Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Wstęp do pedagogiki zabawy

symboljezyk
4/3176polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem głównym przedmiotu jest przygotowanie studentów do działalności pedagogicznej z zastosowaniem teorii i praktyki pedagogiki zabawy.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i muzycznej I i II etapu edukacyjnego

Podstawy wiedzy z zakresu metodyki i teorii edukacji muzycznej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyki pedagogiczne w szkołach ogólnokształcących oraz w muzycznych

bibliografia podstawowa

Bissinger-Ćwierz U., Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą. Poradnik metodyczny zawierający 150 zabaw z wykorzystaniem muzyki, plastyki, śpiewu i tańca z płytą CD i grą planszową dla pedagogów i animatorów kultury (również bez przygotowania muzycznego), Wydawnictwo Klanza, Lublin 2007; Bissinger-Ćwierz U., Pedagogika zabawy w powszechnej edukacji muzycznej, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 3/2003; Gęca L., Tańce integracyjne w pracy z grupą, KLANZA, Lublin 2002; Gritsch B., Rechberger M., Irish Dancing, IMPG, Graz 2011; Kędzior Niczyporuk E. (red.), Wprowadzenie do pedagogiki zabawy. Wybór tekstów drukowanych w „Kropli” w latach 1992 - 1994, Wydawnictwo Klanza, Lublin 1998; Zaorska Z., Pedagogika zabawy – metodyka pracy z grupą, „Kropla”, nr 1/1992.

bibliografia uzupełniająca

Czasopismo dla nauczycieli „Wychowanie Muzyczne w Szkole” oraz „Wychowanie Muzyczne”

efekty kształcenia - wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student: posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i ich praktycznego zastosowania wynikającą z kierunku studiów, czyli do prowadzenia przedmiotu "muzyka" wszystkich etapów edukacyjnych, a także do nauczania przedmiotów wynikających ze specjalności "animacja kultury z elementami arteterapii"
posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, zwłaszcza w jej aspektach animacji kultury, wychowania przez sztukę oraz oddziaływania terapeutycznego muzyki
posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki zabawy;zna jej zastosowanie w praktyce pedagogicznej
pogłębia znajomość piśmiennictwa związanego ze specjalnością
samodzielnie poszerza i rozwija wiedzę dotyczącą swojej specjalności
samodzielnie i świadomie poszerza wiedzę związaną z poznawaną problematyką

efekty kształcenia - umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć student: potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
samodzielnie projektuje zadania twórcze w ramach problematyki przedmiotowej
posiada umiejętność diagnozowania i projektowania działań praktycznych
proponuje alternatywne rozwiązania
doskonali umiejętność pracy z dziećmi
dokonuje analizy podstawowej literatury przedmiotu

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
wykazuje kreatywność w działaniach edukacyjnych
potrafi kierować pracą zespołową
współpracuje w grupie
jest wrażliwy na relacje panujące w grupie
jest kreatywny w realizacji indywidualnych zadań przedmiotowych
wykazuje poczucie odpowiedzialności w realizacji zadań przedmiotowych

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.000.5ćwiczeniazaliczeniedr Gabriela Konkol, 4/3176/8845
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Założenia przedmiotu obejmują: poznanie koncepcji pedagogiki zabawy i jej zastosowania w praktyce pedagogicznej; opanowanie umiejętności planowania i organizacji pracy, organizowanie działalności artystycznej uczestników zadań twórczych; koncepcje pracy z grupą; zastosowanie chusty edukacyjnej; pobudzenie do twórczego myślenia; poznanie wybranych zabaw muzycznych wykorzystywanych w pedagogice zabawy oraz możliwości zastosowania ich w muzykoprofilaktyce.

metody dydaktyczne

Metody problemowe: wykład problemowy

Metody praktyczne: pokaz; ćwiczenia przedmiotowe.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie prac przygotowanych przez studenta

wykonanie: www.ansta.pl