symbol | jezyk |
4/3175 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Głównym założeniem przedmiotu ANIMACJA KULTURY jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie animacji kultury (zwłaszcza muzycznej) w społeczeństwie (zwłaszcza lokalnym).
Student powinien:
- znać genezę, kierunki i specyfikę animacji kultury;
- definiować podstawowe pojęcia dot. animacji kultury;
- rozumieć rolę i znaczenie animacji w kontekście zmian społecznych;
- nabyć umiejętności przydatne w pracy animatora kultury;
- być przygotowanym do dalszego samokształcenia.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- podstawowa wiedza w zakresie funkcjonowania sektora kultury i edukacji w Polsce
- ogólny ogląd lokalnej sytuacji kulturalnej
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- Promocja i marketing dóbr kultury
- Projekt (programy dotacji działalności kulturalnej)
- Komunikacja społeczna i organizacja imprez
|
bibliografia podstawowa |
- Dragićević-Šešić M., Stojković B., Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012.
- Gajda J., Żardecki W. (red.), Dylematy animacji kulturalnej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.
- Godlewski G., Kurz I., Mencwel A., Wójtowski M. (red.), Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, IKP UW, Warszawa 2002 [dostęp do pozycji w formacie pdf: http://www.animusproject. com].
- Jedlewska B., Skrzypczak B. (red. nauk.), Dom kultury w XXI wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania, Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych, Olsztyn 2009.
- Kargul J., Upowszechnianie – animacja – komercjalizacja kultury. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
- Landsberg P., Powszechność upowszechniania i reanimacja animacji, [w:] Instytucje kultury w czasach kryzysu, J. Sójka, P. Kieliszewski, P. Landsberg, M. Poprawski (red.), Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2009.
- Latoch-Zielińska M. (red.), Animacja działań kulturalnych – wyzwanie współczesności, Fundacja MUZYKA JEST DLA WSZYSTKICH, Warszawa 2010.
- Zierkiewicz E. (red.), Tworzyć, zmieniać, aktywizować… Animacja społeczno–kulturalna jako mobilizowanie potencjału indywidualnego i przeciwdziałanie bezradności społecznej, Mar-Mar, Wrocław 2006.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Jedlewska B., Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1999.
- Jedlewska B., Skrzypczak B. (red. naukowa), Dom kultury w XX wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania, Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych, Olsztyn 2009.
- Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1996.
- Kopczyńska M., Animacja społeczno-kulturalna, Centrum Animacji Kulturalnej, Warszawa 1993.
- Kosińska M., Sikorska K., Skórzyńska A., Edukacja kulturalna jako projekt publiczny (praca zbiorowa), Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2012.
- Żebrowski J., Zawód i osobowość animatorów kultury, Wojewódzki Ośrodek Kultury, Gdańsk 1987.
- Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. 1991 Nr 114 poz. 493).
|
efekty kształcenia - wiedza |
student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, kulturalnych, pogłębioną w wybranych zakresach, zwłaszcza w systemie szkolnictwa artystycznego student posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, zwłaszcza w jej aspektach animacji kultury |
efekty kształcenia - umiejętności |
student jest zdolny do twórczego funkcjonowania w różnych formach zespołowych jako animator kultury student posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym student posiada umiejętność kreowania i realizowania projektów artystycznych (często w powiązaniu z innymi dyscyplinami) student posiada zdolność do podjęcia wiodącej roli w zespołach różnego typu |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
student wykorzystując mechanizmy psychologiczne, wykazuje się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie w zakresie wykonywania własnych działań artystycznych i dostosowywania się do współczesnego rynku pracy |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 3.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Janosz, | 4/3175/8843 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Wyjaśnienie pojęć "animacja", "kultura", "animacja kultury".
- Krótka historia animacji w Polsce i w wybranych krajach europejskich (Anglia, Francja, Niemcy, Włochy).
- Podstawowe cele i funkcje animacji kultury.
- Zawód animatora kultury, jego cechy osobowości, pożądane umiejętności, zachowania i postawy.
- Działania animatora kultury.
- Animacja kultury w środowisku lokalnym.
- Adresaci działań animacyjnych.
|
metody dydaktyczne |
- wykład informacyjny,
- prezentacje multimedialne,
- dyskusja/konwersacja,
- pogadanka,
- burza mózgów,
- praca z tekstem,
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Ocena semestralna jest wypadkową kilku czynników. Są nimi:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności),
- aktywność, kreatywność i zaangażowanie podczas zajęć,
- gotowość do udziału w dyskusjach/konwersacjach oraz działań twórczych,
- wspólny projekt animacyjny - przeprowadzenie go w terenie
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Janosz, | 4/3175/8844 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Charakterystyka centrów animacji kultury w Polsce na wybranych przykładach (np. Regionalne Centrum Animacji Kultury w Zielonej Górze http://www.rcak.pl; Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku http://www.woak.bialystok.pl/, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu http://www.wbp.poznan.pl/, Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Toruniu http://www.woak.torun.pl/).
- Charakterystyka i przegląd lokalnych (trójmiejskich) instytucji kulturalnych.
- Analiza działań animacyjnych na wybranych przykładach.
- Przedstawienie przykładów projektów animacyjnych w zakresie kultury.
- Stworzenie własnego projektu animacyjnego w lokalnym środowisku kulturalnym na bazie zdobytej wiedzy w semestrze 1.
- Stowarzyszenia i fundacje - cele, zadania, sposoby pozyskiwania dotacji.
- Podstawowe informacje na temat zarządzania instytucjami kultury, stowarzyszeniami i fundacjami.
|
metody dydaktyczne |
- wykład informacyjny,
- prezentacje multimedialne,
- dyskusja/konwersacja,
- pogadanka,
- burza mózgów,
- praca z tekstem,
- wywiad.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Ocena semestralna jest wypadkową kilku czynników. Są nimi:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności),
- aktywność, kreatywność i zaangażowanie podczas zajęć,
- gotowość do udziału w dyskusjach/konwersacjach oraz działań twórczych,
- praca semestralna - własny projekt animacyjny
|