów z uwzględnieniem możliwości wykonawczych zespołu
  • czynny udział w audycji oraz jej przygotowaniach
  • opracowanie prezentacji multimedialnej i projektu plakatu
  • pisemne sprawozdanie z audycji
metody dydaktyczne

metody praktyczne: realizacji zadań oraz ćwiczeń

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przygotowanie oraz czynne uczestnictwo w audycjach szkolnych. Twórczy wkład w opracowanie i zaaranżowanie materiału muzycznego na potrzeby audycji. Umiejętność organizacji audycji oraz pracy zespołowej. Każdy student zobowiązany jest do przeprowadzenia przynajmniej jednej z odbywających się co miesiąc audycji szkolnych z udziałem uczniów szkoły podstawowej.

wykonanie: www.ansta.pl