Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Animacja kultury

symboljezyk
4/3175polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym założeniem przedmiotu ANIMACJA KULTURY jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie animacji kultury (zwłaszcza muzycznej) w społeczeństwie (zwłaszcza lokalnym).

 

Student powinien:

  • znać genezę, kierunki i specyfikę animacji kultury; 
  • definiować podstawowe pojęcia dot. animacji kultury;
  • rozumieć rolę i znaczenie animacji w kontekście zmian społecznych;
  • nabyć umiejętności przydatne w pracy animatora kultury;
  • być przygotowanym do dalszego samokształcenia.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • podstawowa wiedza w zakresie funkcjonowania sektora kultury i edukacji w Polsce
  • ogólny ogląd lokalnej sytuacji kulturalnej 
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Promocja i marketing dóbr kultury
  • Projekt (programy dotacji działalności kulturalnej)
  • Komunikacja społeczna i organizacja imprez
bibliografia podstawowa
  1. Dragićević-Šešić M., Stojković B., Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012.
  2. Gajda J., Żardecki W. (red.), Dylematy animacji kulturalnej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.
  3. Godlewski G., Kurz I., Mencwel A., Wójtowski M. (red.), Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, IKP UW, Warszawa 2002 [dostęp do pozycji w formacie pdf: http://www.animusproject. com].
  4. Jedlewska B., Skrzypczak B. (red. nauk.), Dom kultury w XXI wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania, Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych, Olsztyn 2009.
  5. Kargul J., Upowszechnianie – animacja – komercjalizacja kultury. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
  6. Landsberg P., Powszechność upowszechniania i reanimacja animacji, [w:] Instytucje kultury w czasach kryzysu, J. Sójka, P. Kieliszewski, P. Landsberg, M. Poprawski (red.), Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2009.
  7. Latoch-Zielińska M. (red.), Animacja działań kulturalnych – wyzwanie współczesności, Fundacja MUZYKA JEST DLA WSZYSTKICH, Warszawa 2010.
  8. Zierkiewicz E. (red.), Tworzyć, zmieniać, aktywizować… Animacja społeczno–kulturalna jako mobilizowanie potencjału indywidualnego i przeciwdziałanie bezradności społecznej, Mar-Mar, Wrocław 2006.
bibliografia uzupełniająca
  1. Jedlewska B., Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1999.
  2. Jedlewska B., Skrzypczak B. (red. naukowa), Dom kultury w XX wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania, Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych, Olsztyn 2009.
  3. Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1996.
  4. Kopczyńska M., Animacja społeczno-kulturalna, Centrum Animacji Kulturalnej, Warszawa 1993.
  5. Kosińska M., Sikorska K., Skórzyńska A., Edukacja kulturalna jako projekt publiczny (praca zbiorowa), Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2012.
  6. Żebrowski J., Zawód i osobowość animatorów kultury, Wojewódzki Ośrodek Kultury, Gdańsk 1987.
  7. Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. 1991 Nr 114 poz. 493).
efekty kształcenia - wiedza

student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, kulturalnych, pogłębioną w wybranych zakresach, zwłaszcza w systemie szkolnictwa artystycznego
student posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, zwłaszcza w jej aspektach animacji kultury

efekty kształcenia - umiejętności

student jest zdolny do twórczego funkcjonowania w różnych formach zespołowych jako animator kultury
student posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym
student posiada umiejętność kreowania i realizowania projektów artystycznych (często w powiązaniu z innymi dyscyplinami)
student posiada zdolność do podjęcia wiodącej roli w zespołach różnego typu

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student wykorzystując mechanizmy psychologiczne, wykazuje się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie w zakresie wykonywania własnych działań artystycznych i dostosowywania się do współczesnego rynku pracy

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Anna Janosz, 4/3175/8843
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Wyjaśnienie pojęć "animacja", "kultura", "animacja kultury".
  2. Krótka historia animacji w Polsce i w wybranych krajach europejskich (Anglia, Francja, Niemcy, Włochy).
  3. Podstawowe cele i funkcje animacji kultury.
  4. Zawód animatora kultury, jego cechy osobowości, pożądane umiejętności, zachowania i postawy.
  5. Działania animatora kultury.
  6. Animacja kultury w środowisku lokalnym.
  7. Adresaci działań animacyjnych.
metody dydaktyczne
  • wykład informacyjny,
  • prezentacje multimedialne,
  • dyskusja/konwersacja,
  • pogadanka,
  • burza mózgów,
  • praca z tekstem,
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Ocena semestralna jest wypadkową kilku czynników. Są nimi:

  • obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności),
  • aktywność, kreatywność i zaangażowanie podczas zajęć,
  • gotowość do udziału w dyskusjach/konwersacjach oraz działań twórczych,
  • wspólny projekt animacyjny - przeprowadzenie go w terenie
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Anna Janosz, 4/3175/8844
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Charakterystyka centrów animacji kultury w Polsce na wybranych przykładach (np. Regionalne Centrum Animacji Kultury w Zielonej Górze http://www.rcak.pl; Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku http://www.woak.bialystok.pl/, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu http://www.wbp.poznan.pl/, Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Toruniu http://www.woak.torun.pl/).
  2. Charakterystyka i przegląd lokalnych (trójmiejskich) instytucji kulturalnych.
  3. Analiza działań animacyjnych na wybranych przykładach.
  4. Przedstawienie przykładów projektów animacyjnych w zakresie kultury.
  5. Stworzenie własnego projektu animacyjnego w lokalnym środowisku kulturalnym na bazie zdobytej wiedzy w semestrze 1.
  6. Stowarzyszenia i fundacje - cele, zadania, sposoby pozyskiwania dotacji.
  7. Podstawowe informacje na temat zarządzania instytucjami kultury, stowarzyszeniami i fundacjami.
metody dydaktyczne
  • wykład informacyjny,
  • prezentacje multimedialne,
  • dyskusja/konwersacja,
  • pogadanka,
  • burza mózgów,
  • praca z tekstem, 
  • wywiad.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Ocena semestralna jest wypadkową kilku czynników. Są nimi:

  • obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności),
  • aktywność, kreatywność i zaangażowanie podczas zajęć,
  • gotowość do udziału w dyskusjach/konwersacjach oraz działań twórczych, 
  • praca semestralna - własny projekt animacyjny

 

wykonanie: www.ansta.pl