symbol | jezyk |
4/3183 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
1. Charakterystyka przedmiotu:
Przedmiot Praktyka terapii behawioralnej w arteterapii stanowi praktyczne rozszerzenie wiedzy zdobytej na zajęciach z przedmiotu Terapia behawioralna w arteterapii.
2. Założenia i cele:
- praktyczne zastosowanie wiedzy na temat stososowania wzmocnień,
- praktyczne zastosowanie wiedzy na temat redukcji zachowań trudnych,
- nabycie umiejętności prowadzenia zajęć muzycznych z wykorzystaniem elementów terapii behawioralnej,
- nabycie umiejętności analizy zachowania ucznia.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest ukończenie lub równoległe uczestnictwo w zajęciach z przedmiotu Terapia behawioralna w arteterapii. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Podstawy pracy z osobami niepełnosprawnymi.
Zastosowanie zajęć muzycznych w rewalidacji i terapii osób niepełnosprawnych. |
bibliografia podstawowa |
- Ayllon T., Jak
stosować gospodarkę żetonową i system punktowy, Stowarzyszenie Pomocy
Osobom Autystycznym, Gdańsk 2000.
- Azrin
N. H., Besalel V. A., Jak stosować praktykę
pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, Stowarzyszenie Pomocy Osobom
Autystycznym, Gdańsk 2000
- Kossewska J. (red.) Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami
pokrewnymi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
- Sacher
W. A., Muzyka w terapii dziecka autystycznego. Studium przypadku, [w:]
Z. Konaszkiewicz, Muzyka w życiu osób niepełnosprawnych, Akademia
Muzyczna im. F.Chopina, Warszawa 2004.
- Schopler E., Reichler R.J., Lansing M., Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów,
Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk 1995.
- Streifel S., Jak
uczyć przez modelowanie i imitację,. Stowarzyszenie Pomocy Osobom
Autystycznym, Gdańsk 2000.
- Suchowierska M., Bąbel P., Analiza zachowania od A do Z., GWP, Gdańsk 2010.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Pisula E. Małe dziecko z autyzmem, GWP, Sopot 2005.
- Notbohm E., 10 rzeczy o których chciałoby ci powiedzieć
dziecko z autyzmem. Świat Książki, Warszawa 2009.
- McClannahan L.E., Krantz
P.J., Plany aktywności dla dzieci z
autyzmem. Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk 2002
- Frith U., Autyzm wyjaśnienie tajemnicy, GWP, Gdańsk 2008
- Howlin P., Baron-Cohen S.,
Hadwig J., Jak uczyć dzieci z autyzmem
czytania umysłu. Praktyczny poradnik dla nauczycieli i rodziców, Wydawnictwo
JAK, Kraków 2010.
- Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm
dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,
Kraków 2000.
- Powers M.D., Children with autism. A parents’ guide, Woodbine
House, Bethesda (USA) 2000.
- Randall P., Parker J., Autyzm. Jak pomóc rodzinie, Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
- di Franco G., Music and autism: Vocal improvisation
as containment of stereotypies, [w:] T. Wigram, J. De Backer (red.), Clinical
applications of music therapy in developmental disability, paediatrics and
neurology, London 1999.
|
efekty kształcenia - wiedza |
posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, zwłaszcza w jej aspektach animacji kultury, wychowania przez sztukę oraz oddziaływania terapeutycznego muzyki student zna założenia terapii behawioralnej i stosowanej analizy zachowania student wie, w jaki sposób należy stosować terapię behawioralną podczas zajęć muzycznych wie, jakie elementy terapii behawioralnej mogą być zastosowane podczas zajęć muzycznych wyjaśnia terapeutyczne znaczenie muzyki potrafi wyciągnąć wnioski dotyczące prowadzenia zajęć muzycznych z zastosowaniem terapii behawioralnej na podstawie obserwacji student zna podstawę programową dla przedmiotu muzyka dla szkolnictwa specjalnego |
efekty kształcenia - umiejętności |
student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych potrafi napisać scenariusz lekcji z wykorzystaniem elementów terapii behawioralnej umie wymienić zasady wzmacniania stosowane wobec konkretnego ucznia potrafi prawidłowo wzmacniać pożądane zachowanie potrafi prawidłowo reagować w sytuacji pojawienia się zachowania trudnego po przeprowadzonych zajęciach weryfikuje uprzednio zaplanowany scenariusz zajęć analizuje znaczenie konkretnych zachowań u poszczególnych uczniów porównuje sposoby pracy kolegów i koleżanek |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzega zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych zdaje sobie sprawę ze specyfiki placówki, w której odbywają się praktyki ma świadomość konieczności poszanowania praw ucznia przestrzega zasady zapewnienia poufności w zakresie danych uczniów, o których informacje pozyskał w trakcie odbywania praktyk student zachowuje ostrożność podczas wyrażania opinii na temat pracy osoby, której zajęcia obserwuje jest wrażliwy na dobro uczniów, z którymi prowadzi zajęcia wykazuje kreatywność w dostowaniu programu zajęć muzyczych do potrzeb i możliwości uczniów z autyzmem |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 15.00 | 0.5 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Eliza Ludkiewicz, | 4/3183/8858 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
1. Treści programowe:
- Motywowanie – klasyfikacja wzmocnień, zasady
wyboru wzmocnień, zasady wzmacniania, rozkłady wzmocnień, gospodarka
żetonowa, kontrakty behawioralne.
- Sposoby redukowania zachowań niepożądanych –
procedury zróżnicowanego wzmacniania, wygaszanie, hiperkorekcja.
- Sposoby rozwijania zachowań deficytowych –
kształtowanie, modelowanie, metoda odrębnych prób, podpowiedzi manualne,
generalizacja.
- Praktyczne
zastosowanie zdobytej wiedzy na przykładzie zajęć muzycznych z dzieckiem
autystycznym.
2. Efekty kształcenia:
- umiejętność praktycznego zastosowania sposobów motywowania uczniów,
- umiejętność reagowania w sytuacji pojawienia się zachowania trudnego,
- praktyczne nabycie umiejętności wzmacniania zachowań deficytowych,
- nabycie praktycznych umiejętności w prowadzeniu zajęć muzycznych z zastosowaniem elementów terapii behawioralnej.
|
metody dydaktyczne |
- obserwacja,
- ćwiczenie konkretnych umiejętności,
- dyskusja |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obserwacja i przeprowadzenie zajęć muzycznych w ośrodku kształcenia specjalnego, sporządzenie kart obserwacji zajęć oraz scenariuszy przeprowadzonych zajęć. |