symbol | jezyk |
4/3173 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
1.
Charakterystyka przedmiotu:
Przedmiot prezentuje możliwości zastosowania terapii behawioralnej i elementów stosowanej
analizy zachowania w arteterapii, szczególnie u osób z zaburzeniami
zachowania i dysfunkcjami, w których ta forma terapii jest kluczowym działaniem
w celu poprawy jakości życia i funkcjonowania. Znajomość założeń terapii
behawioralnej oraz stosowanej analizy zachowania pomoże studentom w bardziej
efektywny sposób planować proces terapeutyczny oraz dostarczy narzędzi
niezbędnych w pracy z osobami z zaburzeniami zachowania,
nieprawidłowościami rozwojowymi i niepełnosprawnością intelektualną.
Wiedza na temat czynników kształtujących ludzkie zachowanie pomoże także w
lepszy sposób zrozumieć działania
pacjentów, szczególnie tych, z którymi komunikacja może być utrudniona.
2. Założenia i
cele przedmiotu:
- krótkie
zapoznanie studentów z założeniami współczesnej terapii behawioralnej oraz
próba obalenia mitów z nią związanych,
- krótkie
zapoznanie słuchaczy z założeniami Stosowanej Analizy Zachowania,
- prezentacja
sposobów motywowania dzieci i osób dorosłych,
- zapoznanie
studentów ze sposobami redukcji wybranych zachowań niepożądanych (głównie
agresji i autoagresji),
- praktyczne
zastosowanie omawianych zagadnień na przykładzie zajęć muzycznych
w grupie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Ukończenie lub równoległe realizowanie przedmiotu Podstawy pracy z osobami niepełnosprawnymi. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Zastosowanie zajęć muzycznych w terapii i rewalidacji osób niepełnosprawnych.
Praktyka terapii behawioralnej. |
bibliografia podstawowa |
- Kossewska J. (red.) Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami
pokrewnymi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
- Schopler E., Reichler R.J., Lansing M., Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów,
Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk 1995.
- Stachowski
R., Historia psychologii: Od Wundta do
czasów najnowszych, [w:] J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik
akademicki, Gdańsk 2003.
- Suchowierska M., Bąbel P., Analiza zachowania od A do Z., GWP, Gdańsk 2010.
- Zimbardo F. G., Psychologia
i życie, Warszawa 2002.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Ayllon T., Jak
stosować gospodarkę żetonową i system punktowy, Stowarzyszenie Pomocy
Osobom Autystycznym, Gdańsk 2000.
- Azrin N. H., Besalel V. A., Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję,
Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk 2000.
- di Franco G., Music and autism: Vocal improvisation
as containment of stereotypies, [w:] T. Wigram, J. De Backer (red.), Clinical
applications of music therapy in developmental disability, paediatrics and
neurology, London 1999.
- Sacher
W. A., Muzyka w terapii dziecka autystycznego. Studium przypadku, [w:]
Z. Konaszkiewicz, Muzyka w życiu osób niepełnosprawnych, Akademia
Muzyczna im. F.Chopina, Warszawa 2004.
- Streifel S., Jak
uczyć przez modelowanie i imitację,. Stowarzyszenie Pomocy Osobom
Autystycznym, Gdańsk 2000.
|
efekty kształcenia - wiedza |
posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, zwłaszcza w jej aspektach animacji kultury, wychowania przez sztukę oraz oddziaływania terapeutycznego muzyki student zna założenia terapii behawioralnej i stosowanej analizy zachowania potrafi wymienić sposoby motywowania ucznia rozróżnia sposoby redukowania zachowań niepożądanych potrafi podać definicję zachowania trudnego, wygaszania, wzmacniania zachowań różnicowych zna zasady wzmacniania wie, czym jest gospodarka żetonowa i kontrakty behawioralne rozpoznaje różne rodzaje wzmocnień wie, na czym polegają kształtowanie, modelowanie, metoda odrębnych prób, podpowiedzi manualne, generalizacja. |
efekty kształcenia - umiejętności |
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych klasyfikuje wzmocnienia potrafi wybrać odpowiedni sposób wzmacniania organizuje sposób wzmacniania dla konkretnego ucznia potrafi zastosować procedurę różnicowego wzmacniania podczas zajęć muzycznych potrafi zastosować kształtowanie, modelowanie, metodę odrębnych prób, podpowiedzi manualne, generalizację. planuje proces wzmacniania podczas zajęć muzycznych |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzega zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych zachowuje ostrożność w planowaniu działań zmierzających do redukcji zachowań trudnych zachowuje ostrożność w stosowaniu terapii behawioralnej zachowuje krytycyzm wobec różnych sposobów stosowania terapii behawioralnej jest wrażliwy na potrzeby uczniów troszczy się o etyczne postępowanie podczas stosowania terapii behawioralnej ma świadomość konieczności zachowania profesjonalizmu zawodowego podczas prowadzenia zajęć muzycznych z zastosowaniem elementów terapii behawioralnej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 15.00 | 0.5 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Eliza Ludkiewicz, | 4/3173/8840 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
1. Treści
programowe:
- Założenia
terapii behawioralnej – prawdy i mity na temat współczesnej terapii,
- Czym
jest Stosowana Analiza Zachowania i w jakim sposób może być przydatna w
arteterapii?
- Motywowanie – klasyfikacja wzmocnień, zasady
wyboru wzmocnień, zasady wzmacniania, rozkłady wzmocnień, gospodarka
żetonowa, kontrakty behawioralne.
- Sposoby redukowania zachowań niepożądanych –
procedury zróżnicowanego wzmacniania, wygaszanie, hiperkorekcja.
- Sposoby rozwijania zachowań deficytowych –
kształtowanie, modelowanie, metoda odrębnych prób, podpowiedzi manualne,
generalizacja.
- Praktyczne
zastosowanie zdobytej wiedzy na przykładzie zajęć muzycznych z dzieckiem
autystycznym.
2. Efekty kształcenia:
- wiedza na temat założeń terapii behawioralnej i stosowanej analizy zachowania,
- umiejętność redukowania zachowań trudnych,
- umiejętność wzmacniania zachowań pożądanych,
- umiejętność rozwijania zachowań deficytowych.
|
metody dydaktyczne |
- wykład informacyjny,
- analiza przypadku,
- metody eksponujące,
- metody praktyczne
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz kolokwium pisemne. |