Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Ruch i taniec w terapii

symboljezyk
4/3174polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zajęcia o charakterze warsztatowym mające na celu zapoznać studenta z sposobami wykorzystania ruchu jako elementu porozumiewania się z otoczeniem, jak również świadomego korzystania ze swoich możliwości ruchowych, które wzmacniają określone umiejętności i zachowania.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • podstawy psychologii
  • zajęcia taneczne, ruchowe (różnego typu)
  • rytmika
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • psychoterapia tańcem i ruchem
  • Laban Movement Analysis
  • wybrane zagadnienia z neurobiologii

 

bibliografia podstawowa
  1. Pędzich Z. (red.) "Psychoterapia tańcem i ruchem - terapia i praktyka w terapii grupowej", 
  2. Koziełło D. "Taniec i psychoterapia", KMK Propmotions, 2002
  3. Klöppel R./Vliex S. "Rytmika w wychowaniu i terapii", Warszawa, PNO, 1995
bibliografia uzupełniająca
  1. Meekums B. "Dance movement therapy", Sage Publications London, 2005
  2. Bernstein P. L. "Eight theoretical approaches in dance movement therapy" Hunt Publishing Company
  3. Hartley L. "Wisdom of the body moving", North Atlantic Books
  4. Hackney P. "Making connection"
efekty kształcenia - wiedza

1. Student posiada poszerzoną wiedzę na temat wychowania oraz oddziaływania terapeutycznego.
2. Student wykorzystuje zdobyte umiejętności interpersonalne.
3. Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu psychologii i pedagogiki.
4. Student definiuje znaczenie ruchu i jego funkcje.
5. Student zna rodzaje i jakości ruchu oraz obszary w życiu człowieka, z którymi mogą się wiązać.
6. Student rozpoznaje rozwojowe wzorce ruchowe.
7. Student zna podstawy psychoterapii tańcem i ruchem.

efekty kształcenia - umiejętności

1. Student posiada umiejętności stanowiące punkt wyjścia do pracy o charakterze terapeutycznym.
2. Student potrafi diagnozować i projektować działania terapeutyczne.
3. Student opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej pracy i jest świadomy problemów specyficznych dla swojej specjalności.
4. Student posiada umiejętności komunikowania się zarówno na płaszczyźnie werbalnej jak i niewerbalnej, poprzez mowę ciała.
5. Student potrafi rozpoznać emocje płynące z ciała.
6. Student wykazuje umiejętności brania pod uwagę specyficznych wymagań grupy.
7. Student rozpoznaje ruch ciała, który wzmacnia określone umiejętności, a co za tym idzie emocje i myśli.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

1.Student przestrzega etykę zawodową.
2. Student wykorzystuje własną ekspresję i intuicję mając na uwadze oddziaływanie terapeutyczne.
3. Student otwiera się na nowe doświadczenia i współpracę.
4. Student kieruje grupą, troszczy się o jej dobro, bezpieczeństwo, tworzenie przyjaznej atmosfery podczas zajęć.
5. Student nie krytykuje ruchu innych osób, nie ocenia.
6. Student bazuje na rozwoju kreatywności, pewności siebie, świadomego korzystania ze swoich możliwości.

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Animacja kultury z elementami arteterapii (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Katarzyna Kierzkowska, 4/3174/8841
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Terapia tańcem i ruchem - zagadnienia podstawowe.

2. Ruch jako najstarsza forma porozumiewania się ze światem.

3. Praca z oddechem.

3. Analiza ruchu wg R. Labana.

4. Kształty ciała i ich wymowa.

5. Komunikacja niewerbalna.

6. Ruch jako język komunikacji.

metody dydaktyczne

Zajęcia ruchowe w formie warsztatu.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Aktywność i obecność na zajęciach.

Znajomość teoretyczna i praktyczna poznanego materiału. Przeprowadzenie fragmentu zajęć na wybrany wczesniej temat na grupie.

Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Katarzyna Kierzkowska, 4/3174/8842
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Neorobiologiczne uwarunkowania ruchu i sposobu poruszania się.

2. Wzorce ruchowe.

3. Tańce integracyjne.

4. Sposób poruszania a samoocena.

5. Rytmika a pedagogika terapeutyczna.

6. Metody terapii dla dzieci z zaburzeniami zachowania.

metody dydaktyczne

Zajęcia ruchowe w formie warsztatu.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Aktywność i obecność na zajęciach.

Znajomość teotetyczna i praktyczna poznanego materiału. Przeprowadzenie fragmentu zajęć na wybrany wcześniej temat na grupie.

Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną.

wykonanie: www.ansta.pl